Niet verkeersmak......niet buiten horen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:55

Helmpie schreef:
Heb met belangstelling dit onderwerp gevolgd. Ik heb zelf een 100% bomproof paard maar.....ook die kunnen schrikken en dan wegvluchten. Het blijft een dier nietwaar! Ik wilde alleen maar zeggen jong of oud, ervaren of niet...er kan altijd wat gebeuren.

Dat vind ik ook en daarom moeten medewegebruikers daarom denken.

Je kan een paard laten wennen aan verkeer aan de hand en op rustige dagen op de weg. Maar zelfs het meest bomprove paard kan wel eens schrikken.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:55

Loesje88 schreef:
Tamadine schreef:
Daarnaast moet je gewoon voor de eerste paar keren begeleiding te voet of fiets mee nemen of eerst veel gaan lopen met het paard en op plaatsen waar bij het begin geen auto's komen.

Sja, mijn pony is erg op mensen en andere paarden gericht, dus ik kan 'veilig' naar buiten als er iemand mee gaat te paard of te voet/fiets, maar alleen is een heel ander verhaal... dus hoe zou ik dat laatste stukje 'alleen in het verkeer' moeten doen? dan maar nooit alleen de weg op?

Blijft een lastige kwestie. Ik ga nu dus nooit alleen de weg op omdat ik het niet verantwoord vind. maar anderzijds zou ik het wel graag willen omdat er maar weinig mensen een buitenritje willen maken bij mij op stal...

Zoals iemand al zei, heel veel oefenen. Desnoods ga je met 2 mensen ernaats lopen en dan eens geen paard mee nemen. Kijken hoe ze dan reageert. Reageert ze goed, dan gaat er 1tje op en dan eentje ernaast lopen. Gaat dat goed gaat er 1tje op en eentje ernaast fietsen zodat deze kan inspringen op de benodigde momenten. En na een hele lange tijd oefenen kan je vanzelf wel een keer alleen. Of dat er iemand achter je aan fietst. En dan ook eerst kleine stukjes. Dan steeds wat uitbreiden. Bij het begin veel dezelfde stukken en pas als je zeker bent van je zaak de plaatsen uit gaan breiden.

Er zijn echt zoveel dingen mogelijk, alleen moet je er soms wel aan denken...

Gr Mara

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:33

PP-->BRT

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 01:10

Flash is imo verkeersmak geworden doordat ze in een wei aan de weg staat.
Alles dendert daar voorbij van wandelaars met paralu's tot grote vrachtwagens die langs haar wei moeten keren omdat ze zich vergist hebben met de snelweg die ook op 100 meter afstand ligt.
Verder op 200 meter dendert er ook om het half uur een trein voorbij.

Toen ze vier weken onder het zadel was ben ik alleen een ritje door het dorp gaan maken en besefte me dat ze nergens van schrok en dat ik zenuwachtiger was voor bv auto's en ook nog een een groot landbouw werktuig wat we moesten passeren.
Door te doen alsof er niets gebeurt geef je al rust aan je paard of je paard aan jou.
Dat is een stukje vertrouwen en daar kun je aan werken zeker als je regelmatig met hetzelfde of je eigen paard op pad gaat.
Vaak denk ik dat de ruiters zenuwachtig zijn en dat overbrengen op hun paard.

Heel grappig twee weken geleden was ik voor het eerst in het donker aan het rijden, passeerde een paar stilstaande auto's en ineens begonnen de lichten van de auto waar we net langsliepen te knipperen en een raar geluid.
Iemand die met zijn afstandbediening de autodeuren opende :+ .
Flash liep gewoon door maar ik schrok me wezeloos, dacht dat er marsmannen gingen landen whahaha.
Daarna merkte ik dus dat Flash ook schrok, waarom omdat er eigenlijk niets gebeurd maar aan mijn schrikreactie maak ik haar onzeker.
Een foute actie van mij maar net zoals het vluchtgedrag van paarden zijn er soms dingen onvoorkomelijk.

Wat mij opgevallen is met ruiters zodra ze denken dat hun paard niet verkeersmak is nemen ze de teugels korter knijpen de knieen aan en gaan goed in het zadel zitten voor als er wat gebeurd.
Alleen al deze verandering geeft aan het paard door dat er iets gaat gebeuren en daar door wellicht bestempelt word als niet verkeersmak.

Als het paard geen ernstige dingen meegemaakt heeft in het verkeer kan je imo rustig door het verkeer heen, mits je als ruiter ook rustig bent en je paard jou vertrouwt.
Verder kun je zelfs op manege terrein oefenen met een brommer, auto, grondwerk enz en evt met andere verkeersmakke paarden naar buiten, hoewel ik daar persoonlijk ook niet helemaal van overtuigt ben.
Ik zou het gewoon rustig aan opbouwen, bv wanneer er weinig verkeer is en steeds een stukje verder als je merkt dat je paard zenuwachtig word een aai en praat een beetje om hem gerust te stellen en je zult zien dat het steeds beter gaat en als je zekerder bent eerst aan de hand is ook goed je paard laten kijken naar enge dingen en als het kan laten ruiken wil ook helpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 01:13

Tamadine schreef:
Het is helemaal waar dat er iets kan gebeuren, maar ik vind dat als je op een paard zit je er voor moet zorgen dat je de risico's zoveel mogelijk inpertk als dat je kan.

Ik reed tot 2 jr terug een volbloed paard van 30 die echt wel verkeersmak was. Maar altijd als er een tractor of vrachtwagen aan kwam bleef ik op een breed stukje berm staan. Ook al reageerde ze nooit, maar ik neem het risico gewoon niet dat mocht ze 1 keertje wel reageren. Soms stond ik wel paar min te wachten, maar veiligheid voor het gehele verkeer en vooral voor mijn paard, gaat bij mij voor alles.

Liever 1 keer te voorzichtig, dan fatale aflopen.

Oftewel ken uw paard. Zo voorkom je al een heleboel ellende. Ik weet bijvoorbeeld dat het een heel slecht idee is om waar dan ook met mijn paard een paar minuten stil te willen staan := Dus dat doe ik ook niet ;)