Meisjes en omgang pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:11

Oei wat moeilijk. Ik heb een tijd geleden ook iets meegemaakt, zie vorige posts, en de DB ingeschakeld. Situatie uitleggen. Zij hebben de expertise in huis, misschien dat zij jou nog beter tips kunnen geven dan wij.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:11

@ renske, ik weet hoe ik was op die leeftijd.
En ik voel me nu zo schuldig dat ik 1x in de week op het paard ging (wel een paard ;) ) en de rest van de week op de wei.
Maar nu denk ik: wat zal dat dier hebben geleden :| en ik wou niks van anderen weten :=

en ik wil deze lieve pony helpen, want ze veranderd zo erg van gedrag...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:12

Wat je ook nog kunt doen is doen alsof je familie bent van de nieuwe eigenaar }> (wel in overleg met die eigenaar, of course :o ) En dan op zondag de wei in lopen en roepen: "Hee! Willen jullie wel eens normaal omgaan met de pony van mijn oom!" Of zoiets.

Edit: of als je de plek hebt aan die eigenaar aanbieden om de pony bij jou neer te zetten. Staat ze niet meer alleen, de eigenaar heeft er geen omkijken naar en op jouw erf bepaal JIJ de ongangsregels met paarden ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-09-09 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:13

HannahFrouk schreef:
EngeltjeS schreef:
Het laatste wat ik wil is opscheppen ;) maar ik zou me evt. wel kunnen aanbieden als instructrice (heb de papieren ;) ) en hun kunnen helpen.

maar dan denk ik al te ver.
hoe kan ik ze het op een beste manier vragen/ vertellen?

Denk je niet dat het zin heeft om het in een vragende vorm op te lossen?
(zoals ik eerder schreef?)

jaa misschien heeft dat wel zin ja :) maar ik wil zo direct mogelijk zijn snapje? ;)

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:14

Aangezien die kinderen denken dat je de pony stimuleert met slaan in plaats van dat ie alleen maar meer verzet gaat bieden denk ik niet dat je het zomaar uit hun hoofd praat.
Zoals renske zegt: iemand met verstand van paarden+ iemand die ze respecteren moet er tegen in gaan.
Een wildvreemde kennen ze niet en daar hebben ze geen respect voor.
Je kan ze inderdaad aanbieden om les te geven, hoe dat zou ik echt niet weten.

opisop_shop

Re: Meisjes en omgang pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:19

Heb je zelf een paard, staat die daar in de buurt?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 18:20

@ opisop_shop: nee helaas. Ben paardloos ;)
de pony staat tussen de tuintjes ( is een plek hier in het dorp voor mensen zonder tuin evt. etc. snapje?) het dier staat alleen daar :) op een aantal schaapjes na, en een shetlander die aan de andere kant staat. (geen contact ;) alleen hinniken)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:23

Hmmmmm, direct zijn lijkt sneller.
Maar als ze het ZELF verzinnen is dat in de praktijk misschien toch effectiever. Biedt toch een psychologisch voordeeltje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:25

HannahFrouk schreef:
Hmmmmm, direct zijn lijkt sneller.
Maar als ze het ZELF verzinnen is dat in de praktijk misschien toch effectiever. Biedt toch een psychologisch voordeeltje.

Wat nou als je met direct zijn bereikt dat ze wanneer je er niet bent die pony stiekum toch weer afrossen?

En als je de ouders nou eens inschakelt?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:32

Het ging mij er even om dat als je het via een vragende vorm doet, ze na MOETEN denken over waarom het is zoals het is, om antwoord te geven. Als je je toon belangstellend houdt, dus niet scherp-kritisch kan het volgens mij eerder bewerkstelligen dat ze simpelweg gaan nadenken over hun eigen acties.

Terwijl als je het heel direct doet, en je zegt bv iets van `hee waarom doe je dat niet zo-en-zo want dit is erg slecht voor die pony` , ze zich dus ook direct aangevallen zullen voelen.

Maar tis maar een idee hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:41

Oh, dan had ik het verkeerd gelezen :o

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:09

We willen wel weten wat je nou gaat doen, en hoe 't afloopt heh ! hou ons op de hoogte :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 19:32

@ hannafrouck: ik denk dat de meisjes het misschien wel weten, maar dat ze het lekker op hun eigen manier doen.
hier ben ik erg bang voor :=

ik laat jullie alle update's weten ;) en ook de afloop :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:45

hafjelinger schreef:
Misschien kun je ze erop aanspreken en aanbieden te helpen.
En zoek eens uit van wie de pony op dit moment is, dan kun je die er ook op aanspreken

ik vind dat oowk wel goed maarals iemand dat tegenmij en mijn vriendin zou zeggen, zou ik het toch niet aaannemen.
maar wij gaan oowk wel anders metonze verzorgpony om!!!!!
maar je zou het natuurlijk kunnen proberen want mischien zouden ze wel graaghulpwillen maar wten ze niethoe ofzo.
groetjes wendy!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:02

Je kan inderdaad wel aanbieden om les te geven, maar ik weet niet of jij vrijwillig hun wil helpen met die pony. Want de kans is groot dat ze je niet willen/kunnen betalen voor de les.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:56

Ik heb zoiets ook meegemaakt en heb het betrefende meisje gewoon direct aangesproken, ( met in mijn keel kloppend hart van woedde) eigenlijk net als bij paarden := zelfverzekerd, eerlijk en duidelijk wezen in wat je te zeggen hebt. En bij onwettendheid hulp aanbieden of advies geven.
Heeft bij mijn onmensje geholpen ik heb het meisje niet meer met de shet over vaste speeltoestellen zien springen en de manier waarop ze met het beestje omgaat is ook positief veranderd.
Ze zegt me zelfs nog gedag en vraagt zelfs weleens wat !

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:36

laat anderen dit regelen, bel desnoods de politie of dierenbescherming, dan schrikken ze wel en laten ze het uit hun hoofd. en jij blijft lekker anoniem.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:41

Niet geschoten is altijd mis.
Misschien kun je gewoon een keer met de meisjes gaan praten.
Leuke pony? Rijd je al lang? etc.
Natuurlijk denken zij dat ze het beste voor hebben met de pony,... dat denken veel mensen ;)
De meisjes meteen 'veroordelend toespreken' zal nergens toe leiden.
Complimenten en een 'normaal gesprek' werken veelal 10x beter.
Misschien kun je hun vertellen over jouw rijervaring etc. Wie weet zijn ze heel blij met wat hulp van jou.
Ga het gesprek aan, en zie wat op je pad komt.
Doe het op de manier die jouw het beste lijkt... op een zo spontaan mogelijke manier.
Mocht het niet lukken, dan heb je het geprobeerd.
Helaas vallen niet alle situaties te 'redden'. (voor DB is de situatie lang niet erg genoeg)

Vitrilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:31

Hallo,

Ik zou inderdaad ook eerst proberen om een praatje te maken, over wat ze zo leuk vinden aan paardrijden (of ponyrijden) en wat hun beeld van paarden in de toekomst is, willen ze erin verderdoen en hoe.
Daarna voorzichtig aankaarten dat paardrijden met gevoel en natural horsemanship ed nu veel gebruikte methoden zijn, misschien gaan ze daar een stuk in mee.
Dan kunnen ze dit misschien reflecteren op de pony en zien wat ze daarmee kunnen bereiken.
Als ze er niet in mee gaan of enkel maar "de harde hand" promoten dan zou ik ze vragen hoe lang ze nog deze verzorgpony willen "verzorgen", doe maar gerust alsof je veel kennissen hebt in de paardenwereld (misschien is dit ook zo) en laat ze tussen de lijnen maar lezen dat als ze deze verzorgpony kwijt raken ze misschien hard gaan moeten zoeken tegen dat er een nieuwtje gaan vinden.
Wie weet gaan ze dan twee keer nadenken...

Een beetje bluf kan nooit geen kwaad, enkel niet overdrijven het zijn pubers en hebben je makkelijk door als je overdrijft !

Succes !!!!!!!

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:28

Goh waarom zou je er omheen draaien het is toch duidelijk wat er gebeurd. Ik zou ze gelijk aanspreken op hun slechte gedrag en eens opperen om met hun ouders te gaan praten. Al zijn ze nog jong ze weten heus wel het verschil tussen goed en kwaad als je ze daarop aanspreekt. Als je het recht door zee houd weten ze ook gelijk dat ze in de gaten gehouden worden. Heel veel sterkte.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:38

Ik zou toch op een of andere manier aan de praat zien te raken met de eigenaar. Hij heeft het voor het zeggen lijkt me, en vanuit die positie kan je er makkelijker op inspelen. (Zou meer indruk op ze maken dan dat er een wildvreemde langskomt die ze even verteld hoe ze het moeten doen.) Of gewoon zoals Hannahfrouk zegt, de vragende vorm. Dan haal je er meer uit.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:39

pippieenco schreef:
Goh waarom zou je er omheen draaien het is toch duidelijk wat er gebeurd. Ik zou ze gelijk aanspreken op hun slechte gedrag en eens opperen om met hun ouders te gaan praten. Al zijn ze nog jong ze weten heus wel het verschil tussen goed en kwaad als je ze daarop aanspreekt. Als je het recht door zee houd weten ze ook gelijk dat ze in de gaten gehouden worden. Heel veel sterkte.

Daar zit ook wat in, maar je moet natuurlijk wel serieus genomen worden. Misschien weten die kinderen echt niet waar ze mee bezig zijn. ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:40

En, ben je al naar de meisjes geweest?

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:39

Ik heb zelf ook zoiets aan de hand gehad en ben er gewoon op afgestapt de zweep afgepakt en gevraagd of ze dachten dat de zweep bij de pony minder pijn zou doen dan bij hun als ik ze een tik zou geven nou toen snapten ze precies wat ik bedoelde. Het is geen onwetendheid, maar algemeen geaccepteerd gedrag. omdat ze geen tegengas krijgen. Ik heb ze nooit meer gezien.
Ga anders met z'n 2 en voor meer overwicht.

Zigony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:49

girly_1 schreef:
Ik heb zoiets ook meegemaakt en heb het betrefende meisje gewoon direct aangesproken, ( met in mijn keel kloppend hart van woedde) eigenlijk net als bij paarden := zelfverzekerd, eerlijk en duidelijk wezen in wat je te zeggen hebt. En bij onwettendheid hulp aanbieden of advies geven.
Heeft bij mijn onmensje geholpen ik heb het meisje niet meer met de shet over vaste speeltoestellen zien springen en de manier waarop ze met het beestje omgaat is ook positief veranderd.
Ze zegt me zelfs nog gedag en vraagt zelfs weleens wat !

Inderdaad helemaal mee eens! :j
Laatst bijgewerkt door Martine op 05-01-12 16:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Gelieve niet meer in dit topic te reageren, oud topic