merrie's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:22

Ik heb merries juist graag.
Het is maar hoe je ertegenover staat. Als iemand al de stal van een merrie ingaat met de gedachte merries zijn trutten en valse wichten etc. moet die merrie maar een oortje naar achter draaien en hup, zie je wel dat het een trut is. ;)

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:26

Ik heb merrie's ook heel graag. Heb tot nu toe altijd gehad dat wanneer ik een paard reed en het een heerlijk beest vond het achteraf een merrie bleek.

Heb niet een bewuste voorkeur maar het is gewoon altijd dat ik een betere klik heb met merrie's :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:42

Ik ben echt een merrie mens. Voor mij hebben merries net dat beetje meer. ;)
Zelf heb ik er twee (moeder en dochter) en ik vind ze zeker niet truttig of zeikerig en ook niet lastig tijdens de hengstigheid.
Dominant wil ik ze ook niet noemen; ze hebben wel een eigen, sterke persoonlijkheid en daar houd ik van. :) Ze spiegelen daarom ook heel sterk, en dat is altijd leerzaam en waardevol.

randie schreef:
Nou merk ik wel een paar grote verschillen tussen haar en mijn ruin, maar dit kan natuurlijk ook paardgebonden zijn.
Mijn conclusie is:

ruin merrie
- ruinen zijn aanhankelijker - zelfstandiger / onafhankelijker
- meer kroelig - minder kroelig
- vinden het allemaal wel prima - trekken wat meer hun eigen plan
- meer extrovert - meer introvert

Dit herken ik enigszins, niet helemaal. Zelfstandig en eigen mening: ja.
Minder kroelig: ligt eraan waar ze zijn als ik ze wil kroelen. Lopen ze in de wei, dan hoeven ze dat niet zonodig (eventjes mag best, maar daarna weer verder met grazen :Y) ). Heb ik ze bij me (aan de neckrope of het halster), dan vinden ze het kroelen heerlijk.
Mijn oudste merrie is wat meer introvert en mijn jonge merrie is extravert.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:51

Mijn merrie heeft geen last van die "typische merriekuren"
Het enige wat zij aan zich heeft als ze hengstig is, is dat ze tijdens het rijden een beetje een draak is en dat ze stopt en haar staart aan de kant doet zodra er een paard achter haar loopt (merrie ruin doet er niet toe) en tijdens t eten staat ze meestal met 1 beentje opgetild.. mijn eten }> hihi
Verder totaal geen problemen, iedereen kan gewoon achter haar langs, inclusief paarden, pony's, honden en dat allemaal.
Ze is zelfs helemaal verliefd opde kat van de manege :D
dus kortom lieve merrie :D

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:12

ik merk aan mijn merrie ook eigenlijk niet de typische merrie kuren.
ik merk aan mijn merrie eigenlijk nooit als ze hengstig is. misschien dat ze in het land wat anders tegen paarden doet, maar zodra ik dr in handen heb is dr niks aan dr te merken.
op zich is zel wel vrij zelfstandig, maar daar in tegen is ze dus wel heel kroelig. ze vind het echt heerlijk als ik aan dr loop te tutten en te kriebelen, kan ze geen genoeg van krijgen.
nou zou ik kunnen zeggen dat ze eigenlijk heel veel overeenkmomt met een ruin, dat zijn ook gewoon goedzakken.
want heb ook wel eens merries gehad die echt letterlijk alles onder pissen als ze hengstig zijn en waar geen stad en land meer mee te bezeilen is in die periode. dus denk over het algemeen dat ruinen wel wat makkelijker zijn als merries, maar dat je wel een hoop uitzonderingen hebt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:02

Ik ga altijd voor de merries :).

Wat ik herken uit de beginpost is de zelfstandigheid. Mijn eigen jonge merrie is ook redelijk gereserveerd. Ze heeft ook af en toe zo'n houding van: "laat mij nou maar gewoon even hier staan ofzo" :D.

Verder is ze absoluut geen zeikerig tr*tje, en ook niet gemeen of sluw, ze is zéér sociaal naar paarden en kan op zijn tijd onwijs genieten van een kroel/knuffelsessie met mij, maar geeft ook duidelijk aan wanneer ze het niet moet, ik vind merries juist altijd zeer eerlijk in dat soort dingen.

Mijn merrie deelt haar wei trouwens met zes heren :D.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:05

Ik vind een merrie altijd wel wat hebben, altijd lekker eigenwijs enzo, lekker dominant. Ja natuurlijk heeft een merrie wel eens een rotdag dat ze alleen maar met der oren in der nek loopt ofzo (hengstig), maar dat heeft iedereen wel eens.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:36

Dani62 schreef:
Ik ga altijd voor de merries :).

Wat ik herken uit de beginpost is de zelfstandigheid. Mijn eigen jonge merrie is ook redelijk gereserveerd. Ze heeft ook af en toe zo'n houding van: "laat mij nou maar gewoon even hier staan ofzo" :D.

Verder is ze absoluut geen zeikerig tr*tje, en ook niet gemeen of sluw, ze is zéér sociaal naar paarden en kan op zijn tijd onwijs genieten van een kroel/knuffelsessie met mij, maar geeft ook duidelijk aan wanneer ze het niet moet, ik vind merries juist altijd zeer eerlijk in dat soort dingen.

Mijn merrie deelt haar wei trouwens met zes heren :D.

Hihi, jouw merrie geniet ook een duidelijke voorkeursbehandeling van alle ruinen. :D

Ik heb een ruin en ik zou ook niet anders willen. Ik zie mezelf gewoon echt niet met een merrie. Waarom, dat kan ik niet zo goed uitleggen. :+

Nog een verschil;
Ruinen zijn (vaak) speelser dan merries.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:38

Inge_ schreef:
Nog een verschil;

Jouw ruin overdrijft dat anders wel een beetje he ;), haha.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:10

Dani62 schreef:
Inge_ schreef:
Nog een verschil;

Jouw ruin overdrijft dat anders wel een beetje he ;), haha.

Haha, tja je hebt speels en SPEELS, die van mij behoort duidelijk tot de laatste categorie. :+

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:51

OOk wij zijn echte merriemensen. We hebben vroeger wel eens ruinen gehad maar we gaan nu echt voor merries. Merries zijn wat pittiger, ze kunnen soms wel eens wat moeilijker zijn tijdens de hengstigheid (hangt er van af, we hebben er een waar je nooit wat aan ziet en de andere zijn niet onoverkomelijk moeilijk) en soms gedragen ze zich wel eens als diva's (onze oudste merrie heeft niet voor niks de bijnaam "barones" :D, en als we naar ze toe gaan zeggen we steevast: ik ga naar "de dames"), maar doorgaans zijn het gewoon leuke karakters. De ruinen die we hadden vond ik altijd zo opdringerig, dat knabbelen aan alles wat ze tegenkomen zit er toch wel meer in (halstertouwen, jassen, voederbakken,...) al mag ik ze niet allemaal over dezelfde kam scheren. En ook op de weide zaten ze altijd op je hielen (ik heb nu ook wel een merrie die volgt als een hondje, maar ze blijft netjes van m'n lijf). Nu ja, er bestaan vast wel leuke ruinen, maar wij hebben het meer voor de dames, we voelen ze gewoon beter aan.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:18

Ik was ook altijd wat meer van de ruinen (op de manege) maar heb nu een merrie :D.
geen typische merriekuren tijdens de hengstigheid maar wel een heel eigenzinnig karakter. sommige dagen is ze heel aanhankelijk, knuffelt en hinnikt zachtjes in m'n oor. andere dagen is ze nukkig en vermaakt zich prima alleen met haar vriendjes. Inmiddels weet ik wanneer ze welke bui heeft en zijn we goede maatjes. ik zou toch weer voor een merrie gaan, als ik moest kiezen :D

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:06

:P persoonlijk heb ik ook liever merries (rij op een manege weliswaar :Y) )
ik denk dat het ook afhangt van de ruiter zelf zoals bij de de meeste vrouwen willen ze nou een beste vriendin.
Of willen ze laten we zegen mannelijk gezelschap :+ Ik kan het ook mis hebben maar lijkt me een beetje logisch.
dat is ook de reden waarom ik liever merries heb, als ik met een Ruin knuffel lijkt het zo gay :o Hoewel me lieveling paard een Ruin is 8-)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 10:47

Ik moet zeggen dat ik dat gekroel wel een beetje mis hoor, mijn ruin was inderdaad een beetje zon stalker. Die niet weg ging voordat hij een knuffel had gekregen. Mijn merrie verschilt per dag de ene is ze heel afstandelijk andere dag niet..

Ik vind de dame trouwen wel vrij brutaal, nergens bang voor en ook met rijden is ze enigsinds brutaal.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:10

ik rijd op een manege en heb vaak iedere week een ander onder mijn kont maar het verschilt echt van paard tot paard. de ene merrie zie je helemaal niets aan qua gedrag, heeft alleen voorkeuren welke paarden ze aardig vindt. maar of dat ruinen of merries zijn daar is geen pijl op te trekken. tijdens haar hengstigheid heb je het met een scheve staart wel gehad.
een andere merrie is een echte...als ze een halster of hoofdstel omheeft is ze super lief en kun je er alles mee(maar of dat met het merrie zijn te maken heeft zal wel niet) maar zo in der stal is het echt een b*tch. heerlijk overal om gillen en miepen..vind ik fantastisch, borstelen in de stal gaat niet, dan gaat ze gillen en kappen en bijten enzo...maar ik heb er doorheen kunnen prikken en kan der wel in de stal poetsen zonder dat ze lelijk doet :P
tijdens der hengstigheid staat ze ook om elk wissewasje te gillen en te kappen, als een ander paard dichtbij durft te komen is het zijn kontje niet veilig :D

heerlijk ik hou juist van dat soort merries...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:33

Anneliees_ schreef:
Tsja, je hebt altijd wel extreme gevallen die inderdaad echt gemeen doen, eigen willetje, onhandelbaar als ze hengstig zijn,
maar als je dan weer geluk hebt valt het echt in geen enkel opzicht te merken dat 't een merrie is ..

Nou mijn merrie is een echte merrie! Ze is lief, maar houd niet van kroelen heeft een gloeiende hekel aan ruinen (behalve haar "vriendje") en als onze periodes samen vallen is het oorlog :+ opzulke momenten doe lekker helemaal niks. Maar ik zou niet zonder mijn eigenwijze, lieve, vervelende merrie kunnen voor mij gaat ze door het vuur :) (ze is eenkennig) of als ze dat Parcour zo moeilijk vind verdomd ze springt gewoon! ze geven het gewoon alles wat ze hebben!

xxruiterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:50

Mijn ervaring is dat ruinen over 't algemeen vaak wat stabieler zijn qua karakter een merries zijn misschien wat wispelturiger..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:25

ik ben nog wel ergens achter gekomen, maar of dat typisch merrie is? Voor mij is ze een engeltje bij andere dus niet. Doet ze nukkig met longeren , voeren etc. Terwijl ze bij mij dus alles perfect doet..?

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:29

Ik kan prima met de merrie overweg waar ik nu op rij, zelfs toen ze drachtig was deed ze haar ding op wedstrijden en bleef ze haar best doen! Ze gaat voor mij door het vuur zonder nukken, ik ben wel tevreden met een merrie. Als ze hengstig is het wel te zien naar andere paarden toe gillen bijvoorbeeld maar nooit slaan of lastig. Onder het zadel merk ik er niets van ;)

bellegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:37

hier hebben we ook merrie,s
en ze verschillen van karakter.
ik heb toch liever ruinen moet ik zeggen

Marielle82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:39

Ik heb zelf ook een merrie, geen ruin in mijn bezit gehad maar merk wel duidelijk verschil door de ruinen op stal.
De merries op stal worden ook echt gezien als een stel trutjes.
Ik zelf heb liever een merrie dan een ruin, ik vind mijn merrie wel een knuffelkont, maar alleen als zij er zin aan heeft. Ik merk het trouwens nooit als ze hengstig is, wel wil ze altijd de baas zijn over de andere paarden en stampt ze wanneer ze eten krijgen.
Maar een merrie wil meer voor je doen heb ik het idee. Persoonlijk heb ik dus liever een merrie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:00

Mijn eerste was een ruin. Heel prettige pony. Gewoon constant van karakter. Mijn merrie is nu 2,5 maar heeft toch wel behoorlijk wat karakter. Als ze hengstig is merk ik (nog) niet.
Ik doe namelijk niet zo veel met der dus ja. Maar ze is overdreven aanhankelijk. Maar ze weet wat ze wil en staat het haar niet aan dan laat ze het je wel even weten.
Voor de rest is ze heel kieskeurig als het om eten gaat.
En ja meer kan ik er nog niet echt iets over zeggen. Omdat ik dus niets met haar doe. Ze staat gewoon in de wei.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:47

wij hebben 5 merrie's en het zijn allemaal schatten alleen soms een tikkeltje eigenwijs.
hengstig zijn ze bij ons ook bijna niet het enige is dat 1 van de meiden echt een grote klier is met rijden bokken,springen als ze de kans krijgt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:08

Dat pittige eigenwilletje van een merrie vind ik heerlijk :D Nu heb ik weer een ruin,je valt op een paard merrie/ruin/hengst als je er maar de klik mee hebt :Y)
Laatst bijgewerkt door taffy op 16-11-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:15

Ik heb ook een merrie, het is een schatje. Erg aanhankelijk. Sommige ruinen zijn wat 'droog'. Ik zou ook wel een ruin willen omdat ze inderdaad wat minder zeuren. ik zou ze wat makkelijker omschrijven. Maar mijn merrie heeft niet echt duidelijk last van hengstigheid. Ze heeft soms wel wat last in haar rug (achter het zadel) bij de bekken. Dat is het enige. 8-)