Steigeren --> negeren of bestraffen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeaLeaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:01

bestraffe (niet har natuurlijk) geef een tik tege zn borst
hij moet nu al leren: niet stijgeren!
jij bent de baas, jij bepaald de regels en jij tolereerd het niet als hij stijgert of bokt als jij in de buurt bent

Charmaiineee

Re: Steigeren --> negeren of bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:19

Net zoals wat TeaLeaf zegt ; geen harde tik, maar een klein tikje tegen ze borst en erbij zeggen dat hij stout is.
Je stem geeft ook al veel aan

Hoop dat je er wat aan hebt!

x

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:20

Hij doet het al veel minder :D

nikky16april

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:58

als hij steigert tikje.

Als hij braaf doet belonen.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:48

ook mijn inmiddels twnter merrie vond het tot op vorig jaar nog erg leuk om te steigeren..inmiddels is het een echt paard aan het worden en dan is het absoluut niet leuk meer als ze steigeren.

Ik heb het haar afgeleerd met een duidelijk, consequent en strengklinkend "NEE!!" Ik wist precies wanneer ze ging steigeren want dit kon ik aan haar blik al zien (tis een erg expressief paard wat heel duidelijk te lezen is) dan zei ik op strenge toon "nee haal het niet in je hoofd"en dan liet ze het ook meestal..soms natuurlijk niet maar dan was het een ruk ana het halstertouw en een potverdomme er achteraan en dan begreep z ehet precies want dan stond ze als een schaap te likken en te kouwen..het gaat in fases ij een veulen ze proberen gewoon graag de verstandhoudingen uit . Inmiddels is het voor mijn twenter duidelijk dat ik de baas ben en haar veilige haven ben dus ze kijkt wel uit om mij dwars te zittem

zizakolover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:54

Nell_ schreef:
Ik zou idd proberen wat Fenna zegt! Eerst; slecht gedrag negeren, goed gedrag belonen! Dus zodra hij een paar passen zet zonder te steigeren belonen!

hallo ,
ik heb een shetlandertje van drie jaar
hij was erg schuw als ik hem kocht (was toen 5 maand) en had eigenlijk nog geen deftige opvoeding gekregen , ik sratre met het leren aanraken en vertrouwen dat ging erg traag maar het kwam er wel , dan begon ik met leren aan de hand lopen enz .. maartoen begon het allemaal mis te gaan op een dag leek het alsof hij weer net teogekomen was , hij steigerde en begon te maaien , ik wist nog niet zooooveel van paarden (wel genoeg om voor hem te zorgen natuurlijk) maar ik was dus doodsbang !
sindsdien is iemand mij beginnen helpen en moest ik steeds een tik geven als hij beet steigerde of smeet of iets anders deed het hielp wel maar ik voelde dat er een echt band ontstond hij werd steeds banger van mij dus dat was ook de bedoeling niet
dus dan heb ik maar geprobeerd om met dat straffen te stoppen maar dan verergerde alles weer hij valt me aan en doet me erg veel pijn ik durf nog amper de wei in wat ik nu doe is als hij steigert gwn een stapje achteruit dat hij me geen pijn kan dan en bijten negeren maar ik ben soms zo bang hij is mss maar een shet maar hij komt wel boven me uit en slaat vaak op men hoofd ik weet echt niet meer wat doen tips ??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:01

Wat fenna zei moet je dus echt nooit doen. Niet bij een veulen en ook niet bij een volwassen paard. Straffen door op stal te zetten zal nooit werken. Waarom niet is vrij simpel een paard kan geen link leggen tussen steigeren en dan teruglopen en op stal gezet worden. Dat ziet hij/zij niet als straf. Als je al straft moet je dat altijd meteen doen en geen 20 sec later. Dan ben je gewoon te laat. Als een paard steigerd moet je hem straffen op het moment dat ze op 2 benen staan. Staan ze weer met 4 benen op de grond en je straft tja dan straf je ze voor het feit dat ze stilstaan/lopen. En dat is dan vragen om problemen.
Mijne ging ook erg snel naar boven als ze haar zin niet kreeg. Iemand heeft mij geholpen door te zorgen dat ze niet meer omhoog kan. Dus kort vast te houden en als je merkt dat ze willen dan meteen omdraaien. Dan kunnen ze niet. De rest is een kwestie van belonen. Lopen ze goed en netjes mee altijd belonnen. Belonen werkt beter als straffen. Maar soms kun je niet anders. Wat je ook kan doen is het paard een tikje onder de buik geven. Dat is een gevoelige plek voor een paard. Dan denken ze vaak wel beter na om nog een keer omhoog te gaan. Je hoeft niet keihard te meppen maar even laten voelen dat ze hun gevoelige plek bloot laten. Vooral bij hengsten schijnt het goed te werken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 07:40

een heleboel tips gehad zo te lezen, maar ik zou zeggen, laat er een deskundige naar kijken, iemand die iets van lichaamstaal snapt en de context van het stijgeren goed in beeld krijgt.
Deze persoon kan je dan gericht advies geven over hoe je hier het beste mee om kan gaan, een advies die bij jou en je paardje past!!
Dus haal snel hulp en ga niet vanalles proberen, de kans dat je het daarmee erger maakt, is groot!!!

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:25

fenna2324 schreef:
Ik zou zeggen:
Slecht gedrag nergeren, goed gedrag belonen.
Als je paardje ziet dat je er niet op reageerd en het gewoon nergeerd denk ik dat hij er van zelf wel mee op houd. En als ie dan een keertje de hele wandeling of iets anders braaf naast je loopt hem dan heel goed belonen.

Je kan ook iets anders doen maar daar heb je heeel veel geduld voor nodig. Hij wil vast wel graag wandelen, en dan gewoon een keer in de bak gaan wandelen en steeds als hij steigeren gaat terug naar stal lopen en hem op stal zetten. 10 minuten daar laten staan en dan weer naar de bak gaan en gaan lopen en telkens als hij steigert hem dus terug brengen naar stal, 10 minuten in stal laten en weer terug gaan. Tot dat hij bijvoorbeeld 10 min. gewoon netjes naast je loopt. En dan elke keer steeds hetzelfde en iets langer laten lopen (de volgende keer bijvoorbeeld 15min, daarna 20 enz. enz.). Ik zou wel dat in de bak doen want als je bijvoorbeeld weg gaat dan duurt het weer een tijdje voor je terug bent, dus heeft hij toch voldoende beweging gehad.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Pb je als het werkt ;) :+ ?

ben ik helemaal mee eens

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 18:36

Bedankt allemaal voor de tips
Zodra hij weer uit het weiland is ga ik er weer helemaal mee bezig :)

Softijs101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:38

fenna2324 schreef:
Ik zou zeggen:
Slecht gedrag nergeren, goed gedrag belonen.
Als je paardje ziet dat je er niet op reageerd en het gewoon nergeerd denk ik dat hij er van zelf wel mee op houd. En als ie dan een keertje de hele wandeling of iets anders braaf naast je loopt hem dan heel goed belonen.

Je kan ook iets anders doen maar daar heb je heeel veel geduld voor nodig. Hij wil vast wel graag wandelen, en dan gewoon een keer in de bak gaan wandelen en steeds als hij steigeren gaat terug naar stal lopen en hem op stal zetten. 10 minuten daar laten staan en dan weer naar de bak gaan en gaan lopen en telkens als hij steigert hem dus terug brengen naar stal, 10 minuten in stal laten en weer terug gaan. Tot dat hij bijvoorbeeld 10 min. gewoon netjes naast je loopt. En dan elke keer steeds hetzelfde en iets langer laten lopen (de volgende keer bijvoorbeeld 15min, daarna 20 enz. enz.). Ik zou wel dat in de bak doen want als je bijvoorbeeld weg gaat dan duurt het weer een tijdje voor je terug bent, dus heeft hij toch voldoende beweging gehad.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Pb je als het werkt ;) :+ ?

Das denk ik wel het beste! :o

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:47

Stijgeren is een manier om dominantie te uiten. Je kan hem als "straf" gevolg een paar pasjes achteruit laten zetten. Achteruit lopen is voor een paard namelijk een "vernedering"waarin in jijkan laten zien dat jij de baas bent. En als hij stijgerd met een strenge lage stem toespreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:33

Steigeren negeren zou ik niet doen. Steigeren verdient een flinke correctie, uitgevoerd in een dosering dat het dier het nieteens in zijn kersenpit haalt om dit ooit nog een keer te gaan herhalen....

In mijn ogen is achteruit zetten nog te zacht. En er zijn mensen die een paard het steigeren op commando aanleren in de hoop dat het dier het dan niet meer doet zonder dat het gevraagd wordt. Kan bij sommigen goed uitpakken, maar ik wil er - nogmaals voor waarschuwen om dat te doen. Je bent namelijk er nooit zeker van of jij gedurende het leven van een paard de enige bent die met hem omgaat, of weet op wat voor commando het dier omhoog komt. En als een ander het commando om te gaan steigeren onbewust en zonder het te weten toepast, heb je de poppen aan het dansen....

z_v_d_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:49

het is een jong dier dus zeker straffen

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 19:26

Als je paard steigert, op zijn buik slaan ( niet te hard, maar wel dat hij het voelt)
Dan zou hij het niet meer in zijn hoofd moeten halen nog een keer zo'n gevoelig deel bloot te stellen.
(citaat uit boek: van veulen tot rijpaard :))

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:23

Ik zou niet teveel met het veulen gaan doen, als je er wat mee gaat doen, ga dan 1 rondje lopen, is het veulen braaf, stoppen..

keer erna, weer 1 rondje, is tie braaf, stoppen!

keer daarna? 1 rondje, stoppen..

dan eens 2 rondjes, en stoppen, en de keer erna weer stoppen op een goed moment..

een veulen heeft weinig concentratie, en moet ook lekker veulen zijn.. zou het heel rustig aan doen.. wat nu fout gaat, is alleen maar lastiger om te corrigeren later..