Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sjonnie48 schreef:1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.

muc schreef:Ik heb ook hetzelfde probleem maar wat ik mij af vraag, kunnen er nier erge ongelukken gebeuren (dat het paard zijn wervels beschadigd of iets dergelijks) als je ze aan een super sterk halster /koe band vast zet zodat ze zich niet los kunnen trekken?
, want paarden kunnen inderdaad wervels goed beschadigen. Ik had dus zo'n hanger, die in de trailer, nadat ik hem ophaalde (had 'm net gekocht) enorm heeft gehangen (hij droeg een gewoon stalhalster). Ik heb vlak daarna toevallig de chiropractor langs gehad (doe ik elk jaar, preventief), die niets wist van dat ongeluk. Na haar eerste onderzoek bij hem, was haar eerste vraag 'heeft hij ooit heel erg gehangen?' Bingo!!!! Twiggy2008 schreef:sjonnie48 schreef:1 van onze pony's had die neiging ook , maar direct als je het ziet
dat ie wil gaan hangen een schop onder zijn kont , dan is het zo over.
Dus jij werkt met dwang en leert je paarden dus onder angst dingen voor je te doen?
Tja, niet mijn manier.![]()
![]()
![]()
Kan me herinneren dat de botte boeren bij ons, ook zoiets riepen tegen mij bij mijn destijds toen 2-jarige.
Ben blij dat ik me daar niets van aangetrokken heb.
TS (ik heb het topic niet doorgelezen, dus misschien is het allang genoemd); leer je paard wijken voor druk door met een lang halstertouw (leadrope desnoods) licht druk te vragen (je hoeft alleen maar wat weerstand te bieden) tot je paard een pasje voorwaarts doet. Op dat moment direct de druk weghalen. Als dat goed gaat, kun je het touw bv door een ringetje halen op de poetsplaats en het uiteinde vast houden bij het poetsen e.d. Elke keer dat je paard gaat bewegen, doe je de oefening nogmaals. Tot 'ie snapt dat ontstane druk door trekken, weg gaat door voorwaarts te stappen. Heb verder gewoon geduld, wees rustig en zet je paard elke keer weer rustig terug.
Ik kan je vertellen; ik had een enorme wiebelkont, nu staat hij gewoon los. Ik hoef 'm nooit vast te zetten. Het kan wel, hij trekt niet meer, maar waarom zou ik hem vast zetten als hij netjes blijft staan? Daarbij werk ik met touwhalster en dan mag je een paard niet aan vast zetten. Al die typjes die destijds riepen 'geef hem een schop', 'bindt hem aan een paal en laat hem die strijd strijden', bladiebla, ik vind dat echt geen oplossingen. Vast staan is voor een paard iets heel tegennatuurlijks en het is aan ons ze dat met paardvriendelijk beleid te leren. Tenzij je wil dat je paard doodsbang voor je is. Ik werk op basis van samenwerking en ik hou de natuur van het paard goed in de gaten. Ik vermeld er nog even bij dat de paarden van de 'botte boeren' echt niet los kunnen staan, hoor.
Dwang vind ik niet de manier.
Succes ermee!!!
sjonnie48 schreef:Hoi Twiggy
ik denk ook dat jij maar lekker moet aanklooien met de door jou weldoordachte ingewikkelde manieren
want je moet wel een beetje feeling hebben om de correctie op het juiste moment en manier te geven , anders moet je weer naar de chiropractor ,en mischien ook wel naar de paardenpsychiater hahaaha om het trauma te verwerken
mijn pony's hebben geen trauma's en kunnen ook los staan , maar mijn pony's kunnen wel schrikken [ die van jou zeker niet ] en dan vind ik het veiliger om ze vast te hebben staan .
Je mag natuurlijk een andere mening hebben , maar nu ben ik volgens jou een "botte boer" en dat gaat me iets te ver.
. De mijne kan natuurlijk ook nog wel eens schrikken, maar nee, hij rent niet zomaar weg. Ik sta er ook altijd bij namelijk (en als hij loopt, komt hij altijd naar me toe). 
sjonnie48 schreef:als een touwhalster gevaarlijk is gebruik je toch gewoon een leren halster , of snap ik het niet ?
maar , ieder zijn eigen manier en de ts kan kijken wat het best bij haar past toch ?
En door mijn botte boeren aanpak zijn de pony's juist zelfzeker , en zeker niet anstig .
dus ik ga voor het BB plan , want ik zie vaak om mij heen dat als de baas mutserig is , het paard ook
een twijfelaar wordt .
en mijn paard is allesbehalve een twijfelaar.
. Met schoppen en slaan los je niks op, alleen maar angst in de meeste gevallen.
Twiggy2008 schreef:Ik vind slaan en schoppen ook niet eerlijk, als een paard hangt. Ik bedoel, een paard moet de kans krijgen te leren dat vast staan niet eng is. Waarom dan meteen geweld gebruiken? Ik kan dat niet bevatten, dat mensen dat doen.![]()
Je hebt te maken met een PAARD, een dier wat overgeleverd is aan ons. Neem dan de verantwoording voor je dier om het zonder angst aan te leren. Zo moeilijk is dat niet.
sjonnie48 schreef:Het is ook zonder angst !!!!!!! , maar van jou moeten ze angstig zijn als je niet met wazige onzinnige trucs , heel omslachtig
een doodsimpel kunstje leert .
De meeste mensen hebben hun paard om mee te rijden , en niet om een half jaar , bezig te zijn met een paard te leren aan een touwtje te staan , in het volgende half jaar leer je ze zeker aan het bit wennen , als het paard dan 25 is kan hij al een B proefje lopen , duurt ff maar wel zonder angst hahahaaa

Cassidy schreef:Je zou moeten kijken of een paard echt in paniek raakt, of gaat hangen omdat hij los wil komen.
Methode 2:
Er zijn ringen te krijgen die voorkomen dat een paard zo hard kan hangen dat hij het halster of het touw kan breken, puur omdat ze meegeven. Kijk even op het volgende artikel over de Blocker Tie Ring. Door verschillende manieren van vastmaken kun je invloed nemen op de release van het touw bij verschillende hoeveelheden van druk of kracht van het paard.
http://www.horsetackreview.com/article- ... /1365.html