ze blijft maar grazen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: ze blijft maar grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:07

Wat merel_93 zegt gebruik ik ook altijd als mijn paard weigert mee te lopen. Druk er op en gelijk los zodra ze mee komt. Maar als paard dan tussendoor bedenkt dat er wel een spriet gras mee kan krijgt ze een tik. Meestal met halstertouw tegen de neus.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:55

inderdaad even een zweepje mee...en als je het paard dan op zijn donder geeft omdat ie naar beneden duikt moet je een word bedenken wat je er heel streng bij zegt (bv foei of wat mij betreft olifant) als je dit woord iedere keer gebruikt als ie gras gaat eten en dit in combinatie met het zweepje zal ze als het goed is vrij snel snappen dat dat woord betekent dat ze iets doet wat niet mag. en er hopelijk dan ook naar gaan luisteren

wat dat betreft zijn het net hondjes:D

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 10:50

doekenbas
die van jou vind ik wel erg goed.
ik ga het vanmiddag proberen
HEEEL erg bedankt :D

Tedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:08

Je kan beter een keer wat harder een tik geven, dan 10 kleine tikken.. anders gaat je paard gewoon door..

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 21:01

Nou ik ben vandaag met me zweepje bezig geweest.
en het hielp echt GEWELDIG !
ze doet het echt niet meer.
maar natuurlijk ga ik vaker met het zweepje
todat ze het helemaalgewend is

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:18

Heel goed :D En nu consequent blijven, dat is het belangrijkst!!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:50

TS: Je kan beter je paard 1 keer goed aanpakken, dan 10 zachtjes, ik ken je probleem, die van mij deed het ook. Gewoon 1 keer vóór zacht maar duidelijk, gaat ze dan toch door, meteen een wat "hardere" tik geven en desnoods je stem verheffen.

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 20:27

Nou ik heb de tijd hoor
en ik vind het alleen maar leuk om haar iets te leren

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:29

Dat met die tijd snap ik niet? Ik bedoel dat het voor je paard fijner is. ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:33

Je moet echt laten merken dat je er niet van gediend bent, als de aanpak die je nu gebruikt geen indruk maakt, zal ze ermee verder gaan. Ze heeft er toch niks van en vind het niet erg genoeg om ermee te stoppen en naar je te luisteren.

En inderdaad zoals Denisee11 zegt, beter 1 keer goed dan 10 keer zachtjes. Laat merken dat je het niet wilt, gebeurd het nog dan even goed duidelijk maken, met stem, tik, wat helpt. Maar geef van tevoren wel even een 'waarschuwing'.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:29

Ik heb juist geleerd om telkens op dezelfde manier te reageren, zodat het paard het 'spelletje' op een gegeven moment zat wordt en op een gegeven moment aan jouw lichaamshouding al ziet dat het niet mag wat hij doet en het daarom niet zal doen.

Ik zou zelf het risico van 'één keer goed' niet nemen, zo'n klap kan verkeerd vallen en dan heb je er gelijk een paard dat kopschuw is bij... (bijvoorbeeld)

Je wilt toch dat een paard doet wat je wilt omdat hij begríjpt dat doorlopen veel fijner voor hem dan stilstaan en graseten, in plaats van dat hij bang voor je is?
Een paard moet naar je luisteren vanuit respect, niet vanuit angst.

Maar zo te lezen gaat het al en stuk beter met het doorlopen dus dat is heel goed, en net als wat Monster_tos zegt: consequent blijven!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:25

Ik denk niet dat veel paarden zullen begrijpen dat doorlopen fijner is als gras eten :P En dingen zoals aandacht vragen, schrapen etc. kun je dan idd maar beter negeren. Maar gras eten is geen spelletje voor je paard, maar gewoon iets waar je paard zin in heeft. En een paard wat tijden het lopen met jou gras gaat eten heeft geen respect voor je. En als een paard in de kudde geen respect heeft voor zijn meerderen dan kan hij een klap verwachten.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:39

Ik bedoel ook niet dat het gas eten een spelletje is. Ik heb het over het (dominantie-)spelletje van: Het paard eet, dus jij bouwt druk op met het halstertouw en als dit niet veel uithaalt tikjes met de zweep op de achterhand of schouder (steeds harder > is ook een vorm van druk uitoefenen) en als het paard meegeeft, geef jij ook mee door direct alle druk los te laten.
Jij bepaald wat hij doet. Op een gegeven moment zal het paard dit wel zat worden: telkens dat gehannes als hij staat te eten, dan loopt hij liever door!

Ik zal het proberen uit te leggen:
Paarden vinden comfort belangrijker dan eten, de volgorde van dingen belangrijk zijn voor paarden is letterlijk: 1. veiligheid, 2. comfort, 3. spelen en 4. eten. Zelf neem ik 'spelen' maar een beetje voor lief want het verschilt ontzettend veel per paard hoe speels ze zijn en dus hoe belangrijk ze het vinden.
Als een paard dus ergens gaat eten, betekent dat dat de veiligheid en de comfort er al zijn. Als je niet wilt dat hij gaat eten, doe je dat dus door één aspect dat belangrijker voor het paard is, weg te halen.
Nou, de veiligheid weg te halen heeft natuurlijk geen zin, je kunt moeilijk de omgeving eng gaan maken zodat het paard stopt met eten... ;)
Dus speel je in op zijn comfort. Je maakt het eten voor hem zo oncomfortabel mogelijk en het doorlopen zo comfortabel mogelijk, dan verkiest hij lopen boven eten.
En aangezien jij bepaalt wat het paard doet, in dit geval dus lopen of eten, win jij het dominantiespelletje en zal hij meer respect voor je hebben.

Nogal ingewikkelde uitleg voor een simpele handeling ;) Je vergelijking met een kudde is goed: het dominantere paard bepaald wat het onderdanige paard doet, dat probeer ik ook uit te leggen.
Maar er is één verschil: paarden kunnen geweld tegen elkaar gebruiken omdat het allebei paarden zijn. Allen wij zijn roofdieren en dus als wíj geweld gebruiken tegen een paard, komt dit over als een aanval van een roofdier op een prooidier! En denk maar niet dat een paard dan zal doen wat je van hem vraagt...

Onze taak is júist zijn vertrouwen en respect te winnen, om wat van het paard gedaan te krijgen.

Pfoeh, nogal een lang stukje :P

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:12

Ik snap je uitleg merel, maar het is niet echt mijn manier. Als ik met ze loop en ze wil gaan eten dan krijgt ze een mep. Ik ga niet steeds wat opbouwen tot mijn paard denkt mens hou eens op te klieren. En de meeste paarden denk echt niet meer dat wij roofdieren zijn.
En mijn paard vertrouwd mij absoluut, en heeft ook zeker respect voor me. Een tik als ze te ver gaat is in mijn ogen geen probleem.
( Dit is puur mijn mening en mijn idee hier over )

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:14

Elk paard reageert hier anders op. Bij de mijne hoef ik mijn stem maar te verheffen en het is over. Bij dit paard is dat blijkbaar niet het geval, daarbij moet je wat meer je best doen als je wilt dat hij naar je luisterd

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:03

@ Monster_tos: tja, dat kan, ieder zijn eigen manier! ;)

Alleen nog even dit kleine dingetje: je hebt wel gelijk dat paarden ons vaak niet meer aanzien voor roofdieren, omdat ze natuurlijk van jongs af aan al met mensen opgroeien en inzien dat mensen vaak niks kwaads van plan zijn.
Maar mijn verzorgpony is er dan weer net wel zo één, die vertrouwt mensen voor geen meter en daarom doe ik het dus op mijn manier!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:17

@ Merel
Dan moet je dat ook absoluut doen!!! Zulke paarden krijgen van mij ook echt niet zomaar een tik, dan kun je gelijk opnieuw beginnen met alles.

LipsLikeSgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:08

Ik zou zelf idd een zweepje mee nemen en hem dan een tik op de hals geven als hij wil eten.. Slaan op de neus of waar dan ook bij het hoofd zou ik never nooit doen, straks heb ik een kopschuw paard, nou, nee dankje. Ik ga liever wat nogmrlaer met mijn paard om.