Glijden op de weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:44

S__L schreef:
Een paard heeft helemaal geen ijzers nodig!

Dat is een andere discussie en niet helemaal waar.

Een paard op zich heeft geen ijzers nodig.
Een ríjpaard echter heeft zomaar 20-25 extra belasting op de rug die het stuurt waar het zelf niet zou lopen. Idem tempo en afstand. Als de houder de hoeven dan ook nog verzwakt door de op stal in de drek te weken dan is het plaatje compleet.

Ijzers zijn trouwens uitgevonden voor meer tractie op onverhard...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:56

Mijn paarden staan ook op ijzers. Inderdaad heb ik ook last van glijden op het wegdek. Vooral die gele klinkers die je vaak op kruispunten ziet, die dan ook nog wat "rond" zijn gelegd. Ben ik vorig jaar met een van mijn paarden op onderuit gegaan. Het maakt echter bij mij niet uit of de ijzers er een week onder zitten, of acht weken, ik dacht eerst ook dat het aan slijtage lag, maar dat is in mijn geval niet zo.
Tegenwoordig hou ik er erg rekening mee en loop ik ook met een boog om gladde stukken heen, die weet ik in mijn omgeving nu wel te herkennen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:50

er zijn toch zeker paarden die wel ijzers nodig hebben.Ik heb een van de hardste paardenrassen ter wereld en zelfs hij moest ijzers.
In sommige stukken van nederland ligt gewoon erg veel asfalt en dus slijt mijn paard zijn hoeven veel sneller,daarbij nog iets scheve stand en ijzer voorkomt dit.

Zou hij altijd op gras,zand enz lopen dan geen ijzers nodig maar tis nie anders...
Zonder ijzers loopt ie op zn straal.

Dus TS haal je hoefsmid erbij en check je ijzers,t kan gewoon zijn dat ze versleten zijn of hoeven ineens erg gegroeid zijn.Verder lopen sommige paarden juist te glibberen bij nieuwe ijzers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:19

connie1964 schreef:
er zijn toch zeker paarden die wel ijzers nodig hebben.

Nee.

Er zijn alleen paarden met hoeven welke onder de ruiter overvraagd worden en dáár beslag voor nodig hebben.

garny95

Re: Glijden op de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:23

die van mij loopt ook te glijen op gewone ijzers, ze heeft nu alluminium ijzers onder, die slijten sneller maar ze heeft wel meer grip, ze zijn iets duurder dan gewone ijzers

BlackRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:28

Wij kunnen niet zeggen dat de ijzers er onderuit moeten.. we weten de situatie niet. het beste wat je kunt doen... de hoefsmit om raad vragen en vertrouw je hem/haar niet dan bel je een andere hoefsmit.. zij hebben toch iets meer kennis dan wij... ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:38

Dat het glijden door de ijzers komt lijkt mij logisch. Als je paard niet zonder ijzers kan zou je een andere soort ijzers kunnen proberen. Pas wel op met widiapuntjes als je smid die aanraad, die remmen namelijk te erg en dat kan problemen met de gewrichten opleveren.

Overigens staat mijn paard ook rondom op ijzers en zij glijdt niet. Ik kan in draf een helling met natte klinkertjes af zonder wegglijden. Voorheen gleeed ze wel maar sinds in veel fanatieker en bewuster bezig ben haar meer klassiek te rijden is haar balans etc schijnbaar zo verbeterd dat ze er nu geen problemen mee heeft.

Ik laat mijn paard iedere 7 weken beslaan ongeacht de slijtage van de ijzers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 09:58

fransje23 schreef:
Dat het glijden door de ijzers komt lijkt mij logisch. Als je paard niet zonder ijzers kan zou je een andere soort ijzers kunnen proberen. Pas wel op met widiapuntjes als je smid die aanraad, die remmen namelijk te erg en dat kan problemen met de gewrichten opleveren.

Te veel grip heeft inderdaad ook een nadeel. Zie springpaarden met ijzers op gras.
Er zijn ook meer soorten beslag dan alleen ijzers.

Verder is elk beslag symptoombestrijding.
Als een paard beslag nódig heeft, dan is het probleem dat de hoeven de omstandigheden niet aankunnen.
Stel eerst de vraag wat de oorzaak is en of je dáár wat aan kan/wil doen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:47

connie1964 schreef:
Zou hij altijd op gras,zand enz lopen dan geen ijzers nodig maar tis nie anders...
Zonder ijzers loopt ie op zn straal.
.

De straal hoort op de grond te komen. Dat zorgt voor oa voor de doorbloeding en daardoor dus de groei van de hoef. Dus hoe sneller het slijt, hoe meer de straal wordt gestimuleerd, hoe sneller de hoef groeit. Natuurlijk kan je niet van niks naar hele dagen op het asfalt maar mijn ervaring is dat ik rustig 3 uur over de weg kan rijden zonder dat dat nare gevolgen heeft.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:46

dus hoe sneller de hoef groeit hoe meer de straal gestimuleerd word,dus ijzer eronder en stimulatie wordt minder...

mijn paard wordt niet overvraagd hc,mijn paard heeft door scheve stand van hoeven een scheve groei en mijn hoefsmid heeft verteld dat een paard NIET op zijn hoefstraal moet lopen daar dit pijnlijk is.

Ben jij ook hoefsmid s_l?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:52

connie1964 schreef:
dus hoe sneller de hoef groeit hoe meer de straal gestimuleerd word,dus ijzer eronder en stimulatie wordt minder...
Klopt, als de straal de grond niet raakt (en dan voornamelijk de harde ondergrond) groeit de hoef heel langzaam

mijn paard wordt niet overvraagd hc,mijn paard heeft door scheve stand van hoeven een scheve groei en mijn hoefsmid heeft verteld dat een paard NIET op zijn hoefstraal moet lopen daar dit pijnlijk is.
De straal heeft idd gevoel. En daarom zou je ook niet inene van ijzers afkunnen en zonder problemen over de weg kunnen rijden. Als de hoef dat niet is gewent zal het paard de eerste paar weken of zelf nog maanden, erg gevoelig zijn.

Ben jij ook hoefsmid s_l?
haha, nee ;)

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:02

dus kan ik niet zonder ijzer.....zucht

en laten we nu eens niet alle paarden over 1 kam scheren......de eeuwige discussie over wel of geen ijzers....ik haat ijzers onder mijn paardenhoeven maar tis niet anders...

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:40

Ook mijn blootvoetse paardje heeft een poos op ijzers gestaan omdat het, in mijn ogen, toen de beste oplossing was..
Zijn zool was door een hoefzweer vorige jaar ernstig dun geworden, met 2 duimen konden we hem bewegen.
Wij hebben hem de tijd gegeven om te kunnen herstellen, ijzertje eronder, druk eraf, blij was ik er niet mee maar, Jap liep als een kievit met ijzer, zonder was het een groot strompel gebeuren.
Hoe erg ik die ijzers ook vond, op dat moment was het voor ons de beste optie.
Ik had inmiddels ook hoefschoenen maar zelfs daarmee bleef hij erg gevoelig lopen.
Dat gun je je paardje toch niet.....

Dus 2 keer ijzers gehad, hij loopt nu weer bloot, zijn zolen zijn super! Niks meer gevoelig, ja okey op scherpe keien, mag het.

Wat mij ook opvalt is dat sinds hij dus tradi bekapt wordt, dus de stralen weg worden gesneden, iets waar ik geen voorstander van ben, hij dus veel beter loopt!!
Raar maar waar!

Vorige week zijn zijn ijzers eronderuit gegaan, nogmaals hij loopt prima, ik heb wel zelf de hoefwand gedaan, deze begon na 2 dgn al te brokkelen, verder heb ik er niks meer aan gedaan en het gaat supergoed!!!

Ook ik ben er inmiddels van overtuigt dat ieder paard anders is en een andere aanpak behoeft, of dit nu met ijzers, schoenen, een andere manier van bekappen of wat dan ook is.
Ook weet ik nu dat het wel ff duurt voordat je de voor jou paard juiste manier hebt gevonden..

Succes ermee!

O, ja, sinds Jap bloot loopt glijdt hij niet meer uit, dat moet ik er wel bij zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:53

connie1964 schreef:
mijn paard wordt niet overvraagd hc,

Jouw paard heeft als het niet bereden wordt geen hoefijzer nodig :)*

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:27

maar als ik rijd wel

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:32

connie1964 schreef:
dus kan ik niet zonder ijzer.....zucht

en laten we nu eens niet alle paarden over 1 kam scheren......de eeuwige discussie over wel of geen ijzers....ik haat ijzers onder mijn paardenhoeven maar tis niet anders...

Hoezo niet?

Het is niet alle paarden over 1 kam scheren. Maar de hoef werkt zo en natuurlijk zijn er verder uitzonderingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:42

connie1964 schreef:
maar als ik rijd wel

= overbelasting van de hoef :)*

Let op!!! Geen waardeoordeel over wel/niet beslaan.
Je kan echter niet stellen dat die hoef, dat paard, beslag nodig heeft.
Dat paard heeft het als paard helemaal niet nodig.
Het wordt nodig gemáákt door het gebruik als ríjpaard.
Jíj hebt/maakt dat nodig omdat je erop wil rijden.
Het is een kunstmatige aanpassing van de hoef bij de (over)belasting.

Hoe onnatuurlijker de leefomstandigheden van het paard hoe minder de hoeven kunnen hebben en hoe minder belasting overbelasting zal zijn, waardoor ´hulp´ aan die hoef ´nodig´ wordt voor dat gebruik van dat paard.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:38

Wil je hiermee zeggen dat het paard eerder hoefijzers nodig hebben als ze worden gebruik als rijpaard?
Hoe deden de paarden dat dan in het wild? Toen ze kilometers aflegde over paden met heuvels en stenen etc. En dan de drachtige merries? Hoe deden die dat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:45

S__L schreef:
Wil je hiermee zeggen dat het paard eerder hoefijzers nodig hebben als ze worden gebruik als rijpaard?
Hoe deden de paarden dat dan in het wild? Toen ze kilometers aflegde over paden met heuvels en stenen etc. En dan de drachtige merries? Hoe deden die dat dan?

Wat dénk je zelf?
Gingen die bij een grot vool Neanderthalers langs voor hoefbeslag? Eerder herseninslag ;)

Ja, berijden is een HEEL zware extra belasting op de hoeven.
Het paard wordt gestuurd te lopen waar en hoe het zelf niet zou gaan met 25% extra druk op de hoeven.
Zwangere merries staan als dat kan vretend zwanger te zijn. Lopen alleen het minimum.

Verder zijn de rijpaarden op de steppes van Azië nooit beslagen. Niet geweest, niet nu. Die leven waar ze rijden.

Het probleem in onze maatschappij is dat paarden suboptimaal gehouden worden, dus suboptimale hoeven hebben en wel heel zwaar belast worden. Ruíters hebben beslag nodig. Paarden niet.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:02

Ik bedoelde eerder van als het paard eerder beslag nodig heeft als het word gereden, hoe zouden ze het dan toen gedaan hebben. Daar liepen ze ook altijd blootvoets over verschillende ondergronden, en dus ook de drachtige paarden die ook zoveel gewicht mee dragen. Ik snap dus niet dat het paard nu wel ijzers nodig moet hebben als het word gereden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:54

S__L schreef:
Ik snap dus niet dat het paard nu wel ijzers nodig moet hebben als het word gereden.

Tja, dan houdt het op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:59

S__L schreef:
Ik snap dus niet dat het paard nu wel ijzers nodig moet hebben als het word gereden.

Een ruiter op je rug hebben is een heel andere belasting dan vrij gaan en staan waar je wil.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:48

paard is als luxe artikel tot ons genomen en dus zal je aanpassingen moeten doen hc, thats life of je t er mee eens bent of niet.
Jij loopt toch ook niet t hele jaar naakt zoals onze voorouders dat deden,ook aangepast...

Jij eet toch ook met mes en vork ipv met handen en ga zo maar door...

Door de eeuwen heen heeft er evolutie plaatsgevonden en wij passen ons daar aan.

Mijn paard is in Argentinie veel onder de man geweest,blootvoets en sinds hij hier is zijn zijn hoeven schever gaan groeien en loopt ie op eieren.
Misschien wel ander voer andere weersomstandigheden ik weet het niet, nogmaals ben geen voorstander maar ik vertrouw op mijn hoefsmid.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:00

Maar het paard word nog wel ''gemaakt'' zoals vroeger, en word dus niet gemaakt om er maar een ijzer onder te slaan zodra het een jaar of 3 is omdat de hoef het niet meer aankan.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:53

mens wordt ook gemaakt zoals vroeger.

Kindjes die net gaan lopen geef je toch ook schoenen?
Laat mijn paardje nou maar lekker op ijzers lopen en doe jij je eigen ding ok,jij rijdt engels is toch ook niet echt diervriendelijk als ik die neusriemen om jouw beestje zn snuit ziet zitten?

Wie zegt overigens dat mijn paardje MAAR beslagen wordt en dat op zn derde jaar.
Paardje is 10 en heeft 8 jaar zonder gelopen dus niet gelijk conclusies zetten waar je niks van af weet.

Zoals ik al eerder schreef ieder paard is anders....met andere leefomstandigheden en laat dat lekker zo!