`help`arabier van 14 jaar niet ingereden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: `help`arabier van 14 jaar niet ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:58

In het ideale geval heeft ook een driejarige de hoefsmid en de DA gezien :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:12

Dat is zeker waar, maar jij doet nu net alsof dit paard een blanco vel is en dat ben ik niet met je eens. Voor een paard dat alleen een luxe leven in het land heeft gehad klinkt hij erg bang, banger dan je van een groen/blanco paard zou verwachten. Ik ben vooral benieuwd waarom er nooit iets met dit paard gedaan is, maar daar kan alleen de TS antwoord op geven denk ik.

Tip aan de TS: op stal zetten met z'n vriend of vriendin ernaast, veel aanraken, natuurlijk wel elke dag er uit met z'n vriend of vriendin en nog veel meer geduld hebben. Niet gaan slaan want dan kun je er beter niet aan beginnen. Ga er maar van uit dat dit nooit een heel dappere zal worden, die poort kan volgend jaar ook nog wel eng zijn. Gebruik liever een ander paard dan een zweep om hem er door te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:27

Ik zie in de omschrijving van de TS een paard met een gezonde sceptische kijk op nauwe doorgangen zoals die poort, en verder een paard dat zijn aandacht niet bij de persoon heeft die naast hem staat, maar meer bij zijn maatjes op het land is. En dat gedrag zie ik bij mijn paarden ook, die vanaf minuut 1 in handen zijn geweest en waar veel mee is gedaan. Als ik ze na een weideseizoen naar stal haal, of zelfs als ik er eentje uit de kudde pluk omdat ze naar de smid moet, loopt ze te bleren en te schreeuwen naar de achterblijvers in het land.
In mijn ogen normaal gedrag als ze een tijd in de kudde hebben gestaan. En ik weet bij mijn paarden dat het over is als ik weer even wat intensiever met ze aan het werk ga.

Even een vraagje aan de TS: je zegt dat hij nooit meteen door het poortje gaat, en dat je soms een kwartier bezig bent. Daarna krijgt hij een snoepje. Draai je hem dan weleens om en ga je weer door dat poortje of is het dan goed? Een paard leert van herhalingen. Het mag best een kwartier duren, maar als jij na een keer door dat poortje al vindt dat hij zijn best heeft gedaan ga je hem die angst nooit afleren.

Plan een sessie in, en ga desnoods 100 keer door dat poortje. Heen en weer terug, niet met snoepjes belonen, maar iedere keer heen en weer terug. Ga niet accepteren dat hij er met een rotvaart doorheen schiet. Zet hem desnoods in de deuropening stil. Hij moet wachten op jou. Niet denken: als ik er maar snel genoeg doorheen sjees, vind baasje het goed.
Het poortje moet een gewoonte worden. Neem het dagelijks mee. En desnoods 100 keer mee, tot hij geen krimp meer geeft. En geen snoepjes geven. Werk met stem, met een kriebel, of laat hem even met rust als hij het goed heeft gedaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-10-09 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:32

Ja, misschien heb je daar gelijk in. Het is ook een kwestie van interpretatie denk ik, we kunnen beiden het paard van de TS niet zien. Volgens mij zijn we het over de oplossing in elk geval wel eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:37

Ik heb nog even mijn vorige bericht aangepast, met een kleine tip hoe ze het probleem met de poort aan kan pakken. Een paard leert van herhalingen, en als hij ergens van schrikt, niet blij zijn als hij zich er dan met veel moeite en na lange aanloop langs weet te wurmen. Herhaal, ga terug, neem de oefening 100 keer mee, tot ze er niet meer van staan te kijken. En dat geldt voor alles. Stilstaan, meelopen, door dat poortje door, door een waterplas, langs de brievenbus op straat, de hond die blaft, dat wapperende papiertje.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:44

Beetje dom dat je zoon paard heb gekocht als je zelf niet vakkundig genoeg ben dit op te lossen..
Ik zou hem verkopen en iets anders zoeken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:47

shilady schreef:
Beetje dom dat je zoon paard heb gekocht als je zelf niet vakkundig genoeg ben dit op te lossen..
Ik zou hem verkopen en iets anders zoeken

En waarom denk je dat dit de beste oplossing is? Dat TS nog niet helemaal weet hoe ze dit aan moet pakken, betekend niet dat ze niet bij kan leren. De markt voor paarden is ingestort, een goed baasje vinden is op dit moment niet zo makkelijk. Waar denk je dat een dergelijk paard uiteindelijk gaat belanden?

Als de TS goede begeleiding zoekt voor het grondwerk, en het inrijden uit handen geeft, zie ik geen reden waarom ze nu al meteen het dier zou moeten verkopen. Deze combi heeft potentie om heel ver te komen. Nu al opgeven zou ik overdreven vinden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:42

Cassidy@ ik snap heel goed waar je op doelt.
ik ga er ook antwoord op geven maar dat doe ik pas als de TS heeft gereageerd op mijn vraag.
ik vraag me af of dit paard echt wel zo groen is namelijk.

angst voor de mens zie ik hier ook niet in.

floor44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:47

Wow lastig! Hier is heeel veel geduld voor nodig en ik denk begeleiding. Ik zou niet te veel met die snoepjes doen, dan heb je straks toch een verwend paard die alleen maar met z'n neus in je zak zit. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:07

ik vraag me af wat je in dit paard zag toen je hem kocht?
hij is 14 jaar en kent eigenlijk niks
heb je wel ervaring met (probleem)paarden
zo niet snap ik ook niet waarom juist een arabier hebt genomen
dit zijn heet hoofdjes

ik weet niet maar iets zegt mij dat dit gekken werk wordt

succes verder

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:19

Het is niet eerlijk tegenover het dier, is altijd weiland gewend met andere paarden, en heeft nog niets geleerd.

Waarom dan toch gekocht?

Ik zou een ander paard kopen waar je wel wat aan hebt, en hem een leven in de wei gunnen van wat hij is gewend, of als gezelschapspaard, aangezien hij wel lief is en gepoetst kan worden en of verzorgd kan worden, en sociaal is met andere paarden.

Als het nou ging om een 3 a 4 jarige dan is dat een ander verhaal.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:07

Een 14 jarige beleren is waarschijnlijk moeilijker te beleren als een drie jarige, maar met geduld kom je er vast.

Ik ken een fokmerrie die op haar 20e beleerd werd voor de wagen en er heel veel plezier in heeft.
Merrie is in haar jongere jaren wel beleerd onder het zadel, maar dat wou eigenlijk nooit echt lukken.

Het is belangrijk dat het paard je vertrouwd en dat je het leuk houd.
Werk dus vaak en kort, niet overvragen en veel belonen.

Voorkom dat je vastloopt, schakel indien nodig op tijd deskundige hulp in.

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 19:54

Hallo,

Geweldig! Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben er met jullie eens dat ik zeker heel veel gedoeld moet opbrengen om dit paard op te voeden.
Of ik er ooit relaxt op kan rijden is dan nog die vraag. Maar ja, mijn merrie is ook een arabiertje en in begin had ik ook alle moeite om met haar fatsoenlijk te kunnen rijden.
Toen ik dit paard gekocht heb wist ik niet beter dat ie 8 jaar oud was en wel bereden, maar sinds een jaar niets met hem gedaan was. Ik kreeg een paspoort met zijn naam erin, (achteraf bleek dat ie ook niet klopte), zijn leeftijd noem maar op. Omdat ik meer wou weten over dit paard had ik op gegeven moment de fokker aan de lijn. Hij wist naar dat ik een foto opgestuurd had dat dit een heel ander paard was en dus die leeftijd, de naam en het hele verhaal gewoon niet waar was. Ik krijg nu van hem die ouden papieren toegestuurd, dat zegt hij tenminste. Maar hoezo heeft hij nog die ouden papieren? vraag ik me af. Dat ik het paard in België gekocht heb maakt die hele zaak nog moeilijker.
Het paard heeft dus 3 eigenaren gehad.
1. de fokker, daar stond hij 10 jaar te showen. Hij heeft nog 4 paarden, die worden allemaal niet bereden.
2. een vriend, die kocht het paard voor de dochter die dan geen tijd had
3. die mensen waar ik hem van gekocht heb. Vriend van de dochter is er naar zeggen op gereden, maar dat kan ik niet meer geloven. Verder waren ze bang voor dat paard.

Maar hij is helemaal niet gemeen of boos.
Hij is een heel mooie en ik was er gewoon weg van.
Ik kan van wegen mijn werk maar 4 keer in de week er naar toe. We hebben namelijk geen binnenbak.
En er is ook niemand die regelmatig elke keer als ik er dan ben bvb. met mijn merrie(die is meteen hengstig geworden toen hij kwam haha) vooruit gaat.

Maar wat cassidy zei over het alsmaar herhalen door het poort heen en weer terug , dat doe ik. En alleen de eerste keer `stelt ` hij zich aan. Daarna gaat het wel. Hij knorrt als een varken en heeft zijn neus steeds aan de grond.
Ik ben ook een keer na een uur door het poort lopen( en andere dingen tussendoor zoals vastzetten noem maar op) weer richting wei gegaan. Hij, leuk achter mee meegelopen. Dan ben ik omgedraaid, de wei weer terug(gemeen he?) en wat denk je eerst 100 keer mooi door het poort gegaan en 5 min later flikte ie dat weer.
Ik vraag me af is dat dan aanstellerij?
En wat moet ik daarmee? In deze situatie dan wel het zweepje erbij pakken, of zichtbaar boos worden...
(met de benen stampen, met de armen zwaaien,haarde stem gebruiken, ik noem maar iets. Zodat hij onder de indruk raakt en dan wel meekomt.

Weet iemand van jullie iets over de wetten in België wat betreft de aankoop van paarden?
Maar ja eigenlijk wil ik hem niet weer weggeven, want die mensen hadden absoluut geen verstand van paarden.

Zo zit dat dus een beetje.
Ik ben dus opgelicht en zie die situatie een beetje als een nieuwe uitdaging. Het kost nu niet alleen veel gedoeld maar ook veel geld. En dus wil ik het grondwerk, naar Parelli, Emil Voest noem maar op, zelf doen zo ver als ik kom.

Dat is het dus een beetje. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Misschien heeft iemand zoiets ook een keer meegemaakt. Maar nu denk ik eigenlijk dat alleen mij altijd zulke dingen gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:23

maillecheval schreef:
Maar wat cassidy zei over het alsmaar herhalen door het poort heen en weer terug , dat doe ik. En alleen de eerste keer `stelt ` hij zich aan. Daarna gaat het wel. Hij knorrt als een varken en heeft zijn neus steeds aan de grond.
Ik ben ook een keer na een uur door het poort lopen( en andere dingen tussendoor zoals vastzetten noem maar op) weer richting wei gegaan. Hij, leuk achter mee meegelopen. Dan ben ik omgedraaid, de wei weer terug(gemeen he?) en wat denk je eerst 100 keer mooi door het poort gegaan en 5 min later flikte ie dat weer.
Ik vraag me af is dat dan aanstellerij?
En wat moet ik daarmee? In deze situatie dan wel het zweepje erbij pakken, of zichtbaar boos worden...
(met de benen stampen, met de armen zwaaien,haarde stem gebruiken, ik noem maar iets. Zodat hij onder de indruk raakt en dan wel meekomt.

Paard kan dus nog steeds niet ontspannen en zorgeloos die poort door. Niks aanstellerij, paard heeft geen vertrouwen en als jouw houding is van stel je niet aan en totaal gefocussed op die poort "waar hij gewoon doorheen moet kunnen", dan los je dat niet op.
Om even een Parelli term erbij te halen : It's not about the trailer (gate/tarp/etc.) It's about the relationship.

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:30

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:46

tamary schreef:
14 jaar, 0 ervaring met de grote wereld buiten de wei. Dat mag je echt niet afstraffen, zijn gebrek aan ervaring en dus vertrouwen in zichzelf, mensen en zijn omgeving is zijn schuld niet.

Neem contact op met Eddy Modde (Parelli nederland). Parelli heeft een groot stuk paardenpsychologie in zijn lesstof zitten en daar zitten ook exemplaren als de jouwe bij. Als je het financieël aankan is een maandje daar voor je paard een goede basis om verder mee te kunnen.

In de tussentijd kan je het beste aan je stalgenoten vragen of die je kunnen helpen, door zijn vriendje uit de kudde ook mee mag nemen de wei uit. Dan heeft hij daar steun aan (moet vriendje natuurlijk wel heel braaf zijn en goed verkeers/bos/omgeving mak zijn.)

Tamari, ik deel jouw mening, ook wat betreft `aanstellerij`. Maar ja ik hoor in laatste tijd zo veel stemmen die het dan wel daarover hebben en dat laat me soms weer twijfelen. Hij is nu nog geen 2 weken bij me en ik kan niet 2keer per dag( wat ik heel graag zou willen) naar hem toe . Maar ik kan nu al zijn oren aanraken en hij staat veel rustiger als ik hem vastzet, zodat ik hem kan borstelen. Misschien moet ik me niet zo fixeren op die poort, maar hij zou toch een keer de stal in moeten gaan. En dat is een nog kleiner opening.
Ik heb morgen wel hulp en ga mijn merrie meenemen.
Dan hoor je morgen hoe het is gegaan.
Hoop dat er niet meer zo`n stormachtig weer is. Daar worden namelijk alle paarden een beetje gek van.

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:50

Hij heeft een raar stand met zijn achterbeen op die foto. Maar daar is niets mee aan de hand . Is gewoon een momentopname.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:53

Als ik jou was zou ik dit dier eens een tijdje laten kuren bij Annemarie van der Toorn of iets dergelijks.
Niet verder mee aanprutsen, pas als er een behoorlijke basis is verder onder begeleiding verder.

Verder stoppen met die snoepjes.. Echt geen goed idee.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:45

ik reageer even heel kort want ik wil naar mijn bedje.... :D

weet je zeker dat er nog niet mee geprutst is?
ik was er al een klein beetje bang voor maar als ik het verhaal lees ben ik er nog banger voor.
ALS ze hebben geprobeerd een begin te maken zit je nu met een onbeleerd verprutst paard van 14,maakt het niet makkelijker.

ik kom hier morgen op terug.

oh,cassidy,ja liever ouder en groen dan jong en verprutst.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:42

Maar als er met dit paard is geshowed zou hij toch al heel veel dingen moeten weten, meelopen (in stap en in draf), vaststaan, poetsen, uitgebreid wassen, in de trailer meegaan, grote mensenmassa's etc. eigenlijk alles behalve het rijden.. Ik zou dat even met de fokker overleggen (maar het lijkt me dat dat toch echt bij showen hoort). Want dan heb je dus helemaal niet zo'n heel groen paard. Punt is natuurlijk wel wat de vorige eigenaren hebben uitgeprobeerd (en mogelijk verpest) en dat je natuurlijk eea zal moeten opfrissen. En dan onderscheidt maken tussen in de maling nemen (en dus een hardere aanpak is vereist) en tussen paard weet het niet/is bang (zachte aanpak is vereist) en zo ontzettend moeilijk dat ik er echt een prof bij zou halen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:35

Als hij op shows is geweest zou hij inderdaad al heel wat moeten kennen, maar hij oogt niet meteen als een showpaard. :o Sowieso is het niet heel gebruikelijk om met een ruin te blijven showen, maar er zijn er natuurlijk wel die het doen. Als je de goede papieren hebt moet je daar wel achter kunnen komen lijkt me.

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 13:47

Ik ga nogs een keer verschillende mensen bellen en proberen goed uit te vinden wat hij nu wel en wat niet kan of gewend is.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:14

Zoals gezegd zou ik er wel iemand bij halen, maar ik heb niet het idee dat jij je paard verprutst. Moonfish zei dat je beter kon stoppen met het geven van snoepjes, daar ben ik het helemaal mee eens. Van teveel snoepjes kan een paard juist erg vervelend worden en dan ben je nog verder van huis.

Ik zou er niet vanuit gaan dat hij zich aanstelt en ik zou ook zeker niet teveel van hem vragen. Ik denk dat hij het gedoe bij de poort vanzelf afleert als hij merkt dat er daarna niets engs gebeurt en hij na een poosje (en maak dit poosje in het begin zeker niet te lang! 10 min lijkt me ruim voldoende als hij echt niks gewend is) weer gewoon terug naar de wei mag.

Ik denk persoonlijk dat je juist teveel met hem op dat poortje focust, waardoor hij juist gaat denken dat het iets is. Wel ben ik het met Cassidy eens dat hij leert van herhaling, maar ikzelf zou dus niet teveel blijven hangen in dat gedoe bij het poortje. Als hij er doorheen is zeg je hem dat het goed is en loop je verder. Als je dat iedere keer doet zal hij denk ik na een tijdje wel accepteren "Oh we gaan nu buiten de wei iets doen" ipv "Oh nee weer dat poortje!"

Maar goed, daar heeft iedereen zijn eigen mening over en dat lijkt me des te meer reden om er iemand bij te halen die jou ermee kan helpen.

In ieder geval ben ik het niet eens met degenen die zeggen dat je dit op moet geven, want anders komt er nooit meer iets van dat paardje terecht! Bovendien zul je er zelf ook heel veel van leren en komen jullie er allebei beter en gelukkiger uit als je straks lekker met hem buiten kan rijden en wandelen.

maillecheval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 21:39

Vandaag is mijn man mee geweest. Hij is met mijn merrie achter ons door de wei gelopen(toen bleef hij ook niet meer staan) en toen wij bij het portje kwamen liep ik toevallig weer voorop, en bleef hij wel weer staan.
Mijn man is dan met Tessa voorgelopen en Mithras zonder problemen achteraan.
Ook vastzetten en stilstaan gaat al een stuk beter.
Ik ben nu van plan iemand te laten komen, wel iemand die op parelli manier beleerd, en die goed naar Mithras kijkt en dan een soort `handelingsplan` uitwerken. En dan, misschien in begin, een keer in de twee weken komt kijken hoe het gaat.
Ik denk namelijk niet dat het goed is hem weer naar een andere plek te brengen waar hij dan beleerd werd.
Weer allemaal nieuwe indrukken, hij moet al mentaal zo veel verwerken.
Ik wil jullie nog eens om hulp vragen, want misschien weet iemand een goede horseman of vrouw in de buurt van Nijmegen die mij kan helpen.
Een sowieso wil ik iedereen bedanken voor jullie mening. Heeft mij erg geholpen. +:)+

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:32

Cassidy schreef:
Hoe vaak hoor je niet dat een paard, dat voor die tijd een andere taak had, omgeschoold gaat worden? Hoeveel dravers die uitgekoerst zijn, worden ingereden (al dan niet op oudere leeftijd) en verkocht als dressuurpaard? Is het in al die gevallen hopeloos?

Dit paard kent niet veel. Ja de kudde, maar geduld heeft hij niet geleerd. Dat kan wel, maar daar moet je tijd in investeren, en je moet weten hoe je zijn aandacht kunt krijgen zonder hard te worden of te intimideren.

Ik begrijp dat de nieuwe eigenaresse hem op het terrein waar hij altijd al is geweest wil gaan beleren. De kudde waar hij altijd al heeft ingestaan, staat om de hoek. In dit geval zou ik zeggen: paard verplaatsen naar een accomodatie waar het paard niet bekend is. Met hem gaan werken in een prikkelarme omgeving zoals een binnenbak, zonder andere paarden, en van daaruit met behulp van grondwerk, veel aandacht en uitvoerige tut- en poetssessies een band gaan opbouwen. Leer het paard vaststaan en laat hem ook zonder dat hij ziet dat er toezicht is, gerust een uur vaststaan. Hij moet geduld leren.

En nogmaals, als je je nu al stoort aan het draaien en schrapen als hij vast staat, had je er beter maar niet aan kunnen beginnen.

Helemaal mee eens!
Begin met heel kleine stapjes. Voor zo'n paard is de wei verlaten al een erg grote stap!