Kan elk paard buiten staan in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:29

Ik betwijfel het.
Ik heb het hier ook nog over een droge wei met behoorlijke schuilmogelijkheid, wat dat ontbreekt vaak!
Zonder deken dan, want een deken lijkt me juist tegenwerken.
Ik heb 4 paarden op stal en 2 shetjes. 1 van deze paarden heeft het snel koud, dat valt echt op.
Weet iig zeker dat zij er niet blij mee zal zijn.
Ook is het van belang dat je goed op let wat je daarnaast nog met het paard doet aan rijden bijv.
Ik geloof niet dat ze (snel) dood zullen gaan, maar of je elk paard dit zomaar aan moet doen.

Mensen kunnen ook veel hebben/doorstaan, maar terwijl sommige er voor kiezen en er wel gelukkig van worden, geldt dit niet voor elk mens.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 12-10-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:30

RustyK, het aanmaken van de wintervacht gebeurd voornamelijk onder invloed van het licht. Dus als de dagen korter worden wordt de vacht dikker en andersom.
Een paard die veel in het kunstlicht staat en dus niet buiten zal dus wel een andere vacht aanmaken dan een paard wat 24/7 buiten loopt.

Ter vergelijking: mijn haf is inmiddels al een behoorlijk bolletje die ook echt zweet als we rijden met een graad of 15.
De hafjes bij ons op de manege hebben wel wat wintervacht maar toch minder omdat ze meer op stal staan in het kunstlicht.

Afgelopen winter hebben ze bij mij continu buiten gelopen ook toen het hier 's nachts -20 was. Ze konden naar binnen in de inloopstal maar deden het absoluut niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:32

Vergeet niet dat een paard -5 een prettiger temperatuur vind dat 20 graden boven nul...

poes

Re: Kan elk paard buiten staan in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:33

Mijne loopt nu een pak minder te zweten dan van de zomer alleszins :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:34

Ik ben het eens met bovenstaande reacties als het erom gaat dat ieder paard gewoon naar buiten kan. Ziektes, ouderdom, aandoeningen buiten beschouwing gelaten, kan ieder paard in principe zonder deken naar buiten.

Wel vraag ik mij af, in hoeverre bijvoorbeeld de Achal Teke hier in dit klimaat buiten kan staan, omdat het dier uit de woestijn komt (al is het woestijnklimaat wel donders apart, natuurlijk). Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:34

Bedankt voor de uitleg Miepie, bij ons op stal staat ze in het donker dus dat zou niet zo veel uitmaken dan. Ik bekijk gewoon even de situatie tegen die tijd, hoe de winter gevorderd is enzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:36

Miepie1980 schreef:
Alleen een paard wat ziek is of bv problemen met het aanmaken van een goede vacht die hebben een deken nodig.
Verder zijn dekens vaak voor het gemak en comfort gemaakt voor paarden die veel werken en ruiters die ze dan niet graag dik in de vacht hebben om welke reden dan ook.

Zonder deken vergt wel meer tijd qua uitstappen. Maar scheelt weer dekens wisselen enz.

Orlando_ waarom zou een paard die hoog in het bloed staat geen wintervacht aanmaken? Een paard is een paard vind ik.
Snap dat iemand het liever niet wil. Maar als je paard gewoon 24/7 gewend is om buiten te staan is het volgens mij bij geen enkel paard een probleem.

Mijn pony staat al jaren dag en nacht buiten, maar de laatste jaren krijgt hij het toch echt koud als het langdurig regent. Zelfs in het voorjaar en najaar al.
Mijn paard heeft altijd als luxe stalpaardje geleefd in de randstad en staat nu bijna 2,5 jaar bij mij, dag en nacht buiten. Zij krijgt het ook erg koud in de regen, en ook bij droog fris en winderig weer heeft ze last van de kou. Haar vacht wordt ruw en dof en ze knijpt met haar staart en wordt snel verkouden. Als ze het warm genoeg heeft glanst ze heel mooi, dat verschil zie je heel snel zodra je haar een deken oplegt wanneer ze het koud heeft.

Ik zet mijn paarden niet op stal vanwege de kou, maar doe ze dus wel een deken op. Niet overdreven dik gevoerd, wel goed waterdicht. Dat is al een wereld van verschil.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 11:38

Toch heb ik zelf gezien dat de 2 welshjes die bij mijn paard op het land stonden, het zonder deken echt koud hadden swinters. Als het vroor stond er een een beetje te trillen en als je voelde waren ze allebij ook helemaal koud. Terwijl mijn fjord gewoon de hele winter warm was.
Dus ik denk dat sommige paarden het wel degelijk koud kunnen hebben in de winter buiten.

edit; ook was een van die welshjes altijd verkouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:41

In dat geval had ik er gewoon een deken op gegooid mootjah!

Maar zoals ik al zei, dat moet je het per paard bekijken en niet per ras. Er zijn zat Welshjes die het prima trekken op het land in de winter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:52

Over die akhal Teké: in de woestijn vriest het toch snachts? dus die paarden zouden net gewend moeten zijn aan extreme verschillen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:11

voor de meeste paarden is kou ook niet echt een probleem, maar langdurige regen wel. In de woestijn regent het niet zo vaak ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:42

Regen is idd iets wat er harder inhakt dan kou :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:45

Joyce: ik ben het met je eens dat er paarden zijn die het niet trekken.
Maar je paardje had die de kans om uit de regen te gaan in bv een schuilstal.
Zo niet dan snap ik het wel, sommige paarden hebben dan wel een 0 grams regendeken nodig.

Maar over het algemeen kan een paard als die gewend is aan buiten staan gewoon zonder dekens buiten in de winter.
Mits er natuurlijk schuilmogelijkheid is en voldoende ruwvoer.
Vooral het ruwvoer heeft een paard nodig om echt goed warm te blijven.

Mijn paarden 'voelen' ook koud in de winter. Maar stop je hand maar is onder een oksel van je paard. Dan zul je voelen dat een paard wel lekker warm is maar aan de buitenkant een soort van 'kippenvel' maakt waardoor de boel isoleert. Het voelt dus koud maar de kou dringt door het haar niet door op de huid.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:52

Ik heb hier (o.a.) een Fries en een kwpn-er, die bijna geen wintervacht aanmaken, die redden het dan ook echt niet zonder deken in de winter. Ze worden hier allemaal onbeperkt bijgevoerd en krijgen nog krachtvoer op de koop toe.

Misschien onnodig te vermelden, maar mijn oude dame van 27 (kwpn) krijgt een hele lading dekens op, die kan zichzelf echt niet meer warmhouden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:53

Voor de avond en nacht hebben mijn paarden de kans om in de schuilstal te staan. Die staat namelijk in de paddock. Overdag in de winter staan ze opgesloten in steeds een ander deel van de wei en kunnen ze niet schuilen.

mijn pony maakt tegenwoordig veel gebruik van de schuilstal. mijn merrie bleef gewoon buiten in de regen kou staan te kleumen. Die doe ik dus verplicht een regendeken op. In de zomer/voorjaar/najaar bij constante regen de hele dag door, een 0 grams regendeken, of regendeken die onder haar Rambo vliegendeken past.
In de winter een gevoerde (100 tot 200grams) outdoordeken.

Mijn pony staat van mei/oktober onder een eczeemdeken. een beetje regen met niet te koud weer lukt nog wel, maar als het hele dagen plenst of het erg koud is voor de tijd van het jaar en ik hem met knijpende staart en rillend zie staan, dan wissel ik die om voor een 0 grams regendeken.
Ik wil proberen hem dit jaar niet onder een gevoerde deken te zetten zodat hij met mooie dagen gewoon zonder dek kan lopen. Ter compensatie van het zomerseizoen met 24/7 eczeemdeken. Moet even afwachten of dat lukt omdat hij nu hij wat ouder wordt (hij is nu 18,5) moeilijker op gewicht te houden is.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:53

Paarden die gewend zijn altijd op stal te staan kunnen het de eerste winter buiten knap koud hebben, is mijn ervaring met oud-manegepaarden (en die zette ik dan 's nachts nog op stal).
Ook sommige oude paarden verliezen veel energie aan het warm blijven, waardoor ze enorm terugvallen in gewicht. En van veulens heb ik dan weer liever dat ze hun energie gebruiken om te groeien, ipv. warm te blijven.
Tel daar dan nog eens bij op dat de meeste stukken land in Nederland simpelweg te nat zijn om paarden zonder schuilgelegenheid 24/7 buiten te houden. Dus al hebben ze het niet koud, rotten intussen wel de hoeven weg.

Mijn idee: het is niet zozeer ras-afhankelijk maar per paard verschillend of 24/7 buiten een goed idee is. En als baasje dien je ervoor te zorgen dat het dier in elk geval ergens droog kan liggen en voldoende te eten heeft. Dan zal de één verder niks nodig hebben, terwijl je de ander toch een regenjasje moet aantrekken.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:25

Het kan wel natuurlijk , maar er zijn zeker paarden die last hebben van de kou , ik heb er zo 1 gehad
stond echt te rillen , had wel dikke vacht daar lag het niet aan.
Nu hebben we 2 NF's en die hadden afgelopen winter met -18 geen last van de kou
de 1 heeft een berevacht de ander een hele bescheiden vacht en toch geen kou gehad , dus vacht zegt ook niet alles en ras ook niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:45

hier ervaring met een arabier die ook gewoon zonder deken in de winter buiten stond... kan prima!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:30

Nee, ik denk het niet.
Mijn paard kan in de winter niet zonder deken. Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd, 2 winters van tevoren was ik begonnen afbouwen naar een dun winterdekentje. Daarna wou ik haar de hele winter "bloot" houden. Maar helaas werd ze broodmager, ze kreeg onbeperkt hooi en kon schuilen. Ze had ook geen wormen e.d.
Ik heb er toen dus weer een deken op gegooid. Dus helaas, mijn paard is waarschijnlijk gewoon verpest met de dekens en kan nu niet meer gezond zonder deken de winter door.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:30

_San87_ schreef:
Wel vraag ik mij af, in hoeverre bijvoorbeeld de Achal Teke hier in dit klimaat buiten kan staan, omdat het dier uit de woestijn komt (al is het woestijnklimaat wel donders apart, natuurlijk). Iemand die daar uitsluitsel over kan geven?

Dit kan prima mits er voldoende ruwvoer ter beschikking wordt gesteld om op temperatuur en gewicht te blijven. De kou is geen probleem (in de Karakoem vriest het harder dan hier) hoewel langdurige regen bij een verminderde weerstand wel problemen kan geven. Het is niet de kou waar sommige Teke gevoelig voor zijn; je kunt je voorstellen dat het op de Centraal Aziatische steppe niet zoveel regent als hier. Over het algemeen is mijn ervaring dat ze zich in dit klimaat echter prima handhaven en ook een fikse wintervacht aanmaken en geen last hebben van mok of regenschurft. Mocht je het met eigen ogen willen zien kun je eens in Drenthe op de stoeterij gaan kijken. Daar staan de meeste Tekes gewoon jaarrond buiten en worden ze lekker wollig. Mijn eigen AT merrie staat nu ook gewoon 24/7 buiten en de wintervacht is volop in de maak. :) Toch vind ik dat je zoals bij elk ras ook naar het individu moet kijken. Ik ken bijvoorbeeld ook een Teke die maar wat graag op stal gaat zodra de eerste regendruppels zich aandienen. :Y)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:32

paarden hebben het bij -15 pas koud.,
het zou dus wel kunnen.

toch is het de vraag of je dit wilt.
ivm met training (wintervacht)

en ik ken ook paarden die het niet leuk vinden om 24/7 buiten te staan.
Deze kunnen gewoon erg gewend zijn geraakt aan een stalletje 's nachts.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:34

Een normaal gezond paard kan in de winter buiten staan, mits schuilmogelijkheid en droge ondergrond, voldoende ruwvoer (om warm te blijven) en drinkwater wat niet bevroren is.

Dat is anders voor paarden die niet meer zo goed warm blijven, spierproblemen hebben e.d.

Mijn KWPN-paard stond vroeger dag en nacht buiten, kon in een schuilstal maar daar stond hij alleen bij zeer harde wind in combinatie met regen. Sneeuw, ijs maakte hem niet uit.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:36

Het is niet de kou, het is de nattigheid en wind die het voor sommige paarden erg lastig maakt.

Mijn NRPS merrie kan ik bij lekker droog vriesweer prima buiten gooien, maar als ik haar nu op regen en wind zet staat ze met haar rug bol te trillen en das gewoon niet goed.

Je moet het per paard bekijken, de een kan prima heel de winter buiten, de ander trekt dat gewoon niet.

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:37

mijn nrps kan ook prima zonder deken 24/7 buiten. hij gaat in de winter mee op stal omdat we pensionpaarden hebben en hij dan onrustig wordt, maar toen we geen stalling hadden en hij alleen met mijn andere pony een NF stond stonden ze beide hele jaar door buiten zonder dekens dat gaat prima

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 10:48