schamen voor bodyprotector?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:48

LVNN schreef:
Je bent veel slimmer als je een bodyprotector draagt

Nee, dat is net zo fout als erom lachen.

Citaat:
het voelt ook veilig.

...en dát is zelfs onslim en geeft een groot nadeel aan.

Niet vallen is onvergelijkbaar veel veiliger dan met wat voor bescherming ook vallen.
Het is uitermate ónveilig als de valbescherming je een veilig gevoel geeft want dat leidt onvermijdelijk tot risicogedrag.

Zie ´risc compensating´ en ´peltzman effect´. Je kan het dan zelf beter níet dragen en dat is nog afgezien van de nadelen van het dragen zelf.

hc

Elpharo

Re: schamen voor bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:59

HC- snap wat je bedoelt- maar als een bodyprotector jou net even de zelfverzekerdheid geeft die je nodig hebt om op het paard te stappen, dan denk ik dat het ok is....

Ik rijd zelf ook met een bp. Inmiddels is het voor mij net zoiets als een cap en voel ik me raar zonder tenzij ik een bodywarmer aan heb, dan schiet het er wel eens bij in.

Mensen vragen wel eens waarom ik er met één rij, maar mensen vinden het nooit raar. Nu weet ik niet hoe dat op een grote manege/pensionstal is- want daar kan om de raarste dingen scheef gekeken worden, dus tsja, wat doe je er dan aan.

Ik denk dat je een goede reden hebt om een bp aan te willen trekken, dus even verstand op nul, aan jezelf denken en lekker gaan rijden....

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:07

In het begin schaamde ik me ook dood.. Maar nu, naa een tijdje. Als ik mijn springfoto's bekijk vind ik het er stiekem wel stoer uitzien :P.

JaleesaDeje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:52

Je hoeft je zeker niet voor een bodyprotector te schamen. Ik gebruikte hem altijd bij het springen en niemand keek raar op dat ik hem aan had. Ik voelde mij er veel veiliger in, want het beschermt je voor en achter zijde bij een val.
Zonder bodyprotector nam ik ook geen sprong

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:38

JaleesaDeje schreef:

Dat geeft het risico aan van veiligheidskleding; het nodigt uit tot risicogedrag.

hc

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:43

Groot gelijk dat je er één draagt. Ik heb zelf ook een bodyprotector gekocht voor het springen, maar trek hem nu ook aan bij buitenritten. Merk dat veel mensen dat overdreven vinden, maar stel dat er iets gebeurt ben je maar wat blij dat je hem aanhebt.
Mijn dochter wil de bodyprotector ook niet aan en laatst heb ik haar tijdens het springen moeten dwingen hem aan te trekken. Vervolgens is ze door een zeer plotselinge weigering van haar pony er voor de hindernis afgegaan en vol met haar rug tegen een staander en vervolgens op de balken gesmeten. Wat was ik blij dat ik haar gedwongen had de protector te dragen. Die heeft haar rug zeker beschermd!!!! De val was een erg naar gezicht en weet niet wat ze gehad had als ze er met haar onbeschermde rug vol ingeknald was!!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:39

Ik vind het goed dat je nadenkt over veiligheid. Als andere mensen daar een probleem mee hebben, is dat eigenlijk hun probleem en niet het jouwe. Moeten ze lekker de andere kant opkijken. Ik snap best, dat je je misschien een beetje zelfbewust voelt in het begin met die protector aan, maar misschien gaat dat na een paar keer ook wel weg en hoort het er net zo bij als je rijlaarzen en cap. En als ik naar mezelf kijk (ik draag geen bodyprotector), ik let eigenlijk niet zo op of anderen zo'n ding wel of niet dragen. Ik kijk meer naar hoe mensen rijden en hoe het paard beweegt, let echt op hele andere dingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:09

Riscio = kans x ernst van de gevolgen.

Paardrijden is een behoorlijk complexe activiteit waarbij zowel de kans als de ernst van de gevolgen bepaald worden door de kennis, kunde en vaardigheid van de ruiter.

Door te ´rijden´ onder gecontroleerde omstandigheden met beschermende kleding beperkt men ook de kans en de gevolgen doch als symptoombestrijding.
Dat is zinvol MITS het geen substituut is voor het streven naar inherente veiligheid.
Je kwetsbaar voelen is een heel nuttige raadgever en een goede motivator tot verhogen van vaardigheid.
Elpharo noemde de inverse: een stukje zelfvertrouwen door beschermende kleding kan ook bijdragen tot ontspanning en daardoor een deur openen naar toename van vaardigheid.

Helaas is het streven naar controle in de regel een rem op ontwikkeling en leidt veiligheidskleding tot risicogedrag.
Maak gerust gebruik van het nut van beschermende kleding maar stap alsjeblíeft niet in de valkuil van het vermeend veilige gevoel. Een bp en cap maken niet dat je beter rijdt, staan dat zelfs erg makkelijk in de weg.
Door vaardigheid niet vallen is veiliger dan vallen met harnas aan.

hc

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:54

bietjuhh schreef:
oke sinds vorige week zaterdag heb ik een bodyprotector aangeschaft.
Nu merkte ik gisteren toch wel dat ik een beetje naja schaam of bang ben voor de reactie's hier op
zijn er meer mensen die het de eerste paar keer met een bodyprotector ook hadden?

ik zal even vertellen waarom ik er mee rijdt.
in februari heb ik een ernstige rug operatie gehad ze hebben 14 wervels vast gezet omdat deze scheef gingen
en toen daarna nu ik weer mag rijden vondt mijn zus het dus heel belangrijk om een bodyprotector te nemen ik was er ook echt van over tuigd omdat zij haar paard nog meer heeft vanaf december dusja echt kennen ken je hem dan nog niet en hij is nog jong dus verstandigste oplossing vonden wij.

Maarja zoals ik net al zij was ik gisteren toen ik er op mocht toch wat onzeker enz..

(weet niet of het hier goed staat maarja dacht wel dat bodyprotector een harcement is ;) )

sgatmen moet jejezelf nooit!

je bent wie je bent, en dit draag je tog voor je veiligheid?
en denk je dat je de enige bent met een bodyprotector?

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:43

Ik vind het okee als iemand een bodyprotector draagt. voorkomen is beter dan genezen he. Ik moet wel zeggen, ik zie soms mensen lopen die half verzuipen in dat ding. of zich haast niet meer kunnen bewegen. dat vind ik wel een beetje lachwekkend

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:45

Schamen, nee joh! Die dingen zijn niet voor niets gemaakt, moet je zien hoeveel mensen zo'n ding dragen. Niets raars aan, gewoon lekker aandoen.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:33

Gewoon dragen, Veiligheid boven alles;)

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:22

ik vind het altijd een beetje dubbel,
Zo'n ding kan je wel goed beschermen maar je kan net zo goed je been breken. Daarbij komt dat als je valt je volgens mij beter vrij in je rug kan zijn om je val goed neer te laten komen zoals doorrollen ofz:P Ik kan er niet mee overweg mjaa ieder zn mening ;)

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:47

Mijn dochter heeft ook een bodyprotector. In haar groep zijn er maar twee (inclusief mijn dochter dus) die dit dragen. Ze is al twee keer eraf gevallen, waarvan 1 keer op haar rug. Ik hoor haar er niet over en ze doet hem zelf om, zelfs als ik het vergeet. Het is ook zo, dat een bp iets 'nieuws' is. Net zoals fietshelmen voor kinderen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 11:53

Huertecilla schreef:
JaleesaDeje schreef:

Dat geeft het risico aan van veiligheidskleding; het nodigt uit tot risicogedrag.

hc

Ik ben heel zuinig op mijn gehoor en heb daar beschermingsmiddelen voor, riscogedrag verhogend? Nee, zonder deze bescherming zou ik de situaties nog opzoeken (uitgaan b.v.) alleen neem je maatregelen om mogelijke schade te beperken.

Je hóeft je niet altijd veiliger te voelen met beschermingsmiddelen. Ja een cap is een fijn idee om op mijn hoofd te hebben, echter ik voel me net zo onveilig/veilig omdat ik nog andere vitale lichaamsdelen heb die genoeg kunnen oplopen. Dus die vlieger gaat niet altijd op :n

Echter ts, heb jij rugletsel opgelopen, gewoon lekker die bodyprotector aan doen. Mocht er wat gebeuren ben jij nog veel kwetsbaarder op die plekken en is het fijn dat je deze aan hebt en je daar beschermen.

vivaldi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:04

Ik draag ook altijd een BP omdat ik een erg slechte rug heb.
Een arm of been breken is toch even iets anders dan je rug breken.
Bij mij nodigt het nou niet bepaald risicogedrag uit, vindt dit ook een beetje een rare opmerking.
Als ik in mijn auto stap ga ik ook niet anders rijden als ik mijn veiligheidsgordel om heb gedaan.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:09

vivaldi2 schreef:
Als ik in mijn auto stap ga ik ook niet anders rijden als ik mijn veiligheidsgordel om heb gedaan.

+:)+

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:15

Is het werkelijk zo dat mensen met een bp (of andere veiligeheidskleding) aangemoedigd worden tot risicogedrag? HC, jij bedoelt dat bijv. mensen niet zouden springen zonder bp, maar met bp wel? Terwijl ze daar eigenlijk nog niet aan toe zijn? Dat vind ik toch nog een moeilijke hoor...ik vermoed dat de meeste mensen een cap en bp op en aan doen om zich te beschermen voor het geval dat. Het is iets heel persoonlijks. Ik heb misschien wel dankzij mijn bp juist meer pijn gehad. Ik viel en rolde niet mooi door (niet dankzij de bp, gewoon omdat ik zo pertinent niet wilde vallen dat ik veel te verstijfd was, dom dus) en viel of net onder of net op de rand van mijn bp. Ik zal nooit weten hoe precies. Ik viel precies op het stukje zijkant/.rug waar de aanhechting van je spieren in onderlijf en bovenlijf zitten. Ouch, ik heb goed veel pijn gehad. Het is dus niet gezegd dat een bp heilig is of dat je niet valt. Ik zal ook niet weten of ik ook nog op een ander deel van mijn rug gevallen ben toen wat dus minder pijnlijk is geweest....je kan het zo slecht vergelijken heh.

We gaan er maar gewoon vanuit dat de vitale onderdelen beschermd zijn en dat je ook met bodyprotector verantwoordelijk moet rijden....

Laatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:15

Ik draag op de manege een bodyprotector omdat het verplicht is, hier doet iedereen het en is het dus zeker niets om je voor te schamen. Was het niet verplicht geweest had ik me er ook zeker niet voor geschaamd als ik een bodyprotector zou dragen. Het is dan een stukje veiligheid waar ik zelf voor had gekozen, en daar hebben zij niets mee te maken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:18

Hoe zit zo een bodyprotector eigenlijk?
Ik moet er 1 van mijn moeder als ik me paard in ga rijden...

LiekeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:23

Ik zou me er echt niet voor schamen. En ik denk niet dat iedereen met een bodyprotector nu ineens gevaarlijker gaat rijden... Het is een veiligheidsmaatregel die iedereen zou moeten overwegen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:25

HC, sorry maar wat een onzin.

Ik rijd altijd met autogordel om, dat betekend dus dat ik dan ook harder rijd :+

Wat een beredenering :')

BP is een hot item, op veel manege's word het zelfs aangeraden bij de kleintjes.

Alleen maar veiliger bij een eventuele val !

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:58

Alves, hoe een bp zit, ligt eraan wat je koopt...
Heb sinds kort de race-safe en hij zit echt prima.
HC je hebt gelijk, maar ik denk ook dat het misschien wel eens positief risicogedrag kan zijn. Bv als een paard ergens niet langs wil, kan het zijn dat ie normaal wegspringt, maar omdat de ruiter zich net iets safer voelt en nu bv wel been geeft is er niets aan de hand terwijl je anders misschien bijna in de sloot had gelegen.
Dan hoef je eigenlijk niets raars te doen (of risco's te nemen in de zin van: kom we gaan daar overheen we hebben toch bp's)

Als ik zonder autogordel rij, realiseer ik me dat de hele tijd en dus ga ik anders rijden. Dat heeft niet alleen te maken met snelheid, maar met zekerheid en vertrouwen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel, kan het niet zo heel goed uitleggen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:03

Niks om je voor te schamen hoor, veel mensen rijden tegenwoordig met een BP. :)

Loes7s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:47

Als jij het fijn vind om met BP te rijden, lekker doen!