Koop paard via mail bindend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:37

Het is gewoon rechtsgeldig :j Dus jij staat in je recht, jullie hebben een overeenkomst dus dan zijn beide partijen verplicht deze na te komen, alleen beetje rot dat kopende partij geen geld heeft, zoals al eerder genoemd, van een kale kip kan je niet plukken. Maar mocht je er werk van maken, sta jij zeker in je recht.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:38

eline_di schreef:
Ik heb haar duidelijk aangegeven dat ik de situatie voor haar heel rot vind. Maar ik kan hier net zo min iets aan doen als zij.
Ik draai nu op voor de extra stalkosten, voeding, verzorging end. En helaas heb ik geen geldboom in de tuin.

Natuurlijk wil ik dat mijn paard een goed plekje krijgt. Bij iemand die er goed voor zal zorgen en haar ook, indien nodig, medisch kan ondersteunen.

Cela vind ik apart, dat zijn toch bestaande kosten geweest. Ik bedoel maar als je een paard vandaag te koop stelt kan je toch niet rekenen dat ie morgen verkocht is (hopen uiteraard wel). Dus die kosten blijven gewoon lopen tot hij effectief verkocht is. Maw geld in handen en opgeladen

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:40

Ik geef je weinig kans bij de rechter hij zal hooguit verplichten dat de koper de stalkosten voor je betaald (die kans acht ik klein).

Hij zal het welzijn van je paard in acht nemen dit telt zwaar mee.

Waarom niet proberen dit onderling op te lossen? Mogelijk kan ze een maand de stalkosten betalen.

En bulck heeft een zeer goed punt!
Laatst bijgewerkt door neres op 06-10-09 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:41

Dankjewel trouwens voor alle reacties.

De situatie is heel dubbel, aan de ene kant vind ik het heel vervelend voor haar en kan ik haar begrijpen. Aan de andere kant had ik erop gerekend dat mijn merrie verkocht was.

Buick; ik heb de stalling opgezegd vanaf de dag dat ik en de koopster af hadden gesproken dat de merrie wegging. De staleigenaar heeft op zijn beurt de stal verhuurt aan een ander, vind ik niet meer dan logisch. Dus de stallen zijn nu vol.

Ik heb geprobeerd het onderling op te lossen. Ik heb alle begrip getoond en haar gevraagd hoe we samen een oplossing voor dit probleem konden vinden. Maar helaas wil zij nergens van weten.
Laatst bijgewerkt door eline_di op 06-10-09 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:42

Je recht hebben en je recht krijgen zijn helaas 2 verschillende dingen...
Je kunt hier wel volledig in je recht staan, maar ik vrees dat je er niet ver mee komt in dit geval...
zij kan niet betalen, als je dit wil gaan uitvechten, gaat het je meer tijd kosten dan het paard gewoon opnieuw te verkopen ben ik bang...
Ik zou haar wel duidelijk maken dat je niet blij bent met de gang van zaken...

Melissa2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:46

Lastig hoor! Ik weet zelf niet wat wel of niet mag! Ik zit in het zelfde schuitje, maar dan de ander! Heb een aanbetaling gedaan maar er is plots wat gebeurt waardoor ik het niet kan doorzetten ( een week geleden wezen kijken en wou hem graag hebben dus aanbetaling gedaan en zou hem later ophalen ) Nu krijg ik een hele belangerijke operatie tussendoor wat ik niet zag aankomen dus wel een tijdje uit de rolatie ben, en heb dat in een mail uitgelegd. En ze mag zelfs een deel van de aanbetaling hebben. Wel zo netjes. Maar om nou het hele bedrag te gaan houden...helaas hoor ik nu helemaal NIETS meer en kan ik naar mijn ... euro fluiten. Baal echt! ( niets op papier, heel dom ja, op goed vertrouwen )

TS, ik begrijp ook dat jij baalt hoor! Je rekent erop! Maar zij doet dit niet expres en het dan toch willen doordrukken zou ik zelf niet doen, kan je toch niet mee leven, hoe vervelend het ook is voor jou! Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:48

Heb dit ook vaak genoeg meegemaakt, daarom werk ik tegenwoordig met aanbetalingen, merk dat mensen dan beter nadenken en niet zomaar een beslissing nemen. Als ze na bezichtigen nog thuis willen overleggen, dat is oke, maar paard bijft te koop. Zijn ze eruit kunnen ze aanbetaling brengen/overmaken of meteen komen halen. Helaas moet het zo.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:49

Melissa2008 schreef:
Lastig hoor! Ik weet zelf niet wat wel of niet mag! Ik zit in het zelfde schuitje, maar dan de ander! Heb een aanbetaling gedaan maar er is plots wat gebeurt waardoor ik het niet kan doorzetten ( een week geleden wezen kijken en wou hem graag hebben dus aanbetaling gedaan en zou hem later ophalen ) Nu krijg ik een hele belangerijke operatie tussendoor wat ik niet zag aankomen dus wel een tijdje uit de rolatie ben, en heb dat in een mail uitgelegd. En ze mag zelfs een deel van de aanbetaling hebben. Wel zo netjes. Maar om nou het hele bedrag te gaan houden...helaas hoor ik nu helemaal NIETS meer en kan ik naar mijn ... euro fluiten. Baal echt! ( niets op papier, heel dom ja, op goed vertrouwen )

TS, ik begrijp ook dat jij baalt hoor! Je rekent erop! Maar zij doet dit niet expres en het dan toch willen doordrukken zou ik zelf niet doen, kan je toch niet mee leven, hoe vervelend het ook is voor jou! Succes!

In jouw situatie ook vervelend, maar een aanbetaling is niet voor niks een aanbetaling.... helaas....

Melissa2008

Re: Koop paard via mail bindend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Orlando, Ja en dat weet ik ook, maar het gaat om zo veel geld.

Baal zo ontzettend! Maar denk jij ook dat ik er wel naar kan fluiten?

En moet ik het gewoon laten rusten? Zij reageert niet meer op mij nu.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:52

kun je niet met haar afspreken dat zij de éxtra kosten op zich neemt, die jij nu moet maken ipv dat zij je paard alsnog moet kopen? (Wel redelijk blijven uiteraard)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:53

Melissa2008 schreef:

aanschijten bij de belastingdienst dit is gewoon ilegaal en mag absoluut niet

ik zit ook in hetzelfde heb ergens iets gekocht en aanbetaald
maar goed hoge afrekening gehad en verbouwingskosten nu niet meer in staat omdat te kopen wat ik had aanbetaald
komen we er niet uit ga ik naar de belastingdienst als ik me geld niet terug krijg.

ik vind het zowieso maar vage oliebol om een paard via mail te verkopen zonder dat ze gezien is
zo een dingen zou ik zonder aanbetaling nooit aandurven wil je kopen kom je maar kijken

het is natuurlijk ook overmacht als haar paard overlijd daar doe je niks aan en om haar op laten draaien voor
die kosten denk niet dat je hiermee wegkomt

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:56

Melissa2008 schreef:
Orlando, Ja en dat weet ik ook, maar het gaat om zo veel geld.

Baal zo ontzettend! Maar denk jij ook dat ik er wel naar kan fluiten?

En moet ik het gewoon laten rusten? Zij reageert niet meer op mij nu.

Ja snap dat je er heel erg van baalt :\
Ben bang dat je er naar kan fluiten, een aanbetaling is ervoor zodat koper en verkoper beide zekerheid hebben dat het paard verkocht is. (vaak 10% van het aankoopbedrag).
Kon je het niet doorzetten en voorlopig iemand anders laten rijden oid? Of paard weer verkopen dan naar een goed adresje... (als het om zoveel geld gaat)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:57

erg lastig en over het juridische kan ik je helaas niet adviseren.

Gevoelsmatig zou ik een schade vergoeding vragen voor de stalling. Dus dat zij bijvoorbeeld 2 maand stalling betaalt. Zodat jij in die tijd het paard alsnog kan verkopen.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:58

Ik denk wel dat je in je recht staat maar aan de andere kant...

Onder de koop van een huis kun je ook uit als je de financien niet rond krijgt.....

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 12:59

onley schreef:
aanschijten bij de belastingdienst dit is gewoon ilegaal en mag absoluut niet

ik zit ook in hetzelfde heb ergens iets gekocht en aanbetaald
maar goed hoge afrekening gehad en verbouwingskosten nu niet meer in staat omdat te kopen wat ik had aanbetaald
komen we er niet uit ga ik naar de belastingdienst als ik me geld niet terug krijg.

ik vind het zowieso maar vage oliebol om een paard via mail te verkopen zonder dat ze gezien is
zo een dingen zou ik zonder aanbetaling nooit aandurven wil je kopen kom je maar kijken

het is natuurlijk ook overmacht als haar paard overlijd daar doe je niks aan en om haar op laten draaien voor
die kosten denk niet dat je hiermee wegkomt

Indien je bedoelt dat ze niet bij mijn merrie is komen kijken, dat is ze wel . De dag ervoor.

Melissa2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:00

Orlando, nee dat gaat mij dan weer te veel geld kosten per maand terwijl ik er helemaal niets mee kan doen voorlopig, het gaat om 500 euro en dat is voor mij best een hoop geld. Werken wij ook gewoon voor. En dat ze een deel houd vind ik oké, maar hoor ik ook niets op helaas.

onley , dus jij hebt ook zoiets meegemaakt? Is het jou terug betaald dan? Ik ga eens even informeren. Bedankt!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:01

Ik kan niet uit het verhaal opmaken of de toekomstige koopster nu het paard is komen bekijken en proberen of dat ze alle info via de mail gehad heeft? Als dat laatste het geval is waren bij mij de alarmbellen al veel eerder gaan rinkelen namelijk.....

Melissa2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:01

Maar de stallingskosten zou ze denk ook weer niet kunnen betalen, schiet je dan ook niets mee op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:05

BKS schreef:
Ik kan niet uit het verhaal opmaken of de toekomstige koopster nu het paard is komen bekijken en proberen of dat ze alle info via de mail gehad heeft? Als dat laatste het geval is waren bij mij de alarmbellen al veel eerder gaan rinkelen namelijk.....

Dat is precies waar ik aan zit te denken...

Klinkt mij in de oren als een jong meisje dat jou benaderd heeft.
Dikke kans dat dat overleden paard dus verzonnen is..

IK denk niet dat je poot hebt om op te staan. Wellicht is die zogenaamde koopster wel minderjarig en dan word het helemaal lastig.

Via de mail word doorgaans niet iets dergelijks besproken, dit word live of via de telefoon gedaan.

Zo niet, dan acht ik de kans groot dat dit een penny-actie is..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:06

Begrijpelijk Melissa, maar als je een paard koopt wat later eens ziek wordt kun je er ook niks mee en kost het meer dan alleen stalling, of als je em een maand geleden had gekocht had je ook voor deze operatie gestaan, maar dat terzijde want dat weet je zelf ook.

Een aanbetaling doen is gewoon gevaarlijk als je de rest niet meer na kan komen... hoort zekerheid te bieden van de koop.

Beide gevallen denk ik dat jullie helaas niks kunnen doen...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:07

Hoe oud is de koper eigelijk in dit verhaal? (Of lees ik daar overheen :? )

Als ze jonger is dan 18 kan je sowieso niets op haar verhalen, omdat het om zo'n groot bedrag gaat ;)

Melissa2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:07

Oké, zoals jij dat zegt zit ook zeker wat in, en van die kant bekijk ik het dan niet, maar nu dus wel. Zal het nog 1 keer vragen en dan is het klaar. Bedankt!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:11

Melissa2008 schreef:
Oké, zoals jij dat zegt zit ook zeker wat in, en van die kant bekijk ik het dan niet, maar nu dus wel. Zal het nog 1 keer vragen en dan is het klaar. Bedankt!

Wel succes.. snap dat het erg rot is voor je.. :(:)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:14

BKS schreef:

Zols in de beginpost staat is het meisje, ze is 19 jaar oud, de dag voordat ze mij via de mail aangaf dat ze mijn merrie wilde kopen, komen kijken. Toen heeft ze ook proefgereden end.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:18

Ik zie hier weer een hoop juridische onzin voorbij komen. En heb geen zin om dat allemaal te quoten en recht te gaan zetten, de ervaring leert dat dat toch niet gewaardeerd wordt.

Je koopovereenkomst is gewoon juridisch geldig en met die mailwisseling in de hand zou je kunnen gaan procederen om nakoming ervan. Dan moet je je alleen afvragen of de kosten tegen de baten opwegen (nee dus) en dat je eigenlijk geen zin hebt in dit gedoe. Bovendien kan zij zich weer op een soort overmacht beroepen. Ook al is het juridisch niet zo dat als er even iets tegen zit (dus overlijden van een paard, kapotte auto), dat overeenkomsten nog altijd geregeerd worden door de redelijkheid en billijkheid, dus als een 19 jarig meisje tegen de rechter zegt dat ze geen geld heeft omdat haar paard overleden is, dikke kans dat een rechter dat nog schaart onder "overmacht" ook. En, ook al gemeld, van een kale kip kun je niet plukken...