Waarom met sporen vanaf de M?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liever rijden MET of ZONDER sporen?

Liver met sporen.
33 (44%)
Liever zonder sporen.
41 (55%)

Totaal aantal stemmen: 74

Raggel

Re: Waarom met sporen vanaf de M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:40

Verzameling in de hogere klasses zoals M2 en Z is gewoon heel moeilijk om dat alleen om het been te doen. Zeker als je een paard hebt wat van nature niet heel heet is.

Dat hij het datn fijn zonder zweep doet moet je zelf weten, dit geldt helaas echt niet voor iedereen. En misschien eer je Z rijdt je er wel anders over denkt :)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:12

jury schreef:
ik hoor wel geluiden dat knhs er bezig mee is om het reglement op dit punt te wijzigen.
Lijkt me ook een logische stap ik het kader van paardvriendelijkheid. Niet dat ik tegen sporen ben hoor (mits goed gebruikt), maar je hebt dan tenminste een keuzen.

en op hoger internationaal niveau mag je dan weer wel met zweep rijden (tenminste dat zag ik laatst op internet bij int. wedstrijd in duitsland)

Ja precies, in Duitsland. Daar mag het wel, maar in Nederland niet!

Ik rij zelf zonder sporen, maar ik zit op Bniveau dus 1 het is niet van toepassing vind ik zelf en 2 mijn paardje is fijner te rijden zonder.

liesje1986

Re: Waarom met sporen vanaf de M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:05

Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of hij/ zij met of zonder sporen rijdt. Het is je eigen verantwoording dat je er correct mee kunt rijden. Als je ze goed gebruikt, wordt je paard alleen maar beter aan je hulpen (ook als je de sporen een keer aflaat), in plaats van afgestompt. Ik rijd elk paard, van een driejarige tot volledig geschoold paard, met sporen. Ik werk alleen in als de reactie op mijn been onvoldoende is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:09

stef schreef:
de regel is andersom.
Van oudsher horen sporen bij de ruiter uitrusting. Ze zijn niet vanaf M verplicht, ze zijn ALTIJD verplicht. Máár in de B en de L is er dispensatie (zo heet dat toch?)
Dus een regel gebaseerd op oeroude traditie

nogmaals.

Vanuit deze traditie behoor je vanaf de M dus goed genoeg rond te kunnen sturen zodat je met sporen kunt rijden.
En wees eerlijk, iemand die correct rijdt kan voor het eerst op een groen paard gaan zitten, met sporen, zondet dat het paard het ook maar iets van merkt.
Er is een verschil tussen sporen gebruiken en sporen om hebben