héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:02

sofieenuniek schreef:
Shanna schreef:
Ik kan me nog herrinneren toen mijn paard dat ik ging verkopen werd gekeurd, de dierenarts begon met het checken van het chipnummer en paspoort voordat ze aan de algemene keuring begon! Erg raar dat dit niet gebeurt is dan..

Ik denk dat die DA en de manègehouder onder één hoedje spelen, daar ze elkaar de hele tijd de hand boven het hoofd houden. De manège schuift het verlies van de papieren in de schoenen van de DA, maar de DA aan de andere kant beschermde wel de manège toen ik hem van mijn vermoedens op de hoogte stelde. Het was wss geen officiële keuring, maar eerder een check up, heb hiervan trouwens ook geen papier. Ik ben dom geweest en onervaren en heb erop vertrouwd dat alles wel in orde ging zijn, maar dat is het niet.

Je kan natuurlijk nog altijd Wendy laten keuren door een andere DA ... ik weet niet hoe het in Nederland is maar ik dacht dat je 1 jaar 'terug-breng' recht hebt?? Of ben ik voorbarig en is die wet nog niet door?

Buiten de hele toestand, hoe bevalt deze jonge dame?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 23:04

Citaat:
Als je leest dan begrijp je dat ik het had over het mogelijkheid dat er een paspoort wissel is gebeurt omdat er ook een merrie van Iglesias is die Unique heeft en als deze toevallig tzt ook bij de managehouder stond ...

Ja, maar ik weet nog dat op de papieren "Uniek" stond en niet "Unique", maar de mogelijkheid van een wissel bestaat natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:04

Het jaar is al voorbij, ik meende juist dat het 1,5 jaar was bij verborgen gebreken enzo? Weet ik niet zeker, vandaar ook juridisch adviseur ;)

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:14

Als het goed klikt met de merrie en er is verder niets aan de hand (voorwaarde is dat ze gezond blijft) zou ik al dat gedoe rondom het papier en de keuring achter je laten, het geeft alleen maar meer ellende en laat het dan een wijze les voor je geweest zijn. (zorg altijd voor een dierenarts van buitenaf die geen relatie heeft met de verkoper) Geniet van je merrie en bespaar jezelf hoofdpijn. Mocht je echter met de merrie willen gaan fokken, dan zou ik wel de echte papieren erbij willen hebben, een dna test is dan mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:34

Wat is er uit het DNA onder zoek gebleken? Is de merrie wel eens op een stamboekkeuring geweest?

Mail/bel het kwpn om te vragen naar de fokkers van Uniek en Wendy zodat je beide kan bellen en vragen kan stellen.

friendly

Re: héééél raar: chipnummer stemt niet overeen met papieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:46

Bijster interessant dit. Heel vreemd verhaal. Jammer dat er niks te googlen valt over deze 2 paarden..

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 10:06

ladydarkness schreef:
Als het goed klikt met de merrie en er is verder niets aan de hand (voorwaarde is dat ze gezond blijft) zou ik al dat gedoe rondom het papier en de keuring achter je laten, het geeft alleen maar meer ellende en laat het dan een wijze les voor je geweest zijn. (zorg altijd voor een dierenarts van buitenaf die geen relatie heeft met de verkoper) Geniet van je merrie en bespaar jezelf hoofdpijn. Mocht je echter met de merrie willen gaan fokken, dan zou ik wel de echte papieren erbij willen hebben, een dna test is dan mogelijk.

Je hebt gelijk, Uniek heeft een gouden karakter en ik zou haar niet meer willen missen. Ik heb wel al een dossier opgestuurd naar het KWPN mét een plukje manen, zij zullen mij dan op de hoogte stellen over welke merrie het nu precies gaat. Ik denk dat ik dan alsnog de papieren van de merrie toegestuurd zal krijgen (of toch een duplicaat ervan). In ieder geval wil ik wel weten wie mijn paard nu juist is.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:03

Lastige zaak. DA en MH spelen onder één hoedje, maar dat was eerder al duidelijk. Ben je zeker dat je uberhaupt het juiste paard hebt mee gehad? Leentje hier op bokt heeft ook een "paard"wissel gehad. Papieren van het gewenste paard mee, maar paard zelf was niet gelijk aan dat van het papier

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:23

dit gebeurt vakker
meschien een tip om het ook ff bij politie te melden.
denk dat je uit onwetend heid geen officelle keuring heb gedaan.
de manache eigenaar kende je toch?
dan wist hij dat dit je eerste paard was?
denk dat je bent opgelicht.

hou deze topic in de gaten ben benieuwd hoe dit afloopt en om welk paard dit nou gaat.

(sorry voor mij spelling heb dislextie en krijg die spelling controlle niet op me pc)
Laatst bijgewerkt door hanny_jelke op 06-11-09 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:24

het verwisselen van twee paarden komt veel vaker voor dan dat je misschien zal denken. Ik ben mijn merrie bij de veulenopfok op gaan halen toen ze drie was. Toen ik daar kwam stond er een paard op stal waarvan gezegd werd dat het mijn merrie was en ik had ook geen reden om te denken dat het niet zo was. De uiterlijke kenmerken kwamen overeen en ja alle geldersen lijken op elkaar. Dus wij gaan het paard laden en als het paard steigert valt mij op dat die merrie onder der buik een witte vlek heeft, vreemd die had ik bij mijn veulen nog nooit gezien. Toch de stalhouder maar eens gevraagd of het echt mijn paard was. hij het papier van de andere merrie die op de mijne leek erbij gepakt maar het was toch niet duidelijk. De andere merrie op gehaald en het enige verschil tussen de twee merries was een klein wit vlekje onder de buik. Op het papier van mijn merrie stond dat niet vermeld bij het schetsen maar op het papier van de andere merrie ook niet.
Uiteindelijk hebben we een dierenarts gebeld om te vragen of hij met een chipapparaat langs kon komen. Uiteindelijk bleek dat we bijna het verkeerde paard hadden meegenomen en dankzij de chipnummers kon ik het juiste paard meenemen.

Als ik ook maar iets minder oplettend was geweest had ik nu het verkeerde paard mee genomen en dan was ik daar dus pas heel veel later achter gekomen.

@TS ik denk dat je inderdaad het beste een DNA onderzoek kan laten doen en eventueel gaan proberen om dat andere paard op te sporen.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 13:01

Hey, ik heb eens een paar dingen opgezocht over de vader van mijn paard "Iglesias", blijkbaar is deze hengst (is nu ondertussen ruin) afgekeurd op 11 jarigen. Ik las ook iets over hoefproblemen,... nu moet ik zeggen dat mijn paard ook wel geen "goede" hoeven heeft, momenteel staat ze niet op ijzers, omdat mijn hoefsmid dat mij afraadt. Het is niet echt nodig en hij wil de hoef eerst laten genezen (ze brokkelden wat). Misschien is dit de reden waarom Wendy verkocht is met andere papieren, het feit dat haar vader een afgekeurde hengst is. Ik heb haar gekocht in 2008 en ze zou in 2003 geboren zijn, de hengst is in 2006 afgekeurd... Er zaten papieren van een Libero H bij mijn paard! Zoek ik te ver??? of is dit een mogelijke optie??

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:09

Ik heb een vriendin en die heeft een pony een x gekocht en die was op het paspoort 5 en volgens de tandarts net 3 vaag of niet, Ik vond ook al dat hij te kleine tanden had maar hoe zou dat nou kunnen?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:54

wat een gedoe zeg.

Ik ben heel erg benieuwd wie de merrie nu is. Ik vind haar geen niagara om te zien maar ja dat kan ook aan de moeder liggen.

Weet je de verdere afstammelingen van beide paarden wendy en uniek? Misschien kun je dan verder zoeken als je de moeder weet van beide paarden etc.
Pb me anders even ik ken nogal veel niagara's en mensen die deze hengst hebben gebruikt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:25

een libero h of iglesias maakt wel een groot verschil....

het chipnummer in jou paard, en de daarbij behorende aftsamming lijtk mij in dit geval gewoon bij jou paard te horen..

als je er een dikke prijs voor hebt betaald zou ik geld terug willen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:32

Het gebeurd idd vaker dat papieren worden omgewisseld, al dan niet bewust.

Ik kreeg op een handelsstal ineens een lading jaarlingen, allemaal bruinen, en een stapel papier.
Zoek maar welk papier bij welke hoort :+

Jaarlingen in wintervacht kunnen nogal eens op elkaar lijken voor wat betrefd aftekeningen, omdat die minder goed te benoemen zijn (vieze benen , lange haren etc)
Dus ik kan me voorstellen dat een foutje snel gemaakt is.

Zelf heb je geen terugbreng recht, omdat je geen keuring hebt laten doen blijkbaar.
Een dierenarts controleerd chipnummer bij het paspoort.

Dikke kans dat je een afgekeurd paard hebt (verzekering) en daarom de papieren kwijt zijn.
Paard heeft een ietwat vreemde bouw, en een erg dakvormige kont, dus kan zijn dat er ergens iets fout zit.
Wat overigens voor recreatie niet eens belastend hoeft te zijn, maar wel flink prijsverlagend.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:01

CM_ schreef:
Dikke kans dat je een afgekeurd paard hebt (verzekering) en daarom de papieren kwijt zijn.
Paard heeft een ietwat vreemde bouw, en een erg dakvormige kont, dus kan zijn dat er ergens iets fout zit.
Wat overigens voor recreatie niet eens belastend hoeft te zijn, maar wel flink prijsverlagend.

Dat zit er dik in. Ze heeft idd een vreemde bouw, dat heb ik altijd al gevonden als ik haar vergeleek met andere paarden. Mij stoort dat niet gezien ik puur recreatief rij, maar misschien heb ik dan idd teveel betaald als het effectief om een afgekeurd paard gaat. Maar wat is teveel? En heeft zo'n afgekeurd paard dan geen papieren?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:05

Een afgekeurd paard word geloof ik in het paspoort aangegeven middels een stempel, vandaar dat papieren vaak gewisseld worden, was pas nog een verhaal over op bokt.

Afgekeurd door de verzekering kan betekenen afgekeurd voor de sport.
Een dergelijk paard mag dan niet meer officiele wedstrijden starten, de eigenaar heeft geld uitgekeerd gekregen voor het paard, en paard word meegenomen voor de slacht,of word door eigenaar teruggekocht voor slachtprijs.
Zo heeft de eigenaar dus en zijn geld, en het paard nog.
Maar mag er dan geen off wedstrijden meer mee rijden.

Maar kan goed zijn dat dier nog wel gewoon lekker recreatie kan lopen.

Tja of je teveel betaald hebt.. Als jij hem nog steeds dat geld waard vind, dan heb je niet teveel betaald, wel volgens de statistrieken misschien, maar een paard is waard de slachtprijs, plus wat de gek ervoor wil geven.
En dat is in het geval van een sportpaard net even wat meer :D

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 17:58

CM_ schreef:
Een afgekeurd paard word geloof ik in het paspoort aangegeven middels een stempel, vandaar dat papieren vaak gewisseld worden, was pas nog een verhaal over op bokt.

Afgekeurd door de verzekering kan betekenen afgekeurd voor de sport.
Een dergelijk paard mag dan niet meer officiele wedstrijden starten, de eigenaar heeft geld uitgekeerd gekregen voor het paard, en paard word meegenomen voor de slacht,of word door eigenaar teruggekocht voor slachtprijs.
Zo heeft de eigenaar dus en zijn geld, en het paard nog.
Maar mag er dan geen off wedstrijden meer mee rijden.

Maar kan goed zijn dat dier nog wel gewoon lekker recreatie kan lopen.

Tja of je teveel betaald hebt.. Als jij hem nog steeds dat geld waard vind, dan heb je niet teveel betaald, wel volgens de statistrieken misschien, maar een paard is waard de slachtprijs, plus wat de gek ervoor wil geven.
En dat is in het geval van een sportpaard net even wat meer :D

Ik ben wel nog altijd blij met haar, voor het niveau waar ik nu op rij heb ik nog geen echte problemen ondervonden. Uniek is heel lief en we komen goed overeen. In principe heb ik haar eigenlijk van de slacht gespaard. Als ik langer en beter rij zal de dag wel komen dat ik een meer geschikt paardje wil om eventueel eens mee op wedstrijd te gaan, maar dan zet ik haar lekker op pensioen hier op de weide. Ik vind het wel straf dat ik zo opgelicht ben, maar jouw visie heeft mij alleszins meer duidelijkheid verschaft. Ik wacht nu nog op nieuws van het KWPN ivm haar identiteit en dan zal ik eens gaan spreken met degene die mij Uniek verkocht heeft. Ik kan er misschien niet veel meer aan veranderen, maar zal toch eens een hartig woordje babbelen met die mensen, feit is zij hebben nu nog steeds de papieren van die "Uniek", ze zijn ze zogezegd kwijt geraakt. Maar ze willen dit gewoon nogmaals gebruiken om andere onwetende mensen op te lichten! Zoiets kan toch niet? Bestaat er eigenlijk een instantie waar je die dingen kan melden of is dat gewoon het KWPN?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:05

Geen idee of je dit ergens kan aangeven, wellicht gewoon bij de politie.

Helaas ken ik weinig tot geen succesverhalen mbt oppakken van louche paardenhandelaren ...

Maar idd zal het jou wel wat gemoedsrust geven te weten wie je paard nu echt is, en wat het verleden is.
En dat je in elk geval opheldering krijgt, en de verkoper wellicht kan aangeven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:25

Ik zag net een reclame voor het programma DAS je goed recht, die zoeken mensen die opgelicht zijn, dierengerelateerd..
misschien kun je eens contact opnemen met hun.

Iig heel veel succes met je paardje..
ik vind het er heel leuk uit zien op de foto..

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:15

Vandaag nog eens gebeld naar kwpn, moest het om een afgekeurd paard gaan zouden zij dat kunnen zien in hun systeem en er stonden geen bijzonderheden bij het paard Wendy. Hoogstwaarschijnlijk gaat het dus niet om een afgekeurd paard, de mevrouw aan de lijn denkt dat het om een wissel gaat, zoals veel bokkers onder jullie. Ik heb nog maar een beetje aangedrongen om deze zaak zeker asap te bekijken. hihi, ben een lastige kween als het nodig is...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:56

en waar heb je het stamboekpapier gelaten of had je alleen het paspoort gekregen toen je je paard kocht?

vergissen is natuurlijk menselijk... en mischien is daarom het papier zoekgeraakt...
jij geeft je niagarapaspoort aan de PH, DA komt om te eten... gaan ze chipnummers vergelijken en dan is het echte paspoort zoek... hoeft geen opzet in het spel te zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:41

F-AM --> TAO

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:59

Rare zaak......
Gelukkig wel een mooie merrie!!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 10:22

kunnen ze dan bij het kwpn ook iets vinden over de zogenaamde merrie Uniek? Mss zitten de papieren van Wendy wel bij Uniek?
Echt lastig zoiets, eigelijk moet de chip altijd worden gecontroleerd bij verkoop. Erg vaag ook dat de papieren plots verdwenen zijn. Mag ik vragen bij welke manege je Uniek gekocht hebt? desnoods via pb.