Wat vinden de juryleden nou van een pony tussen de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EvaPony

Re: Wat vinden de juryleden nou van een pony tussen de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:05

ik bedoelde in mijn vorige bericht een D-pony moet gewoon bij de pony,s sorry

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:32

EvaPony schreef:
ik bedoelde in mijn vorige bericht een D-pony moet gewoon bij de pony,s sorry

Nu ben ik nieuwsgierig waarom ;) .
(heb met D pony tussen de paarden gestart en niet als overstap, was toen ik haar kreeg al langgggg ouder dan 18)

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:45

D pony moet niet bij de pony's. Wij starten ook gewoon met een D pony tussen de paarden.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:43

@Evapony: ik weet niet hoe je daarbij komt maar ik start toch echt met mijn D-pony tussen de paarden....en ik ken er nog wel meer die met een d pony tussen de paarden rijden...
hangt toch gewoon van de leeftijd van de ruiter/ amazone af?!!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:53

Ik schrijf geregeld bij wedstrijden van de Z1 en Z2.
En af gelopen keer deed er een haflinger mee in de Z1.
Voor mij ook de eerste keer dat ik dus een haflinger in die klasse zie rijden.
En de jury heeft alles heel goed uit gelegd en ik vond ook dat deze haflinger het gewoon niet haalt in de gangen.
Vooral midden draf en de midden galop word eerder gejaagd en rommelig omdat je geen verschil ziet het gaat er echt gejaagd uitzien.
De andere dingen gingen redelijk maar zelf reed ze ook foutjes.
Hier ging het om een haflinger, maar als je een sjijke pony hebt dan kan het misschien wel heel goed gaan.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:46

ik was afgelopen weekend 2e van ongeveer 10 combinaties z1 en z2 samen. ik had 200 punten dus net niet genoeg,maar de jury zei dat ik scoorde op de aanleuning die had ze bij de grote paarden niet zo gezien als bij mijn pony, zo stil. ik had wat domme foutjes helaas, eigen schuld maar verder liep ze heel goed. en tja de uitg.draf, jury zei ook dat kan niet echt beter en scoor je ook niet op. ze vond vooral de lol die we hadden ook erg leuk.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:21

interessant topic :) ik heb afgelopen jaar met een haf tussen de paarden gereden in de B maar ik ga nu verder tussen d epony's (ik ben 17...het was alleen wegens omstandigheden makkelijker om bij de paarden te rijden ;)) en ik ben ook erg benieuwd naar het verschil.

Zijn er nou ook jury's op bokt die heel eerlijk zeggen: nee, ik vind het echt niks. ? Niet om af te kraken, maar dat vraag ik me nou weleens af...

Ik heb laatst nog geschreven bij een jurylid die vertelde dat ze ooit tussen de paarden een haflinger in het M1 had die ruimschoots bovenaan eindigde: "ik heb nog zelden een paard zo netjes bij elkaar zien lopen, die zo gehoorzaam de oefeningen uitvoerde met een amazone die zo vriendelijk en correct reed...tja..daar kon ik gewoon niet omheen!" :) vond ik erg leuk om te horen...ze gaf toe dat ze Haflingers niet zo geweldig vind, dus kreeg meteen wel respect voor haar! :))

mylittle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:12

soms lopen de pony's tussen de paarden betere proeven...maar een paard blijft altijd beter tonen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 01:07

even beetje offtopic, maarre..mag je met een pony nou wel of niet met stang en trens rijden? ik heb vanavond op mn kop gekregen omdat het niet zou mogen, woorden gehad met een jury maar ik weet gewoon zeker dat het mag. ga maandag zowiezo de knhs bellen!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 07:37

Onassa schreef:
Dit is dus ook weer een van de redenen dat ik nooit aan dressuur wedstrijden zal meedoen.
Niet alleen dressuur, maar alle jury sporten, want je benjt veels te afhankelijk naar wat zij mooi, leuk en goed vinden.
Je hoeft maar 1 jury lid erbij te hebben die jou paard/pony niet leuk vind en daar ga je al.
Daar heb je dan helaas zelf helemaal geen invloed op.

Wat is het verschil met bijv solliciteren?
Overal in het leven word je beoordeeld en bij beoordelingen spelen nou eenmaal de voorkeuren van de beoordelaar een rol. Daar ontkom je niet aan.
Als je daar niet tegenkunt, krijg je het zwaar in je leven :D :D
Zie het als een uitdaging, niet als een beperking ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:55

Ik rijd al 25 jaar op pony's tussen de paarden. En het wordt steeds "normaler", want je ziet steeds meer D/E pony's tussen de paarden.

Als ik sommige reacties lees, verbaas ik me wel. Alsof ieder paard dat in de dressuur start geweldige gangen heeft. En alsof iedere pony krabbelgangen heeft.
Natuurlijk zijn er pony's met korte gangen, maar er zijn ook heel veel paarden die niet geweldig bewegen. Zeker in de basissport kan je met een pony net zo goed scoren als een paard.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:55

Bonny4life schreef:
even beetje offtopic, maarre..mag je met een pony nou wel of niet met stang en trens rijden? ik heb vanavond op mn kop gekregen omdat het niet zou mogen, woorden gehad met een jury maar ik weet gewoon zeker dat het mag. ga maandag zowiezo de knhs bellen!!

Je mag met een pony tussen de paarden gewoon met S&T starten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:12

ik rij met 2 pony's tussen de paarden :j

gelukkig allebei E pony's,maar het is wel overduidelijk dat het om pony's ( kuch.. koudbloeden := ) gaat en niet om 2 kleingebleven KWPNérs
tot nu toe weinig gemerkt dat jury's het vreselijk vonden. punten gekregen waar het goed goed ging, en geen punten waar het mis ging :)
en vooral sinds ik met de effen bruine start, veel positief commentaar van mededeelnemers die d'r schattig vinden of aansprekend.
doet een mens ook veel goed hoor, dat andere je toch wel uit de toom vallende pony leuk vinden zo tussen die reuzen :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:29

Ik ben met mijn haflinger nooit benadeeld tussen de paarden. Wij waren geen shownummer, zeker niet qua gangen. Maar kregen onze punten door correct rijden. En in de B en L zaten we geregeld in de prijzen/voorhoede. Vanaf de M zakte dit terug, we lieten punten liggen op vooral de midden en uitgestrekte gangen. Je moet meer laten zien en dat zat er bij mijn haflinger niet in. Maar ook toen konden we nog steeds een winstpunt rijden, was wel hard werken. Om deze reden vond ik de Z ook niet eerlijk tegenover mijn paard. Dus besloten dat de M2 met winst voor ons een mooi einddoel was en toen tevreden gestopt.

Gewoon zelf eerlijk zijn in wat jij en je pony kunnen en niet mokken als paarden met een betere beweging hogere punten krijgt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:05

Grit schreef:
Ik ben met mijn haflinger nooit benadeeld tussen de paarden. Wij waren geen shownummer, zeker niet qua gangen. Maar kregen onze punten door correct rijden. En in de B en L zaten we geregeld in de prijzen/voorhoede. Vanaf de M zakte dit terug, we lieten punten liggen op vooral de midden en uitgestrekte gangen. Je moet meer laten zien en dat zat er bij mijn haflinger niet in. Maar ook toen konden we nog steeds een winstpunt rijden, was wel hard werken. Om deze reden vond ik de Z ook niet eerlijk tegenover mijn paard. Dus besloten dat de M2 met winst voor ons een mooi einddoel was en toen tevreden gestopt.

Gewoon zelf eerlijk zijn in wat jij en je pony kunnen en niet mokken als paarden met een betere beweging hogere punten krijgt :)

Respect!
Hier iemand die inziet dat het absoluut mogelijk is om met een pony tussen de paarden te rijden maar dat er grenzen zijn. Die grenzen moet je kunnen respecteren en eerlijk naar jezelf en je pony blijven kijken. (geldt ook voor paarden hoor trouwens)
Ja niks aan toe te voegen, respect!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:59

Ik jureer zelf en maak geen onderscheid als ik een pony tussen de paarden heb lopen, een ieder word het zelfde beoordeeld.
Daarnaast heb ik nu de 3e pony in het Z lopen tussen de paarden, allemaal met winst.
Ik denk dat als je netjes rijd en je pony loopt fijn ontspannen (zonder te krabbelen) dat je best heel goede proeven kan neerzetten.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:03

Maar, meestal heeft een pony kortere passen dan een paard. Een pony middendraf zit er heel anders uit als die van een paard. Dus stel je rijd met je pony tussen de paarden en rijd een goede ''pony''middendraf maar het is geen ''paarden''middendraf. Word je daarin benadeeld?

(snappen jullie het? :') )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:23

Suzanne F. schreef:
Hier iemand die inziet dat het absoluut mogelijk is om met een pony tussen de paarden te rijden maar dat er grenzen zijn.

Ik vind toch nog steeds dat er verschil zit tussen bijvoorbeeld een Haflinger of een Fjord, of een NRPSer/Welsh K/te klein gebleven KWPNer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:11

Urielle schreef:
Ik vind toch nog steeds dat er verschil zit tussen bijvoorbeeld een Haflinger of een Fjord, of een NRPSer/Welsh K/te klein gebleven KWPNer.

Zeker. :j
Daarom is het ook belangrijk je eigen grenzen te bekijken en te respecteren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:19

ik wilde net zeggen, ik zag laatst in de B een pony meerijden die met 2 vingers in zijn hoef de paarden er denk ik uitgelopen heeft. Dat diertje spetterde echt, en werd ook correct gereden in tegen stelling tot veel paarden die er liepen die qua gangen het niet konden overtreffen maar ook qua voorstellen van de ruiter zeker niet :). Dat diertje trok automatisch alle aandacht naar zich toe in de rijbak...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:57

Urielle schreef:

De laatste type's neigen ook meer naar het gewone plaatje en dat is ook makkelijker te beoordelen.
Maar uiteindelijk kies je er zelf voor om te starten met je pony.
Tijdens de juryopleiding kwam ook de vraag naar voren: wat doe je met al die aparte rassen in de baan?
Hij zei toen: Tja, je gaat toch ook niet wielrennen met een bakfiets?
Dus je moet gewoon realistisch blijven als je ervoor kiest te starten.
Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je zonder problemen de Z2 kunt behalen.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:40

Ik start ook met mijn e-pony tussen de paarden.
Mijn merrie is NRPS, en te klein gebleven. Waardoor het lijkt dat ze gewoon een wat kleiner paard is, en haar gangen zijn wel ruim.

Ik ben dus ook van mening dat het er een beetje aan ligt hoe jij zelf er tegen over staat, en dat het wel eerlijk blijft naar je paard/pony toe.

En als je gewoon netjes je proef door rijdt, en er plezier in blijft hebben... Dan kom je al een heel eind!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:39

fresco schreef:
Tijdens de juryopleiding kwam ook de vraag naar voren: wat doe je met al die aparte rassen in de baan?
Hij zei toen: Tja, je gaat toch ook niet wielrennen met een bakfiets?
Dus je moet gewoon realistisch blijven als je ervoor kiest te starten.
Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je zonder problemen de Z2 kunt behalen.

Deels eens, daar tegenover staat weer dat je als je gaat schaatsen op een paar goedkope schaatsjes en je doet je Axels en Cherryflips beter dan iemand op een paar dure schaatsen dat je er toch boven staat. Maar een (bak)fiets en schaatsen zijn geen atleten maar een accessoire, een paard is je medesporter, je teamgenoot. En ik denk dat iedereen uit alle takken van sport wel iemand weet te noemen die zijn fysiek niet zo mee heeft maar toch verbazingwekkende prestaties neerzet, op karakter, talent en training. Het is niet gezegd dat dat met een paard niet zo werkt. Het is ook de combinatie die iets magie kan geven, of juist af kan breken.
Zo heb ik een kennisje die per se paarden wil boven de 1.75 anders komt ze niet 'binnen'. Dat ze zelf zo'n 1.55 is en nauwelijks met haar voetjes onder het zweetblad uitkomt en dat ze uit een leuke E-pony of klein paard rijtechnisch wel eens veel meer zou kunnen halen,puur omdat het fysiek beter klopt, tja...

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:44

Daar heb je ook gelijk in!! Ik start zelf met m'n pony tussen de paarden en heb al heel vaak een compliment van de jury gehad omdat ze de combinatie zo mooi en leuk vinden. Ze zeggen vaak dat het precies past en het plaatje mooi klopt...

Ik ben 1.57 en m'n pony is 1.47...
bij mij ziet het er dus gewoon uit alsof ik op een paard zit
(qua verhouding)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:11

Dat vind ik heel mooi gezegt Urielle!
Ik hoor vaak dat de combinatie gewoon klopt,en hoor vaak aan de kant fluisteren dat we zo'n leuke combinatie zijn.Altijd leuk om te horen.

Misschien zou op een paard ook wel zo zijn maar,ik heb nu eenmaal een pony.Waar naar mijn idee (en vele andere)veel talent inzit,dan wil ik dat er ook uitrijden en laten zien dat we dat kunnen.Ookal is het bij de paarden,dus ik hoop ook hetzelfde gejureerd te worden als iemand met een paard.

En niet dat ze denken,daar kom zo'n pony ruiter even recreatief een wedstrijdje rijden,wat komt die doen.
Heb bij sommige soms het idee dat ze je minder serieus nemen.