Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:59

Laatst bijgewerkt door TE5 op 09-09-09 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:02

ik zoek al een hele tijd een rijrok voor dames te maken voor mezelf. heb nu eindelijk een testmodel waarmee ik nu eens moet gaan rijden om te zien of er nog dingen veranderd moeten worden.
blote voetjes met een jurkje aan, doe ik wel eens (zonder zadel dan ook), maar das lang nog niet zo stijlvol als HC :D
echt chique gekleed zou mij ook niet elke dag afgaan denk ik. ik zie me nog niet in mn mooie jurk jerrycans water bijvullen enz -O-

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:04

Huertecilla schreef:
Kaka schreef:
Jij spreekt over een leren gilet. Ik zit toevallig de serie The Tudors voorbij komen, nu speelt zich dat zo'n 100 jaar af voor de door jouw gekozen periode, maar ik zie erg mooie en naar mijn mening tevens praktische voorbeelden van leren gilets langskomen.

Een gilet is een vestje. Dát hoef ik niet in leer. Heb er verschillende van geborduurd velour tot satijn met brokaat.
Ik denk erover om een jasje te vervangen.

Op zich kies ik voor een globale stijl en ga zó´n jasje kopen, doch er zijn tegenwoordig heel veel prachtige en praktische jasjes te koop.
Dit jasje is soort van 19de eeuws militair en noemt men ´steampunk´. Is praktische, gebruikersvriendelijke nubuck: http://i13.ebayimg.com/07/i/001/39/91/e97a_12.JPG

hc

Excuses, verkeerd gelezen. Ach, ik kwijl gewoon verder bij de kostuums van de serie.
De jas van het plaatje is ook erg mooi (zou zoiets wel voor dagelijks gebruik willen, kan ook best naar mijn werk), maar dat valt wel buiten de door jou gekozen stijl... ga je voor eclectisch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:13

Gothic_TeZZy schreef:
Loopt u er ook zo bij als u lesgeeft?

Als ik 10 kilometer door de campo met een pupil meeren niet :D
Die pupil mag alles aan wat rijtechnisch correct ondersteunt.

Het topic echter is rijkleding in stijl en mijn stijl is slechts één stijl.

Hier een vroege ´piraten´ :P jas van zwart velours met rood satijnen gilet en echte sjabot
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HDEJXK4F.jpg

@kynshiri: het betreft ríjkleding. Ik geef de paarden geen water met een brokaten vestje en bik ook de modder er niet af met een witte chamois rijbroek. Nooit begrepen waarom iedereen bij paarden in de buurt met rijkleding aan vindt te moeten lopen, zelfs als ze de stal gaan kuisen. Ík noem dat boerderijwerk en doe daar werkkleding met rubber laarzen bij aan :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:15

Ik heb net even op je site zitten neuzen... mijn hemel wat mooi zoals jullie wonen en leven..

geef je toevallig ook cursussen oid??
mijn interesse is gewekt.

btw, je manier van vertellen op je site is prachtig en ontroerend.. (ik ben zwanger en heb last van hormonen dus achter dit excuus verschuil ik me dan ook als ik zeg dat ik wel traantje weg heb gepinkt bij het lezen :-) )

edit: off topic, ik weet t, excuus..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:20

newmom schreef:
geef je toevallig ook cursussen oid??

Héél selectief. Verder niet via dit topic/Bokt.
Op mijn site staan contactgegevens.

Nu we toch off-topic zijn en jij zwanger een foto van onze turf in zijn zorro-stijl: http://www.mijnalbum.nl/Foto-47QRW4H4.jpg

Verder weer on topic ;)

newmom

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:26

geweldig kereltje! haha

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:33

Rixtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:47

Mooie stijl *D
Ik heb geen stijl :P Ik heb gewoon chaps en een gewone jas :P

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:33

sja HC, ik heb het geluk niet dat mijn paarden aan huis staan momenteel en doe de verzorging dus altijd samen met rijden en dergelijke.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 08:45

Dat is zoals het is en geen nadeel van kleding in stijl maar van de manier van paardhouden/ managen.

Ik drink nu even een :9k
Net in werktenue varkens verzorgd en een paard afgestofd/opgezadeld.

Zo wat luchtigs aan; ga met passagier in leuke kleding stuk beleren.

Weer terug werkkleding aan en melken.

Daarna in werkkleding paard afstoffen/opzadelen.
Douchen, omkleden en in stijl zelf op pad.

Weer thuis maten opnemen voor het nieuwe leren jasje ;)
http://i15.ebayimg.com/08/i/001/2a/dd/8732_12.JPG

Kado voor mijn verjaardag *\o/*

Ok, op pad.....

hc

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:52

Prachtig zeg, HC...
Die foto's ook... Geweldig..!! Volgens mij voel je je wel extra heer om zo op je paard te stappen en de natuur in te gaan...

Mooi hoor!!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:04

Helaas kan ik ook niets toevoegen qua stijl. Ik ben in de laatste tijd tot de conclusie gekomen dat het misschien tijd is om iets meer op kleding te letten....ik trok namelijk echt alles bij elkaar aan en als ik dan es een foto tegenkwam dacht ik...uh oh- dit kan ECHT niet zo....

Dus mijn stap is nu om me te proberen tot wat minder kleuren te beperken....de goal is bruin en lichtblauw (voornamelijk omdat die combi er vrij veel is) op de momenten DAT ik iets nodig heb....maargoed, niets zo veranderlijk als ikzelf, dus tsja....

Helaas heb ik niet echt de financien op dit moment om het anders te doen, maar HC, ik vind het prachtig en wie weet als ik iets ruimer in mijn geld zit en daardoor ook iets met de optoming kan doen. Bij mijn paard past alles wel.

Dus mocht ik iets verzonnen hebben, dan kom ik hier weer terug! Tot die tijd geniet ik ook even van de plaatjes en hoop ik dat meer mensen met leuke foto's komen :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:05

geweldige kleding HC!!!......... past ook allemaal zo mooi bij elkaar en bij jouw manier van paardrijden........

eigenlijk een beetje net zoals anky setjes bij een bepaald soort ruiters gewoon hoort en past :)

en wie bepaald wat er waneer stijlvol is :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:49

Huertecilla schreef:
Mooie leren kleding voor zijzadel: http://i23.ebayimg.com/06/i/001/62/52/21b1_3.JPG

Wauw dat is prachtig! En nog vrij praktisch ook denk ik, het lijkt een hoge split te hebben aan de voorzijde :D
Ik denk dat ik maar eens goed in de kast ga rommelen tegen volgende week 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:28

Zo, weer even binnen.

Bedankt voor de komplimenten allemaal :o

KiWiKo schreef:
en wie bepaald wat er waneer stijlvol is :)

Een stijl = herkenbaar bepaalde vormgeving.
Stijlvol = voldoende aan een stijl.

Dit topic betreft stijlen niet zijnde klassieke dressuur en vrije tijd en/of afgeleiden.
De rest is smaak en geen punt van enige discussie.

Ik rij zelf ´Art pour l´art´ genietend van mijn leefomgeving. Heel bewust ´a-la-brida´ weerstandloos verzamelde rijstijl zoals in de hoogtij dagen van het paardrijden.
Heb een replica ´selle a piquer´ ecuyer zadel van sellerie Malibaud wat die manier van rijden ondersteunt: http://www.mijnalbum.nl/Foto-U4TMQH3I.jpg
De renaissance-achtige stijl van kleden sluit hierbij aan.

Zoals hier op Bokt te pas en te onpas wordt opgemerkt is het gevoel bij paardrijden erg belangrijk. Invoelen wat het paard beweegt, voelen wat het paard doet, je goed voelen etc.
Goed gekleed met de puntjes op de ´i´ in stijl geeft mij een goed gevoel en draagt voor míj bij aan netjes met de puntjes op de ´i´ rijden, waar ook.
Menig dame voelt zich anders in een camping-smoking versus in een spannende avondjurk. Dat is te paard niet anders en ik help mezelf zo correct te rijden 8-)

Waar het ook aan bijdraagt is aan een positief imago. De houding van de rest van de wereld is zonder meer anders.
De kleding maakt de ruiter in dit geval. Ga als caballero, gedraag je als een caballero en in de regel is dat de rol waarin men je ervaart en zich conform naar jou gedraagt.
De ´passagier´ werd er helemaal giechelig van vanmorgen, zoveel groetende, oogkontakt zoekende, mensen we tegenkwamen :D

Hier werd het kostenargument opgegooid.
Ik rij véél en het is het meest economisch om goede spullen die goed passen te kopen. Het maakt in prijs niet uit of je een goede jas of goede broek in stijl A of stijl B koopt.
Mijn nieuwe jasje komt direct bij het atelier vandaan bijvoorbeeld. Voor een prijs vergelijkbaar met een confectie wedstrijdjas van een gerenommeerd ruiterkleding-merk.
Met name in Duitsland zijn veel kleine naaiateliers bezig met kleding voor LARP. Het maakt niet uit om daar je voor ríjden geschikte wensen te laten uitvoeren; het is toch enkele stuks op maat.
Het voordeel van een ´eigen´ stijl is dat het merkloos is en je dus niet voor het merkimago betaalt, maar echt voor materiaal en vakmanschap.

Dat is echter allemaal geen punt van discussie.
De opzet van het topic is een ontspannen draad over rijden in stijl, anders dan FEI wedstrijddressuur....

Dus, wie nog meer????

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:34

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Mooie leren kleding voor zijzadel: http://i23.ebayimg.com/06/i/001/62/52/21b1_3.JPG

Wauw dat is prachtig! En nog vrij praktisch ook denk ik, het lijkt een hoge split te hebben aan de voorzijde :D
Ik denk dat ik maar eens goed in de kast ga rommelen tegen volgende week 8-)

Wilde je nog naar een stippeljurkenwinkel? Ik heb in Málaga de andalusische ruitermode-zaak gevonden *\o/*
Hebben uiteraard ook de klassieke ´traje corto´ met rokken, broekrokken, alle mogelijke bolero-achtige jasjes.
Is ook leuk om alleen maar te gaan :wow:

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:34

Ik maak zelf als hobby historische kleding. Heb alleen niets voor paardrijden gemaakt... nog niet! Maar ik vindt het echt prachtig! Zou dat soort kleren zo dragen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:38

Charica schreef:
Ik maak zelf als hobby historische kleding. Heb alleen niets voor paardrijden gemaakt... nog niet! Maar ik vindt het echt prachtig! Zou dat soort kleren zo dragen :D

Gewoon doén!
Maak wat je zelf mooi vindt en trek het aan.
Kwam vorige week zelfs patronen van Ralph Lauren rijkostuums in Edwardiaanse stijl tegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:41

stijl is in the eye of the beholder :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:52

Huertecilla schreef:
Is ook leuk om alleen maar te gaan :wow:

8-) :D graag!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 11:37

KiWiKo schreef:
stijl is in the eye of the beholder :)

Niet helemaal. Stijlkenmerken zijn/worden door kunsthistorici geordend en gestructureerd ingedeeld in stijlen.
Rococo = een heel specifieke stijl.
Wat je ervan víndt, mooi of niet, is in het oog van de kijker. De stijl op zich echter is omlijnd door kenmerken.
Sommige ontwerpers patenteren zelfs hun persoonlijk stijlkenmerken. Zo objectief onderscheidend is ´stijl´ dus.

´Imagoconsultant´ ofwel stijlhulp is een beroep.
Deze helpt je jouw eigen stijl te bepalen in lijn bij wie je bent of wil uitstralen dat je bent en je uiterlijke presentatie daarmee in overeenstemming te brengen.

Veel mensen hebben geen specifieke stijl. Dat is verder geen waardeoordeel. Geeft alleen aan dat hun uiterlijke presentatie niet conform specifieke stijlkenmerken is. Wat je daarvan víndt is voor het wel geen stijl zíjn of stijlvol zijn irrelevant, persoonlijke smaak.

Wat ik doe is slechts een voorbeeld van een stijl. In mijn geval bewust gebruiksdoel, rijstijl, zadel, kleding coherent aansluitend bij stijlkenmerken.
Je kan ook op dezelfde wijze een voorwaardse manier van rijden in 19e eeuwse ´camp´ of hedendaagse ´steampunk´ op een McClellan-zadel coherent laten aansluit.
Idem campero of rociero in een vaquera en doma vaquera, of jerezana in een type española alta esquela rijden, of wat je ook maar zélf kiest.
In Duitsland is het rijden in een zijzit-zadel behoorlijk populair en daarbij dragen de amazones naar hartelust hun persoonlijke stijlkeuzes uit. Uiteraard het meest uitbundig op presentaties, maar ook bij dagelijks rijden.
Hier in andalucia is bijvoorbeeld gewoon praktische zijzit-rijkleding in een drietal verschillende stijlen als confectie te koop.

Dit topic betreft paardrijden in stijl.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:42

TE5 schreef:
Idd, bij naaipatronen.nl heb ik al veels te lang zitten kwijlen.. :~ :o
Hehe, maar eerst maar eens leren naaien.. O:)

Dat kan ik zelfs niet bevatten, dat ik zoiets ooit met een schaar en een naaimachine in mekaar zou krijgen :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:47

dit is echt gaaf.

gaat zich nu diep schamen voor de spijkerbroek met afgetrapte laarzen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:06

mariska32 schreef:
gaat zich nu diep schamen voor de spijkerbroek met afgetrapte laarzen

Ik heb me twee weken geleden in een uitverkoop bewust een ouderwetse zwarte rijbroek aangeschaft omdat dat tenminste 'proper' op allerlei jasjes of onder een jurk te dragen is :Y)
Nu ook nog doen ;)

Mijn vriend zet zich wel eens in een Kazachse ceremoniële mantel te paard.
Dat ziet er zo uit (de blauwe):
http://92.48.196.66/~ceasia/centralasia ... ries/5.JPG