Serieus probleem, billen kapot rijden. Wat is de oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monique_Nino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 11:14

Huertecilla schreef:
De oorzaak is wrijving door beweging.

De oplossing ligt in vaardigheid verwerven.

Seatsaver etc. is symptoombestrijding welke de leerling hindert te leren.

Het is aan de instructeur om het bij een beginnend ruiter te voorkomen :)*

Ik mocht het absoluut niet zeggen tegen haar instructrice :D ,ze schaamt zich een beetje, maar dit topic helpt haar wel, ze weet nu dat zij echt de enige niet is met dit probleem,dat was een enorme opluchting ;)

Maar ik ga het bespreken en ik smeer er woensdag zalf tussen, kijken hoe het dan gaat, want als ze minder leert door een zadelbontje, dan nog maar even niet gebruiken, ik vind het belangrijk dat ze alles goed aanleert ;)
thx iig , we hebben veel aan de antwoorden +:)+

Anoniem

Re: serieus probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:20

Kan iemand onderbouwen waardoor je minder zou leren door een zadelbontje oid? Heeft dat te maken met gevoel en balans ofzo?

'De oorzaak is wrijving door beweging.

De oplossing ligt in vaardigheid verwerven.'

Dit vind ik niet geheel juist. Ik rij al 16 jaar paard, en nu ineens heb ik het sinds een jaar heel af en toe.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:29

Gewoon een fietsbroekje onder de rijbroek aan doen,kennis van mij had het ook heel erg en kon gewoon soms enkele dagen niet rijden omdat het open was. Dit helpt haar erg goed.

scotie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:30

lidaju schreef:
Ik heb het vroeger ook een aantal keer gehad, als je net gaat rijden maak je natuurlijk toch bewegingen die je anders niet maakt en dan gaat het schuren. Het is bij mij om den duur (na een keer of 3) vanzelf over gegaan.

Dit herken ik ook, en volgens mij is dit ook het probleem van het billenprobleem bij de dochter van de topicstarter.
Na mijn idee gaat een dure rijbroek daar niet bij helpen.
zelf had ik dit aan mijn benen/knieeen. Was even doorbijten, maar na een paar weekjes rijden was het over en had ik er geen last meer van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:31

Joolien schreef:
Dit vind ik niet geheel juist. Ik rij al 16 jaar paard, en nu ineens heb ik het sinds een jaar heel af en toe.

Ja, je kan het ook wel niet eens zijn met de zwaartekracht.
Als jij schuurplekjes hebt, dan schuurt er wat, is er wrijving door beweging, of jij dat nu vindt of niet.

Er is niets onlogisch aan.
Iedereen verandert, ontwikkelt. Soms niet helemaal exact alleen maar in de gewenste richting en dan is bijschaven zinvol.
Trouwens, ook als je wel alleen maar de gewenste kant op zou ontwikkelen is bijschaven zinvol want er is altijd meer.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:32

Dat met een bontje rijden snap ik ook niet helemaal. :?
bij ons op de manege rijden ze juist met een bontje, om de 'klappen' op te vangen van onervaren ruiters, of omdat het zadel niet goed ligt :n wat je ook vaak ziet. óf om als een paard schrikt, dan de klap op de vangen. (bokken ect, en dan nog de 'onervaren' ruiters) niet dat een ervaren ruiter zo goed zit ;)

vroeger kreeg ik ook zulke plekken :+
uiteindelijk bleek dat het door een te klein zadel kwam. :o
en da ook naar achter zitten, ik zat toen echt bijna op de lepel. :o

en misschien is het ook handig om een strakke onderbroek onder een strakke rijbroek te dragen ;)

't hielp bij mij iig als een tierelier :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:40

Ehm, lorette.. Jij hebt het nu volgens mij over een bontje ónder het zadel. De rest in dit topic heeft het over bontjes óp het zadel..

Ts, wat vervelend voor je dochter zeg!
Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden, ik kan zo snel niks anders verzinnen wat ook zou kunnen helpen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:47

Een beetje talkpoeder wil ook wel eens helpen, dan schuurt het niet

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:53

Ik ben van mening dat uw dochter gewoon niet goed zit in het zadel. Overleg eens met de instructrie en zoek naar de oorzaak. Als uw dochter het steeds heeft, op verschillende zadels en verschillende pony's moet ze gaan werken aan een onafhankelijke zit. Ze zit dan niet goed in welk zadel dan ook.

Ik zou eerst gaan kijken waardoor het komt, voordat u naar allerlei producten gaan grijpen zoals hierboven beschreven staat :+

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:45

eenitraM schreef:
Ik ben van mening dat uw dochter gewoon niet goed zit in het zadel. Overleg eens met de instructrie en zoek naar de oorzaak. Als uw dochter het steeds heeft, op verschillende zadels en verschillende pony's moet ze gaan werken aan een onafhankelijke zit. Ze zit dan niet goed in welk zadel dan ook.

Ik zou eerst gaan kijken waardoor het komt, voordat u naar allerlei producten gaan grijpen zoals hierboven beschreven staat :+

Zal misschien best wel door een verkeerde zit komen, maar goed zitten leer je niet van de een op de andere dag. Als je met een pot vaseline (beter dan zalf ts) geholpen bent is dat toch fijn tot ze wel goed zit?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:49

sillyhorse schreef:
eenitraM schreef:

Zal misschien best wel door een verkeerde zit komen, maar goed zitten leer je niet van de een op de andere dag. Als je met een pot vaseline (beter dan zalf ts) geholpen bent is dat toch fijn tot ze wel goed zit?

Ik denk niet dat creme of iets dergelijks een oplossing is. Het blijft gewoon schuren. Overleg met instructie voor et zit probleem. Daar heb je eiges ook veel meer baat bij.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:59

dames het gaat om een klein kind dat ponyhobbelen leuk vind (tenminste dat maak ik op uit de tekst van TS, correct me if i'am wrong) Nu kunnen we wel allemaal met het belerende vingertje komen dat haar zit niet goed is en het bij de oorzaak moeten zoeken. Klopt helemaal maar niet voor een beginnend manegeruiter. dat komt allemaal later wel, dus als dat meiske geholpen is met een halve pot vaseline en een bontje op het zadel zodat ze eerst haar ruitergevoel kan gaan ontwikkelen, dan komt die goede zit vanzelf...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:38

monsterina schreef:
dames het gaat om een klein kind dat ponyhobbelen leuk vind (tenminste dat maak ik op uit de tekst van TS, correct me if i'am wrong) Nu kunnen we wel allemaal met het belerende vingertje komen dat haar zit niet goed is en het bij de oorzaak moeten zoeken. Klopt helemaal maar niet voor een beginnend manegeruiter. dat komt allemaal later wel, dus als dat meiske geholpen is met een halve pot vaseline en een bontje op het zadel zodat ze eerst haar ruitergevoel kan gaan ontwikkelen, dan komt die goede zit vanzelf...

Het ´ruitergevoel´.... Wat denk jij dat dit ís???!!!

Beginnen doe je aan de basis.
De basis is een onafhankelijke zit.
´Rijden´ is pas aan de orde als de ruiter onbevangen in het zadel beweegt zonder daarvoor handen en voeten voor nodig te hebben of vastklampende benen.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:41

In het verleden had ik er ook een tijdje last van doorrijden, ik gebruikte toen second skin creme en had toen nergens geen last meer van ;) Bij de vierdaagse gebruiken ze dat voor de voeten. Ik op mijn billen :D Bij mij lag het aan de combinatie zadel en rijbroek. Was een paard van iemand anders die ik toen reed en ze hadden daar een wintec zadel voor.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:49

Huertecilla schreef:
monsterina schreef:

´Rijden´ is pas aan de orde als de ruiter onbevangen in het zadel beweegt zonder daarvoor handen en voeten voor nodig te hebben of vastklampende benen.

Ik geef je gelijk...het is een fantastisch streven om mensen en dan vooral kinderen eerst op het "droge" een fabeltastische zit aan te leren alvorens zij op een paard plaatsnemen. Helaas denk ik dat er dan een groot deel van de paardensector zich kan gaan opdoeken....Ik kan er in meekomen dat je ruitergevoel hebt of niet, maar je moet wel eerst een poging wagen om op dat wiebelige beest te gaan zitten om te ontdekken of je het hebt ja of nee.....Zwemmen leer je ook niet op het droge, pas als je in het diepe gegooid wordt..(letterlijk en figuurlijk)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:52

ik heb dat 1 x gehad toen ik met een boktmeeting ging rijden 2 uur.... lang niet meer op een paard gezeten en dan plots 2 uur rijden met een gewonen broek, die ook nog eens groot was en dus de naad heeft me kont totaal open geschuurt PIJNLIJK, erna heb ik met een strakkere spijkerbroek gereden tot ik een rijbroek had...al rij ik heel vaak met een gewone broek, op western paarden zowieso.

ik rijd gewoon met string, ondervind geen problemen...vroeger reed ik met een slip en had ook nooit problemen.

misschien idd ander ondergoed, andere broek :S als het je eigen paard was zou een boomloos zadel miss ook voldoen daar die niet zo hard zijn...zit ze misschien niet goed??

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:53

en idd bondje op zadel ofzo zou misschien helpen :D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:26

Sodeletuut schreef:
Ehm, lorette.. Jij hebt het nu volgens mij over een bontje ónder het zadel. De rest in dit topic heeft het over bontjes óp het zadel..

Oeps. :o verkeerd gelezen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:32

monsterina schreef:
Ik kan er in meekomen dat je ruitergevoel hebt of niet, maar je moet wel eerst een poging wagen om op dat wiebelige beest te gaan zitten om te ontdekken of je het hebt ja of nee.....

Dat is niet wat ik impliceer.

Wat ik wél bedoel is dat een ruiter dient te beginnen met basisvaardigheden.
Omdat een beginnend ruiter nog geen kennis/kunde/vaardigheid hééft is het aan het lesgeefmens (m/v) dit aan te leren/ te begeleiden.
Schuurplekken voorkomen, vertrouwen ontwikkelen zijn twee van de vele aspecten die tot het pakket aan verantwoordelijkheden van de leraar behoren.

Ja, dat is in de praktijk een probleem. De klant wil te paard met stuur in de hand en wel gelijk als Anky-wannabee.
Dat de bedrijfstak voor een groot deel niet aan het werk zou zijn als ze goed aan het werk zou zijn, verandert niets aan wat goed is.
Van vaseline tot zadelbontje zijn symptoombestrijders die alleen maar contraproductief zijn, net als diepe zit van een zadel, steunen en wrongen.
De ts geeft gelukkig aan te begrijpen dat het probleem ook een oorzaak heeft.
Wát die oorzaak exact is en wat er aan het beste gedaan kan worden, of er een tijdelijk doekje voor het bloeden nodig is, is aan het lesgeefmens (m/v) ter beoordeling.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 16:41

Ik had dat in het begin zelf ook wel. Combinatie slechte ruiter + ruim bewegend paard pakte telkens erg pijnlijk uit. Vooral de - ahem - doos moest het ontgelden, dat deed echt GOED zeer!

Bij mij verbeterde het giga toen ik puur uit nood maar met een leren rijbroek ging rijden. Of eigenlijk was dat een spijkerbroek met een leren stuk erin. Dat verbeterde de zaak enorm. Om de doos wat te beschermen heb ik eerst - ongelogen waar- met een siliconen neptiet in m´n kruis gereden anders ging het gewoon niet en lag ik helemaal open. Toen ik eenmaal ietsiepietsie beter leerde rijden gebruikte ik nog een inlegkruisje met een flinke lik vaseline. Maar ik denk niet dat je dochter in een pamper gevuld met vaseline wil rijden :+ (hoewel zal best lekker zitten dan!)

Dat oefening kunst baart gaat ook voor mij op, want het maakt mij nu niet meer uit hoe ik op m´n paard zit: met of zonder rijbroek, met of zonder rijlaarzen (zonder ging eerst totaal niet), met een string of met een boxershort, maakt me niet uit. Het enige wat echt niet handig is, is een onderbroek van microfiber, dat gaat echt branden en schuren. Ik zou sowieso voor katoenen ondergoed kiezen, liefst zonder naadjes (die zijn er wel). Zelf vind ik een heren Bjorn Borg onderbroek fijn, die hebben nl langere pijpjes! (ik heb maat 38 en neem in herenmaat dan L, dat zit best goed!)

En koop dus idd een rijbroek met een suede stuk aan de gehele achterzijde, dat scheelt echt een slok op een borrel. Een suede zitvlak op het zadel maakt ook enorm uit, je plakt dan echt goed vast.

Monique_Nino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 18:55

Huertecilla schreef:
monsterina schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt, haar zit is nog niet goed,maar ja,dat kan ook nog niet met 4 privelessen ;) Toch denk ik wel dat het hem daarin zit, ze rijd te krampachtig ,te gespannen en geconcentreerd.
Ze moest tijdens het draven doorzitten en dan de benen dus ook releaxed laten hangen, dat lukte haar niet en ging steeds weer lichtrijden of juist knijpen met haar benen.
Ik ben het ook met je eens dat ze juist de basis goed moet aanleren en heb daarom ook juist deze manege gekozen, omdat ik wil dat ze alles goed leert en niet halfslachtig gaat rijden, ik heb ook liever dat ze nog 10 privelessen nodig heeft, dan dat ze als ze het maar half kan ,in een groep gegooid word ;)
Dat het aan de instructrice is om haar dat juist aan te leren klopt wel, maar als Romy (mijn dochter) het niet durft te zeggen, weet zij natuurlijk ook niet dat ze waarschijnlijk niet goed zit en er een probleem is, dus dat gaan we woensdag als eerst doen, het haar zeggen en in ieder geval wel een andere rijbroek kopen met een beter zitvlak :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:28

Monique_Nino schreef:
Ze moest tijdens het draven doorzitten en dan de benen dus ook releaxed laten hangen, dat lukte haar niet en ging steeds weer lichtrijden of juist knijpen met haar benen.

Oeff, dat is in mijn perceptie een serie bruggen te ver al. Horderennen voor je kan lopen.

Ik geef in principe geen les vanwege het voorgaand belichte probleem, maar de uitzonderingen bevestigen die regel.
Een paar kiekjes van´basis´ híer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KRHDAIP4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3S78JTTV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNIAX64L.jpg

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:27

Ik heb het zelf ook gehad tot bloedens toe.
In het begin ligt het aan je beenligging dan steek je je benen vaak nog naar voren af ik heb toeg gewoon zoon wielrennersbroekje aangehad een string en een broek met een leren zitvlak dit heeft bij mij allemaal geholpen nou rijd ik gewoon met alle rijbroeken en met alle onderbroeken.

Succes ermee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:28

Toen ik op een Wintec zadel zat was het pas over.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 18:34

Natuurlijk heeft doorrijden alles te maken met de zit; vaak wordt dan té krampachtig het bekken gekanteld of achterover gehangen.
Het is uiteraard aan de instructrice om dit te corrigeren, maar dat kost tijd.
En als zo'n meiske dan steeds de billen stukrijdt, is de lol er gauw af en valt er niks meer te corrigeren.

Dus grijpen we terecht naar de hulpmiddelen. ik denk dat een fietsbroekje onder de rijbroek en een handvol talkpoeder een hele goede optie is.
Persoonlijk houd ik niet van rijbroeken met een kunstleren zit. Je gaat dan niet meer met je broek over het zadel glijden maar met je billen binnenin de broek; succes verzekerd.