Na het rijden de winterdeken op? Of eerst een zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:13

Als mijn paard niet erg gezweet heeft en gewoon droog is dan doe ik meestal gewoon gelijk de winterdeken op, of zoals nu(als het nog niet zo koud is) laat ik hem soms even 5 of 10 min staan om 'af te koelen' zodat hij niet gaat na zweten met de winterdeken op.

als hij wel gezweet heeft doe ik een zweetdeken op (althans dat is de bedoeling als hij ze niet vernield :+)en wacht ik tot ie droog is,
daarna verwissel ik de zweetdeken weer voor de winterdeken :)
duurt misschien een half uurtje langer ofzo, maar je paard word iig niet ziek door met een natte/klamme deken te staan enz :)
of zet hem nog even 10min/kwartier in de molen en laat hem stappen tot ie weer droog en op temperatuur is, dat gaat vaak nog wat sneller dan gewoon stil op stal.

DendroFleur

Re: Na het rijden de winterdeken op? Of eerst een zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:19

Als ik wat minder fanatiek gereden heb en hij dus niet echt veel zweet, laat ik hem even uitademen. Desnoods de staldeur dicht. Na een kwartier krijgt hij dan zijn winterdek op. Als hij wel hard aan het werk is geweest dan komt er eerst de zweetdeken op tot hij droog is.
Je zou een soort canvas dek om kunnen doen. Die zijn niet waterdicht maar wel warm en ademend. Die gebruikte ik ook altijd als zweetdek voor mijn oude ruin. Gewone dekens scheurde hij namelijk aan stukken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:50

Gaat je paard op stal? Zlang die uit de tocht is zou ik gewoon de deken af laten. Mijn pony's gaan na het werk ongeveer een half uur onder de fleece deken en daarna gaat de deken af. Met voldoende ruwvoer tot hun beschikking en een tochtvrije stal hebben ze het echt niet koud.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:25

Goed uitstappen zodat je paard iig op temperatuur komt.
Dan een zweetdekentje op om het ergste vocht af te voeren.

En als je paardje echt heeel erg zweet swinters en je hebt hem toch met deken staan, zou ik aanraden om te gaan scheren.

Carnuti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:35

Ik stap mijn paard altijd goed uit, en dan spoel ik haar af (als ze erg gezweet heeft)
Dan droog ik haar af en stap ik nog even met haar en dan doe ik het winterdeken op.

Ik doe dit al zolang als ik paarden heb, en ze zijn nog nooit ziek geworden.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:38

dit is hoe ik het doe..
na het rijden en ze is nat stap ik haar eerst goed uit.
dan met de rosborstel de natte plekken borstelen, alle richtingen op
dan de zweetdeken op, ook nog eventjes stappen
als ze dan nog niet droog is even op de stal met de zweetdeken
en dan de winterdeken op> gaat ze weer naar de wei!

guessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:27

Ik stap mijn paard eerst goed uit,dan na het rijden ongeveer 45 min een zweetdeken op daarna gaat de winterdeken erop.Als je paard dan nog niet droog genoeg is zou ik overwegen om je paard te (laten)scheren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:45

Wat ik me even afvroeg, als je hebt gereden en aan het uitstappen bent, doe je dat dan in een binnenbak? Want dat zou verklaren waarom ze zo slecht opdroogt. En ik durf te garanderen dat als je je paard even laat rollen dat ze binnen 10 minuten droog zijn. Die van ons staan allemaal met wintervacht en zijn na het rollen binnen no time droog. Maar met enkel uitstappen zijn ze ook in een minuut of 20 al wel droog, maar dat is dus wel buiten. Mijn ervaring is trouwens dat je beter geen zweetdeken op kunt doen als ze gezweet hebben, de vacht heeft namelijk precies dezelfde werking en bovendien kan de warmte dan niet goed weg, dus uiteindelijk worden ze minder snel droog dan wanneer je niet op zou doen.

Dat alle kanten op borstelen zou ik niet doen, dan wrijf je het zweet namelijk op de huid en dan wordt het dus niet afgevoerd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:46

Afhankelijk van de mate van zweten, eerst zweetdeken en later winterdeken :j

_natliii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:08

Na het rijden laat ik de mijne eerst 5 of 10 minuten goed stappen. Dan gaat ze even op stal met een zweetdeken op tot ze voor het grootste deel droog is en dan gaat er pas een winterdeken op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:12

Eerst zweetdeken op doen en dan 1 a 2 uurtjes later weer komen en even deken wisselen, dan is er niks aan de hand.
Zelf doe ik afhankelijk van de mate waarin ze gezweet heeft eerst de zweetdeken op of gewoon direct de winterdeken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:07

Ik stap haar altijd uit tot ze weer op adem is (3 a 5 min.) dan haal ik het zadel eraf en ga nog 10 min aan de hand met haar stappen, daarna gaat het hoofdstel eraf en mag ze ff rollen. In de tussentijd haal ik haar halster en neem haar dan mee naar stal, als het dan nog nodig is krijgt ze een zweetdeken op. Die heeft ze dan max. 20 min. op omdat de deken daarna niet meer vocht op kan nemen en als je de pony ermee laat staan kan ze ziek worden. Daarna krijgt ze haar eigen deken weer op.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:12

Jooliieen schreef:
Heey,
Ik had een vraagje, na het rijden van mijn paard in de winter zweet hij nogal. Ik doe dan eerst altijd een zweetdeken op en daarover heen een regendeken. Zodat het zweet goed kan intrekken in het zweetdeken. Alleen het nadeel is: Het zweetdeken ligt de volgende dag helemaal schreef onder de regendeken. Ik doe dan meestal altijd weer een winterdeken op, maar als ik bijv. sochtends vroeg naar school moet, en dan de dekens verwisselen dan stink ik nogal :Y)
Of kan ik na het rijden gewoon een winterdeken op doen, als hij zweet?
Wat doen jullie??

Een zweetdeken met daaroverheen een regendeken is absoluut niet handig en bovendien echt niet nodig, het is ook echt niet de bedoeling om een zweetdeken de hele nacht op te laten, zoals al eerder gezegd kunnen ze daar echt heel ziek van worden. Na het rijden direct de winterdeken opdoen is ook geen goede optie, als die deken nat wordt van binnen dan droogt dat heel slecht waardoor je paard ook weer nat word en het dan dus koud krijgt en ziek kan worden.

Mijn paard staat vooralsnog niet onder deken en heeft een behoorlijke wintervacht. Ook zij wordt, zeker nu het nog niet heel koud is, heel erg nat tijdens het rijden. Wat ik nu na het rijden doe is eerst een paar rondjes uitstappen gewoon onder de man totdat ze op adem is, dan gooi ik het zadel eraf en loop aan de hand nog een paar rondjes, daarna gaat het hoofdstel af en mag ze even lekker rollen. Nu is ze dan eigenlijk zo goed als droog en gaat ze de wei op, of savonds meteen op stal. Ik merk wel dat als ik haar nu met een zweetdeken in stal zet ze het enorm warm krijgt en opnieuw gaat zweten ipv afkoelen. Misschien is dat ook wel aan de hand bij jou paard dat ie het zo warm heeft met die zweetdeken EN de regendeken op in stal dat ie blijft zweten van de warmte, ja dan wordt ie niet droog inderdaad.

Als het wel echt koud is en er een guur windje staat doe ik ook eerst even uitstappen onder de man en dan zadel eraf en zweetdeken op een nog een paar rondjes aan de hand stappen. Meestal is ze dan al droog maar als ze nog niet helemaal is afgekoeld en de deken al nat gaat er een droge zweetdeken op totdat ze droog is. Straks als ze geschoren is zal ik het altijd zo doen en pas als ze droog is de winterdeken op, dat is echt heel belangrijk!

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:29

Als mijn paard na het rijden erg heeft gezweet gooi ik eerst een zweetdeken op, totdat ze opgedroogd is. Als ze opgedroogd is dan gooi ik haar winterdeken op en kan ze weer naar buiten :)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:26

Ik probeer altijd zo lang mogelijk uit te stappen, als het echt winter is onder een uitrijdeken (minimum een kwartier in de bak en moet dan nog een 5 minuten naar huis stappen), dan is het ergste er af. Dan krijgt hij zijn zweetdeken om, ga ik zelf eten en daarna ga ik het wisselen voor zijn winterdeken. Soms als hij héél erg nat is wissel ik zijn natte zweetdeken voor een andere, droge zweetdeken, en ga ik na een half uurtje weer naar hem toe om zijn winterjas om te doen. Hij zweet nogal fel soms...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:50

Jooliieen schreef:
Okee, mijn paard is na 20 min. nog niet droog. En daarom doe ik eraltijd nog een regendeken overheen.
Maar je kunt dus na het rijden niet gelijk gewoon een winterdeken opgooien?

Da's niet verstandig om een regendeken over een zweetdeken heen te doen.
Een zweetdeken neemt al het zweet op en transporteert dat naar buiten, zodat het kan verdampen. Met een regendeken lukt dat niet; die kan die hoeveelheden vocht echt niet aan.

Als het niet lukt om je paard binnen afzienbare tijd redelijk droog te krijgen, moet je overwegen om te scheren.
Het is het één of het ander. Ofwel je laat hem zonder deken, zodat hij een goede vacht krijgt, en je zet hem in het land zodra de ondervacht droog is (dat is na een kwartiertje zeker zo, al is de buitenkant nog drijfnat), ofwel je scheert je paard. Dan is hij lekker snel droog onder de zweetdeken en kan je daarna een goede deken op doen.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:46

ik zou eerst een zweetdeken op doen anders wordt het normale deken nat en krijgt hij het alsnog koud en dat wil je natuurlijk niet

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:17

een zweetdeken met daar over heen een regendeken is geen goede optie. Je paard raakt zijn warmte niet kwijt en het vocht kan niet eens verdampen omdat daar die regendeken op ligt. Hierdoor wordt de fleecedeken te nat en dus te koud terwijl je paard veel te warm is.

Ik zou eerst heel goed uitstappen aan de hand, eerst zonder deken. De meeste mensen gooien direct na het rijden, tijdens het uitstappen al een fleece deken op. Hierdoor kan je paard zijn warmte niet kwijt. Dus niet te vlug. Tevens...een fleece deken is niet geschikt als zweetdeken is mijn mening. Je hebt zweetdekens of coolers hiervoor.

Maar als jou paard echt nog uren nat is, is scheren dan geen optie?

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:35

Als ik had gereden voor dat mijn paard geschoren was ,
Stapte ik zo'n 20min uit ; was hij hierna niet droog ; dekentje erover ; en aan hand stappen; maar na een uur was hij nog niet droog ; dan deed ik droog fleeceje op ; en dan half uur erna pas winter deken. Gelukkig is hij nu geschoren en dan is het 20 min uitstappen, fleece erover ; spulle opruime en winterdeken erop.
maar als je paard helemaal niet rap droogt ( zoals de mijne ) zou ik idd zoals vele hier zeggen overwegen om te scheren. Het is enorm gemakkelijk ; en beter voor je paard ook als hij zo erg zweet.

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:07

Eerst een zweetdeken, daarna winterdeken.
Ik ben het ook met MissMontana eens.