Vraagje aan zelf startende juryleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:02

ik probeer als jurylid altijd rekening te houden met de deelnemer als het paard bv kijkerig of bang is omdat ik daar zelf met starten ook mee te maken heb. Vind het dan jammer, als ik zelf bij een jury moet rijden, die daar geen begrip voor heeft..(waarschijnlijk zelf al jaren geen wedstrijden meer gereden heeft) en alleen maar "spanning"...op het protocol zet en niet kijkt hoe de deelnemer met die spanning omgaat, en toch een goede dressuurproef neerzet. Ik kan me als jury op dat moment beter in een deelnemer verplaatsen..denk ik..omdat ik zelf ook actief als wedstijdruiter ben.

daffodil

Re: Vraagje aan zelf startende juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:05

Ik heb hier toch ook wel wat last van hoor, ik blijf er niet voor weg bij een wedstrijd want dan zou ik toch wel heel erg ver weg moeten gaan starten.

Recent met een wedstrijd werd ik vlak voor mijn eigen starten aangesproken door een jongeman die mij herkende en hij kwam me nog even bedanken omdat hij vond dat ik hem zeer leuk en goed gepunt had. Waarop ik geantwoord heb dat ie dat zelf gedaan had door zo goed te rijden maar......toen vroeg hij dus of ik zelf moest rijden en hij zegt oh leuk dan blijf ik even kijken!

Slik.....want nee zelf rij ik dus absoluut niet voor zulke hoge punten!!! Wij maken er binnen ons vrienden- en juryclubje regelmatig grapjes over, daar heb je weer zo'n kneus die zelf niet kan rijden maar wel over de rest oordeelt.....maar goed als je dat echt serieus gaat denken, moet je stoppen met één van beiden en ik wil dat niet!

Het is eigenlijk hetzelfde als met lesgeven, ik geef veel en graag les maar zal me nooit voordoen alsof ik zelf alles wél kan! Dat is namelijk niet zo en zal ook nooit zo worden. Dat neemt niet weg dat ik leuk les kan geven (gezien het aantal aanmeldingen en de groei van onze vereniging heb ik die conclusie maar getrokken) zonder dat in mijn eigen rijden nou direct te kunnen laten zien!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 06:37

Gezien de reactie van Leonora, waar ik idd overigens niet omvroeg, is het wel gelijk weer duidelijk hoe de vork in de steel zit in ruiterland.

Je wordt er dus wel degelijk op aangekeken, ook al staat je eigen rijden volledig los van het jureren.

Ik ben er nog niet uit. Grote kans dat ik stop met een van de twee.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:17

@Fitzroy hoelang jureer je dan al eigenlijk,en is dit ineens gekomen of had je het al vanaf het eerste moment?

Lijkt me wel erg wanneer je dit hebt en als ik jou was zou ik me gewoon een voorstelling maken dat je zelf in het juryhok zit,dus dat je voor jezelf rijdt.

Wat ik wel merk is dat wanneer je op een bepaald niveau rijdt of gereden hebt met meerdere paarden men wel een verwachtingspatroon heeft wanneer je de ring in komt maar dat is niet omdat je specifiek jurylid bent.

Zo kreeg ik van de week een reactie van jij gaat komend weekend wel je punten halen voor het Z,ik zeg sorry dan moet ik gemiddeld per wedstrijd dus 2 proeven per dag en dan 2 dagen 3 winstpunten rijden aangezien ik er nog 6 nodig heb!!
Ja da kunde gij makkelijk zeggen ze dan,nou ik zeg 1 per proef vind ik al goed hoor en zeker in het M2 omdat dat toch 1 van de moeilijkste klasse is,maarja wanneer je t/m M1 iedere proef 2 tot 3 winstpunten behaald hebt en meerdere paarden in het Z gereden hebt verwacht men dat waarschijnlijk dat het peanuts is en denk niet dat dat te maken heeft met het geval dat ik jureer in de klasse B t/m L2.

Nou Fitzroy ik kan je maar 1 ding adviseren....Laat je niet gek maken door diegene die aan de kant staan en ik zou zeker mijn eigen wedstrijden niet opgeven voor het jureren!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:37

De kunst is inderdaad om je er niets van aan te trekken maar ja dat valt niet altijd mee! Ik zal nooit een topdressuurruiter worden, ben erg laat begonnen met rijden en moet hard werken om steeds een stapje hoger te kunnen komen. Dat heeft niets te maken met het beeld wat ik in de ring wil zien, dat staat daar los van.

Er zijn tig juryleden die zitten te jureren en zelf al in geen tien jaar een paard van dichtbij gezien hebben, ik denk dat ik toch altijd liever dat jurylid heb wat zelf ook zijn/haar best doet om steeds iets verder te komen, hoe langzaam en/of moeizaam dat misschien ook soms gaat!

Fitz, gewoon allebei blijven doen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:51

Ik ga dit najaar de jurycursus doen maar merk doordat ik lesgeef al dat mensen bepaalde verwachtingen van je hebben.Zelf leg ik de lat ook hoog en ga dus alleen onder het oog van bekenden rijden wanneer ik zeker weet goed voor de dag te komen.Met jonge beesten of met promoveren naar een hogere klasse ga ik liever wat verder weg.

Met jureren is er natuurlijk het probleem dat je 'bekender' wordt in een grotere regio.Ik zou namelijk liever niet te dichtbij mijn eigen regio willen jureren.Ik heb liever geen bekenden in de ring.Zeker in de begin periode lijkt het me zo moeilijk!Je moet toch zelf even je draai vinden en ik zal in het begin echt niet zo constant zijn in het pnt.Door hierover na te denken ben ik wel anders tegenover jury's gaan staan.

Moet ik helaas bekennen dat ik het ook wel eens denk:zelf kun je anders helemaal niet zitten...Maar dat zal er in de loop der rijd wel uit gaan denk ik.Hoop dat ik een rechtvaardig jurylid wordt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:28

Kom op Fitzroy, laat je door dat soort mensen niet kisten!

Het is vaak een bepaalde groep ruiters dat zo praat, vaak zijn het niet de ruiters die bovenin het klassement rijden.
Bij dit soort opmerkingen vraag ik me ook altijd af wie het zegt en kijk ik even in het profiel en als dat profiel leeg is dan kijk ik iets verder. Ik kwam nu foto's tegen van iemand die ook nog niet direct het nivo van Anky benaderd. Ik haal dan m'n schouders op, zij zal haar best doen, maar jij en ik doen dat ook.

Als de eerste proeven met m'n 4-jarige mislukken zullen er mensen zijn die dat leuk en grappig vinden, nou, van mij mogen ze!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:40

Hee Fitz, je laat je lol in het rijden en jureren toch niet afpakken door een paar gefrustreerde ruiters???
Ben je gek! Je doet gewoon je best en een beetje ervaren ruiter weet dat een goede proef rijden echt niet vanzelf gaat en afhankelijk is van meer factoren dan alleen een kundige ruiter.
Wees zelf het goede voorbeeld van sportief gedrag en gewoon gaan met die banaan. Sta erboven hoor!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:44

Inderdaad gewoon lekker gaan rijden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:52

Dat moet je je echt niet door een ander aan laten doen hoor.
Ik weet nog toen ik pas jureerde dat er een 'bekende' van mij echt hardop naast mijn auto stond te roepen:

"hoe hebben ze die muts hier uit kunnen nodigen om te jureren, die heeft NET PAS haar jurydiploma en denkt er verstand van te hebben, bla bla bla"

En dus zo hard dat ik het echt wel moest horen. Zijn dochter moest bij mij in de ring rijden (arme kind werd tijdens de proef ook eens door hem als voorlezer verrot gescholden omdat ze het niet goed genoeg zou doen).
En zo denk je dan hogere punten te gaan scoren?!

Laat je dus niet gek maken door frustraties van andere mensen. Dat is hun probleem en niet het jouwe.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:02

Een jury is toch ook maar een mens, die probeert een goede proef neer te zetten? Ik denk wel dat een jury door het volgen van de cursus beter weet dan een gemiddelde wedstrijdruiter waar naar gekeken wordt. Daarom vind ik het ook erg leuk en vooral ook leerzaam om bij jury's te schrijven. Dan zie je het van de andere kant.

En heel veel bijv voetbaltrainers kunnen heel goed trainen/beoordelen, maar zelf niet voetballen. Dus waarom zou dat bij paardrijden niet kunnen. Denk wel dat zoals al geschreven is, als je zelf (met gespannen) paard rijd, eerder kijkt naar hoe ruiter problemen oplost. Maar ja, je moet nog steeds de oefeningen die gevraagd worden tonen.

Niet stoppen hoor met jureren, maar gewoon proberen te genieten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:39

Fitzroy schreef:
Gezien de reactie van Leonora, waar ik idd overigens niet omvroeg, is het wel gelijk weer duidelijk hoe de vork in de steel zit in ruiterland.

Je wordt er dus wel degelijk op aangekeken, ook al staat je eigen rijden volledig los van het jureren.

Hier wil ik even op reageren als ruiter (ookal, is daar niet om gevraagd).
Iedere ruiter heeft wel eens een mindere proef, ook ruiters die tevens jureren.
Bovendien is er ook een verschil tussen zélf rijden en zíen hoe een paard loopt/gereden wordt.
Zo zijn er Z-ruiters die er geen 'oog' voor hebben om bepaalde dingen op een andere ruiter over te brengen en (recreatie)ruiters die bepaalde dingen heel goed over kunnen brengen of signaleren zonder zelf iets 'gepresteerd' te hebben.

Kortom: naar mijn idee heeft het rijden van een jurylid vrijwel niets te maken met het jureren van een jurylid.
Een jurylid moet kunnen zíen en signaleren, als een jury dat kan is het in mijn ogen een goed jurylid. Welke punten ze zelf rijden maakt mij echt niets uit. :)

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:33

Fitzroy schreef:

ik wil hier ook als ruiter even op reageren, ookal jureer ik niet.
ik krijg les van iemand die wel jureert en zelf ook wedstrijden rijdt,
zij rijdt echter niet altijd de sterren van de hemel en rijd ook echt weleens proeven dat ze geen winst heeft terwijl ze zelf gewoon eerlijk etc jureert. zelf zegt ze hierover: zolang ik zelf maar fijn rijd is alles goed!
dat is juist prima vind ik zelf, hiermee laat je ook als jury zien dat je maar een mens bent en dat het niet altijd perfect hoeft! en je ookal ben je jury, gewoon dezelfde doelen hebt dan de gewone ruiters waartoe ik zelf bijvoorbeeld behoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:07

Ook wat Pion zegt, er zijn mensen die zelf niet echt denderend rijden, maar die wel heel goed kunnen zien bij andere combinaties hoe ze kunnen verbeteren. Dat zijn dus mensen die goed kunnen les geven of wellicht jureren.

Terwijl anderen die wellicht de sterren van de hemel rijden niet goed onder woorden kunnen brengen wat ze bij anderen zien (of het niet zien). Die kunnen dan dus niet goed les geven of jureren.

Daarnaast zit er ook nogal een verschil in of je als jury gewoon hobbymatig met je paarden bezig bent en misschien leuk net met je jonge paard in de ring aan de start bent verschenen of dat je echte professionele ruiter bent.

Overigens Fitz, de keren dat ik jou als jury heb gehad vond ik je heel eerlijk jureren :-)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:01

Ik vind jureren in dit verband ook nog wel wat anders dan trainen. Een jury hoeft "alleen maar" aan het ideaalbeeld te toetsen. Dat leer je vooral door heel veel te kijken, daar hoef je het zelf niet per se voor gereden te hebben. Ik jureer zelf ook niet maar het valt me op als ik wel eens bij een wedstrijd schrijf dat ik veel te veel met een "instructeursblik" zit te kijken.

Zelf hecht ik er niet erg veel waarde aan wat een jury verder in z'n vrije tijd doet. En in het specifieke geval van Fitzroy heb je volgens mij al lang bewezen wat je waard bent ;)