mijn pony geschoren en ze heeft het koud.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinka__

Re: mijn pony geschoren en ze heeft het koud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:29

ik zou der ook gewoon weer scheren en een dikkere deken op doen.

Mijn paardje word ook altijd geschoren en die heeft genoeg aan 200-300 grams. *is ook een tinker en heeft het niet zo snel koud*. Maar als jou paardje het wel koud heeft zou ik gewoon een dikkere deken opdoen!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:34

Waarom zou je een paard willen scheren? Dat zweet wat tijdens het rijden kan ontstaan kan niet zo veel kwaad. Ben je toch bang dat je pony verkouden wordt dan kun je ook een zweetdeken kopen (of de fleecedeken daarvoor gebruiken) :)* Heeft je pony verder ook geen last meer van de kou.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:40

laura1986 schreef:
Waarom zou je een paard willen scheren? Dat zweet wat tijdens het rijden kan ontstaan kan niet zo veel kwaad. Ben je toch bang dat je pony verkouden wordt dan kun je ook een zweetdeken kopen (of de fleecedeken daarvoor gebruiken) :)* Heeft je pony verder ook geen last meer van de kou.

Met een bezwete pony in de winter red je het niet met een fleechedekentje hoor! Ik heb vorig jaar ook uit elende geschoren, wat een drama! Anderhalf uur na het rijden nog steeds zeikesnat en als je haar dan buiten gooide (onder het mom van 'paarden kunnen dat best zelf regelen') om vervolgens een hoestende pony te hebben.

Ik zou ook lekker scheren en een dikkere deken opdoen. Had je pony voor het scheren ook al een deken op ofniet?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:50

Wat doe je dan om je paard zo nat te krijgen dat hij in anderhalf uur niet (enigzins) opdroogt? Voor je m buitenzet moet de huid in ieder geval weer droog zijn en de ademhaling en temperatuur weer normaal. Want paarden zijn van nature wel met een hele handige vacht uitgerust waar ze zich prima mee redden, maar die paarden gaan zich (lijkt mij hoor) niet voor de lol zo kletsnat rennen. Door te scheren neem je je paard het zelfregulerende vermogen af, en mij lijkt dat juist het belangrijkste. Gezien ze de dekens niet zelf kunnen regelen.

Ik zal me er verder niet mee bemoeien. Misschien heeft iemand die dit lees er wat aan, en als je het er niet mee eens bent dan moet je dat ook lekker zelf weten ;)

Voor degene die meer info wil, kijk een op een site als paardnatuurlijk ;) http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:01

Wat denk je van een normale training? Sommige paarden krijgen een hele dikke vacht en ja dan worden ze zeiknat en dan heb je ze niet zomaar droog.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:12

laura1986, gewoon fanatiek trainen :). Als mijn pony een dikke vacht heeft dan is ze vaak met losrijden al bezweet en nee dat droogt voor geen meter! En ja, dan gaat ze hoesten!

En precies wat je zegt, paarden gaan zich voor hun lol inderdaad niet kletsnat rennen. Heel goed, dat doen WIJ en dus moeten we misschien ook iets anders reageren dan hoe een paard zich normaal in de natuur redt en zijn vachthuishouding regelt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:33

Mijn paard is vorige week geschoren, helemaal kaal inclusief hoofd..hij staat 24/7 buiten en heeft nu een zomerregendeken op, wel gevoerd.
Hij heeft het NIET koud. Ben zelfs snachts naar de wei gelopen en om 06.00 uur om te voelen onder de deken, alles lekker warm.
Hij krijgt pas een tussendeken op als het echt af gaat koelen.