Ervaringen met Bucasdekens gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:28

CCindy,
Mijn paard is ongeschoren en heeft een dikke vacht haar, hij staat nu vanaf half Oktober onder de All in one, daarvoor heeft hij een week of 3 een ongevoerde regendeken s'nachts opgehad.
Ik doe het ieder jaar zo, ook al heeft hij vfeel haar, hij stat er comfortabel bij, niet te warm, omdat de deken zich aanpast, overdag is het nu rond de 10 graden en s'nachts rond de 4, juist ideaal dus de all in one, ik maak me nooit zorgen of hij het te warm heeft of te koud.
Nu staat mijn paard tot sávonds 11 uur buiten en gaat daarna zijn box in, is een buitenbox met 2 luiken, staat je paard binnen bij een stal, zou het te warm zijn wrs.
Zo bouw ik ook af in het vroege voorjaar, overdag regendeken erop en wordt het warmer dan 10 graden , gaat de deken uit.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:48

mammaslamma schreef:
CCindy,
Mijn paard is ongeschoren en heeft een dikke vacht haar, hij staat nu vanaf half Oktober onder de All in one, daarvoor heeft hij een week of 3 een ongevoerde regendeken s'nachts opgehad.
Ik doe het ieder jaar zo, ook al heeft hij vfeel haar, hij stat er comfortabel bij, niet te warm, omdat de deken zich aanpast, overdag is het nu rond de 10 graden en s'nachts rond de 4, juist ideaal dus de all in one, ik maak me nooit zorgen of hij het te warm heeft of te koud.
Nu staat mijn paard tot sávonds 11 uur buiten en gaat daarna zijn box in, is een buitenbox met 2 luiken, staat je paard binnen bij een stal, zou het te warm zijn wrs.
Zo bouw ik ook af in het vroege voorjaar, overdag regendeken erop en wordt het warmer dan 10 graden , gaat de deken uit.

Dankje voor je reactie. Op stal is het nu inderdaad zo'n 12 graden. Deze week wordt het weer 14/15 graden middagtemperatuur buiten.
Op pagina 1 van dit topic staat een temperatuur tabel van bucas, die is anders dan die ik zag. Die ik zag was goed tot inderdaad 10 graden, en tot 14 kon het ook nog wel. Daarna was het niks meer om hem op te hebben. Als hij tot 17 graden kan zoals op de vorige pagina staat, is er geen probleem, ik zou dan de all in one makkelijk aan kunnen schaffen.
Maar die 450 gram... dat staat me niet aan. Al is dit bij Bucas stukken minder dan bij een normale deken, omdat Bucas zo goed ademt toch?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:59

Snap niet goed wat je bedoelt, wat je niet aanstaat aan de 450 gram, ademen doet hij super, dat is zeker, mijn paard gaat na het rijden even onder een fleecedeken voor het ergste vocht, na 20 minuten gaat de all in one erop , ook al is hij dan nog niet droog, geen probleem...

CCindy

Re: Ervaringen met Bucasdekens gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 01:48

Het is zo veel gram, zo dik. Afgeraden voor een temperatuur boven de 14 graden bijvoorbeeld. Maar heb al iets anders,
ik doe de Smartex Medium van Bucas en als het kouder wordt doe ik daar een onderdeken onder. Hoef ik ook niet ineens van een heel dunne deken naar een hele dikke.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:42

CCindy schreef:
Het is zo veel gram, zo dik. Afgeraden voor een temperatuur boven de 14 graden bijvoorbeeld. Maar heb al iets anders,
ik doe de Smartex Medium van Bucas en als het kouder wordt doe ik daar een onderdeken onder. Hoef ik ook niet ineens van een heel dunne deken naar een hele dikke.

Dan begrijp je wrs de werking van de Bucas niet goed, ga je er een andere deken onder leggen, verstoor je de werking van de deken, waarom zou je van dun naar dik gaan, dat is nu juist bij Bucas niet nodig, tot 15 graden doet hij zijn ding, daarboven heb je geen deken nodig.......

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:19

mammaslamma schreef:
Dan begrijp je wrs de werking van de Bucas niet goed, ga je er een andere deken onder leggen,

Kan jij dan de werking van de Bucas dekens uitleggen?

De Power Light is niet dikker als mijn regendeken en ik kan me bijna niet voorstellen dat hij warm genoeg is bij -15 graden, zeker niet omdat de pony geschoren is.

Gangster bood de deken aan met een 270 grams vulling plus fleece voering, daar kan ik me bij voorstellen dat die warm genoeg zou zijn.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:48

Ja ben ik ook benieuwd naar, Bucas kan goed zijn maar er zit ergens een grens... stel dat het smorgens als ie in de wei gaat 8 graden is, 's middags komt de zon door en wordt het 16. Vind jij dat kunnen? De zon heeft de hele middag op het dak gestaan, dus nu is het in de stal ook 14 graden. Best warm voor de All in One.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:51

Lees de site van Bucas of van de Paardendrogist es goed door, vordat ik een heel verhaal ga typen, mijn ervaring met Bucas is dat het werkt, of het nu koud is of 15 graden, hij is nooit oververhit of koud aanvoelend, kijk naar je paard en ervaar het zelf, ik heb deze dekens nu al vanaf het begin, jaar of 4 en ze blijven gewoon goed hun werk doen.
Een paard reguleert zelf ook zijn warmte, heeft hij het te warm, dan ademt de deken de overtollige warmte uit, vanochtend zag ik de damp eraf komen, had het net geregend en niet al te koud, de warmte kwam uit de deken, maar ze voelen alle 3 goed aan, 2 zijn er geschoren en 1 niet, ze voelen gewoon alle 3 net zo fris en fruitig.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:30

Ik heb deze deken besteld:

Citaat:
Bucas Smartex Medium
De Smartex Medium is een tussenuitvoering, minder warm als de dikke All-in-one deken maar toch gevoerd met een 200grams vulling. Perfecte deken! Alle Smartex dekens zijn: waterdicht, ademend en extreem sterk. De "stay-dry" fleecevoering transporteert zweet en vocht zodat het paard volledig opdroogt.

Zoals ik het lees mag ik aannemen dat hier dus wel een 200 grams vulling buiten de fleece om in zit ?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:40

mammaslamma schreef:
Lees de site van Bucas of van de Paardendrogist es goed door, vordat ik een heel verhaal ga typen, mijn ervaring met Bucas is dat het werkt, of het nu koud is of 15 graden, hij is nooit oververhit of koud aanvoelend, kijk naar je paard en ervaar het zelf, ik heb deze dekens nu al vanaf het begin, jaar of 4 en ze blijven gewoon goed hun werk doen.
Een paard reguleert zelf ook zijn warmte, heeft hij het te warm, dan ademt de deken de overtollige warmte uit, vanochtend zag ik de damp eraf komen, had het net geregend en niet al te koud, de warmte kwam uit de deken, maar ze voelen alle 3 goed aan, 2 zijn er geschoren en 1 niet, ze voelen gewoon alle 3 net zo fris en fruitig.

Ik weet wat er op PD staat, maar waarom dan meerdere uitvoeringen maken?
En als er damp uitkomt of hitte, dan is dat natuurlijk wel goed, maar dan betekend dat toch wel dat het paard het te warm heeft?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:42

Ik heb de Bucas Celtic Full Stable Neck en ik moet zeggen dat ik er toch tevreden over ben.
Normaal beginnen dekens op mijn paard allemaal te schuiven en gaan scheef liggen.
Bij deze heb ik dat niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:50

Ik heb de smartex medium op m'n quarter liggen en die bevalt heel goed, al vraag ik me soms af of de pasvorm niet aan de krappe kant is ivm beetje verfrommeld haar in de hals.
Hoe werkt zo'n tussenstuk? Want de voorkant is nu zo'n ijzeren sluiting met klittenband eroverheen. Zet je dat tussenstuk aan beide kanten zowel met ijzeren sluitingen als klittenband vast ofzo?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:51

melaniepk schreef:
Ik heb deze deken besteld:

Citaat:
Bucas Smartex Medium
De Smartex Medium is een tussenuitvoering, minder warm als de dikke All-in-one deken maar toch gevoerd met een 200grams vulling. Perfecte deken! Alle Smartex dekens zijn: waterdicht, ademend en extreem sterk. De "stay-dry" fleecevoering transporteert zweet en vocht zodat het paard volledig opdroogt.

Zoals ik het lees mag ik aannemen dat hier dus wel een 200 grams vulling buiten de fleece om in zit ?

Bij de PD staat 150 gr vulling en een fleecelaag die te vergelijken is met 100 gram ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:52

Yessy schreef:
Ik heb de smartex medium op m'n quarter liggen en die bevalt heel goed, al vraag ik me soms af of de pasvorm niet aan de krappe kant is ivm beetje verfrommeld haar in de hals.
Hoe werkt zo'n tussenstuk? Want de voorkant is nu zo'n ijzeren sluiting met klittenband eroverheen. Zet je dat tussenstuk aan beide kanten zowel met ijzeren sluitingen als klittenband vast ofzo?

Heb je die in de winter ook opliggen wanneer het vriest?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:56

Geen idee ik heb hem pas een paar weken :)

Maar ze is niet geschoren dus ik denk het wel, en anders gooi ik (afgeraden of niet) gewoon een deken onder...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:10

Yessy schreef:

bedoel je deze

Afbeelding

of deze?

Afbeelding

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:29

Uhm... die bovenste snap ik hoe hij op m'n deken zou passen, hoe werkt die onderste? Of is dat een nieuwe serie ofzo?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:30

mammaslamma schreef:
Lees de site van Bucas of van de Paardendrogist es goed door,

http://www.paardendrogist.nl/Advies/653 ... ordekens_/
deze tabel van de paardendrogist is dus ook tegenstrijdig de stay dry fleece voering zou 300 gram zijn maar de totale dikte van de power light in totaal 100 gram.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 21:33

Yessy schreef:
Uhm... die bovenste snap ik hoe hij op m'n deken zou passen, hoe werkt die onderste? Of is dat een nieuwe serie ofzo?

Dat is de nieuwe click and go sluiting van bucas

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:56

Dus die past niet op de oude dekens? Dan weet ik iig waarnaar ik niet op zoek moet! Zijn die oude nog wel verkrijgbaar?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:59

De oude zijn nog gewoon verkrijgbaar :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:00

Bedankt :) Ik heb hem gevonden op de site van de paardendrogist. Betekent dat mijn deken van 2007 of eerder is, gelukkig doet 'ie het er niet minder goed om :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:03

Waarom heb jij de Medium gekocht en niet de All in One? :) Moet nu gaan beslissen, en vind het toch zó moelijk :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:07

Ik was op zoek naar een 1000% waterdichte deken, liefst zonder voering. Info gezocht op internet en bucas staat bekend om z'n waterdichtheid. Helaas ook om z'n prijzen ;)

Dus toen ik die aanbieding op bokt tegenkwam ben ik daar op afgegaan, en bleek de rain helaas niet beschikbaar te zijn, dus vandaar de eerstvolgende met weinig voering. Mijn paard wordt niet geschoren en als het écht koud is kan er altijd nog een deken onder...

Die link hierboven van yvonnedv geeft volgens mij wel duidelijk aan waarvoor ze bedoeld zijn :) Al zie ik die vandaag ook pas voor het eerst!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:26

[
Ik weet wat er op PD staat, maar waarom dan meerdere uitvoeringen maken?
En als er damp uitkomt of hitte, dan is dat natuurlijk wel goed, maar dan betekend dat toch wel dat het paard het te warm heeft?[/quote]

Nee hoor, de 2 ponys stonden net zo hard te wasemen, die zijn net de dag ervoor geschoren......
Ik kijk naar mijn paarden en daar basseer ik mijn mening op, of het nu een graad of 2 warmer of kouder is, als ze er lekker bijstaan en niet te warm aanvoelen onder de deken, is het goed, je moet niet te veel voor je paard willen denken, je ziet het vanzelf of ze zich comfortabel voelen.
Onze 2 nieuwe pony;s hadden alleen maar buiten gelopen, hele jaar door, geen deken, niks, nu zijn ze geschoren omdat ze teveel haar hadden voor het mennen, dus ook vor het eerst in de dekens.
Ook zij staan er lekker bij, lekker temperatuurtje eronder, ze zien eruit alsof het nooit anders is geweest, dat zegt mij meer dan een tabelletje van de PD, dat is de ervaring die je krijgt als je je paarden in de gaten houd, je ziet het gauw genoeg als ze rillerig zijn.

Waarrom tussendekens, ja, dat moet je aan Bucas vragen, waarom zijn er 80 verschillende soorten hagelslag, om het ons moeilijk te maken, denk ik, hoe meer keus, hoe moeilijker het wordt.
Daarom wijk ik niet af en koop alleen de all in one, altijd goed.