Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

shilady schreef:Beetje dom dat je zoon paard heb gekocht als je zelf niet vakkundig genoeg ben dit op te lossen..
Ik zou hem verkopen en iets anders zoeken
maillecheval schreef:Maar wat cassidy zei over het alsmaar herhalen door het poort heen en weer terug , dat doe ik. En alleen de eerste keer `stelt ` hij zich aan. Daarna gaat het wel. Hij knorrt als een varken en heeft zijn neus steeds aan de grond.
Ik ben ook een keer na een uur door het poort lopen( en andere dingen tussendoor zoals vastzetten noem maar op) weer richting wei gegaan. Hij, leuk achter mee meegelopen. Dan ben ik omgedraaid, de wei weer terug(gemeen he?) en wat denk je eerst 100 keer mooi door het poort gegaan en 5 min later flikte ie dat weer.
Ik vraag me af is dat dan aanstellerij?
En wat moet ik daarmee? In deze situatie dan wel het zweepje erbij pakken, of zichtbaar boos worden...
(met de benen stampen, met de armen zwaaien,haarde stem gebruiken, ik noem maar iets. Zodat hij onder de indruk raakt en dan wel meekomt.
tamary schreef:14 jaar, 0 ervaring met de grote wereld buiten de wei. Dat mag je echt niet afstraffen, zijn gebrek aan ervaring en dus vertrouwen in zichzelf, mensen en zijn omgeving is zijn schuld niet.
Neem contact op met Eddy Modde (Parelli nederland). Parelli heeft een groot stuk paardenpsychologie in zijn lesstof zitten en daar zitten ook exemplaren als de jouwe bij. Als je het financieël aankan is een maandje daar voor je paard een goede basis om verder mee te kunnen.
In de tussentijd kan je het beste aan je stalgenoten vragen of die je kunnen helpen, door zijn vriendje uit de kudde ook mee mag nemen de wei uit. Dan heeft hij daar steun aan (moet vriendje natuurlijk wel heel braaf zijn en goed verkeers/bos/omgeving mak zijn.)
Sowieso is het niet heel gebruikelijk om met een ruin te blijven showen, maar er zijn er natuurlijk wel die het doen. Als je de goede papieren hebt moet je daar wel achter kunnen komen lijkt me. Cassidy schreef:Hoe vaak hoor je niet dat een paard, dat voor die tijd een andere taak had, omgeschoold gaat worden? Hoeveel dravers die uitgekoerst zijn, worden ingereden (al dan niet op oudere leeftijd) en verkocht als dressuurpaard? Is het in al die gevallen hopeloos?
Dit paard kent niet veel. Ja de kudde, maar geduld heeft hij niet geleerd. Dat kan wel, maar daar moet je tijd in investeren, en je moet weten hoe je zijn aandacht kunt krijgen zonder hard te worden of te intimideren.
Ik begrijp dat de nieuwe eigenaresse hem op het terrein waar hij altijd al is geweest wil gaan beleren. De kudde waar hij altijd al heeft ingestaan, staat om de hoek. In dit geval zou ik zeggen: paard verplaatsen naar een accomodatie waar het paard niet bekend is. Met hem gaan werken in een prikkelarme omgeving zoals een binnenbak, zonder andere paarden, en van daaruit met behulp van grondwerk, veel aandacht en uitvoerige tut- en poetssessies een band gaan opbouwen. Leer het paard vaststaan en laat hem ook zonder dat hij ziet dat er toezicht is, gerust een uur vaststaan. Hij moet geduld leren.
En nogmaals, als je je nu al stoort aan het draaien en schrapen als hij vast staat, had je er beter maar niet aan kunnen beginnen.