paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Restyle

Re: paard heeft ataxie, maar is bij mij goedgekeurd?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:11

Mijn ervaring bij handelaren is: als je een onhandelbaar of niet gezond paard heb, bellen ze hier een handelaar en die haalt hem zo op. Dus ik zou al nooit een paard bij een handelaar kopen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:16

ik snap het probleem niet, je zegt zelf dat het paard momenteel nergens last van heeft? hoe moet een DA dan zeggen dat het niet goed is???

misschien heeft de vorige DA wel een fout gemaakt.

ik snap niet dat mensen zich drukmaken om iets wat wel eens zou kunnen gebeuren, voor hetzelfde geld valt ie volgende week een keer tijdens het spelen en breekt zijn benen :+
als als als....

geniet er nu van, en bewaar zorgen voor als ze nodig zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:04

@dana.. dat van zijn benen breken bij het spelen is helaas al gebeurt., alleen dan niet gebroken.. 6 weken verband ivm een vleeswond. (maar dat is ook al weer heel wat anders)

maar waar ik mij druk om maak is dat ik straks verder kom in de wedstrijden, ik straks misschien tegen dit probleem aanloop. dan kan ik dan niet verder en gaat het mij een hele hoop geld kosten. (dierenarts kosten etc) en omdat ik haar nu nog maar een half jaar heb, heb ik meer kans lijkt mij dan dat ik het na 5 jaar ga doen.

en nu ik dit weet zal ik bij elke onregelmatige stap gaan denken dat het mis is en kan ik dus lastig rijden. ik wil gewoon met een gerust hart op mijn paard gaan zitten en vragen wat ik maar wil.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:24

maar dan laat je hem nu toch goed nakijken? als je paard ataxie heeft, en je meld dat bij een keuring dan lijkt me dat ze het kunnen vinden?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:26

precies. dat is ook wat ik nu ga doen. maar als blijkt dat ze het dus echt heeft? wattan?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:27

dan kun je alsnog de handelaar aansprakelijk stellen lijkt me.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:31

het lijkt mij dat die dan zegt, ja maar de dierenarts heeft hem goedgekeurd. maar ja dan nog indd.

we wachten af. ik schrijf een brief aan de dierenartsen praktijk voor een second opinion

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:32

Geld dit niet gewoon als 'verborgen gebreken'? :)
Of wist die handelaar er ook niets vanaf?

Ik weet er trouwens ook niks van hoor,
dus pin me er niet op vast :+

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:33

de handelaar wist er van, dus die zou in het geval van ataxie, dus gewoon fout zitten, degene voor TS had dat al gemeld

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:35

Ok, maar dan is het grootste probleem toch opgelost?
Of denk ik nu heel dom? :o

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 13:51

nou ik weet niet of de handelaar het wist. had hij het geweten, dan kon ik hem zo terug brengen. het nadeel is, dat ik haar heb gekeurd en dat ze goedgekeurd is toen. dus dan is het voor de handelaar makkelijk om te zeggen. ze was toch goedgekeurd.

pfff ik weet het niet meer hoor. mijn vraag is dus ook.. bij wie moet ik eerst aankloppen. de handelaar of de dierenarts

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:02

@TS:
Het is een heel verhaal maar vergelijkbaar met het jouwe. Misschien heb je er wel iets aan

Ataxie is inderdaad een grijs gebied...
Mijn paard was oorspronkelijk gekocht door mijn vriendin. Thor was toen arm bespierd en niet getraind. Ze hebben hem klinisch laten keuren. een Da met goede naam laten komen en je raadt het al. ... Zware ataxie was zijn verdict. Hoe hij het constateerde? Kleine voltes stappen.(bijna "omtrekken") en nadien hettrekken aan de staart, en tenslotte achterbenen kruisen en kijken wanneer thor corrigeerde. Thor coorrigeerde 2 op de drie keer gewoon niet. Een ander Da is er bij geweest die zie dat het paard gewoon wat slap was en dat je ataxie alleen echt kon vaststellen door het paard met contrast vloeistof in te spuiten. Dit was echter nogal duur tov van de prijs van Thor.Uiteindelijk hebben ze het paard dus niet genomen. De vriend van mijn mama heeft Thor overgenomen omdat die het verhaal van de ataxie niet geloofde. Ik ben thor blijven rijden. We beginnen nu aan onze contragalop, zijn bezig met travers en appuyementen. Ik heb nooit op geen enkel moment aangevoeld dat Thor last had met zijn achterhand. Integendeel, nooit had ik een paard met zo'n motor en zo'n balans. Nog steeds staat hij af en toe overkruist met zijn achterbenen. Ik kan hem zo neerzetten en hij corrigeert soms wel en soms niet. Ik weet echt niet of hij het heeft... maar hij werkt en loopt correct en goed. Hij heeft geen last... Moet het meer zijn?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:41

Een paard van onder de 3500 met een lichte ataxi... dat is geen verborgen gebrek :n

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:47

''Ik wil de sport in en wil er zeker van zijn dat mijn paard alles wat ik vraag lichamelijk aan kan. en daar ga ik nu aan twijfelen. en eigenlijk wil ik dit paard dus niet.'

Ben ik dan de enige die dit stom vind ? Je hebt hem al een half jaar, en omdat je er geen wedstrijden mee kan rijden moet je hem gelijk niet meer ?
Jeetje.
Sportambities hoger dan de liefde voor je paard ?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:15

@sabinee__ ik heb er echt wel slapeloze nachten van hoor. maar ik heb geen paard waar ik straks niet op kan rijden en dat was wel de prognose toen van de dierenarts als ik de vorige eigenaar mag geloven. en ik wil niet op een paard rijden wat het niet aan kan. geen liefde voor het paard vind ik kort door de bocht.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:23

Als ik je eerste post goed begrijp is het paard bij jou altijd normaal te rijden geweest. je hebt niks gemerkt van de ataxie totdat je er via het internet achter kwam.

Ataxie kan over verloop van een aantal maanden best wel verbeteren, afhankelijk van wat de oorspronkelijke oorzaak was. Misschien zal hij er nooit meer last van hebben. Maar niemand kan de toekomst voorspellen. 100% zekerheid zal je niet krijgen.

Een paard terugbrengen naar de handelaar nadat je hem al langer dan 6 maanden hebt, terwijl hij bij jou eigenlijk altijd goed loopt, lijkt mij een onmogelijke zaak.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:42

daarom wil ik ook graag een second opinion zodat ik zeker kan stellen dat ze nu weinig mankeert. ataxie is nogal wat vind ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:03

Verplaatst van MD naar TAO.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:58

Een second opinion bij een DA die het paard al gekeurd heeft? Kun je niet beter alle beschikbare info verzamelen (dus ook gegevens opvragen van de eerste kliniek en vragen waar ze toen dachten dat het probeem precies zat) en dan naar een hele nieuwe, onafhankelijke DA gaan?

De twee rapporten die er al zijn, zijn een momentopname geweest, kliniek 1 zal zeggen dat het paard toen echt duidelijk ataxie had en kliniek 2 zal zeggen dat het ten tijde van hun keuring echt niet zichtbaar was, dat lijkt me een makkelijke zaak. En waarschijnlijk hebben ze allebei gelijk ook nog. Ik zou er zelf een derde naar laten kijken, gewoon naar hoe het nu is. Komt er iets twijfelachtigs uit, kun je vergelijken met wat de eerste keuring aan resultaten liet zien. Komt er niets uit, dan ga je gewoon lekker van je paardje genieten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:11

Joltsje schreef:
hallo,

graag zou ik jullie advies willen hoe dit aan te pakken. en dan niet op gevoelsmatige basis, maar op realistische basis.

Ik heb nu een half jaar een paardje. gekocht van een handelaar. ze is 10 jaar en liep op L2 niveau zei hij. leuk paardje, klinisch laten keuren en ze is goedgekeurd. waarschijnlijk een tijd niet gereden, dus niet heel erg bespierd. toen gaan trainen. ging goed. wel kreupelgevoelig omdat ze haar achterbenen nog een stukje doorschuift bij het lopen. met ijzers was dit op de lossen. verder erg rennerig, Osteopaath er bij gehad en die gaf aan dat ze erg vast zat in de rug. ze is nu 2maal behandeld. verder is de hoefstand door de hoefsmid zoveel mogelijk gecorrigeerd. al met al ging het steeds beter enkele wedstrijden gereden (zonder resultaat) en naar trainingsweek in ermelo geweest.

omdat ik het idee had dat het toch wel een paardje met verleden was, deed ik een oproep op bokt. de vorige eigenaar meld zich en geeft aan het paard 3 maanden te hebben gehad. ze vonden haar niet goed en hebben haar meegenomen naar de kliniek in emmeloord. PAARD HAD ATAXIE. ze hebben hem teruggebracht naar de handelaar, het was zijn pakkie an. via via is hij bij de handelaar bij mij in de buurt gekomen en zo bij mij. laten keuren en GOEDGEKEURD. een paard kan toch niet binnen 3 maand herstellen van ataxie?

Ik wil de sport in en wil er zeker van zijn dat mijn paard alles wat ik vraag lichamelijk aan kan. en daar ga ik nu aan twijfelen. en eigenlijk wil ik dit paard dus niet. had ik dit van te voren geweten, had ik het paard NOOIT GEKOCHT. Naar mijn idee is de dierenarts hier dus fout geweest. Ook de handelaar had dit kunnen weten. Ik heb er heel veel tijd en kosten in gestoken en dat blijkt dus voor niets te zijn.

Nou heb ik het rapport van de kliniek waar ze verklaren dat het paard ataxie heeft en niet meer geschikt is voor de sport. en ik heb het rapport van mijn dierenarts dat ze klinisch is goedgekeurd.
WAT KAN IK DOEN? WIE KAN IK VERANTWOORDELIJK STELLEN?

Neem eens contact op met de vwe, dit geflikker met paarden en gedupeerde eigenaren moet toch eens afgelopen zijn, dit had zeker in zijn medisch paspoort moeten staan, wel bekeuring krjigen als je hem niet hebt maar verder geen dierenarts die hem invult, de dierenarts die hem gekeurd heeft heeft zeker een steek laten vallen , ik zou het hier niet bij laten zitten en desnoods met het tuchtcollege contact op nemen.
Sterkte

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:11

Joltsje schreef:
daarom wil ik ook graag een second opinion zodat ik zeker kan stellen dat ze nu weinig mankeert. ataxie is nogal wat vind ik.

Ja ataxie is inderdaad nogal wat. Daarbij hangt het er overigens wel vanaf waardoor het is veroorzaakt (die vraag heb je nog niet beantwoord) en of het wel of niet te verhelpen is. Licht atactische paarden kunnen prima functioneren, maar je gaat er geen grand-prix mee worden.

Waar ik onderhand wel een beetje mijn vraagtekens bij begin te zetten is de lage prijs die je hebt betaald en jouw voornemen met dit paard de sport in te gaan, zoals je het schreef. Ik vind dat op zich een combinatie die moeilijk te rijmen is, maar dat kan aan mij liggen.

Mag ik een onaardige vraag stellen? Dacht je met de aanschaf van dit paard voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten en blijkt dit in de praktijk helaas niet het geval te zijn? Please correct me if I'm wrong, maar dat is onderhand wel een beetje het gevoel dat me bekruipt als ik dit topic lees.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:23

Ik snap niet wat iedereen zeurt over die lage prijs en sporten?Ik rijd zelf ZZlicht met een paard van 3000 euro en met een paard van toen nog geen 5000 gulden,Z2 met een paard van 3500 euro en zit met alle paarden regelmatig in de prijzen.Onzin dus.

Een kennis van mij heeft een aantal jaar geleden een paard gekocht voor rond de 10000 euro en die goed laten keuren(dacht ze)Ik ben hem gaan rijden maar het paard wilde maar niet sluiten.Nooit kreupel en super lenig.Maar 'zitten' ho maar.Bleek atactisch te zijn.Waarschijnlijk dus in de keuring geen goede controle geweest op ataxie.Kijk dus goed of dat bij je keuring wel gedaan is.Bovendien nu eerst al je bevindingen op papier zetten en aangetekend naar de handelaar sturen.Vraag daar in om een oplossing,dreigen met stappen ondernemen zou ik nog niet doen.Kijk eerst wat hij er mee doet.Een goede handelaar gaat over zo'n bedrag niet moeilijk doen of zoekt een ander paard voor je.Succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:33

ambre schreef:
Ik snap niet wat iedereen zeurt over die lage prijs en sporten?Ik rijd zelf ZZlicht met een paard van 3000 euro en met een paard van toen nog geen 5000 gulden,Z2 met een paard van 3500 euro en zit met alle paarden regelmatig in de prijzen.Onzin dus.

Ik zeg niet dat dit niet kan gebeuren, maar volgens mij is dit meer uitzondering dan regel. Overigens wel fijn om te lezen dat het dus wél kan.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:34

eppie38 schreef:
Neem eens contact op met de vwe, dit geflikker met paarden en gedupeerde eigenaren moet toch eens afgelopen zijn, dit had zeker in zijn medisch paspoort moeten staan, wel bekeuring krjigen als je hem niet hebt maar verder geen dierenarts die hem invult, de dierenarts die hem gekeurd heeft heeft zeker een steek laten vallen , ik zou het hier niet bij laten zitten en desnoods met het tuchtcollege contact op nemen.
Sterkte

Eppie: wat had die keurende DA dan moeten zien volgens jou? Het paard WAS niet atactisch op het moment dat hij gekeurd is. TS is met het paard op wedstrijd en trainingsweek geweest zonder enig probleem. Denk je dat dat kan met een atactisch paard? Hoe had die DA dan moeten weten dat hij het eerder gehad had? Het paard kan het hem niet vertellen! Ik denk niet dat een klacht tegen hem bij het tuchtcollege hier op zn plaats is.
Het is ook maar een DA en geen helderziende, wat verwacht jij nou eigenlijk?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:58

Als je enkel over de ataxatie valt zou ik hem deftig laten keuren met de technieken die bestaan,maar ik heb de indruk dat je je paard moe bent door het karakter en vooral dat je na enkele wedstrijden niet vooruit bent gekomen zoals je in je begin post schreef.

Als in het onderzoek ataxatie vastgesteld wordt en je de getuige (vorige eigenaar mee hebt) dan is je zaak al half gewonnen,maar als hij geen gebrek heeft,is de handelaar je niets verschuldigd.
Maar dan heb je nog steeds dat paard waarmee je nog niets verder bent gekomen.

Wat weegt dan het zwaarst!