Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar zijn training manier.. ff in het kort:
je werkt gewoon in op zijn nieuwsgierigheid
) En ervoor zorgen dat als ze een stap naar voren doet ze dan ook niet meer achteruit mag lopen. Voor de rest touw slap houden, zodat ze wel de ruimte heeft om verder te lopen. Mocht ze een hap nemen en toch besluiten terug te gaan geen nood, zolang je het muslispoor maar niet gaat aanvullen
Nu is die van mij een shet en nogal op eten belust, dus dat scheelt! De eertse keer duurde het anderhalf uur voordat ze erin stond. Nadat ze erin stond belonen en weer terug naar stal. De volgende dag duurde het driekwartier voordat ze erin stond. Hierna oefende ik 2x de trailer in. Dat werkte super! Binnen een half uur was ze de trailer in. Hierna 3x, 4x en 5x en na 2 weken elke dag trainen loopt ze zo de trailer in en uit en hoef ik geen spoor meer te leggen maar enkel wat voer in de bak aan het begin in de trailer te leggen (dit natuurlijk wel afgebouwd in de weken ervoor) Nu is het zo dat mijnes nooit narigheid heeft gehad en ook absoluut niet bang is voor de trailer, alleen ontzettend eigenwijs op haar tijd, alleen ben ik net wat eigenwijzer
Succes! Hoop dat het bij jou ook helpt!
. Hier maakte ze helemaal niks van, maar hoort toch erbij en zo voelt ze zich niet echt opgesloten direct na haar maaltijd
Hierna kan je oefenen met kleine stukjes rijden in de trailer en die langzaam opbouwen (uiteraard met een hooizak)
Ik geef het toe het is een beetje omkopen, maar het werkt bij mij iig wel
Sisco4life schreef:em_papillon: wat ik mij afvraag bij bovenstaande methode is of dit niet juist averechts werkt. Kijk, als het goed is dan ziet jou paard je als leider, en zal je volgen. Als jij op een plek abrubt omkeert en wegloopt dan zal dit dus aangeven dat het een "enge/ niet veilige" plek is en je daar dus niet wilt zijn.
Of zie ik het helemaal verkeerd?
Join up.. dus
fjordnina schreef:Met 4 benen op de klep is al heel wat. Uitgebreid belonen dus. Vervolgens ga je weer van de klep af en zet je haar weer in de wei of op stal. Meer niet.
em_papillon schreef:fjordnina schreef:Met 4 benen op de klep is al heel wat. Uitgebreid belonen dus. Vervolgens ga je weer van de klep af en zet je haar weer in de wei of op stal. Meer niet.
hmm vraag me af of dat werkt.. want de grootste beloning voor je paard is dat ie lekker de wei in mag.. dus geef je je een soort gewonnen..