Suzuki Jimny/Daihatsu Terios voor trailer?Ervaringen graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:02

ikke schreef:
Als je de juiste kunt vinden, heb je een schijn van kans.
de V6 benzine:
cilinderinhoud 1998 cm3
max. vermogen 100 kW (136 pk) bij 6500 tpm
max. koppel 172 Nm bij 4000 tpm

massa leeg 1300 kg
max. toelaatbare massa 1875 kg
max. laadvermogen 575 kg
max. aanhangermassa geremd 1875 kg
max. aanhangermassa ongeremd 645 kg
kogeldruk wordt niet opgegeven.

Let wel, die V6 moet je met een lantaarn gaan zoeken!!
De turboDiesel doet het voor dezelfde trekgewichten, Motor is krap-aan, maar als je kunt rijden, is het te doen. De 4-pitter benzine is domweg niet toereikend qua vermogen. De grote adder onder het gras is de onbekende kogeldruk. Check dat terdege voor aankoop!!!
Bedenk dat de jongste Vitara's 10 jaar oud zijn, dus opletten op de staat van onderhoud is wel het minste om te doen.

Alle gegevens: http://www.autoweek.nl

Dus dan zou je met deze dus ook geen 2-paards met 2 paarden kunnen trekken? Een kennisje van mij is namelijk op zoek naar zo'n auto want hij denkt dat deze dus wel een 2-paards kan trekken met 2 paarden erin :oo

Margreet

Re: Suzuki Jimny/Daihatsu Terios voor trailer?Ervaringen graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:07

Vitara of Grand Vitara? Dat scheelt nogal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:08

Margreet schreef:
Vitara of Grand Vitara? Dat scheelt nogal

Hij had het over een Vitara Villager V6, weet niet of dat onder de Grand of de gewone valt :=

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:18

Nou helaas valt de Jimny dus af, zonde want was er verliefd op :Y).

Ik zal weer verder op zoek, gaan naar een Kia Sportage kijken waarschijnlijk het weekend.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:25

neem in ieder geval een wagen met een lange wielbasis voor een goede wegligging!

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:28

Miss_Montana schreef:
ikke schreef:
Als je de juiste kunt vinden, heb je een schijn van kans.
de V6 benzine:
cilinderinhoud 1998 cm3
max. vermogen 100 kW (136 pk) bij 6500 tpm
max. koppel 172 Nm bij 4000 tpm

massa leeg 1300 kg
max. toelaatbare massa 1875 kg
max. laadvermogen 575 kg
max. aanhangermassa geremd 1875 kg
max. aanhangermassa ongeremd 645 kg
kogeldruk wordt niet opgegeven.

Let wel, die V6 moet je met een lantaarn gaan zoeken!!
De turboDiesel doet het voor dezelfde trekgewichten, Motor is krap-aan, maar als je kunt rijden, is het te doen. De 4-pitter benzine is domweg niet toereikend qua vermogen. De grote adder onder het gras is de onbekende kogeldruk. Check dat terdege voor aankoop!!!
Bedenk dat de jongste Vitara's 10 jaar oud zijn, dus opletten op de staat van onderhoud is wel het minste om te doen.

Alle gegevens: http://www.autoweek.nl

Dus dan zou je met deze dus ook geen 2-paards met 2 paarden kunnen trekken? Een kennisje van mij is namelijk op zoek naar zo'n auto want hij denkt dat deze dus wel een 2-paards kan trekken met 2 paarden erin :oo

Nee, dat kun je wel vergeten.
Naast het feit dat 1875 kg (vreemd getal?) wat aan de weinige kant is, het kan uiteraard wel met lichtere paarden, zal de kogeldruk waarschijnlijk 75 kg zijn wat dus echt te weinig is.
Het motorvermogen van 172 Nm schiet ook niet over, en dus zul je gezien het feit dat het een benzine is, behoorlijk in de toeren moeten klimmen om uberhaupt een beetje vooruit te komen.
Ik zou het dus niet doen voor een 2-paards, de kans is groot dat dit een overbeladen combinatie is, en verder zal het niet prettig rijden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 21:03

Frustrerend! Alles wat ik mooi vind is of onbetaalbaar of niet goed voor een trailer. En wat wel kan en betaalbaar is vind ik dus gewoon niet mooi..pff

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:08

Vitara zou ik ook niet doen. Die heb ik gehad voor een 1,5 paards en die had er moeite mee op de snelweg, tunnels, optrekken ed. Hij mocht ook 1400 kg trekken. Hebben nu een auto die een stuk zwaarder is en meer mag trekken (en veel meer ruimte!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:19

Pinacolada schreef:
Nou helaas valt de Jimny dus af, zonde want was er verliefd op :Y).

Ik zal weer verder op zoek, gaan naar een Kia Sportage kijken waarschijnlijk het weekend.

Welke versie, bouwjaar?
Even de V6 (zul je waarschijnlijk niet vinden in NL):
cilinderinhoud 2656 cm3
max. vermogen 129 kW (175 pk) bij 6000 tpm
max. koppel 241 Nm bij 4000 tpm

massa leeg 1570 kg
max. toelaatbare massa 2170 kg
max. laadvermogen 600 kg
max. aanhangermassa geremd 1600 kg
aanhangermassa ongeremd max. 750 kg
max. kogeldruk 75 kg

1,5 paards kan, maar met name het vermogen komt pas erg laat vrij. Slecht ontwerp voor het trekken van trailers. 2-paards kun je vergeten.

de Diesel:
cilinderinhoud 1991 cm3
max. vermogen 103 kW (140 pk) bij 4000 tpm
max. koppel 305 Nm bij 1800 tpm

massa leeg 1660 kg
max. toelaatbare massa 2260 kg
max. laadvermogen 600 kg
max. aanhangermassa geremd 1800 kg
max. aanhangermassa ongeremd 750 kg
max. kogeldruk 75 kg

Ook hier gooit de kogeldruk roet in het eten voor twee paarden. Een 1,5 kan wel, maar ook van de Diesel ben ik niet onder de indruk. 140pk is leuk, maar die 4000 toeren is erg onaangenaam!

Alle versies modeljaar 2007-2008 en steeds de duurste (4WD) versie uitgekozen voor de specifikaties. Bedenk dat oudere en/of eenvoudiger uitgevoerde versie (2WD) mogelijk minder mogen trekken!

bron: www.autoweek.nl

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:57

Als je nog steeds op zoek bent; mijn Opel Frontera staat te koop.
Is echt een ideale trek auto!
Met de gewichten zit je hiermee altijd goed. Hij weegt zelf 1757 kilo en mag geremd 2800 trekken. De max kogeldruk is 112.
Kijk eens in mijn onderschrift!
(is nog eens een super stoer ding ook!)

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:01

Heb zelf een toyota rav4 funcruiser 4x4 (3deurs) mag 1500kg trekken rijdt heerlijk en trekt de trailer makkelijk voorruit. Heb er nog geen problemen mee gehad en fijne wegligging. Daarbij best leuke auto om te zien en rijd er zelf zonder trailer ongeveer 1 op 14 mee :) Enige nadeel is de achterdeur die dus naar rechts open gaat en je dus niet helemaal open kan doen als er een trailer achter hangt, maar daar raak je aan gewend.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:02

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:21

Dwyne schreef:
Heb zelf een toyota rav4 funcruiser 4x4 (3deurs) mag 1500kg trekken rijdt heerlijk en trekt de trailer makkelijk voorruit. Heb er nog geen problemen mee gehad en fijne wegligging. Daarbij best leuke auto om te zien en rijd er zelf zonder trailer ongeveer 1 op 14 mee :) Enige nadeel is de achterdeur die dus naar rechts open gaat en je dus niet helemaal open kan doen als er een trailer achter hangt, maar daar raak je aan gewend.

dat heb ik ook met de deur van mijn auto
ik doe dan de achterbanken plat en mijn zadel via de achterdeur.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:59

Ja maar ik heb een driedeurs ;) Ik doe het zadel idd ook op de ingeklapte achterbank en dan via de bijrijders stoel mijn zadel eruit halen. Past makkelijk stoeltje naar voren schuiven en klaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:29

stefanvi schreef:
Nee, dat kun je wel vergeten.
Naast het feit dat 1875 kg (vreemd getal?) wat aan de weinige kant is, het kan uiteraard wel met lichtere paarden, zal de kogeldruk waarschijnlijk 75 kg zijn wat dus echt te weinig is.
Het motorvermogen van 172 Nm schiet ook niet over, en dus zul je gezien het feit dat het een benzine is, behoorlijk in de toeren moeten klimmen om uberhaupt een beetje vooruit te komen.
Ik zou het dus niet doen voor een 2-paards, de kans is groot dat dit een overbeladen combinatie is, en verder zal het niet prettig rijden.

Thanx! Ik zal het hem even zeggen ;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 16:09

Nou inmiddels een Daihatsu Feroza bekeken en gereden, leuk ding maar wordt m niet denk ik.

Waarschijnlijk gaan we morgen kijken naar een Toyota Funcruiser, wel een 5 deurs geloof ik..vind zelf 3 wel genoeg maar ok :Y).

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:20

Heb snel even door het topic gelezen en zie overal reacties van Jimny/Terios etc mag 1300 of 1400 trekken. Dat is heel leuk dat hij dat mag trekken maar zijn jullie ook in het bezit van een E achter B rijbewijs?

Zolang het leeg gewicht van je auto lichter is dan het laadgewicht van je trailer zoals dat vermeld staat op het kentekenbewijs van de trailer, ben je strafbaar als je E achter B niet hebt.

Pinacolada let daar dus wel op. Is de auto 1200 kilo leeg en je trailer + inhoud zwaarder dan 1200 (kijk op je trailer kenteken) dan ben je verplicht om E achter B te hebben, tenzij je een rijbewijs heb van voor 1980 (dacht ik uit mijn hoofd).

Dus ook als je een trailer van 600 kilo hebt met een shetje erin van 300 terwijl op het trailerkenteken een gewicht staat van 1400 en je auto leeg 1200 is dan ga je de fout in.

Snappie 'm nog?

Anders even zoeken hier op bokt want er zijn diverse topics over. En op sites van rijscholen wordt het ook vaak duidelijk uitgelegd.

Succes met de zoektocht naar een geschikte auto!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:35

Hoi,

Ik rij met een suzuki vitara de gewone ( zie foto ) En dat gaat prima. Als je gewoon met deze auto rijdt is die niet echt stabiel maar met een trailer wel! Hij weegt 1070 en mag 1450 trekken. Wel heb ik een 16 klepper. Heb nu een paar keer een trailer ermee getrokken en ik ben tevreden.

Afbeelding

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:39

2misty2: wat is je laadgewicht van je trailer? staat op het kenteken. meer dan 1070 kilo? zou je eens voor mij willen kijken?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:40

hetbommeke schreef:
2misty2: wat is je laadgewicht van je trailer? staat op het kenteken. meer dan 1070 kilo? zou je eens voor mij willen kijken?

Zou ik graag voor je willen bekijken ik heb alleen zelf geen trailer :D Die moet ik nog kopen. Leen nu her en der van mensen. Waarom vraag je dat ? ( ik heb een E rijbewijs gehaald mocht je het daarvoor vragen )

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:43

ik trek zelf altijd met mijn gewone vitara een 3/4 trailer of een 1/2 met een paard van ruim 800kilo. en dat trekt hij prima.. nergens last van. ja met tegen wint komen we net tot 80 maar goed.. dat vind ik te overzien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:48

mijn Terios weegt 1040 en ik mag 1400 trekken
heb wel een 4WD en BE

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:49

Was meer om een voorbeeld te geven. Ik heb ook mijn E rijbewijs gelukkig maar kom echt zo vaak tegen dat mensen geen weet hebben hoe eea in elkaar zit en maar gewoon gaan rijden. Met als gevolg dat als je een keer aangehouden wordt, je een boete kunt krijgen. Of nog erger, mocht je bij een schade of ongeluk betrokken raken, je niet verzekerd bent. Vandaar...

Komt allemaal misschien een beetje belerend over, is absoluut niet de bedoeling, wil gewoon waarschuwen, mensen erop attenderen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:28

Ik snap het ;)
Het is ook belangrijk dat ieder zich erin verdiept zeker omdat je dan niet verzekerd bent en bedoel je rijdt toch met een levend wezen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 19:04

Ik heb gewoon netjes mn BE hoor :)