Cap stinkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Cap sinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:51

Als je een cap in de vriezer legt, dan komen eventuele beestjes enzo er ook uit, ik weet alleen niet of dat ook geld voor de stank :P Misschien een maandverbandje erin plakken :P

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:54

BKS schreef:
Ik zet hem eens in het kwartaal in een emmer biotex groen, lekker even laten trekken, goed soppen, uitspoelen en drogen op de verwarming of aan de waslijn in het zonnetje.

doe ik ook, gebruik toevallig ook altijd biotex :j

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:01

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:19

ik vind de wasmachine ook niet zo vertrouwd. neem hem wel eens mee onder de douche.. dan even lekker soppen en zo'n 2 dagen laten drogen. ik doe het niet bij de verwarming of zo, de buitenkant wil dan nog wel eens gaan flubberen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:53

Bij mij liet de buitenkant van de hh cap los, al komt dat niet door het wassen, want ik heb hem in de wasmachine gestopt, nadat ik had gezien dat hij los was. Verder niks met de cap gebeurt, stinkt niet meer, en dat is heel fijn.

Bij mij wordt de cap ook nat in de regen, ik denk dat daar de buitenkant los van is gaan zitten, denk ik.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:03

ik heb de HH mistral en als je die openvouwt aan de binnenkant zie je gewoon van dat witte piepschuim
dit durf ik toch echt niet nat te maken

dus voortaan gewoon een pak inlegkruisjes in je kast hahaha

maar wat nou als hij tijdens het rijden loslaat
hangt hij voor je ogen
niet zo'n fraai gezicht denk ik

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:22

Piepschuim kan rustig nat worden hoor maar je moet er niet aan gaan peuteren...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:14

Ik maak hem altijd schoon met glanspray, gewoon op de buitenkant spuiten en met een spons wrijven. Maargoed, was niet erg handig want als het dan ging regenen stond er wit schuim op je cap :P
ik doe hem eerst altijd een nacht in de vriezer met een zak erom, as er dan bijv. spinnetjes o.i.d. in zit gaan ze dood en daarna in een hand sopje.

esselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:17

Roxxiejj schreef:
Ik heb bij de ruitersportzaak een bus capspray gekocht. Is een soort schuim wat je erin spuit, dat laat je een beetje erin trekken en vervolgens veeg je het weg met een schone doek. Komt echt vies spul vanaf!
Vriendin gooide 1 keer in de zoveel tijd der cap in de wasmachine (had een gpa, wel eerst in een kussensloop).

zo'n spray heb ik ook, vind dat het heel goed werkt, zou niet weten wat ik zonder moet doen.
zomaar in de wasmachine? men zegt toch dat een cap nietmeer veilig is nadat het een paar keer op de grond gevallen is, dus telt dat toch ook voor in de wasmachine? dat bokt toch ook zoveel keer rond?

__Nathalie__

Re: Cap stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:46

ik gooi mijn cap ook in de wasmachine maar wel met kleren voor schokdemping.

Ik pak een dikke bodywarmer daar doe ik hem in en het kin bandje maar ik er aan vast zodat hij er ook in blijft. De rest vul ik op met was (meestal gewoon mijn paardrijkleding) en dan op een 30 graden wol wasje.

Komt er heerlijk fris uit!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:05

vancky2005 schreef:
Je haar meer wassen?

Beetje nutteloze opmerking. Zweten staat los van je haar wassen. Ik heb er zelf ook last van en was echt dagelijks mijn haar. Dus......???

Ik heb wel op advies van iemand om de ergste geur wat te maskeren zo'n geurbuiltje die je in de kast kan leggen in de zak waarin ik mijn cap heb gedaan.
Verder was ik mijn kap af en toe met shampoo. Nadeel is wel dat het vrij lang duurt voor ie droog is.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:10

Ik gebruik een bandana onder mijn cap (soortement biker-hoofddoekje).
Die gaat dan in de was.
Geen last van stinkende haren en/of cap!

ZZ_Online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:15

Een stinkende cap wordt veroorzaakt door onvoldoende ventilatie. Modernere merken zoals GPA en Samshield hebben ingebouwde ventilatie. Goedkoop zijn ze niet echt, maar het voordeel is wel dat ze echt lang meegaan. Voor een serieuze ruiter of amazone zeker aan te raden!
Ook prettig is dat je bij die caps de voering er uit kan halen en in de wasmachine stoppen.

Annepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:19

wat ik met mijn cap doe is heet water uit de water koker in een pan gieten en dan je cap er ong. 10 minuten boven houden en dan ruikt hij helemaal fris ;)

ZZ_Online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:28

Annepony schreef:
wat ik met mijn cap doe is heet water uit de water koker in een pan gieten en dan je cap er ong. 10 minuten boven houden en dan ruikt hij helemaal fris ;)

Goede tip, maar volgens mij moet die cap dan minstens een dag nadrogen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:30

ZZ_Online schreef:
Annepony schreef:

Goede tip, maar volgens mij moet die cap dan minstens een dag nadrogen.

rij jij 7 dagen per week dan?

Annepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:35

maar als je dit dan s'avonds doet dan is hij na een dag echt helemaal droog.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:38

Ik doe mijn cap eens in de zoveel tijd gewoon in een emmer sop, nachtje laten staan en dan uitspoelen. Hij moet daarna idd wel een dagje drogen, maar daarna heb ik weer een schone en frisse helm!
Heb dezelfde als TS volgens mij, een kavalkade.

ZZ_Online

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:43

__Nathalie__ schreef:
rij jij 7 dagen per week dan?

Wel bijna elke dag...
:)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:48

Maar dus niet elke dag. In 1 dag is hij wel droog hoor, die van mij wel teninste.

Ik doe hem savonds in de wasmachine, dan hangt hij die nacht aan de waslijn, de volgende dag en nog een nacht voor dat ik hem weer gebruik.

Mii_femmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:47

Mijn moeder haalde altijd de binnenkant van de cap eruit en deed dit in een emmer met sop. na een aantal uurtjes haalde ze het eruit en liet het drogen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:40

Mijn caps zijn gewoon wasbaar. Af en toe even in een sopje lauwwarm water met wat zeep.
Ik heb de HH pro Plus en eentje van de Decathlon.
Drogen doe ik door de cap gewoon weg te hangen, niet bij de verwarming natuurlijk.
Je rijdt er immers ook mee in de regen, en dan is de mijne ook wel eens zijknat.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:37

Imago01 schreef:
Ik heb een cap van Kavalkade en neem eens in de zoveel tijd dat ding gewoon mee onder de douche. Dan sop ik (met vingers) de binnenkant helemaal uit met doucheschuim, goed uitspoelen en met je handen kun je een groot deel al uitknijpen van binnen- en buitenkant. De rest doet de verwarming. Ik leg de cap dan met de binnenzijde op de verwarming en de rest droogt vanzelf. Eitje en geen meurende cap meer. Bovendien een stuk hygienischer!
Ik doe dit regelmatig en heb de cap al een jaartje of 4 inmiddels...Hij ziet er nog steeds top uit en nergens laat het lijm los ofzo...

Goed idee! Ik denk dat ik deze week ook maar eens samen met mijn cap ga douchen :D ;) :P

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:43

Het schijnt te werken (ik weet het nog niet, ik heb gister een nieuwe cap gekocht, en die wat ik daarvoor droeg had ik pas 8 maanden) als je de cap boven een ouderwetse fluitketel houdt. De stoom reinigt dan de cap. Ook van de binnenkant.

Die tip kreeg ik van de verkoper in de winkel :+

Lott__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:06

Ik heb geen idee..

Ik heb het zelf ook gehad bij deze cap die ik nu heb. Die heeft meer dan een half jaar onwijs gestonken. Zo erg dat ik 'em van mijn moeder in de schuur moest leggen, ipv de bijkeuken bij al mijn spullen. xD
Maar dat kwam omdat ik moest helpen toen iemand de hoeven van een paard moest doen met teer of wat was het? Dus daar stonk het naar. (mijn cap lag er naast)

Misschien kan je iets proberen als uhh.. deo? stoom? idk..