Deken ja/nee? Waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:13

Die van mij krijgt ook dit jaar geen deken op, ik doe het al 4 jaar niet meer, het is me bij mijn vorige paard zo goed bevallen (na jaren geklooi met dekens), dat ik ook dit paard niet meer onder de deken zet. Lekker makkelijk. We doen het van de winter gewoon wat rustiger aan en stappen langer uit, dan levert de dikke vacht ook geen problemen op.

Odysseus

Re: Deken ja/nee? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:15

Die van mij krijgt wel een deken. Staat nu al onder een 0 grams regendeken wat wordt opgebouwd naar 300 grams. Daar blijft ze een heel mooi dun vachtje onder houden.
Ik heb haar eens zonder deken laten staan, ze kreeg zo'n teddyvacht dat zelfs na 1 uur uitstappen ze nog steeds zeiknat was. Heb haar toen laten scheren, maar dat was een ramp, ze moest 2x gesedeerd worden voor ze rustig was. Wil dat haar niet nog een keer aandoen, vandaar :) .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:15

Deken om,

Waarom? Omdat ik zelf vreselijk allergisch ben voor stof etc. Dus het scheelt mij aardig wat poetswerk als hij een deken om heeft. Zo kan ik de allergie een beetje onder controle houden :)

En in de zomer heeft hij een eczeemdeken om, vanwege zomereczeem.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:16

Mijn paarden krijgen wel dekens op.

Ik wil gewoon door kunnen trainen heb dat is niet handig met een dikke teddy vacht.
Persoonlijk vind ik het ook niet mooi en verzorgt staan (heb er echter geen moeite mee dat anderen een andere mening hebben ;) ).....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:17

Ik stap pas over naar de regendeken op het moment dat ik de eczeemdeken af kan laten :) en als het dan echt kouder gaat worden, komt er een 200 grams regendeken op.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:18

Bij ons heeft geeneen van alleen een deken op, zelfs de Arabier niet ;) Mensen die veel rijden moeten vast een deken op doen,
die paarden worden dan idd meteen nat := Ik heb het liever niet, ze staan het hele jaar door buiten en maken goed gebruik van
hun natuurlijke vaardigheden :)

Kyalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:22

Deken: Ja!

Als het weer iets kouder gaat worden dan krijgt Kylla een deken om.
Dit omdat zo het aanmaken van een teddybeervacht een beetje tegengegaan word.
Ook omdat Kylla niet de jongste meer is willen we voor de zekerheid een dekentje bij haar om hebben.
Ze heeft geen dikke deken, gewoon een waterdichte met een fleece binnenkant :Y)

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:33

Wij hebben ons paard wel en deken omgedaan maar dat komt doordat ze in een achterstal staat waar het fris is en een paar buitenluiken aanwezig..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:38

ja hoor paarden hebben hier een deken op,zowiezo wordt alles geschoren wat maar iets langer haar krijgt,die staan zowiezo onder deken.

ik heb een kwpn-er die echt geen wintervacht aanmaakt en dat wil ik graag zo houden,scheelt weer 1 scheren,en die gaat vanavond onder een dikke deken,anders heeft ie het echt koud.

en een oud paard staat al een week of 3 onder deken,alleen als de zon schijnt overdag gaat de deken af,maar verder staat die al lekker warm erbij.. :)

boedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:43

Ik heb vorge winter wel een deken bij mijn paard om gehad maar nu na ik dat op paard natuurlijk gelezen heb weet ik het even niet meer wat ik deze winter zal doen het is een 8 jarige KWPN er en ik rij hem ook in de winter intensief.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:44

Ik zou het wel doen boedie.

Zeker omdat je hem intensief rijdt, je zou het zelf toch ook niet lekker vinden om in je thermojas te gaan fitnessen? :')

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 17:52

Focussed, eigenlijk mag je dat niet vergelijken.
Maar zo is het in mijn ogen ook wel een beetje hoor :)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:56

Ik zit er zelfs al over te denken m'n paard te scheren. Na 10minuten losrijden staat het zweet er al aan alle kanten op, terwijl dat vorige maand nog niet zo was.
Ze is echt een vreselijke teddybeer geworden, terwijl ik er al vanaf begin september een regendeken (met fleecevoering) op heb liggen. Word er gek van al die haren :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:56

Nou ja vind ik opzich van wel. Lijkt me dat het paard het bloedheet krijgt met die dikke vacht tijdens een intensieve training, anders zweet hij zich ook niet het apenzuur. Dus echt comfortabel zal het voor een intensief gereden paard denk ik niet zijn, zo'n teddy vacht ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:58

Ik wil dit jaar gaan proberen zo lang mogelijk/ zelfs helemaal zonder! Ik vind dekens onhandig. En mijn pony zweet toch niet zo snel, en is zo weer droog. Ik probeer het zolang mogelijk te rekken dit jaar. Hij heeft nu al een aardig vachtje:D!

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:30

Hier krijgen de paarden geen deken op in de winter. We hebben trekpaarden en die krijgen zo'n ontzettend
dikke winter vacht dat ze gaan zweten met een deken op.
De enige dekens die ik heb is zweetdekens voor na het rijden, die doe ik even op en klaar.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:43

Ik ga mijne dit jaar wel scheren omdat ze anders echt drijfnat zijn na het mennen, schuim op de vacht etc dit begint nu al een beetje te komen. Worden eind oktober/begin november geschoren. Ik moet er wel bijzeggen dat ik liever niet scheer, vind ze veel mooier als teddybeertje maar het is gewoon niet te doen ivm hun werk. Ook heeft 1 van mijn pony's een probleem met de vacht als deze te dik wordt krijgt hij kale plekken doordat zijn vacht verstikt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:50

Ik gebruik geen dekens. Waarom niet? Omdat ik ze onzin vind en totaal overbodig. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat paarden zonder dekens beter bestand zijn tegen de weersinvloeden, minder vatbaar zijn voor verkoudheden en dergelijke kwaaltjes. Kortom: gezonder met een betere weerstand.

En ik denk dat niets zo warm is als hun eigen teddyvacht. Daar kan geen deken tegenop.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:50

die van mij krijgt wel een deken op.
waarom ivm dat ze snel nat worden met rijden en te lang duurt voordat ze opgedroogd zijn en het is makkerlijk met schoon maken swinters.

en met deken zijn ze nog nooit ziek geworden.
jaren hiervoor zonder dekens wel..

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:31

Hier hebben ze ook allemaal een deken op. Een 200 grams regendeken. En als het echt koud wordt, gaat er een 200 grams onderdeken onder.

Waarom? Een stuk prettiger met rijden en poetsen. Ze hebben altijd dekens op gehad in herfst en winter, en nog nooit problemen gehad.

Hafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:19

Ik zit ook met deze vraag.
Ik heb tot nu toe elk jaar een deken opgedaan bij mijn pony's.
Het probleem daarvan is dat ze met groepjes in de winter naar buiten gaan, en andere paarden mijn dekens kapot maken.
Ik heb zelf een haflinger die erg snel nat is, en ik wil niet dat hij door zijn zweet verkouden wordt in de winter.
Zelf kies ik er voor om hem in de winter te scheren en daarna een lekkere warme deken op te geven, dan is hij sneller droog en weinig kans om verkouden te worden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:23

nee, waarom wel? ik heb geen zin meer in dat gekloot met dekens. Mocht ik toch nog besluiten mijn paard wel te scheren, dan wel natuurlijk een deken omdat ik het anders te koud vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:34

Ik gebruik geen dekens. Simpelweg omdat het onzin is; paarden maken hun eigen deken (wintervacht) en de natuur doet prima z'n werk. Met dekens verstoor je dat alleen maar.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:36

doe ik mijn paard een deken op?

Ja en nee.. als het onder de 14 graden wordt krijgen ze buiten wel een deken op. onder de 10 wordt het een winterdeken
en pas als het bij vriespunt komt krijgen ze binnen een deken op

Dit omdat onze paarden geen wintervacht aanmaken en het warm is in de stallen. Daarnaast vind ik kapot geschuurde schouders lelijk
en houd ik van puur natuur. ik geloof niet dat het goed voor de weerstand is om nu al te beginnen met dekens

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:40

Die van mij krijgt zeker geen deken op! De een is sowieso nog te jong om te rijden en de ander krijgt (zoals elk paard) een flinke wintervacht en tijdens het rijden zweet ze wel, maar dat is goed uitstappen en dan is de huid alweer droog. Evt. nog even een zweetdekentje op, maar daarna kan ze gewoon weer de wei in. Paard dekens op doen is in mijn ogen alleen nodig als ze ziek zijn en dus niet genoeg energie hebben om zichzelf warm te houden. Verder vind ik het eigenlijk onzin, maar dat moet iedereen voor zich weten!