manegepaard bijt me..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:37

liedje89 schreef:
Hij staat nu ook ineen stand vanwege verbouwing: stond hij daar altijd al in.

Ik zou niet meppen, ik liep stage bij een manege daar was een hafje die door een verwonding aan zijn mond heel erg gefixeerd was geworden op knabbelen en bijten, jlammer genoeg ook in mensen. De een duwde hemweg en negeerde hem, de andler gaf hem een flink pak slaag en de volgende probeerde hem af te leiden waardoor hij per ongeluk werd beloont. Dat beest gaat hier echt niet minder door bijten, de inconsequentie is erg vervelend voor het beestje de ene keer krijg je een aai de volgende keer een trap in je buik hoe moet jij dan weten wat je goed/verkeerd doet.

Echt aggressief aanva

hij stond altijd al in de stand, maar er worden nu nieuwe boxen gemaakt omdat ze het beter vinden dan een stand, ze hebben dan ook meer ruimte.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:37

nou TS , dan weet ik het ook niet,
misschien heeft hij wel ergens pijn maar meer kan
ik er niet van maken :)

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 16:41

denise04 schreef:
Je geeft aan dat het een jong paard is... Weet je zeker dat het niet met puberen te maken heeft? Mijn verzorgpaard (tinker) heeft tot afgelopen zomer regelmatig gebeten en meestal hielp een tik ook niet... Nu is hij 9 en eindelijk uitgepuberd.... Het zou daarmee te maken kunnen hebben... Maar toch vind ik dat het af moet straffen. Heb hier toevallig zelfs nog advies over gevraagd aan de dierenarts omdat mijn eigen pony (nu 2.5) mij 2 keer heeft gebeten... DA gaf aan dat dit ook puberen kon zijn en afstraffen kan gerust! Het gaat overigens niet om de tik zelf maar om het moment. Als je te laat een tik geeft, associeert het paard dat niet meer met het bijten wat hij deed....

ik weet idd niet zeker dat het niet met puberen te maken heeft

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:45

Flippo64 schreef:
_Bitje_ schreef:
tja.... maneges,...
om eerlijk te zijn zou ik op een duur ook gaan bijten naar anderen.
Iedereen schopt en rijd maar op je , je word in je bek getrokken
en hebt geen vast baasje waarmee je je liefde kan delen.
Ben nooit zo'n van geweest van Maneges maar ik denk echter
dat JIJ er niks aan kan doen :) er zijn zo veel mensen die op
zo'n pony
rijden ...
Als je weer op hem / haar gaat rijden lekker veel aandacht geven..
ik hoop dat meer mensen dat doen :)

bij ons in de les zijn ze echt heel streng met aan het bit trekken enzo dus dat gebeurt waarschijnlijk niet. en ik had best wel een band met hem want hij was altijd blij als hij me hoorde

Dat hoor ik zo vaak. de illusie dat een paard je herkent. Een paard kan gemiddelt 6 mensen onthouden. eigenaar van de manege, stal-personeel, instructeurs... dan blijft er heel weinig ruimte over voor de ruiters die er vast 1 keer in de week op rijden.

En je andere antwoord dat hij het niet doet als je instructeur erbij is, geeft aan dat jij nog aan je lichaamstaal moet werken. Ik kan niet zeggen of het gewoon een dominantiespel is of pijn. Want ik wacht al bijna op de reacties, "ow hij doet het niet bij je instructeur maar wel bij jou, dan moet je hem laten weten dat je de baas bent, slaan, want als hij pijn zou hebben doet hij het ook bij je instructeur". onzin, een paard kan zich tegenover een 'meerdere' groot houden. paarden kunnen een hoop hebben.
Een echte tip voor nu is werk aan je communicatie, stem, lichaamstaal en goed observeren!

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:01

_Bonita_Bon_ schreef:
Dat hoor ik zo vaak. de illusie dat een paard je herkent. Een paard kan gemiddelt 6 mensen onthouden. eigenaar van de manege, stal-personeel, instructeurs... dan blijft er heel weinig ruimte over voor de ruiters die er vast 1 keer in de week op rijden.

En je andere antwoord dat hij het niet doet als je instructeur erbij is, geeft aan dat jij nog aan je lichaamstaal moet werken. Ik kan niet zeggen of het gewoon een dominantiespel is of pijn. Want ik wacht al bijna op de reacties, "ow hij doet het niet bij je instructeur maar wel bij jou, dan moet je hem laten weten dat je de baas bent, slaan, want als hij pijn zou hebben doet hij het ook bij je instructeur". onzin, een paard kan zich tegenover een 'meerdere' groot houden. paarden kunnen een hoop hebben.
Een echte tip voor nu is werk aan je communicatie, stem, lichaamstaal en goed observeren!

thnx, ik zal aan mijn intructeur vragen wat ik daar verkeerd aan doe en hoe ik dat kan verbeteren.
maar hoe kan je dan zien of een paard je echt herkent? (heeft er niks mee te maken maar ben gewoon nieuwsgierig :+ )

_Bitje_

Re: manegepaard bijt me..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:03

dat hij is blij als ik kom....(noem ik zelf een beetje onzin)
een paard van de manege ziet 100 kinderen op een dag en
onthoud echt niet 1 iemand die hij 1 x in de week ziet ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:04

Citaat:
maar hoe kan je dan zien of een paard je echt herkent? (heeft er niks mee te maken maar ben gewoon nieuwsgierig )

Bij mijn paarden is 't meestal; hoofd omhoog, hinniken, aan komen lopen en frummelen! := Ze smakken ook meteen als je ze
roept.. := Denk zoiets? :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:07

maar dat is je eigen :) die van mij begint te knorren en te hinniken als ze mij ziet, een manege paard is degelijk iets anders :D

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:13

NHevaVD schreef:
Citaat:
maar hoe kan je dan zien of een paard je echt herkent? (heeft er niks mee te maken maar ben gewoon nieuwsgierig )

Bij mijn paarden is 't meestal; hoofd omhoog, hinniken, aan komen lopen en frummelen! := Ze smakken ook meteen als je ze
roept.. := Denk zoiets? :)

hij hinnikte ook altijd en probeerde zich om te draaien in zijn stand(dat gaat natuurlijk niet) om te kijken of ik al kwam.
(er rijden 2 mensen per dag op zeker niet meer dan 3)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:21

hmm.. niet een succesvolle manege dus :)

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:24

_Bitje_ schreef:
hmm.. niet een succesvolle manege dus :)

ze lopen gewoon heel veel op de wei, er zijn veel mensen op onze manege maar ook veel paarden die het erg naar hun zin hebben.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:28

misschien heeft hij eetnait ?

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:37

_Bitje_ schreef:
misschien heeft hij eetnait ?

hij wordt wel druk als je met een snoepje aan komt, maar daar gaat hij toch niet van trappen of wel ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

in je titel staat : bijten ;)
maar ja, als een paard eetnait heeft kunnen ze
wel degelijk agressief worden en dus ook trappen :)

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 17:45

_Bitje_ schreef:
in je titel staat : bijten ;)
maar ja, als een paard eetnait heeft kunnen ze
wel degelijk agressief worden en dus ook trappen :)

ok dankje ;)
(in de tekst stond dat hij me probeerde te trappen(gericht) misschien heb je daar overheen gelezen)

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:57

Asyaa schreef:
Harder meppen.
Een paard heeft jou niet te bijten.
Kaart het wel aan bij je instructrice / manege houder zodat die eventueel kunnen kijken over een onderliggend probleem is, maar dit is niet jou verantwoordelijkheid.

Hoezo meteen meppen ?

Zoek eerst de oorzaak op, en probeer t aan de hand daarvan op te lossen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:48

eetnait? voernijd heet dat toch? Op de manege waar ik vroger les gaf mochten de paarden geen snoepjes hebben, of brood oid, dan gingen ze ook niet bedelen of dreigen als ze niet direct dat snoepje kregen. Naar mijn mening een sterk argument.

Ik ben erg blij dat mijn paarden niet hinnikend en stampend op me staan te wachten. Dat zou aangeven dat ze blij zijn dat ik er eindelijk in godsnaam ben want ze vervelen zich te pletter en ze hebben honger.
Mijn paarden staan in een groep van 7 uur s'ochtends tot 11 uur s'avonds op de wei (zomers dag en nacht) en hebben 24/7 gras/hooi/stro tot hun beschikking. Ze hebben zowel gras als zandland, schaduw en zon.
Ik merk vooral dat ze me herkennen aan kleine ritueeltjes die we hebben. Of dingen die zij doen waar ik op reageer en andersom. Soms krijg ik een klein 'brommetje' (huhhuhhh) als ik naar ze toe loop in de wei. Ze komen soms even bij me kroelen, soms niet. In het werk en in omgang zijn ze absoluut gehoorzaam. In de wei laat ik ze met rust, die best of both worlds werkt het beste voor ons. Dus waar herkennen ze me aan? aan wat ik doe, niet wie ik ben. Zou ik me anders gaan gedragen zouden ze me niet meer of minder goed herkennen.

Flippo64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 15:18

Bonita_Bon schreef:
eetnait? voernijd heet dat toch? Op de manege waar ik vroger les gaf mochten de paarden geen snoepjes hebben, of brood oid, dan gingen ze ook niet bedelen of dreigen als ze niet direct dat snoepje kregen. Naar mijn mening een sterk argument.

Ik ben erg blij dat mijn paarden niet hinnikend en stampend op me staan te wachten. Dat zou aangeven dat ze blij zijn dat ik er eindelijk in godsnaam ben want ze vervelen zich te pletter en ze hebben honger.
Mijn paarden staan in een groep van 7 uur s'ochtends tot 11 uur s'avonds op de wei (zomers dag en nacht) en hebben 24/7 gras/hooi/stro tot hun beschikking. Ze hebben zowel gras als zandland, schaduw en zon.
Ik merk vooral dat ze me herkennen aan kleine ritueeltjes die we hebben. Of dingen die zij doen waar ik op reageer en andersom. Soms krijg ik een klein 'brommetje' (huhhuhhh) als ik naar ze toe loop in de wei. Ze komen soms even bij me kroelen, soms niet. In het werk en in omgang zijn ze absoluut gehoorzaam. In de wei laat ik ze met rust, die best of both worlds werkt het beste voor ons. Dus waar herkennen ze me aan? aan wat ik doe, niet wie ik ben. Zou ik me anders gaan gedragen zouden ze me niet meer of minder goed herkennen.

ik vind dat idd wel slim maar bij ons mag je wel gewoon snoepjes enzo geven.