Paard wil de trailer niet in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:16

Zoiets had ik inderdaad ook bedacht, nog niet uitgevoerd.
Je hoort ook zo veel verschillende manieren..
dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet :p
Dus ik dacht eens kijken wat eruit komt als ik hier een bericht plaats. Kreeg al sommige trainingsstallen, maar die waren allemaal ver weg. Dus dat is wel jammer.. Als ze dichterbij waren had ik daar naar kunnen kijken

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:16

Hmm moet je even op googlen.. Bedoel ook niet dat monty roberts langs moet laten komen :P Maar zijn training manier.. ff in het kort:

Met paard aan halser naar trailer lopen. Paard ziet hem staan, loopt net zolang door tot je er bijna bent en dan keer je om.. abrupt.. dan ga je net zolang door.. tot je paard de plek waar die ' niet' mag komen interessant gaat vinden.. steeds stapje verder en weer terug.. vraagt engelengeduld en veel liefde..
Op gegeven moment wanneer ze echt uitzichzelf de trailer in wilt, loop je samen de trailer in, je aait hem en weer gauw eruit.. braaf paard.. and so on... opgegeven moment loopt ie er zo in!!
Ook zeker succes gegarandeerd :)

16Eli

Re: Paard wil de trailer niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:18

Oké, voorlopig kan ik jammer genoeg even niet met de trailer zelf oefenen, want die wordt opnieuw gekit..
Maar ik denkt dat ik er zeker iets mee ga doen :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:20

het is een hele fijne paardvriendelijke manier :) je werkt gewoon in op zijn nieuwsgierigheid :)

Sisco4life

em_papillon: wat ik mij afvraag bij bovenstaande methode is of dit niet juist averechts werkt. Kijk, als het goed is dan ziet jou paard je als leider, en zal je volgen. Als jij op een plek abrubt omkeert en wegloopt dan zal dit dus aangeven dat het een "enge/ niet veilige" plek is en je daar dus niet wilt zijn.

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Edit: Ts jou wil ik nog even meegegeven dat het wel het fijnst is voor je paard om één methode aan te houden en niet allerlei methodes door elkaar.
Laatst bijgewerkt door Sisco4life op 22-10-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MaiNat

Toen mijn pony nog een jaarling was wilde ze ook van de een op de andere dag de trailer niet meer in. Steigeren was alles wat ze deed, is gelukkig wel gelukt, maar omdat ik geen voorstander ben van geweld moest ik wat anders vinden. Wat bij mijn pony heel goed hielp is een spoor van musli op klep leggen en zelf gaan rammelen met de voerbak met lekkere brokjes precies in het midden van de trailer. (Brokjes die ze echt heel lekker vind ;) ) En ervoor zorgen dat als ze een stap naar voren doet ze dan ook niet meer achteruit mag lopen. Voor de rest touw slap houden, zodat ze wel de ruimte heeft om verder te lopen. Mocht ze een hap nemen en toch besluiten terug te gaan geen nood, zolang je het muslispoor maar niet gaat aanvullen ;) Nu is die van mij een shet en nogal op eten belust, dus dat scheelt! De eertse keer duurde het anderhalf uur voordat ze erin stond. Nadat ze erin stond belonen en weer terug naar stal. De volgende dag duurde het driekwartier voordat ze erin stond. Hierna oefende ik 2x de trailer in. Dat werkte super! Binnen een half uur was ze de trailer in. Hierna 3x, 4x en 5x en na 2 weken elke dag trainen loopt ze zo de trailer in en uit en hoef ik geen spoor meer te leggen maar enkel wat voer in de bak aan het begin in de trailer te leggen (dit natuurlijk wel afgebouwd in de weken ervoor) Nu is het zo dat mijnes nooit narigheid heeft gehad en ook absoluut niet bang is voor de trailer, alleen ontzettend eigenwijs op haar tijd, alleen ben ik net wat eigenwijzer ;) Succes! Hoop dat het bij jou ook helpt!

O, ja bij mijn methode heb ik toen ze dat trailer laden eenmaal makkelijk kon, geoefend met de stangen achter haar kont dicht doen en later geoefend met de klep dichtdoen (hiervoor moet je wel met z'n tween zijn ;) . Hier maakte ze helemaal niks van, maar hoort toch erbij en zo voelt ze zich niet echt opgesloten direct na haar maaltijd ;) Hierna kan je oefenen met kleine stukjes rijden in de trailer en die langzaam opbouwen (uiteraard met een hooizak) :) Ik geef het toe het is een beetje omkopen, maar het werkt bij mij iig wel :)
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 22-10-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:23

Met 4 benen op de klep is al heel wat. Uitgebreid belonen dus. Vervolgens ga je weer van de klep af en zet je haar weer in de wei of op stal. Meer niet.
Volgende dag weer doen. Weer 4 benen op de klep en uitgebreid belonen. Gewoon een hele tijd volhouden en op het moment dat zij een stapje verder wil doen om het beloningssnoepje te pakken beloon je haar weer. Ga niet trekken aan het touw, want dat win je toch niet. Als het paard achteruit gaat geef je geen druk.

Gewoon heel kalm proberen op die manier. Andere optie is om haar voerbeurt in de trailer te laten plaatsvinden. Steeds iets verder de trailer in.
Het moet leuk zijn om dat donkere hok binnen te gaan en als de trigger daarbij voer moet zijn dan is dat maar even zo. Na verloop van tijd kun je dat afbouwen naar een aai of een beloning van je stem.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:24

Sisco4life schreef:
em_papillon: wat ik mij afvraag bij bovenstaande methode is of dit niet juist averechts werkt. Kijk, als het goed is dan ziet jou paard je als leider, en zal je volgen. Als jij op een plek abrubt omkeert en wegloopt dan zal dit dus aangeven dat het een "enge/ niet veilige" plek is en je daar dus niet wilt zijn.

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Je moet ook niet heel wild omdraaien ofzo.. heel rustig er naartoe en weer heel rustig maar abrupt.. consequent omdraaien.. gewoon blijven aaien en praten tegen je paard.. Je loopt wel richting de trailer.. maar niet gericht naar de trailer toe.. wat het paardje in eerste instantie denkt.. dus eerste reactie van paard is jeej ik hoef er niet in! En geloof mij, ik heb het met eigen ogen gezien hoe goed het werkte bij een ontzettend onhandelbare hengst die de hele boel afbrak wanneer er een trailer in zicht kwam..
En idd de basis is dat je paard je als leider ziet en je volgt :) Join up.. dus :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:26

fjordnina schreef:
Met 4 benen op de klep is al heel wat. Uitgebreid belonen dus. Vervolgens ga je weer van de klep af en zet je haar weer in de wei of op stal. Meer niet.

hmm vraag me af of dat werkt.. want de grootste beloning voor je paard is dat ie lekker de wei in mag.. dus geef je je een soort gewonnen..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:28

Druk eraf halen is de grootste beloning voor het paard...maar dat betekend niet maar in de wei gooien...

Iedere pas dat het paard in de goede richting zet (dus in de trailer) haal je de druk weg (van het touw/halster/evt hulpers) en beloon je...niet heel uitbundig, maar zachte aaibewegingen en vooral met je stem.

Dan leert een paard gauw genoeg: naar voren is goed!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:30

Ik kan je ook alleen maar 2moons aanbevelen. Mijn paard ging in het begin wel de trailer op (inderdaad met voer lokken) maar op een gegeven moment echt niet meer! En echt, die houdt enorm van eten!!
De manier van Petra Vlasblom is paardvriendelijk en is er op gebaseerd dat je het in de trailer aangenaam maakt en buiten de trailer onaangenaam en dan niet door je paard te slaan overigens. Het is de bedoeling dat je eerst een theorieavond volgt en veel mensen kunnen dan hun paard zelf thuis ook laden zonder dat Petra langs hoeft te komen. Scheelt weer in de euri´s. Bij mij werkte dat helaas niet en is Petra toch langsgeweest, niet voor niets, het duurde bij haar ook 1,5 uur voordat mijn paardje er voor het eerst instond. Nu gaat het vaak ook niet van harte maar lang duurt het nooit.

Veel succes.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:31

Ik heb me halstertouw eigenlijk nooit echt strak.. Als ik dat doe onder het oefenen dan gaat ze een klein stukje vooruit, maar daarna heel hard achteruit..

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:32

Ik weet van de boer waar ze nu bij staat dat de vorige vorige eigenaar haar altijd met geweld de trailer in deed.. maar dat is niet mijn ding. en ben ik ook niet van plan te doen..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:50

em_papillon schreef:
fjordnina schreef:

hmm vraag me af of dat werkt.. want de grootste beloning voor je paard is dat ie lekker de wei in mag.. dus geef je je een soort gewonnen..

Je geeft je niet gewonnen, maar bouwt het in etappes op zonder spanning. Grootste beloning de weide weer in? Ben ik niet met je eens. Dat is geheel paardafhankelijk.

Laat ik het zo zeggen: Deze methode wordt al heel wat jaren bij ons thuis met succes toegepast. Punt is vaak dat je genoeg geduld moet hebben en dat heeft de haastige nederlander van tegenwoordig niet meer.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:53

Ik denk dat ik de methode waar ik nu mee bezig ben zowiezo af maak... heeft dat geen -te weinig- resultaat.. dan denk ik dat ik bij 2moons ga informeren.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:54

@ fjordina :
iedereen heeft andere methodes en technieken, de een is niet altijd slechter dan de ander en je hoeft je ook niet aangevallen te voelen, ik vroeg me gewoon af of dat zou werken aangezien ik met jouw methode geen ervaring heb :)

En met die methode die ik uitlegde vn monty roberts zit ook ontzettend veel geduld bij.. dus ik hoop dat je nederlanders van tegenwoordig niet naar mij bedoelde :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 16:01

Bij bijna alle methodes heb je veel geduld nodig :) En ik denk dat de meeste die zoiets aangaan dat ook wel hebben

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:01

ja tenzij je hem er met geweld injaagd.. :(:) arme paardjes.. gebeurd nog best vaak!

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 17:56

em_papillon schreef:
ja tenzij je hem er met geweld injaagd.. :(:) arme paardjes.. gebeurd nog best vaak!

Ja inderdaad, is ook me mijn paard gebeurt.
Had al bedacht dat ze misschien daarom ook de trailer niet in wilt..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:32

Geduld....je zal versteld staan hoe snel je met geduld resultaat krijgt.

Als je dat gaat opnemen en tegenover met 'geweld' een paard de trailer in krijgen zal je nog versteld staan!
De versie met geduld LIJKT alleen veel langer te duren voor ons mensen, omdat er dan niet zo veel spectakel is...

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:08

misschien heeft hij bij z,n vorige eigenaar/eigenaresse een nare herringering aan de trailer , misschien als je het telefoonnummer of e-mailadres ervan hebt kan je bellen/mailen , als je weet wat het probleem is is het ook makkerlijker om een oplossing te vinden .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:20

Lijkt me een ´dikke vinger paard´, eentje zoals zovelen, geen zin en geen angst en geen leiderschap van het baasje en dus niet in de trailer te krijgen. Maar wel op te lossen door consequent te zijn, op tijd druk erop en nog belangrijker op tijd druk eraf en je paard overtuigen van je leiderschap door lichaamstaal en consequentie, dan gaan ze er vaak zo in.

Die methode van Paardnatuurlijk doe ik ook en dat werkt echt wel, kijk maar eens op mijn site onder paarden/trailerladen, daar staat een voorbeeldje van een dikke vinger paard.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:40

Dikke vinger paard of niet... elk paard heeft een natuurlijke claustrofobie. Een trailer gaat in tegen alles wat natuurlijk is voor een paard. Het is klein, donker, hij kan amper bewegen, moet zijn hoofd hoog houden en heeft in het gunstigste geval 1 paard als aanspraak, maar meestal niet.

Kortom even leiderschap afdwingen helpt 1 keer, maar een beetje slimmerik doet het de volgende keer niet meer. Je kan het 'dikke vinger' noemen, ik noem het instinct volgen.

Sleutel is dan inderdaad om het de trailer opgaan te associeren met iets leuks. Dat doe je alleen (want zo leuk is het niet) door het alternatief (niet de trailer op) nog minder leuk te maken.

Mijn paard heeft het eerste jaar dat ik haar had, perfect geladen tot ze opeens besloot niet meer te willen. Steigeren, slaan, ervoorbij sjezen, stil staan en compleet afsluiten. Alles heeft ze gedaan. Soms levensgevaarlijk, voor zichzelf en voor mij. Gemiddeld 3 uur laden wat meer regel dan uitzondering. Monty, Emiel, slaan, longeertouwen, blinddoeken, verdoven, voeren, alles hebben we gehad. Negatieve en minder negatieve methodes. Niets hielp! Vorig najaar heb ik een trailer gekocht.
Die heb ik een winter lang voor haar box laten staan op de uitloop. Soms ging de klep open en lag daar voer. Vreten ervan ho maar. Na 3 maanden liep ze er niet meer met een kring omheen.

In het voorjaar zijn we gaan oefenen. Zonder druk, zonder longeerlijn, zonder zweep, zonder eten. Alleen met een hoop geduld en blijvende positiviteit. Concept was heel simpel, stap achteruit was verder achteruit, stap vooruit was een vreugdevolle beloning.

Na een uur stond ze op de klep, tot onze volle verbazing. De tweede dag liep ze met 45 minuten ineens door de trailer op.
Langzaam (!!) hebben we dat uitgebreid. Even staan en wat eten. Een keer de stang, een keer de klep en een keer het zeiltje. Allemaal relax.

Nu eindelijk (na 8 jaar) staat ze over het algemeen met 10 minuten op de trailer. Behalve als ik de fout maak teveel druk te geven, dan kan het een uurtje duren.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:14

hoi,kan je niet eerst een andere pony/paard in de trailer zetten en dan kijken of die van jouw er dan wel in durft.
Het is maar een idee,maar het valt te proberen.
Succes..

Roxylovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:15

probeeer hem vertrouwen te geven
met liefde en geduld komt alles goed ;)