Hoe wen je aan de ontwormingspuit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:51

wil ook nog wel es helpen als iemand je even helpt door het oog af te dekken aan de kant waar je met de spuit de mond in wilt.
gewoon even met je hand er overheen,dan zien ze het niet

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:16

ellepel schreef:
wil ook nog wel es helpen als iemand je even helpt door het oog af te dekken aan de kant waar je met de spuit de mond in wilt.
gewoon even met je hand er overheen,dan zien ze het niet

dat vind ik best wel zielig,
stel je voor:
je ziet opeens niks meer en dan komt er ook nog eens zo'n eng spuitje in je mond met een vies smaakje !
lijkt me niet echt ideaal !

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:56

Mijn engelse volbloed is ook zo'n ramp. Van alles geprobeerd, alleen, liefdevol, desensibliseren, samen met vriendlief van 100 kg die zo sterk is als een beer, maar alles was drama. Totdat we een kuur verprutsen, :o de pasta gemengd met sportmuesli van Havens en ze vrat 'em zo op. :D Sindsdien krijgt zij hem altijd in de voerbak. Soms doet ze er wat langer over, maar na een uur is alles echt op want het blijft toch trekken.Soms is het leven zo simpel, maar zie je het niet. Je kunt het allicht proberen.
Een van mijn andere merries vindt het ook heeeeel smerig. Eentje met appelsmaak gekocht, maar die vindt ze nog viezer dan een gewone. De volgende keer ook maar eens de muesliversie proberen. Dat ik daar nu pas aan denk. :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:00

Ik vind het knap dat het zo'n drama is..
Maargoed, dan ben ik misschien een beetje een boer. :Y)

Marion71

Re: Hoe wen je aan de ontwormingspuit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 01:00

Ja, je kunt 'em natuurlijk ook met z'n kop vast aan de tralies binden. Da's niet mijn manier, tenzij het echt niet anders kan.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:11

dat is pas echt zielig !

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 10:58

moonfish13 schreef:

Wat bedoel je?

Paard staat zelf op de boerderij..Ben half boerin zeg ik altijd maar :P

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:47

moonfish13 schreef:

Wat bedoel je met die uitdrukking?
Mijn jaarling moest een paar maanden geleden een antibioticaspuit hebben na het castreren, die moest ik zelf toedienen.
Nou die van mij is al zo'n schatje }:)
M'n vriend is mans zat en ik ook wel, maar we kregen het met z'n 2-en niet voor elkaar.
Dus eerst maar laten rusten. Daarna kwam een collega veehouder, die tevens ook al z'n hele leven in de paarden zit.
Ze hebben m'n jaarling zo'n beetje tegen de grond gewerkt alvorens ik de spuit erin kon doen.
Wat een worsteling. En 2 tellen erna was het weer een schatje O:)

Het ligt echt aan het karakter van het beestje (en dat hadden we 2 tellen na de geboorte al wel voorspeld dat die zo zou worden)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:53

Mijn haf is heel makkelijk, halster vast spuiten klaar.
Mijn jongste shet is geweldig makkelijk, die denkt dat hij wat lekkers krijgt. Geen halster of niks nodig, je spuit het er zo in.
Onze oudste shet was een ramp. Die moest je met zijn tweeen doen. Eentje vasthouden aan het halster, de andere spuiten. Aan het begin had hij nog de neiging te gaan steigeren. Zo hebben we het steeds herhaald en op een gegeven moment werd hij steeds rustiger. Inmiddels kan ik het alleen af. Ik zet hem vast, pak z'n halster en kan het er nu zo in spuiten. Daar hebben we dan drie jaar over gedaan, maar het is wel mooi uiteindelijk gelukt. ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:24

maar een shet kun je denk ik nog net iets makkelijker houden als die gaat steigeren dan wanneer het een echt groot paard is..

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:55

Heb gister het proefpakketje binnen gehad van de pillen van equimax, en ik ga ze zeker bestellen. Terwijl ze aan het eten was heb ik ze gegeven en het ging er zonder moeite in terwijl ze toch echt niet makkelijk is met dat soort dingen. Zelf vanillesnoepjes van een verkeerd merk eet ze niet, maar deze at ze wel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:12

_Pat_ schreef:
moonfish13 schreef:

Wat bedoel je?

Paard staat zelf op de boerderij..Ben half boerin zeg ik altijd maar :P

Ik probeer het gewoon allemaal heel snel te doen zodat ze het niet doorhebben.
Tot nu toe krijg ik bij alle dieren medicijnen toegedient dus ik kan mij niet voorstellen dat het niet lukt. :+
Ik heb ook wel een hoop handigheidjes en trucjes en ik ben creatief genoeg om een andere manier te bedenken. }>
Maargoed, ik zeg niks. 8-)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:18

ik doe het bij mijn ene paard op een andere manier, als we klaar zijn met rijden,laat ik het bit in,schuif de wormenspuit naast het bit de mond in en ....klaar!
je had vroeger ook speciale bitten voor een wormenkuur te geven,zaten gaatjes is,weet niet of die nog verkrijgbaar zijn, maar mijn manier werkt goed .succes

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:48

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Als het enigszins lukt, ga ik voor een paardvriendelijke manier. Dus als ze het zo wil eten, dan doen we het toch op die manier. Ik krijg het er altijd in, hoor. Wat moet dat moet.
Bij een paar jaarlingen die het afgelopen zomer zij ons liepen, moesten we de praam opzetten om het erin te krijgen. Eentje was desondanks levensgevaarlijk, rechtop en maaien met de voorbenen. Ik ben niet levensmoe maar die wormkuur moet er toch echt in. Eten uit je hand durfde ze niet, dus tabletten hadden ook geen zin. Tijdens de bekapronde, waarmee deze dame net zo lastig en gevaarlijk was, mee naar stal genomen en simpelweg vastgezet aan de spijlen. Ik vind dat akelig om te doen, maar soms kun je niet anders. Overigens was ze daarna erg braaf, ze had nl. geleerd dat vechten geen zin had.

Jij kunt dan wel altijd heel snel zijn Moonfish, maar ze zijn erbij die sneller zijn dan jij en als je dan tussen de voorbenen hangt is dat minstens niet grappig te noemen. Het ras en de grootte maken natuurlijk ook veel uit.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:16

moonfish13 schreef:
Tot nu toe krijg ik bij alle dieren medicijnen toegedient dus ik kan mij niet voorstellen dat het niet lukt. :+
Ik heb ook wel een hoop handigheidjes en trucjes en ik ben creatief genoeg om een andere manier te bedenken. }>
Maargoed, ik zeg niks. 8-)

Bij deze ben je van harte bij mij op stal uitgenodigd :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:32

Mijn shetlander was ook altijd een ramp. Het kleinste formaat maar ik was er wel een uur mee aan het vechten voordat die spuit erin zat. Omdraaien, omhoog komen enz. Kalmeren werkte niet. Nu heb ik een foefje ontdekt bij hem, weet niet of het bij andere ook werkt, maar het is het proberen waard. Ik doe hem eerst het halster aan, de spuit maak ik in de stal klaar zodat hij dt niet ziet. Vervolgens houd ik de spuit evenredig aan zijn hoofd en steek dan voorzichting de spuit in zijn mond. Dan is het binnen 5 minuten gepiept. Natuurlijk belonen en als hij het heeft doorgeslikt krijgt hij wat lekkers.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 09:33

moonfish13 schreef:
Ik probeer het gewoon allemaal heel snel te doen zodat ze het niet doorhebben.

Ik denk wel dat er verschil is tussen een slim paard of niet.. Mijne heeft het heel erg snel door dat het vandaag wormenspuit dag is.. Ook al heb ik de spuit achter mijn rug, en geef ik eerst een snoepje. Die spuit krijg ik never nooit van mijn leven in haar mond...
Ik ga ook liever voor de paardvriendelijk manier. Maar als zij boos is, verberg je dan maar. Aan het halster vast zetten, maakt ze het halster kapot (of de spijlen van de stal), en als ze steigert in de stal ben ik er ook niet blij mee. Het is eerst een heel gevecht voor dat ze eindelijk toegeeft. En dat toegeven is echt prima. Maar om eerst een half uur te vechten wordt ik een beetje moe van. :P Terwijl ik met de rest van de paarden geen problemen heb, die hebben het niet eens door.. Maar met haar }> :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:39

Ben je intussen al aan 't oefenen?

patriciabass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:28

Bij mijn paard is het ook geen probleem.
Nou heb ik een voor mij behoorlijk groot paard 170 terwijl ik zelf maar 160 ben.
Hou gewoon mijn hand op zijn neus (niet zijn neusgaten) zodat zijn hoofd omlaag komt en ik mag hem zo leeg spuiten.
Vorige keer was hij niet helemaal leeg en hij deed gewoon keurig zijn hoofd weer naar beneden om de rest op te smullen.
Nou moet ik zeggen hij rook ook wel heel lekker een beetje naar dropjes.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:43

Nadat ik bij het ontwormen van mijn haf ook de hele stal van binnen had bekeken, heb ik bedacht dat ik gewoon wat slimmer moet zijn dan haar.
Ik doe nu mijn wormspuit zonder dopje alvast gebruikersklaar in mijn rechterjaszak. Vervolgens doe ik een beetje biks in mijn linkerhand en laat haar daar wat kleine brokjes van eten, vervolgens ga ik al aaiende langzamerhand mijn linkerhand van buiten over haar hoofd naar binnen leggen (dan kan ik daar haar hoofd mee tegenhouden als ze zou willen wegdraaien. Als ze dan eventjes niet oplet pak ik vliegensvlug mijn spuit en overdonder haar! Haha ik heb het even moeten verzinnen maar werkt bij mijn haf prima! :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:47

Een lege ontwormspuit om spoelen, en appelmoes in doen. Na een aantal keren hebben ze door dat het toch lekker is, en staat je paard met een open mond als je met de echte ontwormspuit aankomt, helpt hier altijd heel goed.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:26

Goed idee, Kim. Alleen de lastposten bij mij bedonder je maar 1 keer. Mss ook het verschil tussen een volbloed en een koudbloed. Toch ga ik je tip een volgende keer wel proberen. Niet geschoten altijd mis, toch?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:14

Marion71 schreef:
Goed idee, Kim. Alleen de lastposten bij mij bedonder je maar 1 keer. Mss ook het verschil tussen een volbloed en een koudbloed. Toch ga ik je tip een volgende keer wel proberen. Niet geschoten altijd mis, toch?

Weet niet of ik je hier goed begrijp.........maar mijn kwpn-er is geen probleem terwijl de haf bij ons de dondersteen is! :D

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:58

Wormen spuit in je zak stoppen, eerst de praam erop, en dan spuit toedienen.
Misschien een beetje lomp maar door de praam maken ze een ontspannend stofje aan.
Zo zorg je er ook gelijk voor dat je paard er geen slechte ervaringen aan over houdt, wat weer een voordeel is voor de volgende keer.

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:56

JoviBan schreef:
Ben je intussen al aan 't oefenen?

Nou een beetje, ben aan het uitvogelen waar ze wel of niet in trapt.
Maar ze heeft het jammer genoeg erg snel door..