dressuur jurysport==> laatste tijd wel erg extreem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:52

Chronos schreef:
Waar ik van baal is dat ze teveel kijken naar het paard (kwa uiterlijk dan) en naar afstamming ipv van naar het rijden.

Niet alle juryleden over 1 kam scheren Knipoog . In principe kijk ik niet naar afstammingen tenzij een paard me in positieve zin opvalt, dan ben ik wel erg benieuwd wie de vader is.
Maar het gebeurt dan dus wel in de goede volgorde: paard loopt bv. met heerlijk veel schwung en achteraf kijk ik wat de afstamming is.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:59

Ik weet ook dat er jury's zijn die wel goed jureren maar ik heb heel veel geschreven en secretariaat gedaan en dan komt het bij een helebpel jury's daar wel op neer....

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:23

Nou, dat van naar afstamming kijken komt niet alleen bij juryleden voor hoor! Toen ik Jumper gekocht had, had nog niemand uit het dorp het paard gezien, maar wel allemaal vragen: 'wat is het voor afstamming dan'. Nou toen ik vertelde dat het een Ahorn x Porter was, kon het volgens hun niks zijn. Zo'n paard kon geen dressuur lopen, had geen gangen etc... Ze hadden em nog niet eens gezien!!! Inmiddels houd iedereen wel zijn mond want ik ben ongeveer de enige die alle wedstrijden bij de eerst 5 gereden heb en winstpunten haal, maar ik vond dat wel belachelijk! Jumper zou ooit door Tineke Bartels gereden gaan worden (is vanwege zijn luchtzuigprobleem toen niet doorgegaan), nou en die gaat echt geen paard rijden dat 'geen gangen' heeft... Nou ben ik wel realistisch, Jump is echt geen Olympiade paard, maar ik leer ontzettend veel van hem en in de basissport springt ie er in ieder geval aardig uit vanwege zijn uitstraling. Een enkele keer word ik ook afgerekend op de afstamming van mijn 'springpaard' (wat ie overigens ook bovengemiddeld kan...Lachen) maar meestal valt dat reuze mee.
Wat ik wel vind is dat de juryleden zo 'gemiddeld' jureren. Niemand (of bijna niemand...) durft (in ieder geval in de B en de L) eens een 8 of een 2 te geven. Het zit altijd zo in 5,6,7. Ik vind dat als je een onderdeel heel erg goed doet, dat je best eens een 8 mag krijgen, en andersom ook, ook al zitten er in de rest van de proef fouten.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 11:35

Daar moet ik je gelijk in geven, ik ben bv. heel precies in de verzorging van mij zelf en mijn paard en het ziet er super uit en dan krijg je een 6,7 maar dat is bij ieder zo terwijl er ook mensen bij rijden dat je zegt van nou waneer is die van het land af getrokken. Maar ik heb een keer geschreven bij een jury en die was wel van 1 of 9 das wel heel grappig. Hij was ook heel nuchter daarin...

margriet11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:42

In april was ik op een wedstrijd en daar werd in het B zó streng gejureerd. In de 130 was gewoon normaal, er was 1 jongentje met 100 punten!!!!!, dat moet toch niet kunnen in het B! En het was niet 1 jury, maar allebei waren zo streng. Het was een ponywedstrijd en in het B lijkt het mij de bedoeling dat je gestimuleerd wordt. Ik vind dat zo laag punten niet kan. Zo schrik je jonge kinderen toch af, die doen enorm hun best en dat krijgen ze zoiets!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:30

Fitzroy"]
[quote="Chronos schreef:
Waar ik van baal is dat ze teveel kijken naar het paard (kwa uiterlijk dan) en naar afstamming ipv van naar het rijden.

Ik vind dat wel mee vallen, waar ik me meer aan kan ergeren is dat er vooral in de hogere sport alijd dezelfde namen bovenaan staan. Die mensen kunnen met een mindere proef nog super scores rijden.