Opeens hard galoperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:16

waarschijnlijk is ie toch geschrokken van iets wat jullie over het hoofd hebben gezien. lag er een klein stukje plastic onder een struik ofzo dat even wapperde...jij zal zoiets nooit zien maar je paard heeft dat waarschijnlijk al 2 meter van te voren opgemerkt en toen ging het ook nog eens wapperen...heel eng hoor!! :D

en inderdaad aan 1 teugel trekken en op de volte zetten...of tegen de boom parkeren...doe ik altijd paardlief is altijd zo slim geweest te realiseren dat een boom tegen je neus zeer doet en dus op tijd te stoppen :+

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:35

ik herken het helemaal. mijn paardje doet het ook. maar die is net 5 , daar kan het ook aan liggen, energie te veel , of gewoon super blij dat ie weer het bos inmag !

Anoniem

Re: Opeens hard galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:49

Misschien heb je iets over het hoofd gezien, of is het iets waar je paardje normaal niet van schrikt en die dag 'ineens' wel, of gewoon gekkigheid ;)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:15

Ik denk dat ik het ook wel met de meeste eens bent :P
Dus of gekkigheid of dat je paardje iets hoorde of zag waardoor ze gingen rennen?

x

daisy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:44

ach ja ze willen allemaal wel is hard gaan voortaan lekker een volte rijden ( als dat kan natuurlijk)

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:54

Ik denk ook dat het beestje gewoon ergens van is geschrokken, als ze niet erg gewend is in het bos kan zelfs een blaadje al eng zijn. Al hoewel mijn vzpaard ook wel eens uit het niets een sprintje trekt als we gaan buitenrijden. Ik laat haar dan gewoon gaan zolang ze geen gekkigheid uit gaat halen. Met haar leeftijd blijft ze toch niet zolang meer doorgaan, dus ik laat haar gewoon bepalen wanneer ze stopt. Als je een heel fit paardje hebt zal dat wat minder makkelijk zijn.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:34

Het kan allemaal. Dikke kans dat ie geschrokken is, maar misschien was het voor het paard gewoon een lekker pad om even een galopje te trekken. Zeker als ze normaal weinig buiten mag 'spelen' kan het gewoon gekkigheid geweest zijn.

Hoe dan ook zou ik gaan oefenen met inhouden. Iets harder dan anders galopperen in de bak en dan oefenen met terugnemen naar een rustige draf; veel overgangen rijden zodat je zeker weet dat jouw paard begrijpt wat je bedoelt als jij wil remmen. Gaat dit goed dan gewoon buiten bewust een stukje galopperen en terug naar draf laten overgaan. Dus eerst oefenen met expres galopperen. Als hij dan een keer per ongeluk wegschiet dan herkent ie al gauw de routine van galopperen en weer terug in draf moeten, dat is dan iets bekends dat weinig moeite kost.

Wordt hij eigenwijs of raakt hij in paniek en blijft daardoor rennen, dan inderdaad laten draaien. Tegen een boom zetten helpt altijd goed, maar gewoon omdraaien (let wel op dat je hem niet te ruw omtrekt, dit kan HEEL slecht zijn voor de benen) is vaak ook al een oplossing. Voor zover ik heb ervaren heeft een paard dan al gauw een twijfelmoment ( "Huh, ik ging toch de andere kant op???" ) en dat kun je dan gebruiken om de controle terug te krijgen. Heel veel succes in ieder geval! Hopelijk wordt het een braaf buitenpaard, want daar kun je heel veel plezier van hebben.

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:59

PB even.

Heb hier ervaring mee.

er is een hele grote kans dat het gewoon schrikken was maar het kan iets anders zijn

natasja1206

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 07:42

Oke
is er een manier dat je haar kan afleren om niet te galoperen?