Opzadelen voor wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SoloLotte

Re: Opzadelen voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:23

Hoi Het hangt er bij mij een beetje vanaf hoe ver een wedstrijd is..
Bij een klein stukje leg ik het op, bij wat verder doe ik het daar.
En is het op gras doet mijn vader de schroeven en ik zadel mijn paard..

Groeten

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:56

Ik denk dat opzadelen op het terrein handiger is, maar als je echt van tevoren wilt opzadelen moet je wel zorgen dat je singel/neusriem enz, niet te strak zit, want dat is niet zo fijn voor je paard als hij daarmee vervoert wordt. :o

Lucido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:53

Ik doe het nooooit, ook al moet ik maar 5 min met de trailer.
Ik vind het gevaarlijk, als je pony wat doet en hij raakt in paniek
raakt je pony gewond en kun je je zadel wel vergeten!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:56

Mijn instructrise zegt ook altijd tegen mij dat het heel erg gevaarlijk is om je zadel in de trailer op te hebben. Als er iets gebeurd,er ligt wel iets hards op zn rug! Plus met het zelfde gemak zadel je m op op wedstrijd ;) En anders gewoon de tijd nemen en oefenen.

Tiloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:11

Ik persoonlijk vind het altijd het beste om op de wedstrijd zelf te zadelen. Als je paard wat onrustig is op vreemd terrein met opzadelen, neem er dan extra de tijd voor en zorg ervoor dat je zelf ook rustig en niet (te) gespannen bent.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:15

Ik zadel mijn paard op wedstrijd gewoon in de trailer, dan is hij lekker rustig kan hij nog wat hooi plukken of gewoon lekker rustig staan en is er ook niet te veel om hem heen. Doe ook in de trailer het hoofdstel om kan hij er zo uit en geen kans om weg te sneaken en zo is hij de rust zelve als hij eruit komt en ik dus ook :P

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:57

Op stal doen wij al het zadel op, peesbeschermers om en de stiften al in. In het voojaar/herfst/winter gaat er vrijwel altijd een (zweet)deken overheen, dus dan blijft alles sowieso schoon.
Maar ook 's zomers blijft het witte dekje altijd spierwit.

In de trailer doe ik het hoofdstel om.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:04

Als ik iemand mee heb op wedstrijd die me helpt, dan doe ik eerst hoofdstel om in de trailer, en dan laat ik die ander haar buiten vast houden, omdat die niet zenuwachtig zijn voor de wedstrijd en dan zadel ik haar op en doe de proppen en zo.

Ben ik alleen dan zadel ik haar in de trailer op, en doe de proppen dan ook op trailer in, dan hoofdstel om en dan van de kar. ze kan dan geen kant op.

en heb het in het begin toen ik zelf echt heel erg zenuwachtig was, laten doen door mensen die me dan hielpen ging ik zelf even blokje om, om tot rust te komen en dan kwam ik terug stond ze opgezadeld klaar, en kon ik er zo op. werd ze tenminste met opzadelen niet gek van mij

Piwie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:39

Ik vind het persoonlijk maar link om je paard opgezadeld op de trailer te zetten, hij kan weet ik waar overal achter blijven hangen. Bovendien naar de les is heenrijden uit de trailer en rijden, wedstrijd niet, daar staat hij langer op de trailer.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:36

Ik vind het gewoon gevaarlijk, mijn zadel heeft me 1500 euro gekost en daar ben ik gewoon heel zuinig op. Een jong dier kan nog wel een scheef de trailer uitstappen, niet echt een prettig gevoel als hij dan een beetje langs de kant schuurt.

Stiften vind ik helemaal niks voor op de trailer :n. Alleen al niet voor de bodem, laat staat voor de veiligheid van het dier. Wij moeten wel eens een half uur rijden en bij aankomst ga ik altijd eerst kijken bij de ring. Staat mijn paard daar lekker een uur scheef op zijn ijzers...als ze een beetje schrappen, krassen ze de hele bodem kapot.

Ik zorg dat ik ruim op tijd aanwezig ben en rustig me de tijd er voor kan nemen. Bij schroeven zorg ik dat er watjes in de gaten zitten, dan zitten ze er zo onder. Veiligheid gaat voor alles.

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:41

Wij zadelen ook altijd thuis al op. Alleen zadel, geen hoofdstel dat vind ik te riskant. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Dekje wordt ook niet vies. Meestal ging er toch een fleecedeken overheen maar in de zomer niet. Dan moet je gewoon even zorgen de de zijkant van de trailer een beetje schoon is (zeg maar het deel waar de paarden tegenaan kunnen gaan staan).

Op concour opzadelen vind ik altijd zo'n gedoe. Onze pony's staan ook gerust een uurtje met zadel op hoor. Singel niet te strak.. Zou niet weten waarom niet?

Miss_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:10

Ik vind het persoonlijk niet zo handig..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:16

Hoi,
Mijn E-pony ging in de trailer liggen als het zadel op lag...
Raar maar waar!!! Misschien omdat door de bochten het zadel erin poorde...
Als er geen zadel op hem lag was er geen probleem!!! Sindsdien zadel ik pas op bij aankomst!!! ;)

RensSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:13

Je neemt een otzettend groot risicco

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:21

Ik zou het niet doen, gewoon wachten totdat je er bent en dan pas zadelen..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:24

Ken wel meer mensen die het doen, vind het zelf te riskant voor mijn zadel er even van uit gaande dat het paard zelf niks misdoet Hoofdstel deden wij altijd in de trailer in, en dan buiten het zadel op. Ik kon ook in de trailer opzadelen maar deed dat eigenlijk enkel op het einde toen ik anders in het donker moest zadelen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:27

Ik zadel pas op wedstrijd op, dan maar wat langer werk daar (zoveel scheelt het ook weer niet) vind het behoorlijk eng om mijn paard met zadel op te laten staan, straks is mijn zadel stuk, of gaat er iets mis met stijgbeugel en schrikt ze etc :)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:34

Mijn paard is altijd verschrikkelijk druk op wedstrijd en je krijgt 'm dan super lastig opgezadeld. Vooral met aansingelen gaat ie rondjes om je heen dribbelen etc. etc. Met zadel op de trailer zetten lijkt me niet fijn voor het paard en ook niet voor m'n zadel. Maar hoe doen jullie dan je paarden opzadelen in de trailer??? Want in onze 2 paards staat ze dan 'klem' en krijg ik haar net zo goed niet aangesingeld want dan kom ik er niet bij? en de stang kan ik er ook niet achterweg halen want dan gaat ie direct in de achteruit.

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:47

Vindt het zelf ook niks als ik een opgezadeld paard zie in de trailer.
Zadel altijd op concour op, kan pony gelijk ook het terrein verkennen(net als ik) :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:50

Ik zou het zelf ook niet doen. Veel te bang dat er iets mis gaat.

Maar volgens mij zie ik de paarden van de bereden politie ook altijd gezadeld en al van de trailers/vrachtwagentjes afkomen. En die zijn toch ook wel heel regelmatig onderweg. Als het zo vaak mis zou gaan, dan zou de politie het waarschijnlijk ook niet doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:51

Anoeska schreef:
Als het zo vaak mis zou gaan,

maar het hoeft maar 1x goed mis te gaan....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:53

Ik durf het zelf ook niet hoor, maar dat komt omdat ik helemaal niet dapper ben met dat soort dingen. Ik dacht alleen dat als 'professionele' mensen als de bereden politie het ook deden, dat het dan misschien best zou kunnen.

_Luuc_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:42

Maar het verschilt natuurlijk ook enorm per paard.
Maar over het algemeen, waarom zou je je paardje zolang met een zadel laten staan en met hoofdstel al om....

Galeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:05

Zelf zou ik het daar doen, want straks is je paard al opgezadeld en dan blijkt dat er veel vertraging is, en dan staat die wel erg lang met ze zadel op. ;)

dressuur21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:20

Ik zadel ook gewoon op bij de locatie waar ik start. Als je paard rustig is of je bent met meerdere kan dat prima.