in het donker over straat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Midy

Re: in het donker over straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:30

Ik rijd zelf het liefst helemaal niet in het donker, en dan al helemaal niet buiten. Als ik dan wel buiten rijd in het donker, dan heb ik altijd reflectie om, hesje, reflectiedeken, voor om de benen, maar met reflectie zie je natuurlijk pas op het laatste moment, dus ben op dit moment opzoek naar lichtjes :j

Bij mij op stal zijn er wel wat meiden, die met zijn 3en samen reflectie hebben, als ze dan zoals vandaag met zijn 3en over de weg gaat, hebben ze dus helemaal niet zoveel, zijn 3 donkere paarden, en dan zie ik de een met alleen maar beenbescherming om, geen hesje niks, nu ben ik helaas té onzeker om er wat van te zeggen omdat ik geen ruzie wil en al helemaal niet wil dat ze me gaan zien als een arrogantwijf. Achteraf heb ik er dan wel spijt van, maar helaas ben ik er niet voor gemaakt om daar opmerkingen over te maken, ben altijd bang dat ze het verkeerd opvatten..

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 20:42

Hoe doen jullie dat trouwens met de lampjes? Op de neusriem? Valt dat er niet af? En hoe blijft het hangen in de staart?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:30

Midy schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens met de lampjes? Op de neusriem? Valt dat er niet af? En hoe blijft het hangen in de staart?

Als je fietslampjes koopt, kunnen die met het haakje wat eraan zit aan je neusriem - als je natuurlijk een beetje een dunne neusriem hebt (aan een tig keer onderlegde neusriem blijft zoiets natuurlijk niet zitten). Bij een dikke neusriem kun je ook overwegen van die fietslampjes met zo'n elastiekje eraan te kopen.

In de staart: breed fluoriscerend/reflecterend elastiek met klittenband en dan een fietslampje daaraan haken. Blijft prima zitten.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:03

Midy schreef:

Ik steek de fietslampjes in zijn peesbeschermers. Achter draai ik een reflecterende bandage om zijn benen, en steek daar een lampje in. BLijft ook prima zitten, mits je paard niet als een gek strijkt.
Zo'n band om zijn staart en daar een lampje in bleef bij mij niet zo goed zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:07

Weet iemand misschien of er ergens ook nog reflecterende uitrijdekens zonder zadeluitsparing te koop zijn?

Ik heb 2 fijne met, maar ik wandel ook nog wel eens met paard en hond in het donker, en dan is zo'n dekentje met een singeltje om wel zo veilig...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:08

Zo'n lampje aan het hoofd, heeft een paard daar geen last van met zijn zicht?
Ik zou er dan eerder voor kiezen om het aan de frontriem te maken, dan zit het niet in het gezichtsveld van het paard.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:12

Anne_GTI schreef:
Zo'n lampje aan het hoofd, heeft een paard daar geen last van met zijn zicht?

In 4 jaar tijd nooit iets van gemerkt.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:08

En als je gewoon 2 fietslampjes aan je jas vastmaakt, voor én achter? Is dat goed zichtbaar als je op je paard zit? Ook zag ik een lamp die aan je laars kan worden vastgemaakt, hebben jullie daar ervaring mee of het goed zichtbaar is?

Edit: Deze bedoelde ik: http://www.agradi.nl/product?sssc=Ruite ... +Reflectie

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:16

daar ben ik weer, een beetje late reactie maar alles is goed gegaan!
ik ben inmiddels al 8 keer in het donker over straat geweest en hij geeft geen kick.

Aan midy:
Ik heb 2 lampjes om mijn arm rood en geel voor voor en achter dus. een lampje om mijn cap met een bandje en een groot oranje reflectiedeken.
Moet toch opvallen dacht ik zo

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:14

Ze zien minder,
Maar wel meer dan wij mensen.
Ikzelf neem wel altijd een zaklampje mee,
Voor de kuilen ens. :S

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:39

Hoi,
Maak jegeenzorgen over het zicht van je paard, dat is prima die van mij loopt zelfs door het bos in het donker zonder probleem. Je probleem zijn andere mensen die je niet zien. Denk daarbij ook aan verlichting op ooghoogte van autobestuurders, vaak zit je verlichting voor hen net iets te hoog en zien ze je toch nog erg laat...
Succes, inge

butterfly83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:09

Soms kan het niet anders dan dat je door het donker moet!Ik doe dit zelf al jaren en ook met de jonge paarden gaat dit prima als er een ervaren paard bij is,of 1e x naast lopen.Ik heb reflectors met ledjes erin en die knipperen.doe ik om alle 4 de benen.daarbij nog eens gewone reflectors die dus reflecteren.een veiligheidsvestje en zonodig nog reflectors met lampjes om de armen en voor aan het paard,bij martingaal.
Je bent inderdaad verplicht om voor wit licht en achter rood licht te voeren.Maar hoe meer hoe beter,heb al vaker gehoord,kerstboom of marsmannetjes.maar we vallen wel op.en het kan beter knipperen.dat valt eerder op dan licht dat stil is(lijkt op
fietser).er zal heus geen agent zijn die jouw een boete gaat geven voor teveel licht voeren,denk eerder voor te weinig!!!
ps op marktplaats verkoop ik goedkope sets/ en losse lampjes en refelctors!!
succes

butterfly83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:11

Nog een tip!Je paard goed verlichten,bijv wat ik al schreef om de benen en omdat die bewegen!Jijzelf zit immers stil.En geloof me 4 benen die licht geven maakt indruk!

butterfly83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:16

die meiden zijn gewoon dom bezig.als je later zelf automobilist bent,dan pas ga je inzien hoe slecht zichtbaar vaak wandelaars zijn,donker gekleed,en dan ook nog eens een hond erbij!!!en geloof me,het hoeft niet altijd duur te zijn dit materiaal.Ik weet wat ervoor gevraagd word.maar als je lang genoeg zoekt,vind je ook goedkopere oplossingen. heb dan medelijden met hun paarden,want die kunnen er immers niets voor als ze aan gereden worden. arrogant zijn is 1,maar je verstand gebruiken is niet voor ieder weggelegd!!mij hebben ze int begin ook uitgelachen hoe ik met mn paardjes erop uittrok!!haha,heb zn gele vuilsniswagenjas.(en heel veel lampjes)mijn edele viervoeter is me dierbaar en mezelf ook natuurlijk!!!

Midy schreef:
Ik rijd zelf het liefst helemaal niet in het donker, en dan al helemaal niet buiten. Als ik dan wel buiten rijd in het donker, dan heb ik altijd reflectie om, hesje, reflectiedeken, voor om de benen, maar met reflectie zie je natuurlijk pas op het laatste moment, dus ben op dit moment opzoek naar lichtjes :j

Bij mij op stal zijn er wel wat meiden, die met zijn 3en samen reflectie hebben, als ze dan zoals vandaag met zijn 3en over de weg gaat, hebben ze dus helemaal niet zoveel, zijn 3 donkere paarden, en dan zie ik de een met alleen maar beenbescherming om, geen hesje niks, nu ben ik helaas té onzeker om er wat van te zeggen omdat ik geen ruzie wil en al helemaal niet wil dat ze me gaan zien als een arrogantwijf. Achteraf heb ik er dan wel spijt van, maar helaas ben ik er niet voor gemaakt om daar opmerkingen over te maken, ben altijd bang dat ze het verkeerd opvatten..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 06:52

in mijn ervaringen zijn paard rustiger in het donker dan overdag .. met name omdat het rustiger is op de weg ..

en vooral reflectie dragen :)

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:31

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:10

Vroegâh ging ik altijd in het donker langs de weg naar de les bij de rijvereniging. Alles bij elkaar een kilometer in de berm. Mijn ervaring is dat je in het donker beter zichtbaar bent als er geen straatverlichting is met lampje en reflectiemateriaal. Als er wel lantaarnpalen staan val je toch nog onvoldoende op. Sinds mijn paard een keer heel elegant over een suzuki alto sprong koppel ik toch voor het kleine stukje de trailer aan.

Ik reed op het ruiterpad (in de berm naast het fietspad, officieel ruiterpad) Had een brandweerjas (reflectie) aan, paard rondom in de reflecterende strijklappen, lampjes aan beide zijden aan de enkels, knipperende frontriem en een reflecterende deken. Het autootje zag ik aankomen uit een oprit en vaart minderen voor het fietspad (waar niemand fietste) dus ik dacht dat ze me gezien had. Dus ik draafde heel rustig door.... Op het moment dat ik dacht dat ze zou stoppen gaf ze gas omdat ze geen fietsers zag (en mij dus ook niet) Paard steeg op en sprong over autootjes, bijna foutloos, sterretje in de voorruit)

Sindsdien zit bij de mij de schrik erin en ga ik niet meer in het donker op pad. Automobilisten zijn niet ingesteld op ruiters in het donker. Prima als een ander het wel aandurft maar ik risico wil ik niet meer lopen. Ondanks alle toeters en bellen die eraan hingen werd ik gewoon niet gezien. Ik ben me kapot geschrokken en de automobiliste ook. Gelukkig had ze geen SUV want dat had mijn paard niet gered uit een sukkeldrafje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 09:56

Anne_GTI schreef:
Ondanks alle toeters en bellen die eraan hingen werd ik gewoon niet gezien.

Toeters en bellen zijn verwarrend. Dat wordt wel gezien maar niet waargenomen.

Één wit, niet knipperend, licht voor en idem rood achter is verplicht en dat is ook herkenbaar als ´voertuig´. Ander/meer licht mag niet en is verwarrend.
Doe nog een veiligheidshesje aan, desnoods oranje reflectie aan de laarzen/beugels, en klaar. Meer is verwarrend.
Verwarring leidt tot later waarnemen. Hier is erg veel onderzoek naar gedaan mbt wegwerkers en motorrijders.

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:58

Huertecilla schreef:
Anne_GTI schreef:
Ondanks alle toeters en bellen die eraan hingen werd ik gewoon niet gezien.

Toeters en bellen zijn verwarrend. Dat wordt wel gezien maar niet waargenomen.

Één wit, niet knipperend, licht voor en idem rood achter is verplicht en dat is ook herkenbaar als ´voertuig´. Ander/meer licht mag niet en is verwarrend.
Doe nog een veiligheidshesje aan, desnoods oranje reflectie aan de laarzen/beugels, en klaar. Meer is verwarrend.
Verwarring leidt tot later waarnemen. Hier is erg veel onderzoek naar gedaan mbt wegwerkers en motorrijders.

Dus lichtje wit voor, lichtje rood achter, reflecterend hesje, reflecterende deken & reflectie voor alle 4 de benen, is verwarrend?
Kan ik me echt niet voorstellen, bovendien zie je reflectie pas 3 meter van te voren.. En lichtjes zie je niet vanaf de zijkant.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:35

Ik heb het volgende aan verlichting en reflectie op en om mijn paard:
1 rood lichtje om de staartbasis en 1 rood licht op de achterkant van mijn kap. 1 wit lampje aan het borsttuig van mijn paard en 1 witte aan het hoofdstel tussen haar oren. Om der benen heeft ze reflecterende peesbeschermers en ik heb zelf een reflecterend hesje aan. Verder wil ik als het echt mistig is ook nog wel een knipperlicht aan mijn laars vastmaken maar dat is echt alleen bij slecht zicht.

lissaagirl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:37

hij zou wel drukker kunnen zijn omdat die dan minder ziet. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:53

Jemila schreef:
Huertecilla schreef:

Dus lichtje wit voor, lichtje rood achter, reflecterend hesje, reflecterende deken & reflectie voor alle 4 de benen, is verwarrend?
Kan ik me echt niet voorstellen, bovendien zie je reflectie pas 3 meter van te voren.. En lichtjes zie je niet vanaf de zijkant.

Wel, dan lees je de onderzoeken er op na toch?! Maak er gebruik van, of niet.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:47

Blijven die reflectie dingen bij jullie om de benen zitten? Bij mij zakken ze na een paar stappen naar beneden, ook als ik ze er (misschien te) strak om doe....
Dus die doe ik nu maar om me eigen benen :p.
En rijden jullei wel een in t donker door het bos?
En doen jullie dan ook reflectie op?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:50

Die van mij blijven meestal wel goed zitten, ik ben ooit eens een oude kwijt geraakt, maar verder heb ik alles altijd nog als ik thuis kom...

Afzakken kun je misschien voorkomen door ze om de peesbeschermers heen te doen?

Ik ga in het donker niet het duin meer in, maar soms nog wel eind van de middag dat ik tegen donker terug kom...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:55

Rangeela schreef:
Blijven die reflectie dingen bij jullie om de benen zitten? Bij mij zakken ze na een paar stappen naar beneden, ook als ik ze er (misschien te) strak om doe....

Nooit last van gehad en ik doe ze zeker niet strak om de benen. Ze blijven keurig 'hangen' op de kogel. Heb je ze soms over peesjes heen ofzo?