Hoeveel geld in het reservepotje voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Re: Hoeveel geld in het reservepotje voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:56

Zoveel mogelijk :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 20:01

hahahaha mooi antwoord! :D

Nu wij het toch over potjes hebben, hoeveel heb je nodig voor je huishoudelijke noodgevallen potje? Want dan weet ik wat ik ongeveer apart moet zetten tzt voor beide potjes.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:23

ik heb 2500,- voor mijn paard in de pot voor noodgevallen en 3000,- voor huishoudpot haha (wasmaschine-vaatwasser-droger-kosten nou eenmaal veel geld helaas :S ) haha

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:40

Ik moet er wel direct bij vermelden dat het potje 'pony' ook direct het enige spaargeld is dat ik heb ;) Maar als ik over een paar weekjes ben afgestudeerd, gaat dat potje hopelijk ook gevuld raken (al is het niet snel ivm de pony...)

ramona1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:28

1000 euuro voor dat er wat gebeurt :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:31

Ik heb pas een paard gekocht, toen ik zeker wist dat ik hem/haar kon betalen. Als morgen de wasmachine kapot gaat, en de boom van mijn zadel breekt, kan ik beide vervangen. Ik wil lekker kunnen leven, en uiteraard ook dat mijn paard het lekker heeft!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 04:12

mariska32 schreef:
als jij zeker weet dat je op je ouders kan rekenen als het moet is 1000,- euro een net bedrag voor nood gevallen. ;)

Ik was in 1 week tijd 890 euro kwijt voor een week kliniek en het huren van een vrachtwagentje. Ik weet niet hoeveel geld jij per maand kan sparen maar als dat maar 50 euro is duurt het lang voor je reservepot weer gevuld is. Ik gebruik gewoon mijn spaarrekening en daar zet ik elke maand 500 euro bij. Waarom zoveel? Wij zouden ook graag een huis willen kopen en dan helpt een beetje eigengeld toch wel mee en ik wil graag mijn BE en C rijbewijs halen, het is dus niet een speciale rekening voor m'n paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:54

Ik heb voor de paarden een potje van 2000,- ze zijn niet verzekerd trouwens. Het afgelopen jaar heb ik rond de 900,- aan dierenartskosten gehad en het jaar daarvoor rond de 700,- Niet allemaal in een keer, maar toch is het fijn om het gewoon achter de hand te hebben.

Ouders springen trouwens ook nog bij als het echt heel erg nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:02

Ik zou eerlijk gezegd ook een groter spaarpotje dan 1000 euro willen hebben.
Als er echt iets mis is met je paard kan je in één week zomaar 500-800 euro kwijt zijn. Dat kan opzich goed uit een pot van 1000, maar hoe snel vul je het weer aan? Als je daar 6 maanden over doet dan heb je heel lang een klein spaarpotje.
Ik zou dus eerder een spaarpot van 2500 aanleggen (als dat kan) zodat je ook genoeg geld achter de hand hebt als je al een grote uitgave hebt moeten doen en weer aan het bijvullen gaat.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:03

Ik heb een reservepotje maar die is niet alleen voor mijn paardjes ;)

Ik heb mijn eigen paard verzekerd voor het aankoopbedrag. Puur om een startbedrag voor een ander paard te hebben mocht er wat met haar gebeuren.
Ik heb geen ziektekostenverzekering voor de paarden. Wij hebben hier ook afspraken hoe ver we gaan mocht er iets met 1 van de paarden zijn.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:08

Ik heb voor mijn paard een aparte spaarrekening.
Elke zomer word deze per maand met 100 euro aangevuld en er word geld afgehaald als er bv medicijnen moeten worden gekocht. Ook is de spaarrekening al een keer leeggehaald door een kliniek bezoek (was niet genoeg maar goed, was toen net 3 maanden daarmee bezig) en ook een keer voor een nieuw zadel.

Mijn streven is om daar 1000/1500 euro bij elkaar te sprokkelen en dit ook daadwerkelijk te behouden, maar op dit moment is dat nog niet gelukt, maar ben ook pas een jaar mee bezig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 11:46

PattyOosten schreef:
Ik heb pas een paard gekocht, toen ik zeker wist dat ik hem/haar kon betalen. Als morgen de wasmachine kapot gaat, en de boom van mijn zadel breekt, kan ik beide vervangen. Ik wil lekker kunnen leven, en uiteraard ook dat mijn paard het lekker heeft!

Hoeveel heb je dan in het reservepotje? :)

Het paard is er al 8 jaar, dus voor mij gaat dat niet meer op dat ik eerst het potje vul en dan pas het paard koop.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:02

Mijn spaarpotje is wel een stukkie hoger dan gemiddeld hier. Ondanks dat 1 van mijn 2 paarden verzekerd is. Ben ik hier blij om. Afgelopen jaar met deze 2 een rekening gehad van bij elkaar zo'n 5000 euro. (leuk bedrag voor een nieuw paardje hihi)
Gelukkig niet alles zelf hoeven betalen.(verzedkering) Maar goed zo zie je maar weer dat de kosten hoog kunnen oplopen. Dus persoonlijk zou ik proberen een spaarpotje te hebben voor minimaal een operatie (kosten doorgaans tussen de 2000 en 3000 euro) Vandaar uit zou ik maandelijks een x bedrag weer bijsparen.
Ook ik kan indien noodzakelijk aankloppen bij mijn vader, maar daar wil ik niet van afhankelijk hoeven zijn.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:07

Sanne is verzekerd tot 2500 per jaar, verder hebben wij hier volgensmij een 'reservepotje' van 1000 euro voor de dingen die niet verzekerd worden of die boven de kosten uitkomen (Hoop niet dat het ooit nodig zal zijn ;) )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:13

Ik heb een potje van nu 1200 euro. Elke maand stort ik er geld op. Zodra mijn Salaris binnen komt. Betaal ik eerst stal geld. Beetje geld voor me zelf. En de rest gaat op de rekening van paard. De pas van die rekening heb ik nooit bij me en licht weg geborgen in huis. En komt alleen te voorschijn voor de DA.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:14

Die van mij zijn niet verzekerd. Ik probeer minimaal 500 euro apart te hebben staan, liever 1000. Momenteel is het potje vrijwel leeg omdat een van de twee de hele zomer bij een trainingsstal heeft gestaan. :evaw: Spaarpotje. :\ Doe nu heel erg mijn best om het weer aan te vullen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:21

Dus 1000 als basisbedrag is goed om mee te beginnen als ik het zo begrijp? En dat kan natuurlijk altijd maandelijks wat worden gespekt. Of is het dan toch handiger om gewoon 1 noodgevallen rekening te hebben voor alles: paard en huis? ivm rente? (goed, is tegenwoordig ook niet bijster veel meer, maar iets is beter dan niets :P). Want dan is het makkelijker om er maandelijks wat bij op te zetten omdat het de rekening zal worden van mijn vriend en ik (al wil ik natuurlijk wel eerst zelf 1000 euro voor het paard erop zetten,want ik wil niet dat hij voor het paard moet betalen).

Ik ga wel afspreken met mijn vriend tot welk bedrag wij gaan, want als de kans op een succesvolle operatie klein is en het bedrag wel enorm hoog... dan is het wel fijn om van te voren een max. bedrag af te spreken.
(paard betekend heel veel voor mij, maar ik wil niet dat het paard mijn financiele ondergang betekend zeg maar als de kans op succes minimaal is).

Imre: ik heb mijn pony 3 week op een trainingstal gezet en ben daar ook op cursus geweest... dat was ook zo duur! Poef, ging het geld :+ Dat betaalde pa en ma natuurlijk niet. Spaarrekening miste inderdaad een mooie hap! Is nu weer braaf aangevuld, want ik wil minstens 2000 euro op de spaarrekening hebben staan. Al is dat niet voor het paard bedoeld nu op dit moment, maar later mag daar 1000 euro van naar het paardpotje.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:33

Ik heb een aparte rekening voor mijn paarden, waar ik maandelijks 100 euro op stort. Was eerst bomvol, paarden hadden meer geld op "hun" rekening als ik! :D

Maar een keertje flinke dierenartskosten en het bedrag was flink geslonken. Ik ga gewoon door met die 100 euro per maand, want er moet weer flink gespaard worden.

Gelukkig heb ik een "bron" waar ik, indien nodig, een flink geldbedrag vandaan kan halen. Is dan een lening en dat doe ik niet graag, maar ik vind het een fijn idee dat áls er iets met één van mijn paardjes gebeurt, ik nooit zonder geld zit. Kosten tussendoor (lagere dierenartskosten, nieuw zadel laatst, hoefsmid e.d.) worden daar niet van betaald, dat betaal ik van mijn niet gespaarde geld zeg maar.

Voor huishoudelijke nooduitgaven hebben we de Otto, Neckermann etc. Laatst is wasmachine kapot gegaan en heb ik eentje op afbetaling gekocht. Geen gewoonte, hou ik niet van, maar in zo'n geval maak ik een uitzondering. Je hebt een paar maanden een extra bedrag wat je uitgeeft, maar of ik dat nou oipzij zet voor noodgevallen elke maand, of ik heb de machine al staan en betaal per maand. Rente is nog geen 10 euro, dus daar ga ik niet moeilijk over doen. Nog netjes bezorgd en aangesloten ook.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:37

Wat een handig topic! Ik heb voor mijn paard een eigen rekening geopend zodat het voor mij overzichtelijk wordt/blijft wat ik voor mijzelf kan gebruiken(kleding, uit eten, uitgaan enz.) en voor Kira(DA-kosten, verzekering enz.) Deze maand begin ik ermee(sparen) en probeer daar iedere maand €260.- op te zetten. Ze is verzekerd en als de DA-kosten te hoog zijn kan ik op mijn ouders rekenen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:42

Ik heb inderdaad ook twee spaarrekeningen, eentje voor mezelf en een voor de paarden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:48

Ik wil eigenlijk 3 rekeningen hebben:
1 betaalrekening, 1 (eigen!) spaarrekening en 1 gezamelijke rekening voor de noodgevallen. Waarop dus 1000 euro voor het paard iig komt te staan. En 1000 euro voor de huishoudelijke dingen? (of is dat te weinig?) Gaat puur om start bedrag, kan natuurlijk altijd als ik geld over heb daar wat op zetten :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:00

ik heb ook meerdere rekeningen, 1 eigen betaal rekening (hier wordt gewoon me loon opgestort), 1 eigen spaarrekening (hier gaat elke maand een paar honderd euro op voor de paardjes), de zakelijke rekening, hier komt het geld op wat we vanuit het bedrijf verdienen en de winst ervan is voor het huishouden, en we hebben een zakelijke spaarrekening, voor onvoorziene kosten. dit is ongeveer 10.000 euro wat we er meteen opgezet hebben, lekker rente trekken en mogt de nood ooit echt heel hoog zijn (dus bv wasmachine, vaatwasser, droger en alles tegelijk stuk) dan kunnen we daar wat afhalen.

1000 euro voor huishoudelijke,je hebt dus alles al aangeschaft neem ik aan en dit is voor als er iets stuk gaat? dan lijkt me dat wel genoeg om mee te starten, je kan dit altijd nog aanvullen als je wat over houd aan het eind van de maand.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:01

kijk....het is simpel.
reserve heb je nooit genoeg dus kan je er meer van maken is dat alleen maar meegenomen.

apparte potjes vind ik onzin. [gewoon op 1 spaarrekening dus]
reserve is reserve.....
heb jij 2000,- staan [1000,- paard en 1000,- huishouden] en je paard word ziek ,zeg maar een 1500,- voor het gemak,ga je mij niet wijsmaken dat je niet aan het reserve potje voor het huishouden komt. ;)
en van te voren afspreken wat je paard bij ziekte mag kosten?
werkt niet......
als het er op aan komt veranderd dat toch,heb er zelf ervaring mee. :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 14:06

Het is meer dat ik dan 1000 euro zelf in de pot stop, omdat het om een gezamelijke rekening dan zal gaan. Dus vandaar die 1000 euro :) Zodat ik toch het grootste deel zelf betaal. Want die overige 1000 euro komt van mijn vriend en ik samen dan :) Ik wil niet dat mijn vriend mee betaald aan de basisinlage voor het paardenreservedeel :)

Als het risico op succes klein is, maar de kosten hoog dan overweeg ik wel inslapen. Dus wat dat betreft wil ik wel een bedrag afspreken wat ik/wij max willen betalen bij hoog risico.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:13

1.000 euro lijkt me wel het minimale voor zo'n paard-potje, maar bij 2.500 zou ik toch al wat geruster zijn. Veel behandelingen die je gemiddeld nog voor je paard over hebt in plaats van in laten slapen, zijn duurder dan 1.000 euro. Zoals eerder gezegd is een geldschieter in echte gevallen van nood heel handig, maar helaas beschik ik niet over zo'n suikeroom ;)