paard uit de wei halen..niet zo simpel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 03:59

Hallo,
Wij trainen momenteel jonge polo pony's, die nog bijna niets geleerd hebben. Alle problemen die ik hier lees, zie ik bij ons terug. Ik ben het helemaal eens met de suggestie dat je vooral veel geduld moet hebben. Wat ik altijd doe: Eerst maar eens een tijdje in de stal (vriendjes bij vriendjes, is een goed begin om van elkaar te leren) dan zelf vriendschap opbouwen, gewoon m'n dingen doen -uitmesten, lawaai etc.) maar vooral veel aanraken, vooral op de plekken die ze fijn vinden -nek krabbelen, onder de manen, oortje friemelen, schoft knijpen/krabbelen en benen raken (ook 'savonds bij de avondcontrole) in beginsel zijn er altijd die daar aan moeten wennen. Na een paar weken zijn ze zo aan je gewend, dat ze vanzelf naar je toekomen, dan zijn we vriendjes.
Dat betekend niet dat er geschuurd, geknabbeld of wat dan ook wordt. Ik bepaal wanneer er geknuffeld wordt en waar.

Ik werk zelden met snoepjes, wel voer ik ze altijd en breng en haal ik ze uit de bak. Hierna komt de weide, het halen en brengen in de bak is gewend en je bent vriendjes, dan wordt er gegroet, want dat is het vaste ritueel.
Dit werkt ook voor de wat oudere paarden, die zich verkeerde gewoontes hebben aangeleerd, back to basics dus...

Bij de wat oudere paarden gaat het niet meer over halen, die zien me wel of horen me als ik toeter of roep.

Het belangrijkste is consequent zijn en je stem gebruiken (hoog, bijv "heee" = boos; laag, bijv "goedzo, kom, Ho" = lief/geruststellend).

Het scheelt ook weer veel werk als het inrijden gaat beginnen, ze kennen je en je hebt een solide vertrouwensband opgebouwd wat voor heel wat minder stress en paniek zorgt.

Dus paard wil niet uit de wei: tijdje op stal en veel flikvlooien, voederen zelf doen, begin met in en uit de bak halen (dat scheelt kilometers). maar wees vooral consequent en geef hem er flink van langs -en geneer je niet, want paarden onderling doen het nog veel harder- als er geëtterd wordt of als hij denkt dat ie ergens mee weg denkt te komen. Het paard moet het idee krijgen dat je vriendje bent en dat het leuk is om samen wat te gaan doen, maar jij blijft wel de baas!