veulen een deken op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: veulen een deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:28

Mijn veulen en jaarling hebben een natuurlijke deken (hun eigen vacht) die doe je geen plezier met een deken opleggen.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:56

Je hebt een schuilstalletje en een wei beter kan een veulen het echt neit hebben hoor ;)! En ze maken idd hun eigen jasje aan, als ik nu naar mijn veulen kijk is het meer een teddybeertje dan een paardje maar koud heeft ze het echt niet ;)!
Ze kunne prima buiten lopen doen ze in het wild ook ;)!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:05

nog een vraagje:
ik heb sinds donderdag het veulen bij twee pony's staan.
Nu wordt hij moeilijk geaccepteerd zeker met voertijd.
Hij is nog zo kwetsbaar en ben bang dat hij zich blesseerd. :o
Ik sluit hem nu nog steeds snachts op, en overdag mag hij in de wei bij ze.
Hoe lang denken jullie dat dit duurt en wat is normaal?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:10

Een veulen zou ik geen deken op doen. Het veulen heeft in principe genoeg warmte door zijn vacht onder normale omstandigheden. Hierbij doel ik op eventuele medische uitzonderingen, maar over het algemeen zou ik het niet doen!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:12

Hmmz die van mij werd in het begin ook niet echt vriendelijk verwelkomd maar was binnen een paar dagen over... Zou m gewoon lekker erbij laten staan, veulen worden vaak al iets sneller opgenomen in de groep dat oudere paarden en meestal gaat dat wel vrij snel:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:21

abcde schreef:
nog een vraagje:
ik heb sinds donderdag het veulen bij twee pony's staan.
Nu wordt hij moeilijk geaccepteerd zeker met voertijd.
Hij is nog zo kwetsbaar en ben bang dat hij zich blesseerd. :o
Ik sluit hem nu nog steeds snachts op, en overdag mag hij in de wei bij ze.
Hoe lang denken jullie dat dit duurt en wat is normaal?

gewoon er bij laten, tijden het voeren 3 aparten hopen maken die zo ver mogenlijk uit elkaar liggen ;) Daarbij is het heel nogmaal dat ze een paar keer door het lang gejaagt worden in het begin ;) Mams is meestal te lief geweest, dus moeten de veulens hun plek even leren kennen ;)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:23

Lekker zonder deken! Zoalgn er schuil gelegenheid is waar hij/zij droog en uit de wind kan staan en onbeperkt hooi kom hij/zij makkelijk de winter door. Let gewoon goed op de houding van je paardje en je weet snel genoeg of die het koud heeft. Alleen die veulens maken een aardige teddy vacht aan dus wees gerust

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:28

Linsey1 schreef:
In eerste instantie zou ik gewoon het veulentje zonder deken laten lopen, ze maken immers zelf een wintervacht aan.

Mocht het echt te koud worden, kun je altijd nog een deken opdoen (voel bijv. aan de oren). Heb trouwens nog nooit een veulen met deken op gezien :+

Denk er wel aan dat een veulen regelmatig uit de deken kan groeien ;)

ik gen wel eens een veulen met een deken gezien, tenminste op foto. \het was een laat veulen en er lag een flink pak sneeuw. maar normaal zou ik het niet doen.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:02

waarom niet?
er zijn ook wel speciale veulen dekens,
maar je moet het zelf weten hoor!
suc6

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:04

Je hebt volgens mij ook speciale dekens voor veulens.
Kijk maar eens op google.

Maar ik zou het niet doen, dan maak je er een watje van.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:35

die veulendekens zijn voor pasgeborenen die rond december jaunarie februari zijn geboren...

het is gewoon totaale onzin om een veulen een deken op te doen...

poekie, waarom niet?? Omdat een veulen het helemaal niet nodig heeft en het van de zotte is als dat wel zo is...

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:48

toch krijg ik veel vragen nu elvin buiten staat moet hij geen deken op.........
maar ik ben ook nu inmiddels van mening dat het niet nodig is.
Heb niet het idee dat hij het koud heeft.

Alleen de nattigheid vind ik persoonlijk minder, maar hij kan schuilen.
En zul je net zien dat met hevige regen ze gewoon buiten aan het grazen zijn........... rare beesten :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:09

tsja.. die van mij kan niet schuilen (en maakt ook duidelijk dat ie niet van regen houdt hihi) maar heeft een super dikke vacht... alleen t bovenste laagje is nat, de rest heel warm en droog. alleen op zn hoofd heeft ie een (in vergelijking) dunne vacht. als ik de stal weer uit wil lopen na poetsen ed wil ie eigenlijk niet naar buiten als het regent maar dat komt denk ik doordat zn hoofd nat wordt.. flauw dat er geen, eh, hoofd-dekens(?) zijn haha:)

tsja.. wij mensen vinden het heel erg dat ze in de regen staan maar ze kunnen best tegen een stootje:P t is alleen zo'n rotgevoel als het zo stormt en je weet dat je beessie buiten staat:S

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:25

Mijn paard is nu 3,5 jaar en heeft nog nooit een deken op gehad. Van de 14 paarden op stal is hij de enigste die elke dag buiten staat en nooit een deken opgehad en hij is kerngezond. (ze gaan allemaal naar buiten :)) Hij wordt wel een teddybeer zo, maar ben toch niet met hem aan het rijden. Misschien volgend jaar. In de winter doe ik hem niet veel poetsen ivm de vetlaag in zijn haar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:57

nee inderdaad.. haal er ook alleen harde en zachte borstel overheen en dat ook heel voorzichtig.. meer om m te laten wennen aan het fenomeen poetsen:P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:52

onze jaatling word ook niet geborsteld, staat snachts wel opstal omdat hij ander te veel afvalt. Maar die staat ook zo'n 12 a 14 uur buiten. zijn vacht is wat bijelkaar geplakt door de regen, dus heeeeel somss borstelen we hem even zodat zijn vascht weer optimaal funcioneerd en niet vervilt. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:07

Caira schreef:
Jogh ze maken hun eigen deken aan hoor. Pas als ze echt heel erg koud aanvoelen dan wel, maar dat gebeurt niet snel hoor.

ja maar dan helpt 1 deken vaak ook niet, door de deken dan op te doen duw je de vacht plat en dus versoort je hun eigen isolatie systeem :) beter dan gewoon meer hooi geven ofzo zodat ze meer kracht hebben

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:35

is zn ondervacht dan nog wel gewoon droog? die van mij heeft echt alleen het bovenste laagje wat nat wordt, de rest is heerlijk droog.. wou dat ze jassen maakten die zo waterdicht zijn:P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:01

Mijn jaarlig zijn vascht was vorige jaar zooo vervilt dat het water er gewoon doorheen ging, dus zo heeel af en toe borstelen we hem wel, juist om die rede :)

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:32

daarom maken ze zeker bij hastens bedden de matrassen van paardenhaar, lekker warm en handig voor bedplassers :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:07

hihi wist niet dat een paardenvacht kon vervilten zeg:p zo leer je elke dag weer wat bij:)
warm geloof ik wel ja... maar hoe doe je dat dan in de zomer met zo'n matras?:p zomervachtje erin?:P

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:21

geen idee, weet alleen dat die bedden van paardenhaar worden gemaakt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:51

amyz schreef:
hihi wist niet dat een paardenvacht kon vervilten zeg:p zo leer je elke dag weer wat bij:)
warm geloof ik wel ja... maar hoe doe je dat dan in de zomer met zo'n matras?:p zomervachtje erin?:P

het ws echt heeeel erg. Hele plakaten vervilt. Hij zat ook onder de stroind. We hadden hem gekocht met 5 maanden en hij had samen met zijn moeder in een 3 bij 3 stal gestaan. Hij zat helemaal onder de vastgekoekt mest bij zijn buik.

Maar toen hij ging verharen vervilte de vacht op zijn hals ook, endat terwijl daar zijn vacht verder goed was...

Ik moet weleerlijk toeven dat hij toen wormen had toen we hem kochten... misschien dat daarom zijn vacht zo vervild was. Nu is zijn vacht ook mega :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:44

ahh... ze kunnen er ook zo beroerd uit zien:( maar had echt nog nooit gehoord van een vervilte paardenvacht.. miss inderdaad toch iets onder de leden gehad toen... nouja, goed dat zn vacht nu wel goed is:) die van mij staat er ook bij als een teddybeer.. gelukkig is t ook een knuffelkont want zo'n dikke, zachte vacht nodigt gewoon uit tot knuffelen:)

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:55

Die van mij is normaal ook een dikke teddybeer, maar tot nu zit hij nog niet zo dik in het haar, maar ja het is ook nog niet echt koud. Hoop wel dat hij snel teddy wordt, dan is hij zo leuk :)