1,5 of 2 paards trailer bij 1 paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: 1,5 of 2 paards trailer bij 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 08:39

Voor mij nooit meer geen 1,5 paards. Mijn pony heeft zich er ooit een keer in omgedraaid. Daarna direct verkocht.
Zo giga blij met 2 paards. Ze staan er veel stabieler in. En mocht je ooit eens weg willen met iemand samen. Kan dat hoef je enkel andere auto te fixen.

Mijn trailer weegt nog minder 600 kilo 2 paards. En is deels hout deels polyester.
Ik mag er zonder E zelf gewoon mee weg met zelfs beide pony's.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:05

Hoi hoi,

Bedankt voor je razendsnelle reactie. Dat lijkt mij dus ook, dat het stabieler is.

Even met zijn tweeën op stap gaat niet lijkt mij, want als de trailer op papier teruggekeurd is naar 1350 kilo max toelaatbaar gewicht (ledig gewicht + max toegestane lading) dan mag je dat gewicht niet overschrijden en mag de tweede pony dus maar 200 kilo wegen. Wat voor auto je er ook voor zet.

Mijn trailer komt buiten te staan, dus ik wil graag een volpoly trailer, wanden van polyester.

Ik had dus een twee paards op het oog, maar nu lees ik iets over "kogeldruk". De meeste auto's hebben max kogeldruk van 75kilo en voor een twee paardstrailer heb je 100 kilo nodig. Klopt dit?

Balen. Want dan gaat het tweepaardsfeest niet door :-(
Ik heb maar een gewone Audi, geen Landrover ofzo.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:37

Ok. Ik heb wellicht het antwoord gevonden op mijn eigen vraag. Misschien kan ik hier ook anderen mee verblijden :D

Antwoord komt van politieinfo website:

" Voor je trailer met een toegestane totale massa (TTM) van 1350 kg moet de kogeldruk dus minimaal 13,5 kg zijn en mag die niet meer zijn dan de 75 kg die hoort bij de trekhaak van je trekkend voertuig. Dat houdt dus in de praktijk in dat je je paard moet laden in deze trailer en met een kogeldrukweegschaal moet wegen wat de werkelijk kogeldruk is. Je zult zien dat dit bij een anderhalfpaardstrailer iets gaat worden wat schommelt tussen de 40 en 60 kg; een beetje afhankelijk van gewicht van je paard (veelal KWPN van max 700kg). Al je een Belgisch koudbloed gaat vervoeren (gaan vanaf 800 kg tot 1000kg), dan gaat die kogeldruk omhoog evenals de massa van je trailer en haar lading. Oppassen daarbij is dan dat je kogendruk niet hoog wordt, maar ook dat de TTM van trailer niet overschreden wordt.

Voor een tweepaardstrailer met een TTM van 2000 kg is de wettelijke minimale kogeldruk dan 20 kg en mag de maximale kogeldruk gelet op jouw trekkendvoertuig niet meer dan 75 kg zijn. Ook hier alles te meten met een kogeldrukweegschaal en een beladen trailer."

Met andere woorden, als ik het goed begrijp.....gaat het dus om de daadwerkelijke kogeldruk van trailer + paard. Al is de trailer maarliefst 850 kilo, met een pony van 350 kilo erin blijft de kogeldruk redelijk bescheiden, van wat ik hier lees. Wil je het zeker weten, dan moet je dus de kogeldruk gaan meten/wegen. De maximale kogeldruk van 100 kilo die op de trailer vermeld staat wordt alleen gehaald bij volledige lading van bijv twee KWPN ers van ieder 700 kilo. Is in mijn geval niet aan de orde.

Dus kort samengevat: al staat er op je trailer "100 kilo" en op je auto "75kilo", het gaat er dan dus om dat je de 75 van je auto niet overschreid en de 100 kilo van je trailer niet (wat nooit gebeurt bij 1 pony). Het gaat er dus om wat de DAADWERKELIJK aan kogeldruk is en dat die niet overschreden wordt.

Het is dus niet zo dat de maximale kogeldruk van de trailer overeen moet komen met de maximale kogeldruk van de auto, wat ik hier op bokt las. Volgens mij is er veel misinformatie hierover. Dat een auto met maximale kogeldruk van 75 kilo geen trailer die mag trekken die als maximale kogeldruk 100kilo heeft, dat klopt mijns inziens dus niet.
Het gaat er dus om dat de kogeldruk van het trekkend voertuig niet overschreden wordt.
Laatst bijgewerkt door EdwardG op 06-09-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:46

Wat ook belangrijk is, is rekening houden met welk rijbewijs er nodig is om de trailer te trekken.

De combinatie van onze auto met mijn 1,5 paards trailer, kan gewoon met B rijbewijs. Dat én het feit dat mijn pony door een nare ervaring moeilijker laadt in een tweepaards, maakt de 1,5 paards voor mij de beste optie ;)

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:57

Hoi Junia,

Bedankt voor je reactie.

Met B rijbewijs mag je rijden als het totale gewicht van de combinatie (gewicht auto + TTM trailer) de 3500 kilo niet overschreid. Zoals gezegd telt de trailer (Totaal Toegestane Massa ) in dit geval 1350 kilo.
Mijn auto mag dan dus nog 2150 kilo wegen om met B rijbewijs te mogen rijden......

Mijn auto weegt gelukkig niet meer dan 2150 kilo, dus B rijbewijs geen probleem. Daar heb ik naar gekeken. Ook naar wat de auto max kan trekken. Nu de kogeldruk begrepen. Volgens mij kan het dus gewoon.

Correct me if I am wrong :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:59

Ik snap niet waar je je druk om maakt, tenzij er een vleugje jaloezie bij komt kijken. Een tweepaards ligt inderdaad beter en je hebt meer ruimte. Ik heb ook een tweepaards en wil ook geen 1 (die maken ze ook niet meer) of anderhalfs. Temeer omdat het altijd handig is als je een tweede meeneemt, wat ik voorheen met regelmaat heb gedaan en misschien in de toekomst ook weer :)

edit: Ah dit is nog een oud topic ook :')

Ja 2 paards ligt dus stabieler. Gezien het verschil in de OP en de vraag die nu is ontstaan.. had een nieuw topic op TAO denk ik toch beter geweest :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:39

de paar cm verschil tussen de hedendaagse 1,5 paards en 2 paardstrailers maken qua stabiliteit weinig verschil.

Wat maakt wel het verschil?
Sommige paarden hebben veel steun aan het schot van een 2 paards terwijl andere paarden liever de ruimte hebben om hun benen goed breed neer te kunnen zetten.

Daarnaast kan je natuurlijk in 2 paards iemand meenemen en 1,5 paards niet (en dat kan ook weer fijn zijn, mensen kijken je altijd vreemd aan als je ze niet mee wil nemen terwijl je toch een plekje over hebt (dat jou auto het niet trekt vergeet men voor het gemak).

beide hebben voor en nadelen. Aangezien ik maar 1 paard heb, er ook geen een bij zou komen hou ik het gewoon bij 1,5 paards, je betaald immers toch voor een ander zijn paard, niet alleen in aanschaf maar ook qua trekauto.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:00

EdwardG schreef:
Met B rijbewijs mag je rijden als het totale gewicht van de combinatie (gewicht auto + TTM trailer) de 3500 kilo niet overschreid. Zoals gezegd telt de trailer (Totaal Toegestane Massa ) in dit geval 1350 kilo.
Mijn auto mag dan dus nog 2150 kilo wegen om met B rijbewijs te mogen rijden......
D

Rijbewijs: ook bij de auto gaat het om TMM, niet werkelijk gewicht. Afhankelijk van welke Audi je hebt blijft dat onder de 2150 kg of niet.

Verder dit topic al gevonden? [TAO] 1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:59

@Ingvdh
Citaat:
Wat maakt wel het verschil?
Sommige paarden hebben veel steun aan het schot van een 2 paards terwijl andere paarden liever de ruimte hebben om hun benen goed breed neer te kunnen zetten.

Precies. Dat is ook de reden dat ik een 2 paards zou willen, zoals ik ook al zei in mijn eerste post. Niet vanwege de wegligging ofzo (al ligt een 2 paards wel ietsje pietsje stabieler). Mij lijkt dat het tussenschot gewoon veel steun geeft aan het paard.

Citaat:
Aangezien ik maar 1 paard heb, er ook geen een bij zou komen hou ik het gewoon bij 1,5 paards, je betaald immers toch voor een ander zijn paard, niet alleen in aanschaf maar ook qua trekauto.

Ik ben niet van plan iemand mee te nemen, want dat kan niet zoals ik al zei: ik heb geen auto die dat kan trekken en de trailer wordt sowieso teruggekeurd naar een laag gewicht, en er dus gewoon geen 2 paarden meer in kunnen. Als er toch perse mensen meewillen, dan moeten zij een grote auto regelen en mij betalen om de trailer weer ''omhoog te keuren'' en daarna weer ''terug te keuren'' :? Keuze is aan hun. Dat doet natuurlijk niemand lijkt mij :?

Dus of ik nou een 1,5 of 2 paards koop, er gaat 1 pony in. Het gaat er dus in de trailerkeuze om wat mij het handigst lijkt voor die ene pony.

@Rex_Rolfo
Citaat:
Rijbewijs: ook bij de auto gaat het om TMM, niet werkelijk gewicht. Afhankelijk van welke Audi je hebt blijft dat onder de 2150 kg of niet.

Ok, thanks. Dat wist ik niet. Ik heb het even nagekeken, in mijn geval is dat 1940 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken. Dat is dus samen 3340 kilo
Dat is goed nieuws, aangezien > 3500 dus B rijbewijs geen probleem +:)+

Citaat:
Verder dit topic al gevonden? [TAO] 1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?

Nee nog niet gezien, ik ga eens kijken. Bedankt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:34

EdwardG schreef:
@Rex_Rolfo
Citaat:

Ok, thanks. Dat wist ik niet. Ik heb het even nagekeken, in mijn geval is dat 1940 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken. Dat is dus samen 3340 kilo
Dat is goed nieuws, aangezien > < 3500 dus B rijbewijs geen probleem +:)+

Die 3340 is niet van belang. Al mocht de auto 3 ton trekken, een trailer met tmm 1350 kg mag erachter met alleen B rijbewijs. Want 1940 + 1350 = 3290 en dat is < 3500. Een trailer met tmm 1600 kg mag er met alleen B niet achter, zelf niet leeg. Want 1940+1600 = 3540 en dat is > 3500 kg.

Het is al een diverse topics ter sprake gekomen en het staat in de FAQ maar voor de volledigheid nogmaals (voor NL, kan zijn dat er in B een paar detailverschillen zijn!!)
- Voor de vraag is E achter B nodig heb je alleen de tmm van auto en trailer nodig. Blijven dat bij elkaar opgeteld onder de 3500 kg dan is alleen B voldoende.
- Voor de vraag mag de auto het trekken geld het werkelijke gewicht. Een trailer met tmm 1600 kg mag achter een auto die 1000 kg mag trekken zolang trailer + inhoud niet boven de 1000 kg komt (dit geldt ook als chauffeur alleen B heeft)
- Kogeldruk mag niet hoger zijn dan voor auto en trekhaak aangegeven. Ook hier geldt zover ik weet het werkelijke gewicht, al ben ik daar niet 100% zeker van.

Aan alle eisen moet worden voldaan, de zwakste schakel bepaald je mogelijkheden.

Let erop dat het leeggewicht van een trailer vaak met zo kaal mogelijke trailer ingewogen is. Dingen als vloermat, reservewiel, zadelkast enz maken dat een lege trailer meestal zwaarder is dan het leeggewicht dat op het kentenbewijs staat.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:55

RexRolfo
Citaat:
Die 3340 is niet van belang. Al mocht de auto 3 ton trekken, een trailer met tmm 1350 kg mag erachter met alleen B rijbewijs. Want 1940 + 1350 = 3290 en dat is < 3500.

Dat is toch precies hetzelfde als wat ik hierboven schreef? :?
Maximaal mag de totale combinatie 3500 kilo wegen. Daar gaat het om. En dat schrijf ik ook.
Ik schreef:

Citaat:
Ik heb het even nagekeken, in mijn geval is dat 1940 kilo (TMM auto). De auto mag 1400 kilo trekken. Dat is dus samen 3340 kilo. Dat is goed nieuws, aangezien < 3500 dus B rijbewijs geen probleem'' [quote/]

Rex Rolfo zei:

Citaat:
Voor de vraag mag de auto het trekken geld het werkelijke gewicht. Een trailer met tmm 1600 kg mag achter een auto die 1000 kg mag trekken zolang trailer + inhoud niet boven de 1000 kg komt (dit geldt ook als chauffeur alleen B heeft)

Dat lijkt me onjuist, want dit zou betekenen dat ik mijn trailer niet terug hoef te laten keuren zolang het werkelijke gewicht van de aanhanger met lading onder de 1400 kilo (wat de auto maximaal mag trekken) blijft. Dus dan laten al die mensen hun trailer dus voor niks terugkeuren. Wat je hier schrijft klopt niet.
Laatst bijgewerkt door EdwardG op 06-09-14 17:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Henderike_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:08

EdwardG schreef:
Hallo.

Sorry als ik hiermee een oud topic omhoog haal, maar ik had hier ook een vraag over en vind het "zonde" er een topic over te openen.

Ik ben ook voor een trailer aan het kijken voor mijn pony. Ik zit ook te denken aan een tweepaards. Ik heb hier ook vragen over.

Mijn vragen. Ik hoop dat iemand raad heeft. Dank.

1. Het lijkt mij dat met een 2-paardstrailer de pony makkelijker te laden is daar deze breder is en dat hij stabieler staat met het schot. Wat is jullie ervaring hiermee?

2. Ik ga geen tweede pony kopen en er kan ook niemand meerijden, want dat kan mijn auto niet trekken, dus de trailer wordt "teruggekeurd". Mijn auto mag in totaal 1350 kilo trekken. De trailer weegt ledig 700-850 kilo en de pony 350 kilo. Als ik de trailer dan terug laat keuren op papier naar 1350 max toelaatbaar totaalgewicht, dan kan ik er gewoon mee rijden als ik het goed begrepen heb (850+350= €1200) Iemand hier nog nuttige suggesties of toevoegingen over?

(Ik had een mooie 1,5 gezien maar die was ook >700 kilo ledig gewicht. Dus in het gewicht maakt het niet veel verschil. Ik zoek een polyester trailer)

Ik hoor graag jullie commentaar. Ik wil een goede afweging maken. Bedankt.

Haayy,
Wij hebben thuis een 1,5 paardstrailer. En ik vind dat wanneer je maar 1 paard hebt en ook maar 1 paard kan laden kwa gewicht en alles. Zou ik gewoon een 1,5 paards trailer kopen. Aangezien je met een trailer toch rustig rijd en je paard als het goed is ook evenwicht heeft als nog wel stabiel staat wanneer je denkt dat het stabieler is door een tussen schot denk ik er heel anders over namelijk, wanneer je paard hier steun door zoekt kan hij ook aan de andere zijde steuning zoeken waardoor je meer gewicht hebt op 1 kant. Bij een 1,5 paardtrailer heb je het paard in de midden en is je trailer lijkt mij ook stabieler op de weg.

ik hoop dat je hier mischien iets aan hebt.

Grr..

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:12

Dank Henderike_1 voor het delen van je gedachten. Daar zit ook wat in. Ik neem het mee in de overweging bedankt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:21

EdwardG, of je bij een bepaalde combinatie E achter B nodig hebt en wat de auto maximaal mag trekken heeft helemaal NIETS met elkaar te maken.

Jij telde de 1400 trekvermogen op bij de tmm van de auto. Dat is niet juist. Het gaat om de tmm van de trailer die je erbij moet tellen. Moet je dus bij elke trailer even opnieuw bereken.

De tmm van jouw auto is 1940 kg, om zonder E op pad te gaan mag de tmm van de trailer maximaal 3500-1940 = 1560 kg zijn. Koop je een trailer met hogere tmm dan heb je twee keuzes:
1) E achter B halen
2) trailer terug laten keuren tot 1560 kg of minder

In jouw geval zul je de trailer tot maximaal 1400 kg kunnen beladen, ook als de tmm van die trailer hoger ligt. Wil je meer meenemen kom je in de knel met het maximale trekgewicht van de auto.

Koop je een trailer met tmm van b.v. 1200 kg mag je uiteraard maar tot die 1200 kg beladen. Zoals gezegd, de zwakste schakel bepaalt je mogelijkheden.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:34

Rex_Rolfo schreef:
EdwardG, of je bij een bepaalde combinatie E achter B nodig hebt en wat de auto maximaal mag trekken heeft helemaal NIETS met elkaar te maken.

Dat weet ik. Dat schreef ik toch ook al in mijn vorige post :? Ik schreef toch duidelijk dat het gaat dat het totale gewicht van de combinatie (auto +aanhanger) de 3500 kilo niet overschrijdt?

Rex_Rolfo schreef:
Jij telde de 1400 trekvermogen op bij de tmm van de auto. Dat is niet juist. Het gaat om de tmm van de trailer die je erbij moet tellen. Moet je dus bij elke trailer even opnieuw bereken.

Zoals ik hiervoor reeds heb aangeven, zou ik de TTM van de trailer terug laten keuren naar wat de auto mag trekken. Mijn auto mag trekken 1400 kilo, dus de TMM van mijn trailer is /wordt na terugkeuren ook 1400 kilo.
Ik telde dus de TMM trailer op bij de TMM van de auto. Sorry als dit niet helemaal duidelijk was.

Citaat:
In jouw geval zul je de trailer tot maximaal 1400 kg kunnen beladen, ook als de tmm van die trailer hoger ligt. Wil je meer meenemen kom je in de knel met het maximale trekgewicht van de auto.

Je beweert dat mijn auto die 1400 kilo mag trekken, een trailer mag trekken met een hoger TMM, zolang ik de trailer maar niet zwaarder belaad dan totaal gewicht 1400? Heb je hiervan een bronvermelding? Ik zou dit graag nalezen op de site van het CBR, RDW, ministerie van Infrastructuur etc. Ik kan het namelijk nergens duidelijk vinden.

Ik dacht namelijk dat de trailer op papier niet meer mag wegen (dus de trailer TMM op papier) niet hoger mag zijn dat de maximale treklast van de auto?

Ik ben in verwarring. 8)7
Laatst bijgewerkt door EdwardG op 06-09-14 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:01

EdwardG schreef:
Je beweert dat mijn auto die 1400 kilo mag trekken, een trailer mag trekken met een hoger TMM, zolang ik de trailer maar niet zwaarder belaad dan totaal gewicht 1400? Heb je hiervan een bronvermelding?

Dat beweer ik inderdaad :D

We hebben het een hele poos geleden uit zitten zoeken, komt er op neer dat in de betreffende wettekst staat "massa" en niet "toegestane maximale massa".

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:06

Ok dan, erg verwarrend allemaal. 8)7 8)7

Ik hoef de trailer dus alleen terug te keuren in het geval ik boven de 3500 kilo van de totale combinatie uit dreig te komen?

Ik vind het erg slecht dat geen enkele officiële instantie hier duidelijk over bericht. Meer mensen zijn namelijk in de veronderstelling dat de TMM trailer niet hoger mag zijn dan de maximale treklast van de auto. Maar bedankt iig voor de opheldering.

EDIT:
Ik heb eindelijk duidelijke info gevonden. Niet van een officiële instantie maar toch, ik vond deze wel duidelijk.

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 18:50

EdwardG schreef:
Ik hoef de trailer dus alleen terug te keuren in het geval ik boven de 3500 kilo van de totale combinatie uit dreig te komen?

correct

Mooie flowchart trouwens :)
In het eerste deel gaat het over het rijbewijs gedeelte, de laatste blokken over de auto en trailer.

Ik heb trouwens het artikel erbij gevonden:
Rex_Rolfo @ [TAO] [centraal]Voor vragen over combinatie auto-trailer-rijbewijs

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:13

Thanks voor de opheldering +:)+