vervoer van een ongespeend veulen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:24

Ik zie veel mensen het aanraden om de stang uit de trailer te halen maar een trailer behoud zijn stevigheid door die stangen!
Als je ze eruit haalt en je veulen valt tegen de zijkant kan je trailer als een spekje omgaan.
Als je je balen rechtop zet (dus de touwtjes van boven naar beneden laat lopen) is er maar een héle kleine kans dat hij zich eraan kan vast haken.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:33

Succubi schreef:
Ik zie veel mensen het aanraden om de stang uit de trailer te halen maar een trailer behoud zijn stevigheid door die stangen!
Als je ze eruit haalt en je veulen valt tegen de zijkant kan je trailer als een spekje omgaan.
Als je je balen rechtop zet (dus de touwtjes van boven naar beneden laat lopen) is er maar een héle kleine kans dat hij zich eraan kan vast haken.

Precies, die stangen zijn voor de stevigheid en het verband van je trailer. Ik zou ook gaan voor strobalen voorin en als je ze gewoon plat legt heb je aan de kant van het veulen geen touwtjes, alleen bovenop, maar wij hebben daar nog nooit problemen mee gehad.
Veulen los in de trailer, zeiltje dicht en rijden maar.

Succubi

Re: vervoer van een ongespeend veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:37

Pfieuw! Ik ben niet de enige die dat weet :o
Balen plat is ook een hele goede!

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 10:01

Ja dat is waar wat jullie zeggen aangaande de stevigheid van de trailer! Ik denk dat ik er bijna uit ben betreft het vervoer! Ik hoop dat het niet meer te lang zal duren eer ik hem kan gaan halen! We zijn aan het wachten tot hij gechipt is! Ik heb echt een beetje schrik dat het veulen gek gaat doen op de trailer omdat hij nog niet gespeend is! Hij is eind deze maand tenslotte 5 maanden en nog niet veel in de hand geweest en nog geen min van de moeder weg geweest dus vandaar mijn ongerustheid :o

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:08

Mocht je toch nog een klein beetje onzeker zijn, kun je natuurlijk altijd een camera in de trailer bevestigen.
Deze zijn voor ornd de 100,- te koop.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:21

Als je eenmaal rijdt maken ze zich meestal geen druk meer om mama.....
Een lekkere laag stro in de trailer idd. En eventueel voor je eigen geruststelling wat sederen. Daar komt het voordeel wat Neon aanhaalt dan nog bij, dat ze niet gelijk een slechte trailer ervaring hebben.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:29

Wij hebben ons veulen ook noodgedwongen zo moeten spenen. Moeders ging namelijk echt niet mee de trailer op, die dacht echt van dag kind je gaat maar alleen :+
Wij hebben een 2 paards trailer en schot stond erin omdat de merrie mee zou gaan. Op de heenweg was het toen ook zo gegaan en dat ging allemaal prima.
Mijn andere veulen heb ik zonder schot vervoerd :)
http://img405.imageshack.us/img405/6553/img0670zd8.jpg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:23

Neonlight schreef:
Dikke laag stro op de grond, strobalen voorin zodat het veulen niet onder de stang kan. Zeiltje acher dicht, veulen los laten staan. En wij sederen het veulen altijd. Zo maken ze zich niet druk en hebben ze ook niet direct een slechte trailerervaring, en minder kans op verwonding. Hier zijn diverse veulens ver weg verkocht (ritten van 3 uur en meer) en de veulens zijn gespeend bij het ophalen. Er zijn nog nooit problemen geweest, alle veulens zijn prima aangekomen.

yep, zo doe ik het ook altijd........... ik gooi er preventief wat sedering in....... de meesten gaan lekker liggen slapen op lange ritten :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:25

Succubi schreef:

een veulen is nog niet zwaar genoeg om een trailer te verbouwen :D

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:42

wij hebben wannahave vorig weekend opgehaald
was al 1 week van zijn moeder af, stond samen met een ander veulen al een week op stal

de rit duurde 2,5 uur, wij hadden ook stro erin, geen hooinetten, en gewoon de stangen erin

hij heeft zich goed en rustig gehouden :j

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:45

Ik zou zelf geen stro in de trailer doen omdat ze daardoor uit kunnen glijden. Veulen los in de trailer, niet vastzetten, daar kan hij namelijk zijn nek door breken. Zeiltje dicht, ze kunnen namelijk anders eruit springen. Voorzichtig rijden, en het gaat echt goed komen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:13

Als je er dan stro in zet, hoe zorg je er dan voor dat die strobalen niet omkiepen? Ik neem aan dat je ze wel een paar hoog (2?) moet stapelen?
En als je ze sedeert, dan komen ze ook suf bij de opfok aan. Dat lijkt me ook weer niet zo handig als hij kennis gaat maken met de groep waar hij bij komt?

(ik moet binnenkort ook voor de 1e keer mijn veulen vervoeren, dus ik ben benieuwd).

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:26

Ik heb ook geen stro in de trailer vanwege uitglijd gevaar (ik heb een rubberen mat op de bodem)
Ik stapel wel stro balen maar op de bodem strooi ik een dikke laag zaagsel of vlas.
Sederen doe ik persoonlijk niet, aangezien mijn veulen wel is afgespeend.
Maar als je sedeert moet je er idd wel aan denken dat het uitgewerkt moet zijn als hij de groep in gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:59

Lichte sedatie is binnen een paar uur uitgewerkt, je kunt altijd wachten daarop met in de groep zetten. Mijn veulens hebben ritten van een uur of 3 gehad en waren al weer helder toen ze aan kwamen. Mijn veulen van afgelopen jaar heeft op de keuring een ongelukje gehad en moest gehecht worden, en is daar flink gesedeerd door de DA. Binnen 3 uur was die ook weer behoorlijk rap.

Vlas is sowieso veel gladder als stro, zou ik al helemaal nooit doen. Dikke laag stro is ook ter bescherming voor als ze gaan liggen. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ze last hadden van gladheid bij stro.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:15

En zaagsel dan? Dat lijkt me ook niet zo glad. Want stro daar wil ik eigenlijk niet aan omdat we dat thuis niet gebruiken en de mestverspreider kan het niet aan.
Wij gebruiken thuis vlas, maar dat is inderdaad erg glad als het vers is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:08

Zaagsel kan ook prima. :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:59

heb 2 weken geleden ook mn eerste veulen opgehaald, was wel net 2 weken daarvoor gespeend. idd geen stro erin, niet vast. die van mij is maar een kleintje (welsh mountain) dus die liep zo onder de stangen door. erin en meteen rijden (zou dus eerst even het papierwerk regelen voor je m inlaadt, moest bij mij allemaal heeel snel:P). zetten ze zich schrap, niks aan de hand:) sederen is denk ik niet direct nodig, hangt van t paard af. die van mij niet gesedeerd, ging prima. vallen doen ze niet zo heel snel:) wel leuk zeg! zo'n kadootje!!

countryrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:57

Hebben zelf ook een veulen opgehaald. Moesten er toen 4 uur mee rijden. Veulen was ook nog niet gespeend. Hebben een dikken laag stro in de trailer gelegd en tegen de zijkanten een dikkere laag. Is prima gegaan en zou het zo weer doen. Hebben de trailer wel geheel gesloten gehad. Voorkomt schrikreacties.

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:56

stangen eruit en zeiltje dicht.
of eventueel veulenrek.
nooid vastzetten.zo doen wij het en gaat altijd goed met de ukkies

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:58

De trailer helemaal leeg halen. geen voor stang. geen schot geen achter stang. inladen klepdicht alles dicht en rustig rijden
zo brengen wij de veulens altijd naar de opfok.

tinkerbrock

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:34

Ik heb mijn veulen eerst rustig afgespeend.
Eerst een schrikdraad tussen moeder en veulen een paar uurtjes per dag en zo uitbreiden.
OP een gegeven moment permanent.
Zolang ze elkaar maar kunnen zien is het geen probleem.
Ik zou het nooit van het ene op het andere moment doen.
Dat is hartverscheurend voor de paarden, voor jou en ook totaal niet nodig.
Mijn veulen heb ik naar de opfok gebracht met een halster om en aan beide kanten vast met een panieksluiting.
Zonder voorstang, want anders gaan zij daar met de benen overheen.
Ook geen hooinet of andere enge zaken.
Bij mij ging het perfekt.
Ik zou mijn veulen zeker niet los in de trailer zetten.
Want als je haar voor vast zet heeft zij nog enige steun en kan niet draaien.

Mvrgr.Tinkerbrock

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:36

ik zou dan weer nooit merrie en veulen enkel door een schrikdraadje scheidden., en veulen vastzetten, behalve als deze dat al ruim gewent is.
maar een tinker is ook een ander verhaal als warmbloed.

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:20

wij doen veulens en jongen paarden die niet of weinig in een traier hebben gestaan
er los in zonder voor en achterstang en het zeiltje dicht, zo reizen ze erg rustig.
zonder dat zich kunnen verwonden

luckylinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 18:28

Lieve mensen, heel erg bedankt voor jullie goede tips! Ondertussen zijn we met hem thuis geraakt! Het laden was een hele klus pffff maar eens aan het rijden ging het gelijk niets! Hij was super braaf en heel erg rustig! Ondertussen is hij nu een week bij ons en helemaal ingeburgerd heeeeerlijk gevoel is dat!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:29

Oke mooi zo :) En graag gedaan uiteraard :j