Moeilijke keuze, paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Re: Moeilijke keuze, paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 21:43

We hebben ooit wel eens een poeder gegeven voor een periode die ook helpt om paarden rustiger te maken. Maar daar merkten we niks van en het was toch best wel duur. In principe houd ik ook wel een beetje van de wat drukkere / pittigere paarden, maar na mijn laatste val met hem is het vertrouwen ook nog eens omlaag gegaan.
Ik heb nog een tijd het geprobeerd met hem, maar omdat ze gedachte al vaak door mijn hoofd heen ging, ging ik er eens serieuzer over nadenken. Daar is een aantal maanden overheen gegaan. De keuze is dus niet in een week gemaakt.
Ik heb veel geprobeerd in de vier jaar dat ik met hem rijd. De keuze is nu gemaakt en ja, er zullen altijd de twijfels zijn of het de goede keuze gemaakt. Het is moeilijk, maar ik ging met telkens minder plezier naar hem toe.

Ondertussen heb ik een nieuw paard gevonden en komt die donderdag voor twee weken op de proef. Deze is een stuk rustiger en buiten voor mijn doen veel fijner te rijden.
Het wordt dus moeilijk, maar ik denk dat ik de goede keuze heb gemaakt.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:34

Ik denk dat je voor jou de goede keus gemaakt hebt. Een paard waar je met angst op zit is het gewoon niet. Je hebt je best gedaan een aantal jaar lang en dan is het gewoon klaar. Heel dapper dat je de knoop hebt doorgehakt, want dat is niet makkelijk. Goed dat je een ander paard hebt kunnen vinden waar je naar je gemak op rijdt, daar gaat het tenslotte om !

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 23:49

Hartstikke bedankt voor de reactie! :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:11

Veel succes met je nieuwe paardje. Hopelijk kan hij zorgen dat je je vertrouwen weer terrug krijgt en weer met plezier gaat rijden. Want uiteindelijk is dat het alle belangrijkste: plezier.
Gaat je andere paardje naar een adres waarvan je denkt dat het daar helemaal goed gaat komen?

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:25

Ik vind dat je wijze keuze hebt gemaakt. Paardrijden is genieten, en je moet niet met tegenzin naar je paard toe gaan. Je hebt geprobeert alle oorzaken te onderzoeken, maar als je na vier jaar nog steeds met lood in je schoenen op je paard gaat zitten... Er zijn genoeg andere leuke paarden maar ook genoeg andere leuke baasjes. Ik hoop dat je met je nieuwe paard weer kunt genieten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:20

Ashley5 schreef:
Het is moeilijk, maar ik ging met telkens minder plezier naar hem toe.

Dan heb je de goede keuze gemaakt. Je bent niet over een nacht ijs gegaan, je hebt 4 jaar lang geprobeerd het te verbeteren met wat je aan mogelijkheden had, er valt je niets te verwijten dat je deze keuze hebt gemaakt. Voor jou is dit gewoon de goede keuze en je hebt hem nu ook zelf gemaakt. Top!
Ik wens je veel plezier met je nieuwe paard

PonyPrinses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:55

Zo te horen: 'is het niet goed voor jouw zelfvertrouwen... :(:) '
Je bent bang voor je paard en je zegt dat ie errug druk is dat het zelfs bijna gevaarlijk kan worden.
Je durft bijna niet meer op je paard en als je op hem zit ben je erg zenuwachtig... :n
Als jij zenuwachtig word, wordt je paardje dat ook, vooral zo'n gevoelig ras... 8)7
Ik denk dat dit gwn even een dipje is, waar jullie moeten zien uit te komen.
Als dat niet lukt, lijkt mij het beter om 'm tog te verkopen.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:59

Kijk als je zelf al bang bent dan woord het al moelijk ook in verband met een nieuw paard........
Maar misschien zoek je het beste iemand die jullie twee kann helpen, en als dat niet opschiet dan kun je nog steets besslisen.....
Opgeven kan idereen...........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:05

Mona2000 schreef:
Kijk als je zelf al bang bent dan woord het al moelijk ook in verband met een nieuw paard........
Maar misschien zoek je het beste iemand die jullie twee kann helpen, en als dat niet opschiet dan kun je nog steets besslisen.....
Opgeven kan idereen...........

Lees eerst het topic eens goed, TS heeft 4 jaar lang geprobeert om met dit paard fijn te leren werken en dat lukt niet. Na 4 jaar kun je niet stellen dat ze "zomaar" opgeeft. En toegeven dat je niet de juiste persoon voor een leuk paard bent is niet gemakkelijk, integendeel. Ik heb er bewondering voor hoe TS hier mee omgegaan is, zouden meer mensen een voorbeeld aan mogen nemen!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:56

Bedankt allemaal voor de reactie's.
Gisteren nog flink over getwijfeld. Maar vandaag was de laatste dag met mijn paard en morgen gaat hij weg. Ondanks de ongelofelijke verdriet ben ik er toch wel zeker van. Maar het blijft natuurlijk moeilijk om een vriend weg te doen. We hebben natuurlijk wel leuke tijden gehad, maar het is beter zo.

@ Mona2000
Op andere paarden ben ik niet bang. Ik rijd nog gewoon op de manege met vele andere en ook drukkere paarden. Bij de stallen ook gewoon. Maar het is puur mijn eigen paard, omdat het vertrouwen gewoon weg is.

Mona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:37

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 14:20

Helaas is mijn paard Eshley vanmorgen vertrokken.
Het is nu afwachten wanneer mijn moeder en opa terug komen met het nieuwe paard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:03

Het is normaal dat paarden in het winterseizoen drukker zijn dan in de zomer. Denk alleen al aan het feit dat een paard meer op stal staat. Ook het frisse weer kan meespelen. In eerste instantie zou ik dan voor een stal gaan waarbij hij veel (minimaal enkele uren per dag) naar buiten kan, buiten de beweging om die je zelf geeft. Eventueel ook de hoeveelheid voeding aanpassen of in de winter veranderen kan al een heleboel uitmaken.
Ik denk dat dat al wat zal schelen.

Succes met je nieuwe paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:24

ik vind het een knappe beslissing
ik wou dat ik die moed ook had.
Ik heb hier ook een schitterend dier staan,
Maar in geval van twijfel van mijn kant uit, maakt hij daar dankbaar gebruik van ik heb hem al 6 jaar en soms wilde ik ook wel dat ik hem gewoon zo van stal kon plukken om te gaan uitrijden. wat ik helaas niet kan, door soms te weinig zelf vertrouwen tikt hij uit (maakt er dankbaar gebruik van).

En dan sta ik weer daar met een flippend paard (ik ga dan wel door maar toch) leuk is niet.
En les krijg ik wekelijks (nu even niet vanwege een bevroren bak)

dus ja het is echt moeilijk

succes met je nieuwe paard, hopelijk krijg je nu weer meer zelf
vertrouwen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:41

Ashley5 schreef:
Sinds een paar maanden gaan de gedachten van verkopen van mijn paard door mijn hoofd. Pas sinds gisteren was het de druppel en begon ik er serieus over na te denken.

Ik heb een ruin van 7 jaar. Een kruising tussen arabier en welsh. Hij is altijd wel wat drukker dan zeg maar andere paarden. In de zomer valt het best mee en kan ik wel goed met hem rijden. Buiten rijden zit er helaas niet in want hij is daar gewoon zo druk en enthousiast dat ik het eigenlijk niet durf. In de winter is hij niet meer te genieten. Ik blijf gewoon rijden zoals altijd, maar hij wordt dan gewoon bijna gevaarlijk druk. Ik ben er in de afgelopen een paar keer goed vanaf gevallen waardoor ik niet veel meer durf met hem. Ik vind namelijk dat ik ook aan mezelf moet denken.
Niet alleen met rijden is vervelend. Ook gewoon met naastlopen gaat het wel mis.
Tuurlijk heeft hij ook zijn geweldige goede momenten. Als hij rustig is, dan is hij een geweldig knuffelbeest en gewoon zo leuk. En ondanks alles houd ik zoveel van hem. Maar ik wil ook graag vaak gewoon kunnen rijden zonder in angst ofzo te zitten. We hebben nog een paard wat totaal het tegenovergestelde is en als ik dat zo zie lopen, wil ik dat ook zo graag.

Maar het is zo moeilijk. Ik ben natuurlijk aan hem gehecht geraakt in de afgelopen vier jaar en het voelt zo gemeen dat ik hem weg wil doen. Het is alsof je een vriend zomaar wegdoet.
Maar ik weet ook wel dat er echt iets in hem zit. Ik kan het er alleen gewoon niet uithalen.

Hoe maken andere deze keuze?
Wanneer weet je het zeker dat je je paard toch wilt verkopen?

Ik heb geen idee meer wat ik moet doen of denken :n

Een paard is bepaald geen cavia in onderhoudskosten, een paard is te duur om te houden als je er geen plezier aan beleeft. Zo te lezen is jouw plezier met dit paard aardig gehalveerd en waarschijnlijk inmiddels minimaal. Dan is er imo maar 1 ding te doen: verkopen.

Tuurlijk doet verkopen zeer. Maar jeetje, dat paard kan nog wel 10 jaar doorleven - wil je er nog 10 jaar mee door dan? Daarmee ontzeg je jezelf een heleboel plezier dat je met een ander paard zou kunnen hebben, of een heleboel plezier wat je anders van die € 150 per maand (dat dit paard je minimaal kost) zou kunnen hebben. Weg ermee.

Daarnaast: denk jij echt dat jij de enige bent dit goed voor dit paard zou kunnen zorgen? Dat paard komt heus goed terecht, misschien wel iets beter zelfs, omdat het vroeg of laat iemand zal treffen die er net zo weg van is als jij in het begin was. Dat gun je je paard toch ook? Weg ermee :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 10:43

Ashley5 schreef:
Bedankt allemaal voor de reactie's.
Gisteren nog flink over getwijfeld. Maar vandaag was de laatste dag met mijn paard en morgen gaat hij weg. Ondanks de ongelofelijke verdriet ben ik er toch wel zeker van. Maar het blijft natuurlijk moeilijk om een vriend weg te doen. We hebben natuurlijk wel leuke tijden gehad, maar het is beter zo.

Hihi, dat zal mij leren om eerst te reageren en daarna pas het hele topic te lezen :D

Goede keuze, Ashley5. Veel plezier met je nieuwe paard!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 17:53

Hahaha, maar je hebt natuurlijk wel gelijk, Dees! ;)

@ friesiszwart
Ik heb inderdaad goed meegemaakt dat mijn paard in de winter veel frisser en drukker is. Verder kreeg hij al niet veel te eten, naast zijn hooi. Iedere dag maar een klein beetje biks erbij.
Maar hij is ook gewoon een paard dat veel intensiever gereden moet en kan worden dan ik doe. Zal vast ook al heel wat schelen.

@ onley
Het is zeker een moeilijke keuze. En al helemaal al je, zoals jij, je paard al zes jaar hebt.
Ja, voor mijn gevoel denk ik aan de ene kant dat ik het gemeen vind dat ik hem daar zo naartoe heb laten brengen. Maar ik weet dat het ook gewoon beter is, zodra hij een nieuwe eigenaar heeft. En voor mij wordt het nu ook al veel leuker.
Tuurlijk, de tranen lopen af en toe nog wel. Maar nu met het proefpaard ga ik zelfs al met veel meer plezier naar de stallen toe! :D
Maar veel succes!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:09

Ashley5 schreef:
@ onley
Het is zeker een moeilijke keuze. En al helemaal al je, zoals jij, je paard al zes jaar hebt.
Ja, voor mijn gevoel denk ik aan de ene kant dat ik het gemeen vind dat ik hem daar zo naartoe heb laten brengen. Maar ik weet dat het ook gewoon beter is, zodra hij een nieuwe eigenaar heeft. En voor mij wordt het nu ook al veel leuker.
Tuurlijk, de tranen lopen af en toe nog wel. Maar nu met het proefpaard ga ik zelfs al met veel meer plezier naar de stallen toe! :D
Maar veel succes!

naja er staat hier nog een haflinger die te dik is en ik heb net aan de eigenaresse gevraagd of
ik hem zo af en toe mag rijden als ik naar buiten wil.
Wie weet geeft mij dat de moed om er zelf ook een punt achter te zetten.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:30

Ja, het was bij mij ook een proces waar maanden overheen zijn gegaan. Eerst mocht ik er van mezelf niet eens aan denken. Maar later begon ik in te zien dat het misschien toch wel een keuze was die ik niet zomaar moest weg laten gaan.

Maar wie weet als je op een ander makkelijker paard rijdt dat je in kan zien dat het ook weer leuker kan zijn!

Heel veel succes met dit. Ik weet dat het echt niet makkelijk is ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:42

Ashley5 schreef:
Ja, het was bij mij ook een proces waar maanden overheen zijn gegaan. Eerst mocht ik er van mezelf niet eens aan denken. Maar later begon ik in te zien dat het misschien toch wel een keuze was die ik niet zomaar moest weg laten gaan.

Maar wie weet als je op een ander makkelijker paard rijdt dat je in kan zien dat het ook weer leuker kan zijn!

Heel veel succes met dit. Ik weet dat het echt niet makkelijk is ;)

ik rij wel regelmatig andere paarden die dan ook ewoon doen wat ik van ze vraag,
en dan denk ik al waarom kan dat niet gewoon met die van mij :7

in de zomer kan ik gewoon naar buiten met hem en rond crossen
in de winter hoef ik dat niet te proberen en bij een vleugje twijfel is het vetpot.
maar goed ik neem het voor lief en zie het wel
ik start hem in het buiten seizoen deze zomer en we zien wel
houd die dan nog van die nukken over sla ik ook de knoop door ;)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:35

Volgens mij waren de problemen met je vorige paard een gevolg van een foute rangorde in jullie kudde.
Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten, voor hem vormde hij en jij een kudde met hem als leider en jij als ondergeschikte, dit zat fout. Het is duidelijk dat hij zijn zin kon doen zonder dat jij op een adequate wijze reageerde. De problemen hadden kunnen opgelost worden door je paard goed op te voeden.
Ik vrees dat, als je met je nieuwe paard geen aandacht gaat besteden aan zijn opvoeding, het terug gaat mislopen op termijn. Je zegt dat je nieuwe paard rustiger is, mogelijk is dit omdat zijn vorige eigenaar wel leider was tov hem maar dit zal niet automatisch blijven als jij en hem een kudde vormen.
Na enige tijd zal hij je gaan uittesten om te kijken hoe ver hij kan gaan en als jij dan niet op de juiste wijze reageerd gaat het terug foutlopen. Als ik je een goede raad mag geven : besteed veel aandacht aan het opvoeden van je nieuwe paardje, de volgende tips kunnen je op weg helpen.

Een paard is een kuddedier en in een kudde is er een rangorde met "leider" en "ondergeschikten".
Jij moet leren om de "leider" te worden en dan zal je vertrouwen krijgen in je paard omdat je dan leerd wat je moet doen in alle situaties en je paard zal rustig blijven omdat hij weet dat hij zijn leider kan vertrouwen.
1. Ga op zoek naar het gedrag binnen een kudde tussen" leider" en "ondergeschikte".
2. Maak een lijst met gedrag van leider tov ondergeschikte = zwart, dit mag je niet van hem aanvaarden en moet je dan corrigeren maar moet jij doen tov hem. En een lijst van het gedrag van een ondergeschikte tov leider = wit, dit gedrag moet jij vermijden en bij hem aanmoedigen.
3. Hou je strikt aan dit zwart - wit, een paard denkt ook zo, hij kent geen "grijs". Corrigeer of moedig dit gedrag aan, elke seconde dat je bij je paard bent, consequent en steeds op dezelfde wijze en zolang je je paard hebt
Het is een werk met geduld en consequent zijn dat nooit ophoud. Voor dit opvoedings aspect is grondwerk een goed hulpmiddel.

Eventueel zoek je hulp bij iemand die meer ervaring heeft met het opvoeden van een paard op een paardvriendelijke manier, vooral western ruiters besteden veel aandacht aan dit aspect van het paardrijden.
Maar opvoeden heeft niets te maken met de rijstijl en staat daar volledig van los maar zal wel helpen om ontspannener en beter te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:24

Marc, een heet paard is heel anders dan een rustig paard. De vorige eigenaar zal het gedrag van het paard misschien niet positief hebben verbeterd (of wel, maakt ook niet uit), maar het karakter is wat het is.
Mijn merrie is ook een heet paard van karakter, er is geen discussie over dat ik bepaal wat er gebeurt (ze heeft wel inspraak), maar ze zal heet zijn tot haar dood. Dat heeft niets te maken met leiderschap of het gebrek daaraan. Heel veel mensen willen/kunnen daar niet mee omgaan, worden boos, of bang, of allebei en dan wordt het inderdaad erger en moeilijker. Maar als je in de basis niet kunt lachen om die fratsen en niet kunt vertrouwen dat ze bij je blijft, dan heb je met zo'n paard een groot probleem en kun je er beter een andere baas voor zoeken en voor jezelf een ander paard.
Het is niet nodig dat iedereen een dusdanig geweldige "leider" is dat hij/zij door ieder paard als zodanig wordt geaccepteerd en er dan ook nog gemakkelijk mee uit de voeten kan. Met sommige persoonlijkheden kun je vrienden worden, met anderen gaat het nooit wat worden. Dat (h)erkennen is dus de kunst ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:35

Ik ben het met Waratje eens.
Ik ben altijd consequent geweest in het straffen en belonen van mijn paard. In het begin was ik helemaal niet bang voor hem. Dat hij me uitprobeerde maakte me niet uit. Vrijwel niemand anders durfde er op. Maar door een paar erg vervelende valpartijen door gemene trucjes van hem is het vertrouwen gewoon gezakt. Ik heb wel geleerd mijn angst opzij te zetten en nog gewoon te bluffen. Maar daar wordt het paardrijden niet leuker op.
Op andere paarden ben ik niet bang. Het was echt bij mijn eigen paard door die ervaringen. Maar doordat geen zin meer heb in rondstuiteren door de bak kies ik ook liever voor een paard met een rustiger karakter. En natuurlijk mag die heus wel eens uit z'n schoenen springen en eens uitproberen. En natuurlijk zal ik daar ook vanaf gaan vallen. Maar daar ben ik niet bang voor. Het zat puur aan dat paard vast, die angst.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:01

Helemaal mee eens het zit hem soms niet bij het paard maar bij de ruiter.
ieder paard is anders en iedere ruiter ook,
en die goeie match te vinden is moelijk,
zo kamp ik ook ermee en baal gewoon ervan dat ik niet erop kan stappen en kan weg rijden met hem mijn zelfvertrouwen op hem is 0,0 als ik naar buiten ga, terwijl ik wel erg graag naar buiten ga maar het kan gewoon niet.

het is gewoon moeilijk en als je angst hebt moet je niet opstappen en na 4 jaar klooien is het ergens wel om.

als ik trouwens de wei in loop gaan ze allemaal voor me aan de kant inclusief de dominanste dus de verstandhouding op de grond is er wel.

ashley hoe bevalt je nieuwe paard ?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 23:07

De klik tussen de ruiter en het paard is inderdaad erg belangrijk, onley. Daar schiet je vaak al veel mee op.

Tot nu toe bevalt het erg goed. Helaas kunnen we weinig doen nu alles zo bevroren is. Ik heb wel met hem (en mijn moeder :P) langs de weg gelopen. Dat deed hi jecht heel erg goed. Ik verbaas me steeds hoe dapper een paard van 3,5 jaar kan zijn. Eén keer is hij geschrokken van een hond die altijd tevoorschijn springt. Maar daar schrikt onze bomproof Tinker zelfs nog van. Maar hij keek verder niet op of om naar de auto's en tractors die voorbij kwamen scheuren.
Morgen gaat hij mee naar de manege. Dan gaan we even in een rustig lesje meedoen. Kan ik zien hoe hij is op de manege en kan ik weer eens met hem rijden! :D

Morgen dus weer meer nieuws!!