Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:01

ik denk dat castreren zeker in zijn voordeel zal werken, hij hoeft dan ook niet met de frustratie te leven van opspelende hormonen.
Je hoeft niet steeds rekening te houden met merries, stel je wilt verhuizen met de pony's, een ruin kan overal bij in meestal.
En je geeft hem dan niet de kans henstengedrag te ontwikkelen zoals bijten enzo.
Ik denk dat hij als ruin ook meer waard wordt, zeker als je hem wat beleerd enzo.
Laatst bijgewerkt door Marigold op 21-09-09 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:02

hallo,

ik heb een jaartje geleden een verzorgshetlander gehad die hoefbevangen was , uiteindelijk is ze geslacht . het paardje ziet erg erg mooi uit op de foto zie je ook dat het geen lui paardje is en dat hij mooi en sierlijk loopt . misschien is er een tijdje niks aan de hoeven gedaan , ik denk dat als hij een tijdje naar de hoefsmid gaat dat dit over is , je kan anders wel vragen wat de eigenaar adviseerd

gr lisanne

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:10

Liesjuh97 schreef:
hallo,

ik heb een jaartje geleden een verzorgshetlander gehad die hoefbevangen was , uiteindelijk is ze geslacht . het paardje ziet erg erg mooi uit op de foto zie je ook dat het geen lui paardje is en dat hij mooi en sierlijk loopt . misschien is er een tijdje niks aan de hoeven gedaan , ik denk dat als hij een tijdje naar de hoefsmid gaat dat dit over is , je kan anders wel vragen wat de eigenaar adviseerd

gr lisanne

Vaak zegt de eigenaar er niks over, want die willen hun pony snel verkocht hebben en als hij dan gaat zeggen dat hij ohoefbevangen is dan kopen minder mensen hem.
Ik zal als je gaat kijken naar de pony iemand (al is het je hoefsmid) mn die er veel verstand van heeft.
want voor hetzelfde geld koop je dat paardje en kan je hem na een tijdje in laten slapen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:40

Gevonden hoor: http://www.hoofcare.nl

Wie weet heb je hier iets aan?

en voor degene waarvan het paard van de stalgenoot afgemaakt moet worden ivm kanker in de hoef.

Interessant site, over hoeven.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:42

Update
Ik heb gebelt met de eigenaars, verschillende dingen gevraagd o.a. over de (hoefbevangenheid) maar hij was toen nog niet gekapt.
Kinderen van 4 a 5 poetsen hem dus ik heb er wel een goed gevoel over.
Ik ga zondag kijken en hou jullie op de hoogte.
Ze klonken vertrouwd en vriendelijk, nu nog afwachten.

Ik ga zeker op de kringen letten.
Heeft iemand een vb. foto hiervan?

aerdenhout1

Re: Aankoop nieuwe pony, de hoeven & het geslacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:51

Ik vind het een heel apart ding! Leuk om te zien!. Hoefbevangen is ook wel waar ik aan dacht toen ik de foto's zag, maar in welke mate en hoe loopt hij nu?
Dan natuurlijk de hamvraag...wat moet je voor deze onbeleerde hengst gaan betalen? Mocht hij inderdaad bevangen zijn GEWEEST, want aan zijn beweging te zien is dat nu in een niet zo heel erge mate, dan is hij natuurlijk minder waard dan een helemaal gezonde pony.
Inderdaad zoals al iemand zei...let op de kringen in zijn voeten!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:37

Charaz schreef:
Een welsh? met die bouw en kleur?

Waar ik mijn paard leas hebben ze twee van die gebouwde welshen, alleen dan in appelschimmel.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:42

KellyZ schreef:
Charaz schreef:
Een welsh? met die bouw en kleur?

Waar ik mijn paard leas hebben ze twee van die gebouwde welshen, alleen dan in appelschimmel.

Dus hij is normaal :P
Wat zouden jullie betalen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:44

Ik denk ongeveer tot de € 300/400,-

Aangezien hij nog niet beleerd is, hij hengst is, en geen goede hoeven heeft.
Het ligt er ook aan of ik er spullen bij zou krijgen en het karakter, kan je hem niet een tijdje 'lenen', of bij jou neerzetten
om te kijken of het bevalt? En als het niet klikt tussen de paarden je hem terug brengt.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 21-09-09 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:48

1500 euro??? :oo :oo

nee, 150 tot 250 komt meer in de richting ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:55

Eigenlijk heb je wel gelijk, mijn gedachten is toch meer naar de 400,- gegaan.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:34

Marigold schreef:
1500 euro??? :oo :oo

nee, 150 tot 250 komt meer in de richting ;)

Deze prijs vind ik ook goed voor de pony.
We zullen zien :p

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:31

Tja,ieder zal er anders overdenken...
Maar hierbij mijn mening....
Kwa gevoel,als dat goed zit....doennnn!
Kwa verstand.....het is een vrij onduidelijke kruising,hengst,en zn hoeven niet optimaal.
Kwa bouw wat onduidelijk,en al met al,is het afwachten wat je ermee kan doen straks.
Wil kwa hoeven niet direct zeggen dat hij ooit bevangen is geweest,daar zijn de foto`s niet duidelijk genoeg voor,en dat kan ik er niet uithalen.
Wel kan je ermee rekening houden(kwa eventuele kosten later..) en reken dan gelijk mee dat hij hengst is,en eventueel geruint moet worden later!
Verder is het volgens mij,net zoals bij elk ander paard wat iedereen koopt,er is altijd een risico en garantie op niet ziek worden heb je nooit?
Maar alles staat en valt met je plannen voor deze hengst?
Wil je hem als grasmaaier,of ter dekking,of als sportief typje?
In het eerste geval zou ik minder eisen stellen en zou de keuze om hem te kopen van ganserharte begrijpen hoor! ;)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 01:09

Ik zou een klinische keuring laten doen door een onafhankelijke dierenarts. Ik denk dat het een kruising tussen Welsh en Shetlandpony is. Zijn voorhoeven zijn veel te plat, kan duiden op hoefbevangenheid. Op de draffoto zie je dat hij zijn rechtervoorbeentje niet normaal strekt, vind ik ook vreemd. Wat betreft het hengst zijn, als het goed gaat met je ruin en er geen merries zijn zou ik hem niet perse castreren als hij goed te hanteren is. Zelf vertrouw ik zijn gezondheid niet, afgaande op de foto's. Is het niet een leuker idee om naar een paar maneges in de buurt te gaan en te zeggen dat je een oude manegepony een goeie oude dag wilt bieden? Als de pony toch niks hoeft te doen verder..

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:46

Zo op het eerste gezicht zou ik toch ook denken dat ie hoefbevangen geweest is (m'n ouwe haf heeft ook zulke voeten, en die is vroeger altijd bevangen geweest).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:50

Als je er zelf te weinig verstand van hebt, laat dan een klinische keuring doen, voorkomt een hoop ellende.

Kwa geslacht : laten castreren !!

Kwa prijs : 150 euro is meer dan genoeg voor een onbeleerde hengst van dit formaat...

Vind zijn bouw ook erg vreemd en niet helemaal in orde. Vaak hebben die shetters groeiachterstand. Zijn achterhand klopt niet helemaal, en aan de buik te zien heeft ie al een tijdje wormen...

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:59

Neem iemand mee die je vertrouwt en verstand heeft van pony's. Dan heb je altijd nog een overlegmogelijkheid en 2 paar ogen zien altijd meer dan 1.
Vraag hem minimaal twee weken op proef. Als het niet klikt tussen jouw pony en deze zit je met de gebakken peren. Zeker als hij niet helemaal gezond blijkt te zijn.

Zijn bouw en hoeven vind ik niet echt geweldig maar waarschijnlijk is daar wel wat aan te doen. Hij ziet er wel grappig uit met die gespikkelde vacht en brutale oogjes.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 17:18

LadySierra schreef:
Neem iemand mee die je vertrouwt en verstand heeft van pony's. Dan heb je altijd nog een overlegmogelijkheid en 2 paar ogen zien altijd meer dan 1.
Vraag hem minimaal twee weken op proef. Als het niet klikt tussen jouw pony en deze zit je met de gebakken peren. Zeker als hij niet helemaal gezond blijkt te zijn.

Zijn bouw en hoeven vind ik niet echt geweldig maar waarschijnlijk is daar wel wat aan te doen. Hij ziet er wel grappig uit met die gespikkelde vacht en brutale oogjes.

De hoeven zijn nu normaal in orde, ze hebben te labg gewacht met kappen waardoor je zo leijke hoeven krijgt, nu is alles in ore.
Ik houi jullie op de hoogte, ik ga zeker letten op de kringen.

Oja, bn het vergeten te zeggen maar de bouw is niets verkeerd aan.

Heb 8 J ervaring (eigen paarden)
En 11 J rijervaring

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:38

Romyjuh_Xx schreef:
En 11 J rijervaring

Staar je niet blind op je ervaring, je bent 14 jaar. Het zou zo zonde zijn als je een berg ellende koopt. Neem iemand mee die er echt kijk op heeft, want als je afbeeldingen vraagt over de ringen in de hoeven heb je toch nog wel iets te leren ;) . Zowiezo kijkt een ander objectiever naar de pony dan jijzelf, jij bent immers voor hem gevallen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 18:04

Aukelizzy schreef:
Romyjuh_Xx schreef:
En 11 J rijervaring

Staar je niet blind op je ervaring, je bent 14 jaar. Het zou zo zonde zijn als je een berg ellende koopt. Neem iemand mee die er echt kijk op heeft, want als je afbeeldingen vraagt over de ringen in de hoeven heb je toch nog wel iets te leren ;) . Zowiezo kijkt een ander objectiever naar de pony dan jijzelf, jij bent immers voor hem gevallen.

Bijna 15 :D
In de famillie heb ik paardenmensen en kennisen van mijn ouders.
Nee, ik heb vrij veel ervaring voor mijn leeftijd.
Mijn 1ste pony heb ik gekregen toen ik 8 was en heb tot nu toe 5 pony's gehad.
Tuurlijk pak ik nog iemand mee die nog meer ervaring heeft.

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:48

ik ben heel benieuwd , of het wat word.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:55

Als je veel verstand van hebt en je hebt paardenmensen die er verstand van hebben.

Waarom zet je deze topic neer?

Als jullie er verstand van hebben?

Van help me aub :P , enzo.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:03

Romyjuh_Xx schreef:
In de famillie heb ik paardenmensen en kennisen van mijn ouders.
Nee, ik heb vrij veel ervaring voor mijn leeftijd.
Mijn 1ste pony heb ik gekregen toen ik 8 was en heb tot nu toe 5 pony's gehad.
Tuurlijk pak ik nog iemand mee die nog meer ervaring heeft.

als je in 6 jaar tijd 5 pony's verslijt vind ik dat niet echt een aanbeveling voor je paardenkennis, en ook niet voor die van je ouders. Bovendien ben je 14. Ik denk niet dat hij meer dan de slachtprijs waard is. Let op dat je geen krakkemikkige pony koopt. En verder, veel plezier met hem.

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:25

@TS; Volgens mij wil je deze pony heel graag hebben :)

Maar ben daarom juist extra kritisch! Als je m graag wil hebben dan ben je namelijk snel geneigd ergens langs te kijken of direct te geloven wat de eigenaar zegt.

Kijk goed naar je doel > waarom wil je deze pony, wat verwacht je van hem. En voldoet hij daaraan. En is de prijs in verhouding.

Kijk daarnaast bijvoorbeeld ook zelf goed naar de hoeven, geloof niet zomaar dat ze hem alleen te lang gewacht hebben.
Zijn bouw vind ik ook een beetje vreemd en niet typisch welsh, inderdaad zelfs een beetje dwerggroei-achtig. Maar als je hem puur als gezelschapspony en grasmaaier wil gebruiken zal dat misschien geen probleem zijn.
Controleer (of laat conrtroleren) of hij daadwerkelijk 3 jaar is.
En kijk ook of beide testikels zijn ingedaald, als je een klophenstje koopt wordt castreren een namelijk duur grapje.

Áls ik hem zou kopen als gezelschapspony zou ik hem laten castreren, dan heeft de pony meer rust (wordt niet gefrustreerd)
De eigenaar heeft minder last van hengstengedrag en de kans dat het goed gaat met de D-pony wordt vergroot.

Succes met kijken en let goed op ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 01:37

Swift schreef:
Ja het deed mij dus ook een beetje aan dwerggroei denken, maar ik heb er verder te weinig verstand van om er echt een onderbouwd oordeel over te geven.

Dwerggroei??
Ik vind hem keurig qua bouw, super leuke pony, lijkt me een leuk dier om mee te gaan mennen!

Die hoeven zou ik idd even overleggen met een goede hoefsmid, ze zijn idd vrij plat en dat kan op hoefbevangenheid duiden. Als ze alleen te lang zouden zijn zou de voorkant niet omhoog wippen, daar zijn ze nog niet lang genoeg voor en de achtervoeten mankeert weinig aan zo te zien.

Je zou hem wss beter kunnen ruinen, dan ben je eventuele narigheden gewoon voor.
Het is wel verstandig om even te testen of hij en jouw paard goed kunnen opschieten door hem even een paar dagen op proef te nemen. Het zou toch zonde zijn dat je hem koopt en na 2 weken blijkt het echt niet goed te komen met jouw paard.