Paard ziet andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Boy_

Re: Paard ziet andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 18:00

Ok Majo, zo kan het dus ook. Het ligt dus denk ik ook aan het karakter van het paard.

jse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:03

mijn paard staat met 8 anderen op stal, ze zijn ook minimaal 12u op wei met zn achten.

maar als ik met haar naar de rijhal ga, wat ik lopend kan doen (wel te paard natuurlijk;)) vind ze het erg moeilijk op het moment dat we weggaan om de anderen achter te laten.
vroeger kreeg ik haar niet eens van het erf af!
gelukkig is dat nu over, maar wat ik wel laatst heb gehad;

We liepen bijna bij de manege toen we een 'stalmaatje' tegenkwamen die net van buitenrit kwam.
Mn paardje helemaal in de stress, terugtrekken enz.
na 5 passen steigerde en kon ik niet anders als loslaten (ik liep ernaast) waarna ze heel hard
achter haal maatje aanrende.

af en toe heel lastig dus, gelukkig word het nu wel steeds beter!

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:14

kan je je paard niet ergens ander stallen, waar er meer paarden zijn? hijs gwn eenzaam..

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:11

Mijn pony staat op het moment ook alleen. :\
Stond eerst met mijn verzorgpony, maar die is helaas overleden. Eigenares is op zoek naar een nieuwe pony, maar tot nu toe nog niets geschikts gevonden, waardoor mijn pony nu al even alleen staat.. :=

Maargoed, als ze andere paarden ziet op buitenrit, kijkt ze wel maar loopt ze er braaf langs.
Maar ben ik in de bak aan het rijden, dan is meteen alle concentratie weg en wil ze het liefst stilstaan om te gaan kijken, behoorlijk irritant.. Maarja begrijp het ook wel, beest is hartstikke eenzaam op het moment. :(:)

Gisteren een keer in een groepsles gereden, merkte aan haar dat ze het super leuk vond om tussen de andere paarden te lopen.

Hoop maar dat er snel een maatje voor haar komt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:15

Mijn AVS staat 24/7 buiten met 2 andere en die doet ook gek als ik alleen buiten rij andere paarden tegenkom. Vooral als paarden mee gaan rennen die in een weiland staan.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:32

Ik sluit me aan bij Brainless. Mijn paard staat op een stal met 50 andere paarden die het hele jaar door (in groepjes) buiten staan. Hij komt dus echt geen sociaal contact tekort. Maar als ik met buitenrijden een ander paard tegenkom is het mis. Daar staat tegenover dat 'ie een tractor of een graafmachine voorbij loopt zonder met z'n ogen te knipperen. Het verschilt echt per paard hoe ze zich gedragen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:42

Het is bij mij heel erg afhankelijk van de reactie van het andere paard, en ook hoe goed ze het paard hoort of ziet.

Dus stel ik rij langs een weiland met paarden, dan zal ze even kijken en dat is het. Gaan die paarden nou rondrennen, dan zal ook mijn paard druk worden.
Als ze een paard hoort maar niet ziet, is ze extra alert, en als dat paard dan ook nog draaft over het asfalt en ze ziet hem niet, gaat meteen het hoofd omhoog en de oren erop ;)

Overigens merk ik wel dat als ze een tijd in een kudde heeft gestaan, die gedrag erger wordt. Normaal staat ze met 1 maatje, maar ze heeft 2 veulens gehad en toen stond ze tijdelijk in een grotere groep. (En op stal staan zo'n 80 paarden dus gebrek aan contact zal ze niet hebben)

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:45

wowowowow
ik heb een paard van 15 jaar
die wel in groep staat op de weide en zelfs als ik ga wandelen alleenof in groep.
en er komen andere paarden aangelopen in een weide begint hij onozel te doen.
dus het is niet de reden of de oplossing mss ook niet om een pony bij te kopen.
mvg

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:47

Mijn pony staat alleen in de wei, maar ze ziet wel andere en kan ze ook aanraken. Daarbij is ze heel rustig en normaal.

Op buitenrit is ze als ze paarden in een wei ziet wel druk als die andere gaan meerennen. Als er andere paarden langskomen is ze gewoon normaal en rustig.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:59

Mijn paard staat met drie andere paarden (en wat schapen) in het land. Het land grenst op 7 meter van de buitenstallen van de naastgelegen stal. Ik rij in een bak verderop in de straat, waar ik altijd naast het paard naar toe loop. Onderweg komen we langs een andere stal waar vaak een stuk of 4 paarden buiten staan die aan komen galoperen en mee rennen. Dan wil die van mij natuurlijk ook mee rennen, dus is ze even heel druk (want ze weet dat ze niet mag/kan rennen). In de bak rijden we ook met andere paarden en dat vind ze altijd super spannend (dus ben ik altijd blij als ik even de bak voor mezelf heb want dan kan ze zich concentreren). Een paard alleen laten staan is denk ik niet goed en een pony erbij kan daarin een hoop verschil maken. Echter denk ik niet dat het alles op lost. Het ligt ook echt aan het karakter van een paard.

Wat betreft het stijgeren. Bij mij helpt het als ik een boze stem op zet, hier reageert ze 'goed' op. Ze weet dat ze dan echt te ver is gegaan. Ze blaast zichzelf dan nog wel helemaal op, maar ze blijft wel mer vier benen op de grond naast me lopen en dan stel ik haar gerust. Zeker niet gaan slaan met een zweep of iets, want dat maakt het alleen maar erger. Ze moet jou op dat moment als leider zien. Probeer er zelf ook niet teveel aandacht aan te schenken en probeer door te lopen. Dit laatste is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan! Maar ga niet stopppen, omdraaien, paard naar beneden trekken, etc., want dan geef je er teveel 'aandacht' aan (ik begrijp heel goed dat dit heel moeilijk is). Heel veel succes! Laat je weten hoe het verder gaat?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:05

Mijn pony probeer ik het hele jaar door zoveel mogelijk buiten te houden in de groep. Als ze op stal staat ziet ze ook nog steeds andere paarden.

Als we op buitenrit andere paarden tegenkomen, dan probeert mevrouw zich extra groot en breed te maken en dan loopt ze gewoon door. Vooral omdat ze zich groter probeerd te maken is het me al een paar keer over komen dat ik andere ruiters tegen kwam die angstig vroegen of het een hengst was :')

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:10

Mijn paard wordt ook erg 'blij' als hij andere paarden tegenkomt op buitenrit en tijdens het wandelen. Terwijl ook hij gewoon bij andere paarden staat. Hij heeft vaak niet eens meer in de gaten dat ik erop zit en wil gewoon gaan rennen.
Overigens steigert hij niet, maar volgens mij snapt hij gewoon niet hoe dat moet, heb het hem nog nooit, in wat voor situatie dan ook, zien doen...