Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:58

Ik denk dat ouders van kinderen die caps op de groei kopen toch bedrogen uit komen. Bij ons geldt namelijk op de manege dat je met cap rijdt. Eentje die goed past and anders wordt er niet gereden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:20

TE5 schreef:
En tja, laarzen en handschoentjes een maat groter?
Is je eigen keus, niet iedereen heeft het even breed..
Dan moeten die kinderen bovendien hun voeten maar in de beugels houden :')

- Als je wil dat je kind er niet af kan vallen moet je het er niet op zetten: leer het EERST onafhankelijk zitten en geef het een kursus valtechniek als je het toch wil/doet.
Voorkomen is beter dan de illusie van beschermen. Eventuele beschermende artikelen kun je ook van prima kwaliteit een stuk goedkoper buítende ruitersport vinden.

- Handschoenen en blaren = HEEL verkeerd en zeker niet onafhankelijk = terug naar stap 1. Handschoenen zijn hooguit voor de kou nodig en anders is er wat onveilig foút.

- Zorg voor inherent veilige beugels i.p.v. die mallote goedkope massaproductie-ontwerp cavallerie-dingen; dan is elk passend schoeisel veilig

Kennis en prioriteiten....... Inderdaad om te |(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:42

Blijheid schreef:
Maar bezuinigen ze dan op veiligheid als ze een cap van 50 euro kopen, als die cap is goedgekeurd volgens dezelfde normen als een cap van 200 euro?

Ja.

Ook is er voor andere sporten even goed tot beter en vrolijker ontworpen materiaal goedkoper te koop. Dit is een gevolg van marketing.

Bijvoorbeeld voor skatebording is voor minder geld beter en voor veel kinderen leuker spul te koop.
Waar ik persoonlijk totáál niets van begrijp is dat er in de ruitersport in het geheel geen behoefte is aan valhelmen met een vorm van gezichtsbescherming, een beugel voorlangs.
Wil je een dergelijke helm dan moét je wel buiten de ruitersport winkelen.

Het kan zijn dat een ´erkende´ instructeur in een ´erkende´ installatie problemen heeft met voor een ´andere norm goedkeurde helm. Dat is een ander voorbeeld van door beperkte hokjesgeest ingekrompen kennis.

Yazz_

Re: Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 10:52

Super dat iedereen zo lekker aan het praten is!
:D

Maar 1 ding hé,
Het ging niet over een cap met keurmerk, die hebben alle caps die verkocht worden in ruitersport zaken!
Maar een cap met veiligheids keurmerk, is niet veilig als hij op de groei verkocht word!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:03

Yazz_ schreef:
Super dat iedereen zo lekker aan het praten is!
:D

Maar 1 ding hé,
Het ging niet over een cap met keurmerk, die hebben alle caps die verkocht worden in ruitersport zaken!
Maar een cap met veiligheids keurmerk, is niet veilig als hij op de groei verkocht word!

Euh. Het topic gaat over gezond verstand van ouders van paardrijdende kinderen.

Gezond verstand gaat ´iets´ verder dan de maat en wat er op de plank ligt. Het betreft de eigen verantwoordelijkheid voor jouw eigen kind.
Vandaar ook mijn kanttekeningen bij handschoenen, de stijgbeugels en helmen is algemen zin. De ´erkende´ norm is een vage subjectieve norm die net zo goed op ´het imago van de sport´ als op echte, inherente, veiligheid is gericht.

Ter relativering; ís zo´n goedgekeurde cap veilig?
Hier een plaatje na een stuiter met goedgekeurde helm:
LET OP: NIET VOOR TERE ZIELTJES.
http://home.comcast.net/~pchewn/faceplant.jpg

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:07

Tsja. Ik zie een neus die waarschijnlijk gebroken is en daarom zo bloed, misschien ook nog wel n tandje door de lip. En ik zie heel veel bloed wat een foto altijd gruwelijk maakt. Maar een gebroken neus heelt meestal zonder zichtbare 'sporen' en bloed kun je afvegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:24

Tja, wat maken een paar littekens een brug met neptanden en een neusoperatie nu uit voor een kind?!
Een gebroken nek is inderdaad serieuzer.

Hier een illustratie van een zwak punt bij caps wat in andere takken van sport wel ondervangen is.
http://www.outdoorsmagic.com/news/image ... straps.jpg
Het begínt nu ook door te dringen bij caps doch dat is gelijk de kassa-klasse.

Bijvoorbeeld een tópklasse lichtgewicht helm in een fleurigstoer ontwerp bij een serieuze risicosport kost 70 euro :wow:

Onder de streep: gezond verstand.
Koop liever meer waar voor minder geld buíten de ruitersport dan een groeimaatje ;)

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:03

Huertecilla schreef:
Tja, wat maken een paar littekens een brug met neptanden en een neusoperatie nu uit voor een kind?!

Hier een illustratie van een zwak punt bij caps wat in andere takken van sport wel ondervangen is.

Bijvoorbeeld een tópklasse lichtgewicht helm in een fleurigstoer ontwerp bij een serieuze risicosport kost 70 euro :wow:

Koop liever meer waar voor minder geld buíten de ruitersport dan een groeimaatje ;)

Als kind wil je toch een paardrijcap op je hoofd? Geen fietshelm type...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:21

Yazz_ schreef:
Als kind wil je toch een paardrijcap op je hoofd?

Ja? Of wil ma dat?!
Míjn turf wil gewoon een léuke helm op die niet vervelend zit. Licht, luchtig, confortabel en stoerfleurig zijn voor hem de criteria.
Voor míj is de hopelijk onnodige beschermende factor het criterium nummer 2. en lichtheid nummer 1. Meer gewicht is nl. zéker schadelijker en bescherming mógelijk goed.

Of het een pet voor paardrijden ís of lijkt zal ons een worst zijn.
Ik rij zelf de Xtreme ruigritten met een MET ParaChute. Als die er in de goede maat zou zijn had ik die ook voor hem.
Het criterium ´net als papá´ is zwaarwegender dan wel/geen ´paardrijcap´....

Hier het systeem van de Giro Switchblade en MET Parachute. Dit is vergelijkbaar met wat er (spaarzaam) voor sneeuwsport is.
http://www.mtb-news.de/biketest/scripts ... ?itemid=97
Voor ruitersport is dit vreemd genoeg alleen in een polo-helm beschikbaar. Uiterlijk belangrijker dan functie?

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:18

Daarom ga ik dus met mijn vader! :+

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:16

Ons dochtertje was 1,5 toen ze een schet kreeg.

Ik ben heel lang op zoek geweest naar een degelijke cap op maat.
Uiteindelijk is het deze geworden maar dan in baby-roze.

http://www.emmers.be/producten/artikel.php?id=1209

Eens ze echt gaat rijden, ga ik wel voor een andere, maar nu is het enkel rondjes stappen.

Ze heeft ook van in het begin echte rijbroekjes en botjes,
al heb ik achter rijbotjes maatje 21 wel hard moeten zoeken ook :D

Een body protector heb ik ook, maar die is nog te lang aan haar rug.
En ze verkopen geen kleinere :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:18

zonneke1977 schreef:
En ze verkopen geen kleinere :+

In de MotoX-zaak wel.
Beter en goedkoper.

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:03

Waar kan ik die vinden ?
Is dat een online shop ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:05

Ik verbaas mij altijd eerder over die jonge meiden die gewoon alles maar krijgen van hun ouders :=
Winkelwagentje wordt maar volgeladen met de duurste spullen en als dochterlief dan even niet haar zin krijgt dat ze dan zo'n toestand ervan maakt dat papa het toch maar geeft.
Maar ergenissen heb ik geen last van, dat heb ik pas als een jong kind de winkel als speeltuin gebruikt en bij voorkeur ook heeeel hard gaat bleren als het te lang duurt :=

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:13

Yazz_ schreef:
Celinee_ schreef:
Haha herkenbaar. Laarzen verkoop ik soms wel een maatje groter, maar niet zo groot dat ze uitvallen. En een broek op de groei is ook wel goed.
Maar een cap? Als ze een cap op de groei willen moeten ze maar een verstelbare nemen. Maar die zijn dan weer niet mooi. :P

Wist je dat ze niet meer gemaakt worden?
En dat ze helemaal neit meer veilig zijn?

wat is niet veilig? een verstelbare cap??? (kheb er net 1 besteld???)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:14

Ik heb een tijdje zo'n verstelbare cap gehad. Tijdens de springles gevallen, cap op mn neus, neusbot zei krak...
Heb nu een 'normale' cap, mocht mijn hoofd groter worden koop ik wel een nieuwe, geen verstelbare caps meer voor mij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:16

Mijn verstelbare cap gaat al 8 jaar mee, super ding :)
Als je een goede hebt, zijn ze veilig genoeg. Kan mij niet voorstellen dat ze niet meer gemaakt worden eerlijk gezegd...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:25

Ik heb een kindercap als volwassene (GPA jimpi) en daar zit een hoesje bij wat je in de cap kan doen waardoor hij net een maatje kleiner valt. Niet echt verstelbaar dus, maar zo kun je 'm wel een heel klein beetje op de groei kopen. Hebben ze zoiets bij de goedkopere merken niet?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:41

Yazz_ schreef:
Huertecilla schreef:

Als kind wil je toch een paardrijcap op je hoofd? Geen fietshelm type...

Ik ken nochtans kinderen die zonder problemen met hun fleurig versierde fietshelm rondrijden ... :P en als deze goed stevig zitten (wat vaak helaas niet het geval is, ze durven nogal eens schuiven en dan vallen er sneller af dan een 'paardrijhelm' dus) zijn ze even veilig, lichter, luchtiger én goedkoper dan de standaard paardrijhelm volgens mij :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:48

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:55

Lord_Ik schreef:
zijn ze even veilig, lichter, luchtiger én goedkoper dan de standaard paardrijhelm volgens mij :P

:)*

Maar ja, niet ´goedgekeurd´ door de sector die ze graag wil verkopen en má wil graag de wannabee-look :P

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:03

Huertecilla schreef:
Lord_Ik schreef:
zijn ze even veilig, lichter, luchtiger én goedkoper dan de standaard paardrijhelm volgens mij :P

:)*

Maar ja, niet ´goedgekeurd´ door de sector die ze graag wil verkopen en má wil graag de wannabee-look :P

Ze zijn toch goedgekeurd om te fietsen? :P Als je met je hoofd op de grond knalt komt dat bij mijn weten even hard aan als je van een fiets valt dan wanneer je van een paard valt? :P 't is geen 'goedgekeurd wedstrijdmodel' nee :P mr je mag met een jeansbroek ook niet op wedstrijd, terwijl je daar ook perfect mee kan rijden :P.
Ach ja :D als je persé die wannabe-look moet hebben,, ze doen maar he :P mr dan moeten ze ook niet gaan bezuinigen ... :P
Ik heb ook een paardrijcap, omdat ik die handig en comfortabel vindt (bij regen (je blijft droog en geen water in de oogjes ^^),, zonneschijn (geen zon in de oogjes) én bij valpartijen :P) en natuurlijk omdat ze er wel goed uit zien :P mr er zijn zat mensen die 'een echte cap' niet eens mooi genoeg vinden om überhaupt op te zetten? :P
Volgens mij denken die ouders gewoon dat enkel 'goedgekeurde caps voor paardrijden' veilig zijn en het is aan de winkel om ervoor te zorgen dat die dan ook veilig zijn voor de persoon in kwestie :P en dat ze in een winkel niet gaan verkondigen dat een fietshelm even goed is kan ik ook wel begrijpen :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:09

Een kinder fietshelm past vaak nog beter dan een cap op die kinderhoofdjes. Ik heb zelf ook zo'n onmogelijk vorm hoofd, dus ik denk er ook echt overna om maar gewoon een fietshelm aan te schaffen. Want ik ben al 2 jaar op zoek naar een passende cap :+ (oude cap doet het nog wel, maar wordt nu toch echt minder).

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:17

mijn stiefzusjes reden vroeger ook gewoon met een fietshelmpje hoor; nooit problemen mee geweten eigenlijk?

zelf heb ik nu een verstelbare troxel (gewoon omdat ik die mooi vond ja) en ik heb niet het idee dat die zomaar van mijn hoofd zou vallen als ik van mijn paard donder??? staat echt muurvast hoor en ik dacht zelfs dat troxel aan strengere eisen onderworpen werd dan de meeste caps die een europese keuring hebben ondergaan?

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:19

Welshcobfan schreef:
Een kinder fietshelm past vaak nog beter dan een cap op die kinderhoofdjes. Ik heb zelf ook zo'n onmogelijk vorm hoofd, dus ik denk er ook echt overna om maar gewoon een fietshelm aan te schaffen. Want ik ben al 2 jaar op zoek naar een passende cap :+ (oude cap doet het nog wel, maar wordt nu toch echt minder).

En die oude cap, bestaat die niet meer ofzo? Want anders zou ik dezelfde cap weer kopen. Of zit die ook niet goed?