Nachtzicht bij Paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Nachtzicht bij Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:51

Wij reden nachttrails en galoppeerden in het donker gewoon door het bos :D Dus ze zien echt wel goed hoor, ook herten enzo zagen ze eerder dan dat wij de schim hadden gezien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:58

Suzan_bobar schreef:
Wij reden nachttrails en galoppeerden in het donker gewoon door het bos :D Dus ze zien echt wel goed hoor, ook herten enzo zagen ze eerder dan dat wij de schim hadden gezien!

Dat is normaal ja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:16

Het is volle maan en wel een heel hoog staande. Ben vannacht om 02.00 uur op pad gegaan voor een terreinrit.
Iedereen slaapt hier dan en bij bijna alle boerderijen is het licht uit.
Door het terrein hoef je niet zichtbaar te zijn, dus mis je niets aan hesje/licht en heb je geen last daarvan.
De doodstille wereld onder het spíerwitte maanlicht is echt práchtig en gewoon surrealistisch en in de vochtigkoude nachtlucht ruíkt het ook een wereld anders.
Het relatieve voordeel van het paard in de nacht, het extra zelfvertrouwen en de lage temperatuur zijn fijne extras.

Mijn hengst vindt nachtritten echt geweldig en die doe ik daar een groter plezier mee dan de meiden. Op pad met pielemans dus *\o/*

Hij wilde graag galop en springen. Galop had ik niet zo´n zin in vanwege een lange beleerwandeling eerder op de dag. Stúkjes en dan springen ok.
Hij was gewéldig in het sinaleren van verwilderde honden. Dat is erg prettig want het scheelt een stúk voor je gemoedsrust als je al weet dat er honden lopen ruim vóór die blaffend uit het duister springt/springen.

Hilarisch was toen we op de terugweg een stuk ´pad´ namen waar ik die morgen met Luna over was teruggekomen. Hij liep als een zweethond met zijn neus haar spoor achterna. Stukje stofzuiger, in draf, stuk stofzuiger, draf. Echt heel goed exáct de route volgend.

Motiverend is dat hij thuis altijd laat merken nog geen zin te hebben al terug te gaan. Dat is helemaal goed, want zo is/blijft hij gemotiveerd om op pad te gaan en eenmaal thuis wil hij toch wel bij zijn meiden in de wei.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:00

Vollemaansritten zijn leuk! Ik ga met volle maan nog weleens een strandrit maken. Het is wel jammer dat het in Nederland nagenoeg nergens echt donker is vanwege de lichtvervuiling maar dat maakt het niet minder leuk.

Mijn paard vind in het donker rijden ook leuk, vooral bochtige bospaadjes in galop..aangezien ze er vooral rekening meehoudt dat zij overal door kan is dat voor mij wat minder. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:50

als een paard in het donker beter ziet dan bijvoorbeeld een kat; hoe kan het dan dat de ogen van een kat het licht (bijvoorbeeld van m'n auto ofzo) veel feller weerkaatsen dan die van een paard? Lijkt mij omdat ze in staat zijn meer licht te 'vangen' en dus beter zien?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:05

sflj schreef:
als een paard in het donker beter ziet dan bijvoorbeeld een kat; hoe kan het dan dat de ogen van een kat het licht (bijvoorbeeld van m'n auto ofzo) veel feller weerkaatsen dan die van een paard? Lijkt mij omdat ze in staat zijn meer licht te 'vangen' en dus beter zien?

Die van een paard weerkaatsen ook. Ook paarden hebben een tapetum lucidum.
Het oog, de lens, van een paard is veel groter en ´vangt´ dus meer licht.

Ik weet niet of en evt. waarom kattenogen feller lijken te weerkaatsen. Dat kan ook aan óns oog liggen; dat we de weerkaatste golflengtes beter waarnemen, of de geconcentreerder bundel als een feller lichtpunt. Geen idee.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:45

Zou het ook niet het verschil in vorm van de pupil van kat en paard kunnen liggen?

Paardenogen weerkaatsen zeker in he tlicht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:49

Mijn oudere paard (25) begint in het donker minder goed te zien, heb ik het idee.
Hij gaat als het donker is niet meer de wei in om te grazen, maar blijft in de buurt van zijn stal staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:43

senna21 schreef:
Mijn oudere paard (25) begint in het donker minder goed te zien, heb ik het idee.
Hij gaat als het donker is niet meer de wei in om te grazen, maar blijft in de buurt van zijn stal staan.

Dat kan ook onzekerheid zijn op grond van het bewust zijn van de eigen beperkingen door het ouder worden. Ook afgenomen actief zijn door het ouder worden, minder behoefte aan grazen. Etcetera.

Geen idee Fransje23.
Ik niet eens óf het zo is. Ik zie in het donker op weg meer kattenogen in mijn koplampen dan paardenogen dus heb zelf geen mening en ook geen kennis voor onderbouwing voor wel/niet.

Het boek van Waring geeft een overzicht van wetenschappelijk onderzoek naar het paardenoog. Dat is mijn ´mening´ want ik heb bij benádering geen even zwaarwegende onderbouwende gegevens als deze onderzoeken.