Verzorgpaard kan niet vast staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:44

Mariska_28 schreef:
Een kennis van mij heeft zo`n paard gehad. Hij heeft van autogordel een halster gemaakt, en met een ketting aan een stevige grote eikenboom gezet. Eind van de ochtend was het klaar, en het dier heeft nooit meer gehangen. :D

Maarja, dit moet je wel 'durven'. Als ie hangt laten hangen totdat ie zelf terugkomt. Ik doe het met mijn veulens (niet aan een boom natuurlijk :D), en na 2 dagen hebben ze het door en is het over.

Nou dat "laten hangen" vind ik behoorlijk risicovol.
Vraag me ook hard af of dat paard er lichamelijk geen last van heeft gehouden.

Mijn veulen (toen) had het al snel door met het meelopen. tegenwerken/hangen was niet fijn. Aan het touw vaststaan is daarna nooit en probleem geweest.

Scum

Re: Verzorgpaard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:11

RT--> OPG

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:19

superwoman schreef:
Mariska_28 schreef:
Een kennis van mij heeft zo`n paard gehad. Hij heeft van autogordel een halster gemaakt, en met een ketting aan een stevige grote eikenboom gezet. Eind van de ochtend was het klaar, en het dier heeft nooit meer gehangen. :D

Maarja, dit moet je wel 'durven'. Als ie hangt laten hangen totdat ie zelf terugkomt. Ik doe het met mijn veulens (niet aan een boom natuurlijk :D), en na 2 dagen hebben ze het door en is het over.

Nou dat "laten hangen" vind ik behoorlijk risicovol.
Vraag me ook hard af of dat paard er lichamelijk geen last van heeft gehouden.

Mijn veulen (toen) had het al snel door met het meelopen. tegenwerken/hangen was niet fijn. Aan het touw vaststaan is daarna nooit en probleem geweest.

Dit was hetzelfde als wat jij en ik met een veulen doen.. maar dit paard had die les schijnbaar nog niet gehad. En tja, als ze zo groot en sterk zijn help een gewoon halstertje een een ring aan de muur niet meer om het ze 'even' te leren..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:58

Toch wel griezelig dat een aantal mensen hier niet schijnen te beseffen dat een van de grootste oorzaken van beschadiging van nekwervels veroorzaakt wordt door hangen in het halster en dat die beschadiging veelal uiteindelijk tot het inslapen van het paard leidt.
Krijg dan toch de kriebels als ik adviezen lees in de trant van lekker laten hangen, daar leert ie van

Paarden die in het halster hangen zijn niet dominant maar doodsbang. Een natuurlijke reactie van een paard op adrenaline. Een prooidier wat vast zit, kan nl niet weg en wordt dus opgevreten.
Paarden doen dit niet als ze rustig en kalm hebben geleerd dat er niets gevaarlijks aan is.

Er zijn ook paarden die het niet meer doen die het op de harde manier hebben geleerd, maar hier is meer sprake van learned helplessness en ik weet dat ik dat niet met mijn paarden wil bereiken.

Gelukkig staan er ook een paar goede tips. Het is een kwestie van je paard bewijzen dat het niet gevaarlijk is (slaan en porren staan daar dus haaks op) en vertrouwen kweken.
Maar volgens mij heeft ts dat al begrepen.

Nog even wat het overeind komen tijdens het rijden betreft... dat ligt in hetzelfde straatje. paard is gewoon bang om ingesloten/vast te zijn. Ook hier dus angst.
Als ik het goed heb begrepen is het paard nog niet lang geleden ingereden?
Als dat klopt lijkt aan de teugel lopen nog echt geen optie.
Gewoon rustig en ontspannen leren lopen en zichzelf leren dragen en ook hier weer eerst vertrouwen kweken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 16:49

liljebo schreef:
knipGelukkig staan er ook een paar goede tips. Het is een kwestie van je paard bewijzen dat het niet gevaarlijk is (slaan en porren staan daar dus haaks op) en vertrouwen kweken.knip

Ik ben met je eens dat vertrouwen kweken een mooie manier is.
Echter weet ik uit ervaring dat een tik op de kont van het paard tijdens het hangen ook een behoorlijke impact kan hebben op het paard en deze het nooit meer zal doen.
Mijn manier zal altijd zijn om het per paard te bekijken. Voor de 1 veel geduld en oefening en voor de ander snel en cordaad optreden.
imo is het resultaat belangrijker dan de weg er naartoe. (dan bedoel ik dus dat het paard geen trauma op loopt bij de weg er naartoe, want dan is imo het resultaat ook niet goed)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:47

Meestal gaat een paard hangen omdat het in paniek raakt. Een tik is een snelle fix maar lost het probleem in die zin niet op dat het meer vertrouwen kweekt,. Het paard blijft dan staan uit angst voor de tik en niet omdat het ervan overtuigd is dat niets gebeurt. Vertrouwen kweken duurt veel langer/is veel meer geduld bij nodig, maar is een meer definitieve oplossing die het paard die het paard leert dat er niets vervelends gebeurt als je vastgebonden staat.

coldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:45

hallo
ik heb een pony die echt braaf rijd in de wei ... maar op de weg heeft hij bijna van alles bang auto's , wielrenners , sommige verkeersborden ....
ook niet altyd soms kan er gewoon en auto langst ryde zonder at hij reageert en de andere keer als ik ga ryde heeft die weer schrik kan iemand my tips geve hoe ik da angst kan weg werke en hoe ik het beste kan reagere als hij verschiet ?
alvast bedankt -xxx-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:14

liljebo schreef:
Meestal gaat een paard hangen omdat het in paniek raakt. Een tik is een snelle fix maar lost het probleem in die zin niet op dat het meer vertrouwen kweekt,. Het paard blijft dan staan uit angst voor de tik en niet omdat het ervan overtuigd is dat niets gebeurt. Vertrouwen kweken duurt veel langer/is veel meer geduld bij nodig, maar is een meer definitieve oplossing die het paard die het paard leert dat er niets vervelends gebeurt als je vastgebonden staat.

Dat is idd zo. Echter kan de "quick fix" er wel voor zorgen dat het paard niet meer gaat hangen en het vertrouwen daarna ook gewoon weer kan groeien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:41

tja.... mijn inziens kun je met een tik bepaald niet je paard overtuigen dat vast staan geen kwaad kan/dat hij veilig is. De quicj fix zorgt ervoor dat hij blijft staan (misschien) omdat hij anders een tik krijgt, maar er is geen sprake van vertrouwen en dat vertrouwen is na die tik ook moeilijker op te bouwen

Maar goed... dat is dus mijn mening....

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:17

liljebo schreef:
Toch wel griezelig dat een aantal mensen hier niet schijnen te beseffen dat een van de grootste oorzaken van beschadiging van nekwervels veroorzaakt wordt door hangen in het halster en dat die beschadiging veelal uiteindelijk tot het inslapen van het paard leidt.
Krijg dan toch de kriebels als ik adviezen lees in de trant van lekker laten hangen, daar leert ie van

Paarden die in het halster hangen zijn niet dominant maar doodsbang. Een natuurlijke reactie van een paard op adrenaline. Een prooidier wat vast zit, kan nl niet weg en wordt dus opgevreten.
Paarden doen dit niet als ze rustig en kalm hebben geleerd dat er niets gevaarlijks aan is.

Er zijn ook paarden die het niet meer doen die het op de harde manier hebben geleerd, maar hier is meer sprake van learned helplessness en ik weet dat ik dat niet met mijn paarden wil bereiken.

Gelukkig staan er ook een paar goede tips. Het is een kwestie van je paard bewijzen dat het niet gevaarlijk is (slaan en porren staan daar dus haaks op) en vertrouwen kweken.
Maar volgens mij heeft ts dat al begrepen.

Nog even wat het overeind komen tijdens het rijden betreft... dat ligt in hetzelfde straatje. paard is gewoon bang om ingesloten/vast te zijn. Ook hier dus angst.
Als ik het goed heb begrepen is het paard nog niet lang geleden ingereden?
Als dat klopt lijkt aan de teugel lopen nog echt geen optie.
Gewoon rustig en ontspannen leren lopen en zichzelf leren dragen en ook hier weer eerst vertrouwen kweken.

dit is niet het geval, hij is al een aantal jaar beleerd maar er was geloof ik voor mij niet veel meer mee gedaan. Hij kwam dus omhoog toen omdat hij onder het werk uit wilde komen, maar schrok er volgens mij van dat die nog aan de longe zat waardoor die omhoog kwam. Als ik niet aan de longe had gezeten had die het niet gedaan.
Maar daar gaat het hier niet om, het gaat me om het vastzetten.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:14

Alle mechanische hulpmiddelen zijn maar lapmiddelen en zullen waarschijnlijk slecht een tijdelijke oplossing bieden.
Je kan enkel een definitieve oplossing krijgen voor al je problemen als je je paard gaat opvoeden zodat hij jullie erkent als leiders, dat doet hij duidelijk nu niet.
Een paard is een kuddedier en in deze kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's. Jouw paard beschouwd hemzelf en jullie als zijn kudde, waarbinnen hij de leider is en jullie de ondergeschikte, als jullie dit kunnen omkeren zullen jullie problemen opgelost zijn. Probeer de volgende stappen.
1. Zoek uit hoe het rangordegedrag is binnen een kudde.
2. Maak voor jullie een lijst met positief, ondergeschikt gedrag van je paard (wit) en negatief, dominant
gedrag (zwart). Een paard denkt altijd wit of zwart hij kent geen grijs.
3. Wit gedrag moeten jullie systematisch en consequent belonen en zwart gedrag even consequent
corrigeren. Spreek samen af dat je beloont en corrigeerd op dezelfde wijze. Dit moeten jullie elke
seconde dat jullie bij jullie paard zijn doen en zolang dat hij van jullie is, zodat het voor hem
duidelijk is dat jullie de leiders en hij de ondergeschikte is
Als je dit consequent toepast zal jullie relatie en ook jullie rijden veel beter worden.
Voorbeeld : onze 4 jarige paint merrie doen we een halster aan, een halstertouw eraan en zetten haar voor haar stal. Leggen het halstertouw op de grond, zeggen op een kordate wijze "Wow" en zij blijft staan, ook als we weg gaan om materiaal te gaan halen. Dit is het resultaat van consequent telkens dezelfde routine te doen : corrigeren als ze niet bleef staan = terug zetten, rukje aan het halstertouw en een kordate "Wow", belonen als ze bleef staan = "good girl" zeggen op een zachte, aanmoedigende wijze .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:37

liljebo schreef:
tja.... mijn inziens kun je met een tik bepaald niet je paard overtuigen dat vast staan geen kwaad kan/dat hij veilig is. De quicj fix zorgt ervoor dat hij blijft staan (misschien) omdat hij anders een tik krijgt, maar er is geen sprake van vertrouwen en dat vertrouwen is na die tik ook moeilijker op te bouwen

Maar goed... dat is dus mijn mening....

Als hij na de tik blijft staan, leert hij in de komende tijd dat vaststaan niet eng is en krijgt hij gewoon het vertrouwen wel weer snel terug ;)
Nogmaals moet je nooit een tik geven als het paard écht angstig is!! Alleen bij paarden die een drama maken kún je "overrompelen" met een tik. Het overrompelen met de tik kan helpen om zo veel mogelijk schade aan het paard te voorkomen, omdat hij gelijk stopt (waar ik dus een voordeel in zie).

Dat is mijn ervaring ;)