Hoe betere band met veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rooslinde24

Re: Hoe betere band met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 21:02

Ja ik snap het, wle balen maar ja dan ga je er toch nog heen toch :D ?

Overdreven doe ik ook niet ;) gewoon rustig

Irismagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:35

Ik zou met hem gaan wandelen en dan soms afspoelen enzo en af en toe voetjes optillen enzo ik heb zelf nu ook al 6 weken mijn veulen en hij is nu zo mak als een lammetje en gaat zelfs graag mee met honden op wandeling bij een meertje en hij rent er ook met plezier door ook al moest ie er natuurlijk eerst aan wennen.
En misschien schrik training is heel handig voor later namelijk.

Irismagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:16

Irismagic schreef:
Ik zou met hem gaan wandelen en dan soms afspoelen enzo en af en toe voetjes optillen enzo ik heb zelf nu ook al 6 weken mijn veulen en hij is nu zo mak als een lammetje en gaat zelfs graag mee met honden op wandeling bij een meertje en hij rent er ook met plezier door het water ook al moest ie er natuurlijk eerst aan wennen.
En misschien schrik training is heel handig voor later namelijk.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:17

Oke dankje voor de info :D

Ja dat water heb ik al vaker gehoord, zal ook wel proberen

( is niet mijn veulen, maar ben er echt op en mijn nicht zegt ook dat we veel bij ze moeten zijn en halster om doen, en dat water lijkt me ook wel slim :D )

Erg bedankt

Jagman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:58

Wij zijn gewoon veel met de veulens bezig, lekker poetsen, wandelen, veel knuffelen. Zo wennen ze goed aan jou en word de band steeds beter.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:09

Toen ik mijn veulen 17 jaar geleden heb opgehaald, heb ik hem eerst een tijdje laten wennen aan zijn nieuwe situatie. Daarna ging ik een aantal keren per week met hem wandelen (wel opbouwen natuurlijk). Dit heb ik gedaan tot hij de leeftijd had om ingereden te worden. Verder geen geknuffel alleen maar lopen lopen lopen. We waren op het laatst wel een uur weg.
Ik heb 17 jaar een hele goede kameraad aan hem gehad, ik wist van hem wat ik kon verwachten in een vreemde situatie en hij wist dat van mij, omdat we dit in de wandelsessies altijd met z'n 2en moesten oplossen.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:17

@ Jagman; ja dat doen wij ook zeker :D

Mensen nog meer tips ????

Alles iswelkom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:50

Bij alles wat je met je veulen doet: bedenk dat hij zich niet langer dan 5 minuten kan concentreren. Daarna kan het beoogde leerdoel (zoals voetjes geven of meelopen) heel snel contraproductief werken.

Dus als je je voor ogen houd dat meerdere kleine sessies veel meer helpen dan 1 lange sessie van een paar uur, zul je begrijpen dat je misschien vaker kleine dingen met haar moet doen.

En de echte band met een paard komt pas als je echt met hem aan het werk gaat, gaat inrijden of longeren. Voor die tijd blijft het een beetje kennismaken, en het veulen voor de rest lekker met leeftijdsgenootjes laten spelen.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:06

hallo, als je een goede band wil krijgen moet je elke dag bezig zijn met je veulen, het hoeft niet lang te zijn maar wel regelmatig, wij hebben ons veulen altijd veel geaaid en aangeraakt, dit geeft veel vertrouwen, als ze bij je komt probeer haar dan overal aan te raken zodat ze dat later ook gewend is, verder veel wandelen aan een halster en al vroeg de drukte in, als je dit doet zal je merken dat ze bijna nergens meer bang voor zijn, die van ons is bijna nergens meer bang voor, je kan plastic zakken over haar hoofd heen halen en met halstertouwen tegen haar aan slaan (heel zachtjes trouwens) het maakt haar dus niks uit, de zweep heeft bij haar dus ook geen enkel effect als je haar even bij je weg wil jagen, ze negeert hem gewoon als je haar een tikje geeft ( we slaan de paarden trouwen nooit alleen in uiterste nood een tik of met de stem)

ons 3,5 jarig (veulentje lol)
Afbeelding
Afbeelding

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:54

aaah leuke foto's :D

Dankje voor de tips !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:55

brenda13 schreef:
... de zweep heeft bij haar dus ook geen enkel effect als je haar even bij je weg wil jagen, ze negeert hem gewoon als je haar een tikje geeft ( we slaan de paarden trouwen nooit alleen in uiterste nood een tik of met de stem)

En dat is een voorbeeld hoe je je paard/veulen teveel kunt desensibiliseren voor een prikkel. Als ze nu al niet onder de indruk is van een tikje met de zweep, hoe wil je dat straks gaan doen als je dressuurmatig wilt gaan werken en de zweep wilt gebruiken als verlengde van je arm?

Waak ervoor om je veulen sterk en lomp te maken. Ga niet met kracht werken, gebruik technieken. Leer je paard wijken voor druk, eerst met je complete hand en heel veel druk, stop acuut als je paard wijkt voor die druk. Dan kun je hem uiteindelijk opzij zetten door alleen met de toppen van je vingers de haren van zijn vacht aan te raken, ipv je hele gewicht in de strijd te moeten gooien.

Het is goed om je veulen aan alles te laten wennen, een bomproof paardje is heerlijk. Maar hij mag ook niet over jouw heenwalsen, moet je persoonlijk ruimte respecteren en moet prikkels van jouw kant als zodanig kunnen herkennen, en dan niet alleen in de vorm van je stem.

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:21

als het na het geven is van een wormkuur, is mijn vraag hoed wordt deze gegeven dan?
wordt er bijv voldoende tijd voor vrijgemaakt.
misschien gaat dat wel te snel voor het veulen

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:56

nou, het was dat ie heel gek werd als ie dat ding ( de kuur ) zag.
hebben met rust gelaten en toen halstertje om en vastgehouden. nu is het zeker niet meer daardoor. want nu doet ie al zun mond open, en protesteert ook niet.
Maar eerst in het begin was dat een paar keer en daarna was ie niet erg lief hoewel het altijd een knuffelbeer is, Hij beet toen ook naar je oren in de nek, maar nu is dat allemaal goed .

Was denk ik ook wennen enzo, maar nu is ie weer zoals ie was, ook na de kuur.

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:02

Cassidy schreef:
brenda13 schreef:
... de zweep heeft bij haar dus ook geen enkel effect als je haar even bij je weg wil jagen, ze negeert hem gewoon als je haar een tikje geeft ( we slaan de paarden trouwen nooit alleen in uiterste nood een tik of met de stem)

En dat is een voorbeeld hoe je je paard/veulen teveel kunt desensibiliseren voor een prikkel. Als ze nu al niet onder de indruk is van een tikje met de zweep, hoe wil je dat straks gaan doen als je dressuurmatig wilt gaan werken en de zweep wilt gebruiken als verlengde van je arm?

Waak ervoor om je veulen sterk en lomp te maken. Ga niet met kracht werken, gebruik technieken. Leer je paard wijken voor druk, eerst met je complete hand en heel veel druk, stop acuut als je paard wijkt voor die druk. Dan kun je hem uiteindelijk opzij zetten door alleen met de toppen van je vingers de haren van zijn vacht aan te raken, ipv je hele gewicht in de strijd te moeten gooien.

Het is goed om je veulen aan alles te laten wennen, een bomproof paardje is heerlijk. Maar hij mag ook niet over jouw heenwalsen, moet je persoonlijk ruimte respecteren en moet prikkels van jouw kant als zodanig kunnen herkennen, en dan niet alleen in de vorm van je stem.

ik wil toch graag even reageren, onze haflinger op de foto waar je het over hebt is echt niet ongevoelig, als ze voor je staat en je wilt dat ze achteruit gaat hoef ik mijn hand alleen zacht tegen haar borst aan te drukken en ze is weg, en op aan mijn stem weet ze echt wel wat ik wil, en als ze stout is hoef ik maar een brul te geven en ze weet het, het is natuurlijk een jong dier en ook zij is wel een vervelend maar je geeft in je kritiek een beetje het idee dat het een lomp en ongevoelig paard is zonder manieren die straks eigelijk al verpest is door onze manier van omgaan met deze haflinger, het is gewoon een paard met heel veel vertrouwen en een erg lief karakter maar ze lijkt ook op haar moeder en haar vader wirbelstein en kan dus ook druk en dominant zijn tegenover andere paarden maar tegenover ons heeft ze best wel respect.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:49

Respect of niet, als een paard niet op een tikje met een zweep reageert, en dan hoeft hij echt niet in paniek te raken, is er toch wat fout gegaan tijdens de opvoeding. Hoe hard had je die zweep later willen gebruiken zodat het paard wel reageert? Of behoor jij ook tot die personen die vinden dat een zweep niet nodig is?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:43

mijn veulen is 5 maanden en ik doe alles met hem .. we hebben nu na een maand al een redelijke band .. hij is gewoon heel braaf. en heeft nu al respect voor mensen. hij heeft al is een dekentje op gehad en dat soort dingen .. je kan er niet vroeg genoeg mee beginne in mijn ogen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:52

Helemaal mee eens, je kunt niet vroeg genoeg beginnen in mijn ogen. Met een groot MAAR: je moet wel weten waar je mee bezig bent. Als je met een veulen verkeerd omgaat is dat bepalende voor de rest van zijn leven. Goede dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd als de verkeerde dingen, maar een stuk minder makkelijk afgeleerd....

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 02:55

cassidy ben dat zeker met je eens .. het is makkelijker aangeleerd dan afgeleerd. ik zelf heb wat profesionele hulp erbij gevraagt zodat ik mijn veulen de JUISTE dingen aanleer :) ook misschien een optie voor TS .,.dit is mijn eerste veulen .. maar je kan het beter meteen goed doen .. als je wilt voorkomen om later alles opnieuw te leren maar dan op een goede manier.. en dat is ook een stuk moeilijker :)

brenda13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 07:22

Cassidy schreef:
Respect of niet, als een paard niet op een tikje met een zweep reageert, en dan hoeft hij echt niet in paniek te raken, is er toch wat fout gegaan tijdens de opvoeding. Hoe hard had je die zweep later willen gebruiken zodat het paard wel reageert? Of behoor jij ook tot die personen die vinden dat een zweep niet nodig is?

als je paard heeft geleerd om respect te hebben voor je zonder het slaan met een zweep heb je toch hetzelfde doel bereikt wat je graag wilt, respect en luisteren naar het baasje.
alleen bereik jij dat doel door de zweep als middel te gebruiken om je doel te bereiken en ik niet.
ik heb mijn paard nog nooit zo hard hoeven te slaan met of zonder zweep om haar bij te brengen dat ik de baas ben, dus ziet ze de zweep dus niet als gevaar en pijn.
ik zie regelmatig kopschuwe paarden en dat komt niet omdat het baasje zo lief is maar omdat deze gewoon losse handjes heeft, onze grote shet heeft vroeger ook slaag gehad bij de vorige eigenaar en en daardoor konden alleen kleine kinderen haar nog benaderen, voor volwassenen was ze doodsbang ,,,het heeft ons meer dan een jaar gekost om dat weer goed te krijgen, en helaas blijven de gevolgen daar van altijd nog een beetje zichtbaar,

dus ja, ik behoor tot de groep mensen die tegen ongepast geweld tegen dieren is, als ex medewerker van een grote veemarkt weet ik waar ik over praat .en net zoals mijn dochter brenda volg ik (haar vader ) ook allerlei zaken op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:38

Geachte vader van Brenda,

Het zou de discussie een stuk makkelijker maken als U zelf een usernaam op bokt aan zou willen maken. Dan weten we allemaal tegen wie we het hebben.

Ik snap best dat U door Uw verleden bij de veemarkt het meest extreme heeft gezien wat een zweep of hardhandig optreden met of zonder zweep teweeg kan brengen. Echter is een zweep, net als een bit, een instrument in de handen van degene die hem hanteert.

Een tikje met de zweep moet niet per definitie geinterpreteerd worden als "er maar flink op los rossen". Een zweep of carrotstick in bijv. de Natural Horsemanship wordt als verlengde van je arm gebruikt. In de dressuur wordt een zweep als aanwijsstok gebruikt, om de achterhand eronder te krijgen, of een beenhulp te versterken.

De opleiding van een paard houdt in dat je hem gaat desensibiliseren, en tegelijkertijd gaat sensibiliseren. Je gaat desensibiliseren voor de druk van het hoofdstel op het hoofd, dat zadel, die singel, het gewicht van de ruiter op zijn rug.
Je gaat hem sensibiliseren voor druk van het been op zijn lijf en leert hem de aanwijzingen van het bit in de mond op te volgen, op het moment dat je het dier gaat inrijden.

Op het moment dat je iets van het paard vraagt, moet je toch echt doorgaan tot het dier het gevraagde uitvoert. Doe je dat niet, creeer je ruis, en zal een paard bij een volgende aanwijzing je ook niet serieus nemen. Je moet bij de aanwijzing die je geeft altijd een overtreffende trap paraat hebben, tot je reactie krijgt. Dat hoeft in het ideale geval maar één keer, de volgende keer hoef je niet zover te gaan omdat een paard precies weet wat er anders komen gaat. Als je been geeft om het dier voorwaarts te krijgen, en hij reageert daar niet op, kun je harder been geven, schoppen, spoortje omdoen, tot het dier uiteindelijk ook daar niet meer op reageert. Een zweep kan in dat geval de uitkomst bieden om te voorkomen dat je steeds harder moet inkomen. Alleen moet het dier wel weten wat een zweep is. Hij hoeft er niet panisch voor te worden, maar moet er wel op reageren.

Respect en angst moet je niet door elkaar halen. Kopschuwe paarden komen echt niet omdat het dier geleerd heeft om te gehoorzamen op een tikje van die zweep. Een paard weet heel goed wanneer een correctie gegrond is en wanneer niet, en zal bij correct zweepgebruik daar ook echt niet panisch op reageren. Het moet hem echter wel worden aangeleerd. De paarden die van nature panisch reageren op die zweep moeten leren dat het niet erg is (en ja, ook die heb je er tussen zitten, en die krijgen al heel snel de sticker "mishandeld" terwijl dat helemaal niet aan de orde is), en de paarden die er niet op reageren moeten toch leren gehoorzamen op dat tikje.

rooslinde24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:07

please, geen 'discussie' ! :n

maar vader van Brenda, misschien is het wel fijner als je op je eigen acount gaat, anders raken alle bokkers in de war. ;)

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:40

breng voornamelijk veel tijd met je veulen door!
lekker poetsen, wandelen, spelen met bijv een skippiebal, doe gewoon leuke dingen met hem/haar maar vraag ook weer niet teveel dat kan a-verechts werken!

Vergeet niet dat als je hem/haar wat nieuws leert je niet te lang doorgaat dit i.v.m het korte concentratievermogen hou het vooral leuk voor het veulen dus op en speelse manier ;)

ik hoop dat je er wat aan hebt bij mijn veulen werkt het in ieder geval goed ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:44

Zo doe ik het ook...ik breng heel wat tijd met mn veulen door,maar hou het luchtig en speels.
Heeft ze geen zin meer,dan stopt het gewoon en gaat ze lekker grazen of lopen.
Zolang ze zin heeft probeer ik wat dingen te leren,is haar interesse weg,dan houd het op :D
Ze geeft het zelf wel aan....ben ik lekker aan het borstelen en ze besluit weg te lopen,dan is het voor mij een teken dat ze er genoeg van heeft,zo gaat dat met alles.
Beloon haar even als ze meewerkt,en heeft ze geen zin meer,dan mag ze gaan...

san1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:08

Precies en dat werkt prima!
Met dwingen maak je de band alleen maar kapot ;)
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik hem altijd maar zijn zin geef ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:31

Mijn jongste is vanaf de geboorte veel in handen geweest. Lees: aaien, kroelen, keer borstelen in de wei.. En na een weekje ging het halstertje om. Voetjes optillen ging prima.. En daar bleef het bij. :)

Inmiddels, ruim 2 jaar later, heb ik er nog altijd een heerlijk paard aan. We maken nu ook korte wandelingen door het bos en ze gedraagt zich voorbeeldig.

Na mijn idee kun je er dus prima lekker mee tutten, als het maar niet teveel wordt. :)