Aanschaf van een paard, stap voor stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:04

Jeanine84 schreef:
Idd Moniek! Ook het eerste wat ik dacht! Laat dit paard aub opnieuw keuren!! (ook rontgenologisch!) Ik heb mijn paard gekocht, ook zij was al helemaal gekeurd..heb er netjes een CD met foto's en een klinisch rapport bijgekregen! Ga hier geen geld op besparen!

idd ik ben er een voorstander voor om altijd te keuren ongeacht wat het paard kost want je kan je eigen voor je kop slaan als het dier,
naar een half jaar spat schijnt te hebben en dat het bij een aankoop eruit was gekomen.
die kosten die je dan maakt zijn zoveel hoger.
en je hebt de garantie dat op het moment van de aankoop je een goed paard koopt en dat je er alles aan hebt gedaan alle risico's te beperken.

lien_87

Re: Aanschaf van een paard, stap voor stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:12

oke maar stel dat ik alsnog (via een omweg) de medische gegevens in mag zien, en dit blijkt goed te zijn, dan kan ik de kliniek toch wel vertrouwen?
Want de kliniek zegt tegen mij dat het bij hun niet gebruikelijk is dat de foto's meegegeven worden..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:15

Als er foto's zijn (is ie rontgenologisch gekeurd?) kun je de foto's (en het klinisch rapport) laten zien aan een onafhankelijke arts

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 12:21

Nou ik weet dat het paard 5 jaar geleden rontgenologisch helemaal goed gekeurd is, daar was ik zelf bij.
Ik heb aan de eigenaar gevraagd of het paard recentelijk nog gekeurd is en daarop kreeg ik als antwoord dat er pas nog foto's van de rug en de benen gemaakt zijn en dat dat allemaal piekfijn in orde is...
Het contact verloopt moeizaam (aleen email) ik heb gewoon het gevoel dat de eigenaar niet alles verteld.
Maar aan de andere kant als er echt recentelijk nog foto's gemaakt zijn en deze zijn goed waarom zou ik dan alsnog laten keuren?
Dus ik probeer op dit moment wat duidelijkheid te krijgen...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:23

Als je er zelf al geen goed gevoel bij hebt en het idee hebt dat ie dingen vezwijgd, laat dit paard dan staan of laat zelf opnieuw keuren! Waarom zou je een risico gaan nemen? Ik heb zo'n zelfde paard laten keuren..eigenaar hield ook dingen wazig en het paard werd me idd afgekeurd op OCD!

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:30

Hallo lien_87, super dat je het meteen goed aan wilt pakken. Zelf wil ik altijd de foto's hebben als mijn paard gekeurd is. Ze horen bij het paard en als die van mij is, wil ik ook de foto's.

Volgens mij is een klinische keuring maar 6 weken geldig. Dus als je niet opnieuw de rontgenologische kosten wilt betalen dan zou ik het paard iig wel opnieuw klinisch laten keuren (ook al is dit binnen de 6 weken).

Als je het paard wilt verzekeren, dan vraagt de verzekering vaak ook om de foto's en het keuringsrapport.

Van te voren spreek je vaak af of je wilt dat het paard bij jou afgeleverd wordt of dat je hem ophaalt of dat je hem vanaf de kliniek (na goedkeuring) mee naar huis neemt. Vanaf dat moment betaal je ook (ik ben zelf geen voorstander van aanbetalingen). In jouw geval is het zo dat jij ervoor kiest om het paard nog even bij de 'trainer' te laten staan. Als verkoper zou ik dan aan jou vragen om alvast te betalen. Anders is het risico voor de verkoper dat er iets gebeurt en ik kan begrijpen dat zij dit niet willen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:31

lien_87 schreef:
Maar aan de andere kant als er echt recentelijk nog foto's gemaakt zijn en deze zijn goed waarom zou ik dan alsnog laten keuren?
Dus ik probeer op dit moment wat duidelijkheid te krijgen...

Vanwege de onderzoeksplicht die je hebt als koper!!

Stel dat het paard binnen een paar maanden toch iets blijkt te mankeren, dan heb je geen poot om op te staan, omdat jij zelf geen keuring hebt uitgevoerd. Naar je centen kun je dan wel fluiten en in het ergste geval ben je ook meteen een paard armer.

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:33

Jibbel heeft hier gelijik in.

Je kunt ook de foto's (laten) opvragen en deze door een andere da laten beoordelen. Als koper zou ik iig zelf bepalen waar het paard gekeurd wordt en niet bij de da van de verkoper. Gewoon het zekere voor het onzekere.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:34

in 5 jaar tijd kan er veel gebeuren en veranderen. Ik zou nooit iemand op zijn woord geloven als ze zeggend dat er pas nog foto's zijn gemaakt en dat ze goed waren. Altijd zorgen dat je daar het bewijs van ziet. Je kan beter nog een keer de kosten voor de foto's hebben ipv van straks 100den euro's aan kosten als het paard wat blijjkt te mankeren.
Ik vind dat de eigenaar een beetje krampachtig doet en dat vind ik verdacht. Ik zou alle bovenstaande posts van Jeanine84 en Moniek nog eens even goed doorlezen want daar heb je denk ik veel aan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:14

lien_87 schreef:
oke maar stel dat ik alsnog (via een omweg) de medische gegevens in mag zien, en dit blijkt goed te zijn, dan kan ik de kliniek toch wel vertrouwen?
Want de kliniek zegt tegen mij dat het bij hun niet gebruikelijk is dat de foto's meegegeven worden..

kijk en daar heb je het al.
het idd niet gebruikelijk dat foto's van een medische indicatie worden meegegeven,wat inhoud als er foto's zijn gemaakt invm een kreupel of trauma onderzoek.
bij een keuring van aankoop worden altijd foto's meegenomen.
foto's van de rug worden nooit gemaakt voor een keuring tenzij anders is gevraagd en ook dit heeft te maken dat het paard bekend is of geweest met rugklachten.
kortom wil je het dier in overwegeing nemen om te kopen laat het keuren en zeker met zijn geschiedenis nu ook de rug.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 15:40

Als het een keuring geweest is dan zijn de foto's van de rug in mijn ogen logisch want zoals ik al eerder zei, ik ken het paard en deze heeft in het verleden idd rug problemen gehad (de spieren dan)

Maar ik ben het met jullie eens dat het een raar verhaal is en ik ga dit zeker verder uitzoeken...
Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet aan mij lag ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:07

lien_87 schreef:
Als het een keuring geweest is dan zijn de foto's van de rug in mijn ogen logisch want zoals ik al eerder zei, ik ken het paard en deze heeft in het verleden idd rug problemen gehad (de spieren dan)

Maar ik ben het met jullie eens dat het een raar verhaal is en ik ga dit zeker verder uitzoeken...
Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet aan mij lag ;)

dat wil niet zeggen dat de eigenaar aan de eventuele verkoper eerlijk heeft gezegd van het rugprobleem.
dus alsnog zet ik er twijfels bij of dit om een keuring is gegaan ,,en zo ja dan heeft de koper in dit geval de foto's en verslag.
want jij betaald voor de foto's dus je krijgt ze in geval van een aankoop keuring altijd mee voor verzekering etc

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:56

Toen ik mijn paard kocht ging ik kijken, en ging ik eerst op de koffie bij deze mensen. Wij hadden namelijk ver gereden dus dat viel wel in de smaak. Ik ben toen alle stallen af gaan lopen (ik ging naar een handelsstal, wel een goede) om te kijken of er iets bij zat. Ik ging eigenlijk voor een leuke pony, maar mijn oog viel op een charmant groot paard. Ik zou dus niet met al te veel eisen gaan kijken, mocht je naar zo'n stal gaan. Als ik dat wel had gedaan had ik dit paard nooit gevonden.

Het paard werd los in de buitenbak gedaan. Ik en de verkoper erbij in. De verkoper liet het paard een tijdje lopen, stap, draf en galop, en zo kon ik gelijk zien hoe hij reageerde op mensen als hij bezig was. Dit paard was heel erg nieuwschierig, constant oortjes naar ons toe en kijken..maar hij liep goed door dus wist wel dat er gewerkt moest worden, goed pluspunt. Daarna mocht hij naar ons toe komen en heb ik er even mee gekroeld. Gekeken wat hij deed als ik plots wegrende, als ik hem weg duwde omdat hij te dicht bij kwam..kleine dingetjes. Deze doe ik liever buiten en niet direct in stal.. buiten is veiliger, zo voor de eerste keer. Goed, het beviel, ik heb hem nog even gepoetst en ben toen weer aan de koffie gegaan om meer over dit paard te praten.

De tweede keer dat ik ging heb ik gereden. Ik heb hem toen eerst zelf gepoetst in stal en zijn hoofdstel in gedaan en opgezadeld. Kijken hoe hij daar mee was. Hoofdstel was wat moeilijk, maar met een paar keer proberen ging hij in. Met het rijden verliep het goed. Hij zat lekker, reageerde goed op zijn hulpen..kon nog niet bizar veel maar het beviel... daar gaat het om.

Wij hebben toen gekozen voor een dierenarts uit de buurt van waar het paard stond omdat we geen DA vonden die 400 km wilde rijden. We hebben deze wel zelf uitgekozen, dus hebben via internet de lokale dierenartsen op moeten bellen. Die is toen geweest, dezelfde dag nog want we hadden een afspraak staan, dit paard voelde erg goed namelijk ik wist al dat ik hem wilde. En toen werd hij gekeurd. Keuring verliep goed, en die middag hebben we paard in geladen en zijn we weggegaan.

Ik zou hem ter alle tijden zelf nog een keer laten keuren ookal is hij al gekeurd. Mijn paard was ook al gekeurd, maar voor mijn eigen gevoel en zekerheid hebben we dat opnieuw laten doen. Het kost even wat geld maar dan heb je ook wat.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:15

lien_87 schreef:

Ik zou dit niet vertrouwen. Keuren moet je als koper door een door jou gekozen DA laten doen.
De foto's hoef je natuurlijk niet opnieuw te laten maken als ze recent zijn, maar je kan ze dan beter wel nog eens laten belijken door jouw DA (dus een ANDERE dan die van de verkoper!).

Ik zou nooit of te nimmer een keuring overslaan omdat de DA van de verkoper het paard zogezegd goedgekeurd heeft. Ik zou ook nooit vertrouwen op een keuring waar ik niet persoonlijk bij aanwezig was. Dat jij als potentiele koper de foto's niet in mag zien vind ik héél raar. Dat zou voor mij al een reden zijn om van dit paard weg te blijven. Wat staat er op die foto's dat jij niet mag zien?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:23

Wil je zeker weten of het paard in orde is laat je hem gewoon volledig keuren. Vertrouwen in de medemens is goed, maar in dit soort gevallen moet je altijd het zekere voor het onzekere nemen. Opnieuw laten keuren door een onafhankelijke arts dus.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:14

Ik zou een betrouwbare dierenarts vinden bij jou in de buurt (dus waar het paard komt te staan als ie van jou is) waar jij dus graag klant wil worden met je paard en die vragen om naar die andere DA te bellen om de foto's op te sturen zodat hij ze kan bekijken. Zeg maar 2nd opinion van de interpretatie v/d foto's. Neemt natuurlijk niet weg dat ie al een tijd geleden op de foto is gezet en er al een boel verandert kan zijn. Vooral omdat het paard last heeft gehad van de rug, daardoor belast ie z'n benen anders, stand wordt iets anders, bekken scheef/rug weggedrukt ook ontwikkeling van arthrose speelt mee op deze leeftijd.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:12

Hoe is het afgelopen met het paard en de keuringen? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 12:24

Ik ben nog steeds bezig met het paard. Het is me nu wel duidelijk geloof ik.
De verkopers hadden het paard zalf al laten keuren, zonder dat er een koper in beeld was. Ik weet niet precies wanneer dit gebeurt is maar zeg een een week of 2 geleden.
Ze is klinisch en rontgenologisch goedgekeurd, en ik mag de foto's wel inzien, hetwas alleen dat ze de foto's niet in huis hadden. De eigenaar had wat extra foto's van de rug laten maken, gewoon voor de zekerheid omdat het paard hier in het verleden toch wat problemen mee had.
Ik heb het rapport nog niet gezien maar ik ga er vanuit dat alles goed is.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:21

het allereerste wat je moet doen is een stalling regelen. zorg wel dat de plek een tijdje voor je kan worden opengehouden en kijk ook of er kosten aan het vrijhouden zijn verbonden...

de eerste stap bij het zoeken van een paard is altijd een kijkje nemen en (liefst zo vaak mogelijk) rijden, dit heb jij dus al gedaan en zo te horen weet je ook in de omgang is...

daarna ga je met de eigenaar overleggen over de prijs; zitten er spullen bij of koop je alleen het paard, wil hij de spullen verkopen en in wat voor staat zijn deze en het belangrijkste; is het een goede prijs... een paard dat erg goedkoop aangeboden word heeft vrijwel altijd gebreken en dan kan je natuurlijk beter een iets duurdere kopen! kijk goed naar wat het paard kan en vergelijk het eens met andere paarden die aangeboden worden; vergelijk de prijzen en wat de paarden kunnen en wat er nog meer bij de prijs inbegrepen zit...

als jullie het over de prijs van het paard (en evt. de spullen) zijn eens geworden dan ga je een koopcontract op stellen. zowel jij als de eigenaar moet het hier mee eens zijn. denk aan punten als; wanneer halen jullie het paard op, om welk paard gaat het, wanneer valt het paard onder jouw risico, krijg je het paard op proef of niet, voor welk bedrag koop je het paard en tot wanneer is de eigenaar aansprakelijk voor 'verborgen gebreken' zet er ook duidelijk in met welke eventuele gebreken het paard is verkocht. ook moet er in het koopcontract worden vermeld met welk doel (bijv. fok of hogere springsport) het paard word gekocht en moet de eigenaar daarbij melden dat het paard daarvoor geschikt is.
de eigenaar is geloof ik sowieso tot een half jaar na aankoop aansprakelijk voor gebreken die al voor de verkoop aanwezig waren maar die hij heeft verzwegen.

in het koopcontract schrijf je ook dat de koop doorgaat indien het paard goedgekeurd word en dat je anders nergens toe verplicht bent. besluit je om niet zelf een keuring te laten plaatsvinden dan geld geloof ik ook de regel niet dat je het paard binnen 6 maanden mag terugbrengen als hij een al bestaand gebrek blijkt te hebben...

jij zegt dat het paard al eens gekeurd is maar keur hem alsjeblieft nog eens zelf! een paard dat 2 weken geleden helemaal goedgekeurd is kan nou worden afgekeurd... verder hebben zijzelf deze keuring laten uitvoeren en kunnen ze dus ook de DA hebben omgekocht of iets dergelijks waardoor jij dus uitgaat van een goedkeuring terwijl dit niet echt zo is...

het nadeel met foto's van een RK is dat ze deze van een ander paard kunnen hebben genomen en zo kan jij dus een positief beeld krijgen van alle gewrichten terwijl er dingen niet goedzitten van binnen... natuurlijk mag je hopen dat dat jou niet overkomt maar je zou echt niet de eerste zijn!

dus laat sowieso zelf een keer klinisch keuren en (als je zegt dat hij rugproblemen heeft gehad) overweeg evt. ook een rontgenologische keuring!

de klinische keuring kostte bij mij €100,- incl. voorrijkosten en meestal varieerd de prijs ook van 100-150 euro, niet zo veel dus als je bedenkt dat je zo veel sterker in je schoenen staat en als jij al aangeeft dat je sommige dingen niet vertrouwd aan wat de eigenaren hebben gezecht dan geeft dit je toch een gevoel van zekerheid...

het is natuurlijk super om je paard ook rontgenologisch te laten keuren omdat er zo dingen tevoorschijn komen die bij een klinische keuring niet opgemerkt kunnen worden. zeker als het paard wat duurder is en al eens problemen met zijn rug heeft gehad dan is zo'n €600,- (zoiets kost het over het algemeen) misschien toch wel een goed idee...

de kosten van de keuring worden in overleg betaald: meestal zijn de kosten voor de koper, maar het komt ook zeker voor dat de kosten alleen voor jou zijn als het paard ggk word sommige eigenaren zijn zelfs bereid de kosten hoe dan ook te betalen maar dat komt niet zo vaak voor;) spreek dit in ieder geval van te voren goed af met de eigenaar!

kies sowieso zelf een DA uit en ga dan voor een andere DA dan die de eigenaar heeft. je overlegt een datum met de eigenaar en dan maak jij de afspraak (als je het extra safe wilt doen dan vertel je niet welke DA je hebt geregeld, dan weet je in ieder geval zeker dat hij/zij niet omgekocht kan worden)

ervan uitgaand dat je in ieder geval klinisch hebt laten keuren en dat je paard helemaal goed is gekeurd dan is de verkoop dus in principe gesloten! je bent dan dus ook verplicht het paard op de afgesproken datum op te halen, tenzij anders vermeld in het contract...

als de koop dus doorgaat dan kan je vast kijken naar de verzekering; kan deze worden overgenomen of niet en is het ook een verzekering die jij nodig denkt te hebben...

dan als laatste zorg je dat de stal in orde is voor als het paard komt en dat je de nodige spullen zoals jodium/betadine hebt klaarstaan.
zorg ook dat je voer hebt liggen (vraag dus ook gelijk op welk voer hij/zij nou staat en hou dit voer aan en kijk dan na een tijdje zelf of het voer nog steeds geschikt is).

en dan kan uiteindelijk op de afgesproken datum het paardje worden 'afgeleverd' of kan je het ophalen! overleg ook dit duidelijk; haal jij het paard op of brengen zij het en als zij het brengen; vragen ze hier nog wat voor?!

pfff een heel verhaal XD hoop dat het nog een beetje duidelijk is geworden maar heel kort samengevat komt het hier op neer:

zorg dat álles duidelijk is afgesproken en dat je zelf sowieso een klinische keuring hebt laten doen:)

Nicole9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 13:27

Stap 1 Het paard bevalt je (rijden enz)
Stap 2 verborgen gebreken/gebreken
stap 3 het eens worden over de prijs(als je al stalling voor je paard hebt)
Stap 4 laten keuren door de DA
stap 5 wanneer halen
stap 6 verzekeren.

succes

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:12

Hey Lien!

Ik weet (uit betrouwbare bron ;) :P ) dat de keuring vandaag is en dat je het paardje bij een positief resultaat direct meeneemt.

Ik vind het heel leuk dat jij haar koopt! Je weet wat je krijgt en wat ermee gebeurt is. Ze is nu in topconditie, zonder gebreken, dus je hebt (volgens mij) er echt een leuk paard aan! En de klik was er al tussen jullie, dus dat weet je ook. ;)

Heel veel plezier ermee en ik hoop dat ik hier Bokt nog eens leuke ITP- of HAW-foto's van jullie tegen mag komen!

Heel veel succes vandaag (voor beide partijen) en spannend hoor!

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:30

Hey Duke nou zoals je dan waarschijnlijk van dezelfde betrouwbare bron gehoord hebt is ze helaas niet (nog) niet goedgekeurd. Over 2 weken weten we meer. Echt ontzettend balen maar ik hoop dat ik haar dan alsnog over kan nemen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:43

Jammer zeg, wat was de reden dat ze (nog) niet goedgekeurd is?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:09

Bij de buigproef bleef het rechterachterbeen wat stijf, waarschijnlijk is het niets bijzonders en daarom wordt over 2 weken de buigproef nog een keertje over gedaan, dus voor nu is ze niet volledig goedgekeurd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:52

Yep, ik hoorde het 's avonds ja. Heel erg jammer, voor alle partijen. Maar hopelijk dat het over twee weken beter blijkt te zijn. Wel vreemd, aangezien ze een paar weken eerder nog volledig was goedgekeurd en ook tijdens het rijden nergens geen last van heeft.

Hopelijk is het puur vanwege het weer geweest gisteren. In de stromende regen die buigproef doen, was ook niet zo fijn. Ze kan best wel eens daardoor wat stijver zijn geweest.

Maar speculeren heeft weinig zin. Even afwachten.