Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:01

Hoe handig ben je? Een belastingvrije classic Range Rover is wel te vinden voor die prijs, maar houdt dan rekening met enige aandacht. Op zich niet moeilijk, maar je moet dat wel willen doen. Onderdelen is geen probleem, tante post en internet zijn geduldig en GB is spotgoedkoop.

Als je even op mijn berichten zoekt, kom je vanzelf een lijstje tegen met de eisen die je (technisch) aan een auto moet stellen om enigsins veilig met een trailer op stap te kunnen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:09

corinepgek schreef:
Ik heb een Renault Espace uit 1991 voor mijn 2 paardtrailer, hij mag zelfs 1800 kilo trekken dus met 2 niet al te grote paarden moet dat makkelijk gaan!

Een renault espace mag geen 100 kg kogeldruk hebben, en dus is dit geen toegestane combinatie.
Ook zonder paarden ligt de kogeldruk rond de 100 kg.

Je zegt dat met twee niet al te zware paarden dit 'makkelijk' moet gaan, heb je het wel eens op de weegbrug gezet? Bijna alle trailers wegen meer dan op papier staat, 100 kg meer is niet vreemd.

Let dus goed op, want bij overbelading (ook kogeldruk) ben je niet meer verzekerd bij een ongeluk. En dat zijn de punten waarop de verzekering je pakt!

Kev

Re: Welke (budget) auto geschikt voor 1,5 paards trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:15

de meeste auto's/trekhaken, ook die veel mogen trekken hebben toch 75 kg? Op die van ons staat het ook.
Toch maar eens de weegschaal onder het neuswiel zetten, alleen weet niet hoeveel het dan afwijkt van de echte druk bij de kogel

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:17

Kev schreef:
Margreet schreef:
Saab 9000. Ze worden nog net niet gratis weggegeven...

Die zijn wel erg licht... Het is beter als de auto meer weegt dan de trailer, maar in elke geval geen honderden kilo's minder.

Ik denk dat je je vergist. Een 9000 is niet licht en mag 1800 kilo trekken.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:18

oh sorry, op de 900 gezocht!

Edit: ik zie ze staan tot 1400kg, ook niet heel zwaar.
Laatst bijgewerkt door Kev op 11-10-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:19

En zelfs die mag nog 1500 kilo trekken...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:21

Ik heb ook een auto gehad die 1500 kg mocht trekken en zelf 1100 kg was, maar ik vond het toch niet heel safe en hij trok het ook niet echt soepel, terwijl het volgens de papieren wel mocht, daarom is het ook van belang wat voor stukken de TS ermee wil rijden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:23

Daarom zeg ik ook 9000, die kan dat prima aan en is een goede keus als de aanschaf "niks" mag kosten.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:28

dat is waar. Maar zou er geen reden zijn waarom die zo goedkoop zijn?:P geen idee hoe ze zijn qua onderhoud

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:28

Kev schreef:
de meeste auto's/trekhaken, ook die veel mogen trekken hebben toch 75 kg? Op die van ons staat het ook.
Toch maar eens de weegschaal onder het neuswiel zetten, alleen weet niet hoeveel het dan afwijkt van de echte druk bij de kogel

Beetje rekenwerk, eerste klas middelbaar. Je neemt de afstand tussen hart assen - neuswiel en rekent het om naar de afstand hart assen - koppeling.

Mijn Disco heeft 250kg kogeldruk, evenals de Range Rover (technisch identieke auto's). Het is een kwestie van de juiste auto met de juiste trekhaak om optimaal gebruik te maken van de technische mogelijkheden.
Wat in NL veel meer een punt is, is het vinden van een auto met voldoende vermogen. Het gros is "cheapest of the list" en daarmee standaard te zwak gemotoriseert. Check dus altijd even op autoweek of autotrader welke vermogens en motortypes er geleverd werden, zodat je gericht kunt zoeken naar de sterkste motoren.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:31

Kev schreef:
dat is waar. Maar zou er geen reden zijn waarom die zo goedkoop zijn?:P geen idee hoe ze zijn qua onderhoud

Onbekend maakt onbemind.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:37

ikke schreef:
Kev schreef:

Beetje rekenwerk, eerste klas middelbaar. Je neemt de afstand tussen hart assen - neuswiel en rekent het om naar de afstand hart assen - koppeling.

Mijn Disco heeft 250kg kogeldruk, evenals de Range Rover (technisch identieke auto's). Het is een kwestie van de juiste auto met de juiste trekhaak om optimaal gebruik te maken van de technische mogelijkheden.
Wat in NL veel meer een punt is, is het vinden van een auto met voldoende vermogen. Het gros is "cheapest of the list" en daarmee standaard te zwak gemotoriseert. Check dus altijd even op autoweek of autotrader welke vermogens en motortypes er geleverd werden, zodat je gericht kunt zoeken naar de sterkste motoren.

Dat heb ik niet geleerd hoor in de eerste. Wel later ergens, maar weet het niet meer precies.... Weet wel dat het iets met het moment te maken heeft. In ieder geval zal de kogeldruk meer zijn dan het gewicht op de weegschaal onder het neuswiel aangeeft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:41

Die oldtimer kost vrijwel niets in onderhoud volgens mij. Geen wegenbelasting, erg cheap in de verzekering. Alleen de onderdelen etc, tja...
Zou je er dan geen 3e oldtime bij kunnen nemen voor de trailer? Een Range Rover ofzo?

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:45

ik houd dit topic even bij ;) ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:03

Liezel1 schreef:
Die oldtimer kost vrijwel niets in onderhoud volgens mij. Geen wegenbelasting, erg cheap in de verzekering. Alleen de onderdelen etc, tja...
Zou je er dan geen 3e oldtime bij kunnen nemen voor de trailer? Een Range Rover ofzo?

Weleens een motor laten reviseren? Kom je erachter wat een old-timer kan kosten. Nu is die V8 uit de Range met enige moed, beleid en trouw wel zelf te reviseren, maar daar moet je dan wel aan willen (en het gereedschap hebben of willen aanschaffen).
Je mag later deze winter wel eens komen kijken, dan gaat hier een V8 uit elkaar.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 07:44

Onze oldtimer rijdt sinds nu weer ok, ja. Maar jee, wat een kosten hebben we daar aan gehad, man man |( . Dus: echt geen oldtimer meer voor mij! Nogmaals; die auto's die we nu hebben gaan er niet uit. We moeten beide kunnen rijden, die oldtimer wil mijn vriend niet weg doen en ik mijn polo niet (persoonlijk verhaal achter).
Wat ik wel zoek is een betrouwbare auto, goedkoop in het onderhoud/verzekering, met voldoende trekkracht. Graag grijs kenteken zodat we m op de zaak kunnen zetten.
Om een eerdere vraag te beantwoorden; ik moet behoorlijke stukken rijden voor wedstrijden, zeg maar gerust het hele land door. Dan wil je niet stil blijven staan onderweg...

Ik vind die Suzuki Vitaras ook wel leuk; maar twijfel aan de trekkracht?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:57

yildiz schreef:
Onze oldtimer rijdt sinds nu weer ok, ja. Maar jee, wat een kosten hebben we daar aan gehad, man man |( . Dus: echt geen oldtimer meer voor mij! Nogmaals; die auto's die we nu hebben gaan er niet uit. We moeten beide kunnen rijden, die oldtimer wil mijn vriend niet weg doen en ik mijn polo niet (persoonlijk verhaal achter).
Wat ik wel zoek is een betrouwbare auto, goedkoop in het onderhoud/verzekering, met voldoende trekkracht. Graag grijs kenteken zodat we m op de zaak kunnen zetten.
Om een eerdere vraag te beantwoorden; ik moet behoorlijke stukken rijden voor wedstrijden, zeg maar gerust het hele land door. Dan wil je niet stil blijven staan onderweg...

Ik vind die Suzuki Vitaras ook wel leuk; maar twijfel aan de trekkracht?

Motorvermogen, of beter het gebrek daaraan. Een Grand Vitara komt nog ergens, zeker als je de mazzel hebt tegen een V6 aan te lopen, maar het is allemaal een beetje op het randje.

Old-timers die je deels niet zelf onderhoudt, kosten klauwen met geld. Zelf doen is de enige optie om het betaalbaar te houden en dan nog, je moet er de ruimte voor hebben. Garage "de stoeprand" werkt niet voor dergelijke auto's.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:21

ikke schreef:
Liezel1 schreef:

Weleens een motor laten reviseren? Kom je erachter wat een old-timer kan kosten. Nu is die V8 uit de Range met enige moed, beleid en trouw wel zelf te reviseren, maar daar moet je dan wel aan willen (en het gereedschap hebben of willen aanschaffen).
Je mag later deze winter wel eens komen kijken, dan gaat hier een V8 uit elkaar.

Al met al denk ik dat zo een oldtimer per saldo goedkoper uit bent, dan een zwaardere auto met verz en wegenbelasting op de weg te houden. Daar moet je nl net zo goed onderhoud aan plegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 09:31

Liezel1 schreef:
ikke schreef:

Al met al denk ik dat zo een oldtimer per saldo goedkoper uit bent, dan een zwaardere auto met verz en wegenbelasting op de weg te houden. Daar moet je nl net zo goed onderhoud aan plegen.

Bij zelf doen kom je een eind, bij laten doen ben je duurder uit, veel duurder uit! Zodra je die wagen volledig in goede staat hebt, klopt het dat ze goedkoper zijn, echter voordat je daar bent, heb je zoveel geld uitgegeven, daar kun je tien jaar van autorijden. Zoals gezegd, kom eens kijken als de V8 uit elkaar gaat.......

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:31

aan de andere kant is het natuurlijk ook wel erg stoer om met je oldtimer de trailer te kunnen trekken :)
manlief heeft nog een Ford Mustang uit 1965 (V8) staan... als ie daar nou eens een trekhaak onder sleutelt trekken we vast veel bijkijks als we met peerd op stap gaan.

(denk alleen dat paardlief de herrie niet zo zou waarderen)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:39

ikke schreef:
Hoe handig ben je? Een belastingvrije classic Range Rover is wel te vinden voor die prijs, maar houdt dan rekening met enige aandacht. Op zich niet moeilijk, maar je moet dat wel willen doen. Onderdelen is geen probleem, tante post en internet zijn geduldig en GB is spotgoedkoop.

Als je even op mijn berichten zoekt, kom je vanzelf een lijstje tegen met de eisen die je (technisch) aan een auto moet stellen om enigsins veilig met een trailer op stap te kunnen.

Die heb je wel voor dat geld, maar reken op nog maar wat extra als je er mee aan het werk gaat!

Wij hebben een RR Classic diesel staan die nog niet eens zo rot is als dat ze zouden kunnen zijn, maar als je eenmaal begint met restaureren laat je natuurlijk ook niet de helft zitten!! Voordeel is wel dat de hele auto bijna compleet demontabel is. Maar vraagt wel een stuk auto/monteurskennis voordat je met een dergelijk project begint. Is wel de perfecte trailertrekker!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 13:22

Aan plek geen gebrek wel aan rechterhanden! Dus oldtimers vallen hoe dan ook af. Ik denk dat ik, alles beschouwend, nog het beste en goedkoopste af ben met een degelijke stationwagen volvo oid?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:24

Ford Mondeo wagon, zijn goedkoop (een 97/98 voor 1000E) en mogen min. 1600 kilo trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:52

Brainless schreef:
Ford Mondeo wagon, zijn goedkoop (een 97/98 voor 1000E) en mogen min. 1600 kilo trekken.

Ik zou daarmee uitkijken, er zijn versies die daar nog niet eens in de buurt komen. Let dus op wat je koopt.

Maarre, hoe vaak denk je op stap te gaan? Al eens overwogen om voor die gelegenheid gewoon te huren?
Om je een idee te geven, ik huur regelmatig bij Noot in Ede http://www.nootede.nl/ even bij verhuur kijken voor de tarieven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:14

ikke schreef:
Brainless schreef:

Ik zou daarmee uitkijken, er zijn versies die daar nog niet eens in de buurt komen. Let dus op wat je koopt.

Maarre, hoe vaak denk je op stap te gaan? Al eens overwogen om voor die gelegenheid gewoon te huren?
Om je een idee te geven, ik huur regelmatig bij Noot in Ede http://www.nootede.nl/ even bij verhuur kijken voor de tarieven.

Van de nieuwe types (na 2000) klopt dat, maar de "oude" mogen het wel.
Tuurlijk moet jezelf ook kijken naar het aantal pk's en ook op papier controleren wat hij mag trekken.
Maar dat doet er niet aan af dat het goedkope wagens zijn.