Dingen die je kan doen met een jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:31

Je kunt met dit paard rustig gaan longeren, hoofdstel aan doen, buiten wandelen dat soort dingen.

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:48

Je kan je paard longeren. Misschien balkjes neerleggen, en daarover heen stappen samen. Wandelen. Maak het voor je pony leuk. Laat hem verschillende dingen zien, zodat hij straks niet te bang is op wedstrijd bijvoorbeeld.
Succes :D

Mallootje

Re: Dingen die je kan doen met een jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:23

Die van mij is nu 2jaar en 8maand. 1x per week heb ik hem een kwartiertje aan de longe, vind best dat het kan!
Verder doen we vrijheidsdressuur: Wander kan al kusjes geven, achteruitgaan, voetje geven, flemen, met z'n hoofd schudden en het begin van de buiging, en dingen aantikken. Voor de rest gaan we ook wel eens een blokje om wandelen, door de plassen stappen, ..
Genoeg te doen,dus!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:43

KarinvdM schreef:
Dat vind ik werkelijk te zot voor woorden. Zet zulke jonge beesten gewoon lekker in de wei.

Ik zie nu dat je je post hebt aangepast. Mijn post slaat op jouw verwijderde opmerking dat jij een enter zelfs al aan de longe laat werken Mathes.

Huh??? Ik zie dit nu pas...
Ik heb geen opmerking verwijderd :? Ik heb zelfs mijn berichten niet aangepast. Kijk zelf maar.
Bedoel je niet een ander?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:39

hoe is t intussen met de pony? alweer ietjes beter?
wat ik zo ideaal vind aan grondwerk/vrijheidsdressuur is dat je ze meteen goed leert wijken voor druk... komt ontzettend van pas met het ''echte'' beleren:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:46

Ik doe vrij weinig met die van mij. Ik zet ze zo nu en dan eens vast en haal er een borstel over heen, niet om schoon te maken maar gewoon het gevoel leren. Ik heb er 2 keer een dekje op gelegd. Ik heb geoefend met laden. Als ik ze buiten zet even langs de vrachtwagen lopen en een paar voetjes op de klep zetten. Verder heb ik ze een keer in de stapmolen gezet en heb een rondje de stapmolen rondgeduwd. Voor de rest doe ik niets, longeren begin ik volgend jaar wel eens mee. Ik denk wel dat het van paard tot paard verschilt, die van mij zijn nog een soort opgeblazen jaarlingen en heel laatrijp. Ik ga er zoals het er nu naar uitziet niet voor hun 4e jaar op zitten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:25

mathes schreef:
KarinvdM schreef:
Dat vind ik werkelijk te zot voor woorden. Zet zulke jonge beesten gewoon lekker in de wei.

Ik zie nu dat je je post hebt aangepast. Mijn post slaat op jouw verwijderde opmerking dat jij een enter zelfs al aan de longe laat werken Mathes.

Huh??? Ik zie dit nu pas...
Ik heb geen opmerking verwijderd :? Ik heb zelfs mijn berichten niet aangepast. Kijk zelf maar.
Bedoel je niet een ander?

Nee, ik bedoel jou. Jij had er eerst staan dat jij een enter al aan het longeren bent. Je zal het gewijzigd hebben in de tijd dat ik mijn bericht schreef.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 01:05

IK heb zelf ook een jonge merrie van 2 jaar en 7maanden, wat ik voornamelijk doe is:
*Poetsen (halfuurtje echt de tijd nemen voor haar en ook kroelen op plekjes wat ze lekker vind)
*leren reageren op commando's zonder enige druk
*Grondwerk
*vrijheidsdressuur
*Spelen
*Wandelen
*Balkjes lopen aan de hand

Ik kan je 2 tips geven:
Ik beoefen grondwerk vanuit het volgende boek: Grondwerk met paarden van inge teblick het is een erg duidelijk overzichtelijk boek, ook als je beginner bent is dit aan te raden.

kijk op deze site een keer voor vrijheids dressuur , erg duidelijke uitleg en voorbeelden.
http://www.pink-horizon.nl/

Ik was ook begonnen met longeren maar hier ben ik mee gestopt. Mijn paard werkte niet bepaald mee en begon zich of dominant of onbegrijpelijk te gedragen. Je paard verteld je erg veel met lichaamstaal wat veel mensen niet begrijpen omdat ze zich er niet in verdiepen, terwijl het toch heel intressant is om te leren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:56

is inderdaad een topboek!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:00

Ik heb met mijn jonkie destijds wat parelli gedaan, toen was ze een jaar of 2,5 denk ik..
Ze vond het erg leuk en ik ook. Moet zeggen dat ik er toen ze 3,5 was ook zo een keer op zat, geen enkel probleem. Mijn vaders peuk was interessanter dan het feit dat ik op haar rug klom..

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:59

Dank jullie allemaal ik haal hier allemaal superideeën uit! Van het weekend ook weer ze hoefjes uitgekrabt. Hij trapt niet ofzo alleen hij gaat tegen me aanleunen met zijn achter benen en dan val ik bijna om. :P Maar het was me gelukt daarna! :D

amyz schreef:
hoe is t intussen met de pony? alweer ietjes beter?
wat ik zo ideaal vind aan grondwerk/vrijheidsdressuur is dat je ze meteen goed leert wijken voor druk... komt ontzettend van pas met het ''echte'' beleren:)

Ja gaat wel iets beter. Van het weekend is de pus uit ze bult gekomen zegmaar. :P Voorlopig gaat hij lekker genezen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:09

gelukkig:) haha ja hoeven uitkrabben is altijd leuk met jonge paarden.. ben die van mij t nu ook aan het leren:P

heartsonit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:12

ik weet niet of je monty roberts kent? maar als je hem kent ik nou het moment om een echte band met hem op te bouwen zodat het inrijden makkelijker gaat

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:14

monty roberts.. das toch met dat join up? heb me er nooit zo in verdiept maar die specifieke techniek heb ik echt nooit begrepen... iets met van je af zenden en dan naar je toe halen?? word meestal braaf zonder touwtje gevolgd zonder al die moeilijk toestanden:P

maar hoor wel veel goeds erover...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:17

Heb niet alles gelezen, maarre... Schriktraining?

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:38

Ja, heb wel eens wat in een blaadje gelezen daarover maar niet veel. Dat is toch een meneer die geweldig is met paarden?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:10

Schriktraining lijkt me ook een leuk idee, dat ben ik nu ook aan het voorbereiden voor die van mij (ben druk aan het zoeken naar felgekleurde zeiltjes, toeters, ..) :) Is ook alvast een leuke basis voor later!

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:12

kun met longeren een singel omdoen kan hij vast wennen dat er wat zit.

Tralalaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:32

Lekker wandelen, niet te lang. Poetsen, misschien wat kleine dingen op zn rug leggen.
Rustig laten wennen aan dingen. Schriktraining is ook een goede. Maar let vooral met alles wat je doet, zorg dat het m niet gaat vervelen en dat het m niet teveel word ;)