Binnen paar weken alweer 2e x moeten scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Re: Binnen paar weken alweer 2e x moeten scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:18

Ik merk aan mijn merrie ook dat ze een veel dikkere vacht heeft als dat ze andere jaren heeft gehad. Merk wel al sowieso dat sinds ze hier staat ( nu het 2de jaar ) en tot half/eind oktober 24/7 buiten staat een dikkere vacht aanmaakt ondanks dat ze toch al gewoon een deken op had liggen. Er zit altijd verschil in de lijn tussen de deken en de hals, maar dit jaar is in haar hals de haren toch wel veel dikker.
Ook mijn ruin ( 2 jarige ) begint nu sinds 2 weken dikker in de vacht te worden, daarvoor viel het heel erg mee terwijl hij tot vorig week 24/7 buiten heeft gestaan. Dus volgens mij is de rui dit jaar wel wat later en dat daarintegen dat jij eerder hebt geschoren als normaal zul je misschien te vroeg zijn geweest.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:58

Je bent inderdaad niet de enige, ik heb er 1 al voor de 2e x geschoren en 1 zelfs al voor de 4e x dit seizoen. En nee koud kunnen ze het niet hebben gezien de lading dekens die ze op hebben en niet koud aanvoelen. Heb inderdaad ook het idee dat de paarden dit jaar dikker en sneller in het haar schieten dan voor gaande jaren. En waar het aan ligt... geen idee! Misschien een voorbode dat we een strenge winter krijgen, al hoop ik daar natuurlijk niet op! Maar zoals al eerder gezegt denk ik dat de natuur behoorlijk van slag is op het moment.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:07

Ik heb mijn ene paard even geleden al voor de 2e keer gedaan en die ga ik binnenkort voor de 3e keer doen. Mijn andere paard ga ik deze week al voor de tweede keer scheren. Ik heb mijn paarden nog nooit zo snel achter elkaar hoeven scheren, maar er zijn dus meerdere die er last van hebben. Ik heb geen idee hoe het komt.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:12

Dit heb ik ook. De mijne is altijd al dik in het haar, maar dit jaar helemaal! Ik moet binnenkort ook weer scheren, voor de 2de keer. En vind het zo'n rotklusje :( Ben in ieder geval niet de enige, misschien heeft het dan iets met het weer te maken..?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:39

ik zou iig geen dikkere deken op doen denk ik... dan nog maar een keer scheren

ik doe met mijn fjord (!)
in oktober 1e keer scheren, 200 gram op (loopt 24/7 in een inloopstal/paddock)
en meestal rond dec/jan nog een keer en dan 400 gram erop
dan red ik het mooi tot ze weer naar zomervachtje gaat!

maar toen ik nog niet helemaal door had wat makkelijker was moest ik ook wel 3 of 4 keer scheren :j

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:48

Als je een paard vroeg scheert is de vacht nog druk bezig met het aanmaken van een wintervacht. Dit proces kun je niet tegen houden. Het komt door het kouder worden en het korter worden van de dagen. Zodra de echte groei er uit is, meestal na de kortste dag (21 December) blijft een paard vaak veel korter in de vacht na het scheren (mits hij warm genoeg is toegedekt met een deken).
Dus het is op zich is het logisch dat de paarden naar de winter toe (najaar) heel veel vacht ontwikkelen (de 1 meer dan de ander) eenmaal op wintersterkte wordt het rustiger.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:22

Juin schreef:
Als je een paard vroeg scheert is de vacht nog druk bezig met het aanmaken van een wintervacht. Dit proces kun je niet tegen houden. Het komt door het kouder worden en het korter worden van de dagen. Zodra de echte groei er uit is, meestal na de kortste dag (21 December) blijft een paard vaak veel korter in de vacht na het scheren (mits hij warm genoeg is toegedekt met een deken).
Dus het is op zich is het logisch dat de paarden naar de winter toe (najaar) heel veel vacht ontwikkelen (de 1 meer dan de ander) eenmaal op wintersterkte wordt het rustiger.

Klopt helemaal wat jij zegt maar het gekke is dat het andere jaren precies zo gegaan is, 1e keer scheren in oktober doen we hier altijd, maar dan 2e keer scheren in november? En ik las net zelfs over 4e keer en 3e keer scheren, dat is toch wel vreemd hoor!! Onze pony was gisteren weer zeiknat na het rijden het haar krult alweer, ze is bijna 4 weken geleden geschoren!!! Andere jaren deed ik het maar 1 keer in de hele winter!!!!!

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:26

Ik heb ook zo'n probleempje.. vorig jaar 4x geschoren in de winter!
Is al een iets ouder paard, hij is 17 jaar..
In oktober zit hij al volop in zn dikke wintervacht dus heb hem 3 weken geleden geschoren,
en nu moet hij bijna alwéér! het gaat een x vervelen.... :Y)

edit: typfout

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:15

Volgens mij hebben veel mensen daar last van, ik inderdaad ook met mijn haflinger en kwpner.
Erg lastig terwijl ik de voorgaande jaren altijd maar 1 keer hoefde te scheren.
Ik baal er wel van, dat ik weer moet (en hoop dat ze dan niet weer in hun haren schieten). Dus gooi dan maar nog meer gram op, had de eerste keer 300 gram opgegooid met hals.

Ik denk dat ik ook wat te vroeg ben geweest, en dat ze nog hun wintervacht aan het aanmaken waren.
Ik ga volgende week maar weer nog een keer scheren, er zit niets anders op ;)

lotje_lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:09

Ik denk dat je een idkker deken op moet doen, mijn paard is namelijk nog redelijk dun in het haar maar niet geschoren en die heeft 400 grams en staat gewoon binnen! Je moet sowieso 400 grams op doen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:25

Hier nog iemand die haar paard net een maand geleden heeft laten scheren. En ik denk dat hij binnenkort weer kan. Vorig jaar heb ik hem maar 1 keer hoeven laten scheren. En een vrouwtje bij ons op stal heeft haar paard van het weekend al voor de 3e keer moeten scheren. Erg apart.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:44

lotje_lotje schreef:
Ik denk dat je een idkker deken op moet doen, mijn paard is namelijk nog redelijk dun in het haar maar niet geschoren en die heeft 400 grams en staat gewoon binnen! Je moet sowieso 400 grams op doen.

Je moet helemaal niets..
Die van mij staat onder een 150-grams deken in voelt nog lekker warm aan, ga er dan dus echt geen dikkere deken op gooien en zeker geen 400 gram.
Wat moet ik er dan wel niet op gooien als het vriest.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 10:00

400 gram ga ik inderdaad niet opgooien met dit weer; bij ons is het nog maar 1 nachtje ofzo onder het vriespunt geweest en overdags blijft het tussen de 8 en 12 graden…Ik vind eigenlijk die 340 grams die ik nu op heb al veel maar hij doet het er maar mee. Als het écht flink kouder wordt, kan hij nog wel een onderdeken krijgen maar dan gaan ook de luiken s nachts dicht dus dat komt wel goed.

Er zijn nu 2 paarden voor de 2e x geschoren bij ons op stal en de eigenaren vertelden mij dat het nu wel goed gaat en ze geen dikkere vacht meer aanmaken.

Dus, gisteren mijn paard voor de 2e x geschoren en ik voer hem nu slobber bij. Op internet had ik gezien dat het paard tijdens de rui extra nodig kan hebben aan bepaalde vitaminen en mineralen. Daarbij het geschikte voer uitgezocht en voor mijn paard kwam slobber dan als beste uit de bus. Dat zou dan ook direct helpen tegen de stalbenen en over 2 a 3 weken zou ik verschil moeten gaan zien bij 3 a 4 x in de week slobber voeren.

Afwachten dus.

Wel is mijn paard de laatste tijd al minder suf dan de periode ervoor. Dus ik denk toch echt heel sterk aan die ruiperiode…direct een goede leer voor volgend jaar. Als ik geen 2x (of meer) wil scheren, even wachten dus!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:06

Majo schreef:
Is dit niet een kwestie van logisch nadenken, en dat je paard het gewoon koud heeft gehad? Als ie het niet koud had, zou hij ook geen haar aanmaken. Vergis je niet dat het 's nachts toch redelijk koud kan zijn hoor, rond de 2 graden.

2 graden mag voor een mens dan koud voelen, voor een paard is dat echt niet koud hoor.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:50

Op de vereniging kwam laatst een VA een lezing houen over besmettelijke ziekten, we hadden het ook over dekens, de VA vertelde dat een paard 15 graden meer kou aankan dan de mens, en het dus pas koud krijgt bij bijv -10, terwijl de mens bij 5 graden een hele dikke jas aan doet!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:21

Zo gisteren beide paarden voor de 2de keer geschoren.
En nu heb ik toch echt voor alle zekerheid er nog een deken extra opgegooid.
Dus uiteindelijk wat meer dan de vorige keer.
Maar aan de kleur te zien, blijven ze nu netjes kort.
Want mijn haflinger heeft nu gewoon wel weer de kleur die ze vorige jaar ook had :)

beer27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:07

ik moet hem ook al bijna voor de tweede keer scheren, nog geen 5 weken geleden voor de eerste keer

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:23

Same here..
Ik ga donderdag ook al voor de 2e keer scheren en ik denk ook dat ik nog een 3e keer moet. Ik denk dat tussen de eerste en de tweede keer scheren een week of 8 hebben gezeten, maar dan heb ik het behoorlijk weten te rekken.

Vorig jaar heb ik ook maar 1x geschoren.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:28

Hallo,

ook ik was me over de vacht van mijn paard aan het verbazen, maar ook ik moet dit jaar weer scheren....
IK heb alles hetzelfde gedaan als andere jaren, alleen nu heeft ie alweer een mega vacht.....
baal als een stekker..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:40

bij mij ook voor het eerst in de 3 jaar dat ik deze pony scheer dat ik m nu al na 4 weken voor de 2e keer heb geschoren. En ik scheer elk jaar eind oktober. Vind het ook heel vreemd. Hij heeft gewoon ook echt een dikke 300 grams deken op.

rayaa07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:43

ik zou het ook wel eens willen weten.
ik heb mijn paard nu ook al 2x geschoren en hij is pas 4.
hij heeft een 450 grams deken op...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:19

lotje_lotje schreef:

400 gr??? Het is 13 graden buiten! Wat doe je dan als het straks 10 graden gaat vriezen? Bind je hem dan een vierseizoenendekbed om ofzo?

Mijnes staat ongeschoren, zonder veel vacht zonder deken. Geen centje pijn hoor.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:57

Abeltje77 schreef:
lotje_lotje schreef:

400 gr??? Het is 13 graden buiten! Wat doe je dan als het straks 10 graden gaat vriezen? Bind je hem dan een vierseizoenendekbed om ofzo?

Mijnes staat ongeschoren, zonder veel vacht zonder deken. Geen centje pijn hoor.

Ik zou zeggen laat iedereen dat lekker voor zichzelf bepalen ;)
Die weet het beste wat bij zij of haar paard het beste kan :)

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:04

heb hem nu eergister geschoren.
Hij is al een ouder paard (20)die zich niet heel goed warm kan houden, dus lekkere dikke deken op dacht 450gr.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:40

Jeetje,

Mijn paard staat ongeschoren met een 200 grams op, en totaal geen haar (voelt wel fijn warm onder de deken)... Mensen vragen zelfs of ik haar geschoren heb :+
Maar dat is ieder jaar zo, erg fijn want ze is als de dood voor het scheerapparaat.