boos worden op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: boos worden op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:48

Ik ben te lief voor m'n paard schijnt :p
Maar ik probeer een hardere stem op te zetten wanneer hij constant aan het dansen is (heen en weer lopen tijdens het poetsen), gaat trappen met het voeten krabben, als hij tijdens het rijden alleen nog maar achteruit loopt en dan bij voorkeur ergens tegenaan, of als hij met het longeren dreigt te gaan steigeren.

Alleen omdat ik dus te lief ben komt het voor hem nog steeds niet over wanneer ik boos ben x)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:47

Ik word meestal boos op me paard als die gaat bijten.
Maar dat spreekt denk ik wel voor zich =P

En voor de galop, je moet goed stelling vragen en het beste
is dan om ik de bocht of op een volte aan te galoperen.

x

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:52

Ik ben ook te lief voor ze, maar vandaag was de maat echt vol. Blijven draaien, Slaan met het voorbeen en nog proberen te bijten ook. Tja, toen kwam mijn schoen even om de hoek kijken. Daarna was het ook klaar en, verrassing, de dame kon ineens wel stil blijven staan en zich normaal gedragen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:52

Echt boos worden op je paard vind ik geen goed idee, als je je emotioneel laat gaan kun je soms te fel reageren en dat kan veel kapot maken tussen jou en je paard, zeker als het paard niet begrijpt waarom jij boos bent.

Ik merk wel eens dat ik boos/gefrustreerd raak als mijn paard (of gewoon een paard) niet doet wat ik wil, maar ik probeer dit niet op het paard te uiten en eerst na te gaan of ze wel begrijpt wat ik bedoel. Als ik zeker weet dat het iets is dat het paard kent en kan, en dat hij/zij er bewust voor kiest om de hulp(en) te negeren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat het paard straf krijgt, want anders wordt er binnen de kortste keer een loopje met je genomen.

Ik doe dit altijd eerst door te dreigen en te mopperen. Wordt er dan nog niet geluisterd krijgt het paard een tikje. Gelukkig is mijn pony erg gefixeerd op stemhulpen en luistert vaak al bij een schel " Hee! Denk d'r aan!"

Sommige mensen vinden mij te lief, omdat ik altijd eerst waarschuw als ik merk dat een paard bewust ongehoorzaam is en omdat het natuurlijk goed mogelijk is dat een paard bewust tegen mij ingaat, terwijl ik niet zeker weet of mijn hulpen wel begrepen worden. Wat je naar mijn mening in ieder geval nooit moet doen is het paard zijn zin geven als hij niet luistert, ook al doet hij dit niet expres. Altijd gewoon corrigeren (desnoods 100 keer opnieuw) tot hij het goed doet en dan flink belonen.

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:26

Het komt bij mij ook nauwelijks voor dat ik boos ben op mijn paard, wel streng wanneer het nodig is, maar verder gaat het eigenlijk altijd prima tussen ons 2 :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:35

Tijdens het rijden nooit, als iets niet wil, proberen we het gewoon opnieuw of anders.

Maar vanaf de grond kan ik nog wel eens boos worden als m'n paard echt heel lomp doet. Ze is vrij groot en sterk, maar ze weet heel best wat wel en niet kan. En mij omver lopen omdat je hooi ziet liggen, kan dus echt niet. Dan word ik even boos, en dan 'herinnert' ze zich weer hoe het hoort. :D

Enomis88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:46

Mijn paard is erg aan het uitproberen, maar dan wordt ik niet boos, eerder moe om hem voor de zoveelste keer op zijn plaats te zetten. Consequent zijn is erg belangrijk.

Een paard waar ik een tijd op gereden heb sprong ook telkens verkeerd aan in galop, ik moest van mijn instructeur op de volte aan galopperen, of bij het rijden van een gebroken lijn en als dat niet werkte moest ik wijken en dan aan galopperen. Oh dat was altijd zo'n drama!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:08

Ik heb weleens geleerd dat jij de baas moet zijn over je paard maar je paard mag nooit de baas zijn over jou! Jij bent de baas, niet hij/zij!!!

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:19

Nou, ik wordt soms wel degelijk boos op mijn paard. Als hij in zijn eigen vertouwende omgeving ineens ergens niet langs wil of zo.. Dan krijgt hij een tik met de zweep en dan wil meneer er wel langs.. Als de zweep weer weg is, gaat hij er weer niet langs, dan baal ik flink. Als ik het zweepje er weer bij pak en nog niet eens tik geef, dan loopt hij er het liefst uit zichzelf al langs.. Erg frustrerend, aangezien ik helemaal niet fijn met zweep kan rijden..

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:27

Ik ben zelden echt boos op mijn paard. Als ik wel merk dat ik echt kwaad ben, (en tot 10 tellen helpt niet) dan stap ik af. Begrijp me goed, als ik een 'miscommunicatie' heb met mijn paard, kan ik het bijna altijd wel rijtechnisch oplossen... Maar als ik merk dat ik op het punt zit van 'stoom uit mijn oren' -:(- . Dan moet ik afstappen. Het heeft geen zin om ruzie te zoeken en de keer daarop gaat het weer een stuk beter. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:38

Ik ben altijd ontzettend consequent, en moet zeggen dat ze me dan ook nooit bijten of trappen oid. Doen ze dat wel hebben ze een groot probleem, ik tolereer het echt niet dat ze me expres bijten of slaan. Verder ben ik nooit boos op ze, krijgen ook eigenlijk nooit op hun donder. Wel straffen door te negeren of weg te sturen.

wolfg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:59

heei

ik kan ook moeilijk boos worden op mijn pony maar soms moet het gewoon effe :P
maare ik had eerst ook heel erg veel moeite met aanspringen
mijn pony keek dan erg naar buiten en hij sneed de hoeken vaak af
mijn instructice zei van dat ik als die de hoek afsnijdt ( of als je aan wilt springen dat je paard zich gaat versnellen) gelijk in de volte 10 meter sturen en dn weer op vangen als hij steeds de hoek niet door gaat dan moet je eventjes wijken en dan moet je heel rustig doen (bijna stap) zodra je in de hoek bent geef je de hulp en vergeet niet je buiten ruigel tegen de half aan te houden

succes

Maartje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:22

Ik zou ook niet te snel boos worden op je paard, vaak ligt het aan je zelf.....

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:24

Boos.. Hij irriteerd me soms mateloos, typisch mannen...

Dan corrigeer ik, als dat niet werkt, spreek ik hem toe, vooral met mijn vinger naar zijn gezicht en dan kijk ik diep in zijn ogen :( ''nu ga je *********** normaal doen anders word ik boos en ga ik echt heel boos worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!''

t zal vooral lichaamstaal zijn die het em doet, daarna is hij namelijk weer poeslief... :)

lisa_noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:51

ik word ook niet zo snel boos op me paardje maar soms dan kan ik me echt niet inhouden

ik had het ook met me haflinger die wou de linkergalop ook niet doen
ik heb eerst met voltes en stellingen geprobeerd! toen heb ik een balkje op de grond geleg bij de a of bij de c of op de ac lijn er naartoe rijden en dan als je over het balkje gaat de goede hulpen geven en dat werkte bij mij heel goed
toen ging dat beter en toen lukte het op een volte 10 meter enz. en nou gaat het gewoon in de hoeken enzo!
veel sucecs

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:08

Je kan als je in de goede galop wilt aanspringen bij voorbeeld recht dan moet je je heup naar binnen doen dan springt hij goed aan probeer het maar eens.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:07

Tja boos worden op je paard/pony, daar loop ik nu ook tegen aan....(heb hem nog maar net ....)

Als hij gewoon niet luistert dan verhef ik iets mijn stem en dat werkt redelijk, maar meneer heeft nu 2x geprobeerd te happen en dan geef ik hem nu een tik, want bijten, hoe lief hij verder ook is tolleer ik echt niet!

Voor bijvoorbeeld mijn hond geld hetzelfde, niet luisteren is consequent blijven, bijten is een tik (maar dat odet hij gelukkig niet)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 02:22

Ik vanmiddag nog... heb het diertje pas een paar weken, en ze is echt erg lief en braaf qua karakter en rijden. Alleen is ze voorheen schromelijk verwend en dat merk je aan dingen als altijd overal in happen want ze verwacht lekkers, niet stil kunnen staan en rustig jou omver draaien met die dikke kont, ze is ongelofelijk ongeduldig en staat altijd te schrapen. Voorheen kreeg ze dan wat lekkers om even bezig te houden (niet van mij dus). Vanmiddag kon ze niet stil staan met nasingelen, en dat komt me echt de keel uit. Toen werd ik wel even boos. Mevrouw moet dat soort dingetjes nog even leren, maar vanmiddag verloor ik mijn geduld.

Nou weet ik wel dat het niets uitmaakt, dus heb ik er iemand bij geroepen om even vast te houden. Gaat dan ook prima. Ik ga het ook niet op haar afreageren, want dat helpt niet. Daarmee gaat ze echt niet ineens stil staan. Maar boos was ik wel!

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:38

Shalana, ik denk dat jij bedoelt dat je geen overwicht hebt, misschien straal je niet zoveel zelfvertrouwen uit? Als je zelf al denkt dat je te lief bent voor je pony, heb je dus het gevoel dat hij jou de baas is.... dit heeft eigenlijk niks met boos worden te maken, maar meer met de manier waarop je hem behandeld. Als jij je als ondergechikte opstelt, zal je pony dat heeel snel doorhebben! Wanneer je hem met meer zelfvertrouwen en een trotse houding tegemoet treedt, zal hij ook minder snel geneigd zijn jou uit te proberen!
Je hoeft dan niet boos te worden, maar alleen af en toe streng te zijn.... ;)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:18

ik moet eerlijk toegeven dat ik af en toe echt mijn geduld verlies,
maar dat is omdat ik op een manege rijd en die pony's vaak gewoon echt ontzettend klieren,
dan bedoel ik ontzettend langzaam lopen en als hij dan een tikje krijgt me eraf gooien..
sorry, maar dan wordt ik echt een beetje boos en daarna doet hij het ook echt niet meer..
bij mijn v-pony heeft dit echter geen nut, hoe bozer ik doe hoe chaggerijniger hij wordt..
bij het opstappen liep hij steeds weg. ik laten merken dat het niet mag, hij kijkt me heel boos aan.
daarna kriebelde ik hem even en daarna een beetje druk op de rug en opstappen en hij bleef keurig staan..
dus ik denk dat hij mij nog veel kan leren over geduld ;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:46

Ik verlies soms mijn geduld wel, maar ik ben van mening dat positief gedrag belonen beter werkt dan negatief gedrag.
Vaak probeer ik dit te negeren en zodra het ombuigt naar positief gedrag het dan te belonen!
Als ze soms niet luistert, dan verhef ik mijn stem, vaak is dat al genoeg :j .