Welke deken nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:30

Sorry, maar hier verbaas ik me dus echt over... Paarden die nu al onder dikke dekens staan??? Mijn paard (nu ruim 23) staat heeft in de afgelopen 17 1/2 jaar dat ik haar heb maar een paar keer met deken op gestaan en dan alleen bij strenge vorst zoals bijvoorbeeld afgelopen winter. Ze staat gewoon 24/7 buiten en voelt zich prima zonder extra jas. En ja, er wordt gewoon met haar gereden in de winter ook al heeft ze dan een wintervacht. Kost alleen iets meer tijd voor ze droog is en iets meer poetswerk voor ik ga rijden ;)

touchofpink

Re: Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:34

Mijn paard heeft alleen snachts een zomerdekentje op. Dit is ook omdat ze voor het eerste jaar in een buitenstal staat en gewend is om een binnenstal te hebben. Met overdag dekens opdoen wacht ik nog maar eventjes.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:37

Mijne heeft nog geen deken op, maar zit al wel best dik in der vacht.. :=
Maar toch wil ik liever nog niet beginnen met dekens, omdat het overdag nog echt warm is!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:46

Maar je kan ook alleen 's nachts een deken opleggen. Overdag is het inderdaad nog te warm, maar 's nachts zakt de tamperatuur soms al behoorlijk.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:22

Die van mij kregen altijd rond deze tijd snachts een katoenen dekentje op of 0 grams regendek.

En ergens eind oktober gaat pas het 200 grams dek op.( ligt ook aan de temperatuur hoor )

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:49

zodra de dagen korter worden, komt de wintervacht in aantocht. om dit een beetje binnen de perken te houden (ik wil niet scheren) doe ik er een deken op sinds half sept.
Omdat ik geen kans heb om iedere keer wanneer het regen de zomerdeken af te doen en de regendeken om te doen heb ik permanent de regendeken om gedaan. uiteraard zonder vulling want het is nog aardig weer. geen vorst ed.

succes met je beslissing

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:50

Deken??? kom op, het is 20 graden. En dat terwijl de comforttemperatuur van een paard beneden de 15 is. met andere woorden; voor een paard is het nog steeds knap warm!
Alleen als hij 's nachts buitenstaat, kan er 's nachts een dekentje op, als je de haargroei wilt remmen.
Overigens is dat effect beperkt; de haargroei wordt vooral gestimuleerd door verandering van daglengte (korter daglicht). Een daglichtlamp op stal zal meer helpen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:56

Ik heb sinds gisteren een regendeken met fleecevoering erop liggen.

Daarna gaat er er 200 grams op, dan een 350 grams en mocht het echt koud worden dan de 200 gr onder de 350 gr.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:14

Waar woon je? Op de Noordpool 8-)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:15

leintje_ schreef:

:Z

Hier koelt het s nachts al af naar krap 10gr!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:19

Jeanine84 schreef:
leintje_ schreef:

:Z

Hier koelt het s nachts al af naar krap 10gr!

Precies! Wat is dan een regendeken met fleecevoering :roll:

Begrijpend lezen is ook heel erg moeilijk, de rest van de dekens is de volgorde van de komende winterperiode :o? ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:24

hier een goed ademende regendeken verder nog niks
mijn winterdekens liggen nog mooi opgeborgen op zolder

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:29

Ik had al een regendeken opliggen, maar heb deze er afgelopen weekend weer vanaf gehaald, het was ineens zo warm dat ze eronder stonden te zweten. Momenteel staat ze gewoon onder een vliegendeken, wil d'r het nu niet aandoen om kou te vatten doordat ze staat te zweten onder dekens. Mocht ze een gigantische vacht krijgen, dan laat ik dr van de winter gewoon scheren.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:05

Die van mij staat ok nog niet onder een deken.. Overdags staat hij op de wei, savonds en snachts gewoon in een binnenstal.

Dekentje nog niet nodig.. Heerlijk weer en zn vacht is ok nog super. :)

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:17

Mijne staat dag en nacht buiten, nu nog zonder deken. De temperatuur is mij daarvoor te hoog. Mocht het wat kouder worden een ongevoerde regendeken. Hij zit nog mooi kort in het haar, dat zal wel veranderen nu de dagen korter worden.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:22

De mijne heeft een zomerdeken op. Dat is vor nu wel dik genoeg. 300 gr? Dat vind ik echt te overdreven..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:34

Mijn paard staat al 3 weken dag en nacht met een ongevoerde regendeken. Ik bekijk elke dag wat het weer de volgende dag doet en als het te warm wordt dan haal ik de deken er vanaf 's morgens voordat ik ga werken. Als ik niet in september al begin met een dun dekentje dan moet ik haar in de winter 3 keer scheren. Bij een paard dat volop in training staat zijn lange haren gewoon niet zo handig.

Om nu al te beginnen met een 300 grams deken lijkt mij overigens ook wat overdreven. :)

suusje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:20

een zomerdekentje hebben de meeste bij ons op!

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 20:25

De mijne staat in een buitenstal dus heb er voor gekozen ze snachts een zomerdeken op te doen (kwik zakt toch wel tot 10 graden snachts) De gevoerde regendeken die als volgende fase dient moiet nog gereinigd worden maar jeetje 23 euro voor een deken wassen pff niemand andere suggesties om hem fris te krijgen?? Hij stinkt momenteel naar muizen en rat. Heb hem al in de wasmachine gehad maar deze is helaas niet groot genoeg om goed te kunnen reinigen.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:29

Mijn Engelse Volbloed staat nog zonder deken..
Hou wel de temperatuur goed in de gaten, zodra het onder de 10graden wordt 's nachts krijgt hij een ongevoerde regendeken op.
Overdag zoals nu met dit weer niks!!!
Regent het overdag de hele dag dan weer die ongevoerde regendeken..
Gaat de temperatuur 'snachts onder de 5graden dan krijgt hij een 200grams regendeken om en overdag(als het kouder wordt) zijn ongevoerde regendeken..
Om nu al een 300grams om te doen is wel vroeg maar ieder voorzich natuurlijk!!!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:35

Die van mij staat onder een zomerdeken.

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:30

Die van mij staat ook onder een ongevoerde regendeken, met de zomerdeken er onder was ze ook aan het zweten. Maar goed de zomerdeken zelf is niet waterdicht. Ik dacht dat het weer slechter werd en ze zeggen als je eenmaal begonnen bent met een deken moet je hem er ook op houden. Op zich had ik nog wel even kunnen wachten met de deken maar goed, ik wil wel graag dat ze een dunne vacht heeft. Kan niet na de les nog een uur op stal blijven wachten om de zweetdeken te wisselen met de winterdeken van de winter.
Zag net dat het volgende week naar 17 graden gaat en morgen nacht wordt het 7 graden.
Succes ermee.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:07

VSW-->SV

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:18

Ik dacht, ik ga dit topic eens lezen voor wat meer info want we gaan bijna de winter in en dat is voor het eerst dit jaar met ons eigen paard. Maar zoveeeeeel verschillende meningen.
Succes iedereen met de moeilijke keuzes 8-) 8-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:02

Zal ik eerlijk zijn ? :o
Olivier heeft 'snachts de winterdeken al weer op! :o

Maar dat is vanwege het feit dat ik hem niet wil scheren, en hij van de winter geen ijsbeer is!
Olivier heeft een Longaandoening.(pb) En vandaar dat ik de deken nu gewoon al op moet doen.
Als het straks hartje winter is, gaat de wollen deken er onder! :j ( zo'n dunne schaapsonderdeken! :j )