Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:34

je mag m in belgie registreren op jouw naam als eigenaar en veterinair vertegenwoordiger
niet dat het veel uit maakt daar het absoluut geen eigendoms rechten geeft

denk dat je net als in nl niets hoeft te doen
hij heeft immers chip

wij hebben ons paard toen laten registreren in belgie
maar buiten kosten heeft het ons niks opgeleverd

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:40

nickyu schreef:
je mag m in belgie registreren op jouw naam als eigenaar en veterinair vertegenwoordiger

hij heeft immers chip

In Belgie dient alles volgens de regels (en daar schort het wel vaak aan) geregistreerd te staan bij de nodige instanties. Chip is idd geen eigendomsbewijs, maar jij bent wel geregistreerd dus zonder jouw kan er niets aan dat paard gebeuren (vb diefstal en paard zou aan slachtbank getoond worden)

Stamboekpapieren en paspoorten dienen steeds up to date te zijn, dus het is de taak van de nieuwe eigenaar om daar de nodige stappen voor te zetten. Vaak is dit gewoon een begeleidende brief van jouw als eigenaar, inclusief het stamboekpapier opsturen, alles wordt administratief geregeld (dus bij stamboek wordt jij als nieuwe eigenaar geregistreerd) en dan krijg je het stamboekpapier terug. En in het BWP papier is er denk ik een kattern, eigendomsoverdracht, waar je dus een overzicht kan zien en wat ook afgetekend wordt door BWP secretariaat.
Probleem is dat vele mensen dit niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:46

Klopt kost je alleen een boel geld.
Maar als hij in belgie geregistreerd is ,dan moet er in je paspoort een wit papier zitten ,dat moet je opsturen.Indentificatieattest paardachtigen staat er op.

zelfde adres als Bulck schreef bij mij staat alleen een ander telefoon nr op mijn papier.
Dienst indentificatie paarden 0497.701.648

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:54

bulck schreef:
nickyu schreef:

hij heeft immers chip

In Belgie dient alles volgens de regels (en daar schort het wel vaak aan) geregistreerd te staan bij de nodige instanties. Chip is idd geen eigendomsbewijs, maar jij bent wel geregistreerd dus zonder jouw kan er niets aan dat paard gebeuren (vb diefstal en paard zou aan slachtbank getoond worden)

Stamboekpapieren en paspoorten dienen steeds up to date te zijn, dus het is de taak van de nieuwe eigenaar om daar de nodige stappen voor te zetten. Vaak is dit gewoon een begeleidende brief van jouw als eigenaar, inclusief het stamboekpapier opsturen, alles wordt administratief geregeld (dus bij stamboek wordt jij als nieuwe eigenaar geregistreerd) en dan krijg je het stamboekpapier terug. En in het BWP papier is er denk ik een kattern, eigendomsoverdracht, waar je dus een overzicht kan zien en wat ook afgetekend wordt door BWP secretariaat.

:') _O- lol ... en jij denkt echt dat een gestolen belgisch paard niet van eigenaar op eigenaar kan gaan
of zelfs het land verlaten ! zeg och zelfs engeland waar er papieren opgemaakt moeten worden
om dat paard aan board te krijgen 8-)

bulck

Re: Paard staat nog niet op mijn naam ??? dringend hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:00

Dat zeg ik niet Nickyu, overal valt wel iets aan te breien als men dat wil.

Maar er zouden al heel wat problemen voorkomen kunnen worden als iedereen gewoon direct alles correct laat aanpassen bij de juiste instanties.
Dus dat is de raad dat ik TS geef, dus neem contact op met VLACOpaard en dienst registraties van paardachtigen.
Als het dier dan gestolen wordt kan je het allessinds altijd claimen vanaf melding van diefstal. En ja het terugvinden is uiteraard een andere zaak. Maar lukt dat wel, heb je wel je paard terug, want dan staat er geregistreerd: Paard x, toebehorend aan Y is sedert x datum ontvreemd. Dus bij terugvondst ben jij nog steeds de enige rechtmatige eigenaar.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:56

marit78 schreef:
Ik denk dat het sowieso slim is om met die chip aan de slag te gaan. Als je die in elk geval op jouw naam hebt staan, kun je altijd ergens aantonen dat het jouw paard is. Als je je paspoort ook op je naam kunt laten schrijven zou ik dit zeker ook doen...

volgens mij is de chip zelf niet aan een naam gekoppeld, alleen aan een nr en dat moet hetzelfde zijn als het nr in het paspoort. Chip is bedoeld als identificatie voor het paard, niet voor de eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:04

GenteDiMare schreef:
Dat is inderdaad een optie volgens mij. De instantie is bij mij N.A.S (Nederlands appaloosa stamboek)

In november is het sportdag van het NAS, ik weet niet of je dan ook komt maar dan kun je vast ook dingen regelen met het stamboek. Of opsturen en er goed achteraan bellen, het NAS schijnt niet erg vlot te zijn.

Verder zorgen dat je paard ingeschreven staat in de Belgische centrale databank (gegevens had je net al gekregen). Maar goed, ik ben al jaaaaren bezig een aantal paarden daar in te schrijven en internationale stamboeken lijkt niet zo te willen :=

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 18:40

blijkbaar allemaal toch niet zo simpel :(

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:55

voor de gekochte paarden heb ik als eigendomsbewijs:
* het stamboekpapier op mijn naam gesteld
* een getekend koopcontract
* betalingsbewijs (ivm het betaald hebben via de bank) met daarop vermeld aankoop ...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:12

friesiszwart schreef:
voor de gekochte paarden heb ik als eigendomsbewijs:
* het stamboekpapier op mijn naam gesteld
* een getekend koopcontract
* betalingsbewijs (ivm het betaald hebben via de bank) met daarop vermeld aankoop ...

Eindelijk, Dank u, dacht al dat ik de enige was die dit alles zo voor elkaar heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:45

Dat heb ik ook bij mijn paarden.Helaas geld dat niet als eigendoms bewijs als ze gestolen worden.Plots is dan de gene waar het paard staat de eigenaar.En niet omdat hij een paspoort heeft want dat heb jij.Maar wel omdat hij een papiertje heeft dat hij hem gekocht heeft van de één of andere louche figuur.

Om één of andere manier werkt de wet zo.Dus heel het chipgebeuren en paspoort gedoe is flauwekul.
En dat maakt me boos,ze draaien je voor veel geld een poot uit.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 22:49

wat moet je dan WEL doen om je paard op jouw naam te laten zetten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:18

Als je het paspoort op je naam wilt hebben moet je het even opsturen naar de NAS. Op de sportdag kan dit niet geregeld worden, aangezien er niemand van het stamboekkantoor daar aanwezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 23:25

GenteDiMare schreef:

gewoon dus bij die D.I.P aanmelden.
op die telefoonnrs die of bulck of ik je gaf.eigenlijk moetje dus zo indentieficatie mutatie formulier hebben maar hun zullen wel zeggen hoe je er aan kan komen.
Om één of andere reden zijn we alleen op papier eigenaar tot één of andere gek besluit je paard te stelen ,dan ben je dus eigenaar af.Bizar maar waar.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:25

klopt

dus zolang paspoort geen eigendoms bewijs is
is het allemaal een wassen neus

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:30

Je kunt ook tijdens spreekuur de DA vragen wat je er aan kunt doen?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:10

Ik denk dat ik dit eerst eens ga doen ja en dan zie ik wel verder

BullyCotton schreef:
Je kunt ook tijdens spreekuur de DA vragen wat je er aan kunt doen?

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:14

In het paspoort van mijn paard staat ook nog de oude eigenaar vermeld. Ik wilde destijds wel mijn naam als eigenaar in het paspoort hebben maar dit was erg duur bij de NRPS. Je moest dan een bepaald bedrag betalen om hem op je naam te zetten en je moest nog verplicht een jaar lang lid worden van de NRPS (met alle kosten die daar bij komen). Dat vond ik te duur dus hij staat nog steeds op naam van de vorige eigenaar.
Wel heb ik destijds een koopcontract gemaakt en daarin staat wel dat ik de nieuwe eigenaar ben.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:24

bulck schreef:
nickyu schreef:

hij heeft immers chip

Probleem is dat hier hoge kosten aan kleven.
Zie mijn mail destijds:

Voor overschrijving moet u wel lid worden van het NRPS de volgende kosten worden berekend:

Administratiekosten 11.50

Lidmaatschap 65.00

Overschrijven 20.00

Dus je moet dan in totaal bij de NRPS bijna 100 euro betalen om jou naam als eigenaar in het paspoort te krijgen terwijl het paspoort dan nog niet eens een eigendomsbewijs is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:42

Tegenwoordig mogen ze je niet meer verplichten om lid te worden. Wel betaal je dan wat meer administratiekosten, maar dat is stukken minder dan een lidmaatschap.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:17

Indien je paard ingeschreven is in een bepaald stamboek (BWP, SBS of Zangersheide, of iets anders): dan stuur je je paspoort naar het stamboek, met een ingevuld formulier van "versnelde procedure" (paard heeft al een chip dus enkel de naam van eigenaar en sanitair verantwoordelijke moet veranderd worden).
Indien niet ingeschreven in een stamboek, dan heeft je paard een gewoon paspoort, en dan moet je het naar de Vlaamse Confederatie van het Paard sturen, met ingevuld formulier.
Klinkt ingewikkeld, maar in tegenstelling tot een jaar geleden gaat het nu wel snel.
Meer info op http://www.vlacopaard.be/ of bel naar de gegevens hierboven in dit topic.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:37

Ze is niet ingeschreven in een stamboek en dat maakt het volgens mij net zo moeilijk

megahaf schreef:
Indien je paard ingeschreven is in een bepaald stamboek (BWP, SBS of Zangersheide, of iets anders): dan stuur je je paspoort naar het stamboek, met een ingevuld formulier van "versnelde procedure" (paard heeft al een chip dus enkel de naam van eigenaar en sanitair verantwoordelijke moet veranderd worden).
Indien niet ingeschreven in een stamboek, dan heeft je paard een gewoon paspoort, en dan moet je het naar de Vlaamse Confederatie van het Paard sturen, met ingevuld formulier.
Klinkt ingewikkeld, maar in tegenstelling tot een jaar geleden gaat het nu wel snel.
Meer info op http://www.vlacopaard.be/ of bel naar de gegevens hierboven in dit topic.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:49

Neonlight schreef:
Tegenwoordig mogen ze je niet meer verplichten om lid te worden. Wel betaal je dan wat meer administratiekosten, maar dat is stukken minder dan een lidmaatschap.

Oke dat is vreemd. Want toen ik in juni van dit jaar iemand van de NRPS een mail stuurde vertelde ze mij dat ik verplicht een jaar lang lid moest worden om het paspoort over te kunnen schrijven.

Waar heb jij gehoord dat dat niet meer verplicht is?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:52

GenteDiMare schreef:

Waarom zou je dat nog willen? Kost een hoop geld en je hebt er niets aan.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:58

Abeltje77 schreef:
GenteDiMare schreef:

Waarom zou je dat nog willen? Kost een hoop geld en je hebt er niets aan.

Je hebt er inderdaad niks aan maar voor een goede administratie zou ik het wel leuk vinden als mijn naam als eigenaar in het paspoort van mijn paard komt. Als ik hem dan ooit verkoop dan sta ik er in als vorige eigenaar en kunnen ze altijd contact met mij opnemen.
De enige reden dat ik het niet doe is dat dat bij de NRPS bijna 100 euro kost en dat vind ik wat te veel geld voor een sickertje met mijn naam en adres + een stempel van de NRPS.