Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nickyu schreef:je mag m in belgie registreren op jouw naam als eigenaar en veterinair vertegenwoordiger
niet dat het veel uit maakt daar het absoluut geen eigendoms rechten geeft
denk dat je net als in nl niets hoeft te doen
hij heeft immers chip
wij hebben ons paard toen laten registreren in belgie
maar buiten kosten heeft het ons niks opgeleverd
bulck schreef:nickyu schreef:je mag m in belgie registreren op jouw naam als eigenaar en veterinair vertegenwoordiger
hij heeft immers chip
In Belgie dient alles volgens de regels (en daar schort het wel vaak aan) geregistreerd te staan bij de nodige instanties. Chip is idd geen eigendomsbewijs, maar jij bent wel geregistreerd dus zonder jouw kan er niets aan dat paard gebeuren (vb diefstal en paard zou aan slachtbank getoond worden)
Stamboekpapieren en paspoorten dienen steeds up to date te zijn, dus het is de taak van de nieuwe eigenaar om daar de nodige stappen voor te zetten. Vaak is dit gewoon een begeleidende brief van jouw als eigenaar, inclusief het stamboekpapier opsturen, alles wordt administratief geregeld (dus bij stamboek wordt jij als nieuwe eigenaar geregistreerd) en dan krijg je het stamboekpapier terug. En in het BWP papier is er denk ik een kattern, eigendomsoverdracht, waar je dus een overzicht kan zien en wat ook afgetekend wordt door BWP secretariaat.
Probleem is dat vele mensen dit niet doen.
lol ... en jij denkt echt dat een gestolen belgisch paard niet van eigenaar op eigenaar kan gaan
marit78 schreef:Ik denk dat het sowieso slim is om met die chip aan de slag te gaan. Als je die in elk geval op jouw naam hebt staan, kun je altijd ergens aantonen dat het jouw paard is. Als je je paspoort ook op je naam kunt laten schrijven zou ik dit zeker ook doen...
GenteDiMare schreef:Dat is inderdaad een optie volgens mij. De instantie is bij mij N.A.S (Nederlands appaloosa stamboek)
friesiszwart schreef:voor de gekochte paarden heb ik als eigendomsbewijs:
* het stamboekpapier op mijn naam gesteld
* een getekend koopcontract
* betalingsbewijs (ivm het betaald hebben via de bank) met daarop vermeld aankoop ...
GenteDiMare schreef:wat moet je dan WEL doen om je paard op jouw naam te laten zetten?
bulck schreef:nickyu schreef:je mag m in belgie registreren op jouw naam als eigenaar en veterinair vertegenwoordiger
hij heeft immers chip
In Belgie dient alles volgens de regels (en daar schort het wel vaak aan) geregistreerd te staan bij de nodige instanties. Chip is idd geen eigendomsbewijs, maar jij bent wel geregistreerd dus zonder jouw kan er niets aan dat paard gebeuren (vb diefstal en paard zou aan slachtbank getoond worden)
Stamboekpapieren en paspoorten dienen steeds up to date te zijn, dus het is de taak van de nieuwe eigenaar om daar de nodige stappen voor te zetten. Vaak is dit gewoon een begeleidende brief van jouw als eigenaar, inclusief het stamboekpapier opsturen, alles wordt administratief geregeld (dus bij stamboek wordt jij als nieuwe eigenaar geregistreerd) en dan krijg je het stamboekpapier terug. En in het BWP papier is er denk ik een kattern, eigendomsoverdracht, waar je dus een overzicht kan zien en wat ook afgetekend wordt door BWP secretariaat.
Probleem is dat vele mensen dit niet doen.
megahaf schreef:Indien je paard ingeschreven is in een bepaald stamboek (BWP, SBS of Zangersheide, of iets anders): dan stuur je je paspoort naar het stamboek, met een ingevuld formulier van "versnelde procedure" (paard heeft al een chip dus enkel de naam van eigenaar en sanitair verantwoordelijke moet veranderd worden).
Indien niet ingeschreven in een stamboek, dan heeft je paard een gewoon paspoort, en dan moet je het naar de Vlaamse Confederatie van het Paard sturen, met ingevuld formulier.
Klinkt ingewikkeld, maar in tegenstelling tot een jaar geleden gaat het nu wel snel.
Meer info op http://www.vlacopaard.be/ of bel naar de gegevens hierboven in dit topic.
Neonlight schreef:Tegenwoordig mogen ze je niet meer verplichten om lid te worden. Wel betaal je dan wat meer administratiekosten, maar dat is stukken minder dan een lidmaatschap.
Abeltje77 schreef:GenteDiMare schreef:wat moet je dan WEL doen om je paard op jouw naam te laten zetten?
Waarom zou je dat nog willen? Kost een hoop geld en je hebt er niets aan.